FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?


  • Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik vind het in de eerste plaats sneu voor Sargeant daar niet van. Maar vanuit het team standpunt vind ik dat een meer dan logische keuze. Als Williams meer vertrouwen heeft dat de kans groter is dat ze met Albon punten kunnen nemen dan met Sargeant dan is het hun goed recht van het zo aan te pakken. Ik zie dit bij veel teams gebeuren als hetzelfde zou gebeuren. Leclerc zie ik ook voorrang krijgen als hem crasht. Verstappen ook. Alleen zouden Red Bull en Ferrari zonder reserve chassis niet in Australië staan. Als Ronaldo zijn voetbalschoenen vergeet dan gaat er ook een andere mindere god in het team met dezelfde schoenmaat die van hem moeten afgeven. Dat zijn de teambelangen die spelen en zeker achteraan waar alles dicht bij elkaar ligt en elk punt doorslaggevend kan zijn voor meer of minder geld gaan ze alles doen in functie van eventuele punten halen. Dat hebben we al bij Cashapp RB gezien. Ook wat Haas doet 2 weken geleden. Daar geeft niemand zijn race op maar is het wel duidelijk dat voor elk punt tot het uiterste zal gegaan worden achteraan.

En wie dit raar vindt: in de beginjaren van F1 kon een gecrashte coureur trouwens tijdens de race zelf het stuur van zijn ploegmaat die nog in race zat overnemen om nog (halve) punten te scoren.
ne knecht moet ook gewoon zijn wiel afgeven aan de kopman.
 
Ik vind het in de eerste plaats sneu voor Sargeant daar niet van. Maar vanuit het team standpunt vind ik dat een meer dan logische keuze. Als Williams meer vertrouwen heeft dat de kans groter is dat ze met Albon punten kunnen nemen dan met Sargeant dan is het hun goed recht van het zo aan te pakken. Ik zie dit bij veel teams gebeuren als hetzelfde zou gebeuren. Leclerc zie ik ook voorrang krijgen als hem crasht. Verstappen ook. Alleen zouden Red Bull en Ferrari zonder reserve chassis niet in Australië staan. Als Ronaldo zijn voetbalschoenen vergeet dan gaat er ook een andere mindere god in het team met dezelfde schoenmaat die van hem moeten afgeven. Dat zijn de teambelangen die spelen en zeker achteraan waar alles dicht bij elkaar ligt en elk punt doorslaggevend kan zijn voor meer of minder geld gaan ze alles doen in functie van eventuele punten halen. Dat hebben we al bij Cashapp RB gezien. Ook wat Haas doet 2 weken geleden. Daar geeft niemand zijn race op maar is het wel duidelijk dat voor elk punt tot het uiterste zal gegaan worden achteraan.

Er is altijd een teamspel te spelen, maar het wordt ook zelden zo extreem doorgedreven. Nee, ik ben vrij zeker dat Ferrari het niet zou doen in geval van Leclerc en Sainz. Red Bull mogelijk, of waarschijnlijk, wel. Maakt niet dat ik het principieel gewoon idioot vind. Als ze zelf kiezen voor Sargeant met volgende reden:
We have great confidence in his abilities

Wel, toon het dan. Albons crash is diens eigen fout, daar zou Sargeant niet voor moeten opdraaien. Op sportief vlak is het natuurlijk begrijpelijk, maar dat hoeft ook niet letterlijk altijd de doorslag te geven.

Of zijn we al vergeten hoeveel shit Red Bull over zich kreeg (en nog altijd krijgt zelfs) omdat ze eens een voorvleugel van Webber aan Vettel gaven? En dat was er zelfs nog eentje waarvan Webber zei dat hij geen voorkeur had voor de nieuwe of de oude voorvleugel. Iedereen in rep en roer, 14 jaar later nog altijd.
En in dit geval echt een rijder sidelinen voor de crash van een ander: "bwoh da's normaal, business as usual, carry on".

En wie dit raar vindt: in de beginjaren van F1 kon een gecrashte coureur trouwens tijdens de race zelf het stuur van zijn ploegmaat die nog in race zat overnemen om nog (halve) punten te scoren.
Natuurlijk, Collins gaf toen ooit een waarschijnlijke titel op door zijn stuur aan Fangio te geven. Maar dat waren andere tijden :)
 
En wie dit raar vindt: in de beginjaren van F1 kon een gecrashte coureur trouwens tijdens de race zelf het stuur van zijn ploegmaat die nog in race zat overnemen om nog (halve) punten te scoren.
Een halve eeuw geleden lagen fotografen ook nog in het gras tegen de witte lijn van het circuit 🙈
 
Als ze zelf kiezen voor Sargeant met volgende reden:


Wel, toon het dan. Albons crash is diens eigen fout, daar zou Sargeant niet voor moeten opdraaien. Op sportief vlak is het natuurlijk begrijpelijk, maar dat hoeft ook niet letterlijk altijd de doorslag te geven.
Nee dat is de PR reden zoals die bij elke rijder van dat kaliber gebruikt wordt. Die is enkel te geloven tot een bepaalde hoogte (anders zat hij er niet) maar vandaag zijn ze die hoogte overschreden. Gewoon omdat ze niet kunnen zeggen: eigenlijk krijgt hem een contract meer omdat hij Amerikaan is, wij amerikaanse eigenaars hebben, de F1 is booming in Amerika en hij dan ook nog eens een aantal goed betalende sponsors meebrengt. We hebben die reden ook ooit bij Mazepin gehoord. En zo zijn er 10'tallen rijders al geweest met minder capaciteiten dan die van Sargeant.

Oja bij Ferrari zie ik ze dit ook toepassen. Vorig jaar niet, maar dit jaar zeker wel.

Een halve eeuw geleden lagen fotografen ook nog in het gras tegen de witte lijn van het circuit 🙈
Vorige week nog Monaco in de jaren 70 ergens gezien. Mensen gewoon op de trottoir aan het wandelen en vlak naast hen F1 passeren zonder barrier of iets. Of op de Nürburgring een haag lang weerskanten op Döttinger Höhe 🙈 we komen van verre ze.
 
Sainz weer heel sterk vandaag. Maar Verstappen vindt, zoals altijd, plots weer ruim voldoende tijd. Ik was er bijna ff ingetrapt..

Leclerc kan z'n ritme precies niet vinden. Klaagt ook al elke GP over de wagen. De vorm van Sainz begint 'm wsl ook wat te beïnvloeden.

Tsunoda maakt Ricciardo belachelijk eigenlijk. Daniel zie ik nooit nog in een Red Bull. Nu gaat hij de druk nog meer voelen en 't zou me verbazen als hij daar deze keer wel nog deftig mee gaat kunnen dealen. Het liefst zou ik Lawson bij RBR zien in de toekomst.
 
Ik was ook wel benieuwd hoe het gevecht zich ging evolueren, maar ja, grote kans dat Max hem kort erna ging terugpakken en wegrijden. Als ik het goed heb gehoord had hij zijn remproblemen al vanaf de 1ste ronde.
Verder wel niets verkeerd gedaan door zowel Sainz als Ferrari, dus ik ben content.

Checo had blijkbaar damage. Waarom moest Ricciardo al zo vroeg gaan pitten eigenlijk?

De vraag is nu of Alonso opzettelijk vertraagde waardoor George moest uitwijken:
 
Laatst bewerkt:
Verstappen valt uit, en eigenlijk krijgen we bijna hetzelfde type wedstrijd als anders, maar dan met Sainz in de hoofdrol.
Sainz die trouwens ook de enige race heeft gewonnen die Red Bull vorig jaar niet kon winnen.
 
Ik vond Perez wel tegenvallen deze race. Iedereen die ingehaald werd door hem zei 'what a rocket' of dergelijke. Maar toch helaas 5de eindigen...

Voor de rest, zeer knap gereden van Sainz en Mclaren. Duidelijk dat Ferrari toch net iets beter is dan de Mclaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond Perez wel tegenvallen deze race. Iedereen die ingehaald werd door hem zei 'what a rocket' of dergelijke. Maar toch helaas 5de eindigen...
had wel hetzelfde probleem met de setup als Verstappen. te veel front wing, te weinig grip achteraan. Dat zou imo ook wel Verstappen de zege gekost hebben (of toch moeilijk)
en "iedereen": iedereen die met een Mercedes reed, zei dat. maar die Mercedes gaan we ook niet snel vergelijken met een raket.
 
ik snap toch ook niet die mensen die zeggen dat het een spannende race was.
We hebben bijna geen gevechten in het midden gehad, van voor al helemaal niet.
Het enige wat we weten is dat Max al vanaf bocht 7 met een handrem opreed.
Die had gewoon anders een seconde per ronde weggereden.

Perez had schade aan de vloer blijkbaar (maar had toch nooit meegedaan voor de overwinning)
 
20s penalty.

Blijkbaar:
- 1x 10s penalty
- 1x Drive Through (omgezet naar 10s)
- 3 penalty points

Stewards zeggen wel dat ze niet kunnen bewijzen dat hij verantwoordelijk is voor de crash, (Alonso zegt dat hij een betere exit wou :unsure:), maar dat hij wel bewust "erraticaly slow" reed (wat hij zelf ook zo gezegd heeft)
 
had wel hetzelfde probleem met de setup als Verstappen. te veel front wing, te weinig grip achteraan. Dat zou imo ook wel Verstappen de zege gekost hebben (of toch moeilijk)
en "iedereen": iedereen die met een Mercedes reed, zei dat. maar die Mercedes gaan we ook niet snel vergelijken met een raket.
Verstappen zou zonder pech hier altijd winnen met 10 seconden voorsprong (een seconde per ronde en dan beetje cruisen)
Hij reed weg van Sainz met een slepende remschijf.
Het is door het rempunt aan de dubbele bocht dat hij niet de tractie meer had (logisch, zijn rem bleef rechts vanachter remmen) dat Sainz hem voorbij kon steken.

Bij Perez was de vloerschade de schuldige van de graining van de banden. (volgens Horner)
Ik denk dat hij gewoon nog altijd de racepace niet eruit kan krijgen zoals Max.

Voor de rest, weer Sainz voor Leclerc, moet toch een beetje steken.

Sainz en Verstappen gaan echt wel gewild zijn dit jaar.
Benieuwd wat er gaat gebeuren in de Red Bull Saga.


Piastri gaat toch ook de banden nog iets beter moeten managen voor echt beter te zijn als Norris.
En Alonso is toch ook de minst leuke coureur om op het einde achter te rijden.
Niet de eerste , niet de laatste keer dat hij weet om een coureur op afstand te houden door kleine niet te opvallende trucjes.

Voor Ric ziet het er toch alweer slecht uit ook.
 
Terug
Bovenaan