Eurovision Song Contest 2022

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Morgen krijgen we voor het eerst de Belgische inzending van 2022 te horen. Dit jaar zullen we worden vertegenwoordigd door Jérémie Makiese, de meest recente winnaar van de Waalse The Voice.

Ik luister graag op voorhand al een paar keer naar de nummers. Dit jaar spreken eigenlijk vooral de tragere nummers mij aan. Nederland is best solide, net als Italië. Maar mijn favoriet is voorlopig toch wel Oekraïne: ze gaan verder op hetzelfde élan als hun inzending vorig jaar (moderne folklore met een hoek af), heerlijk gewoon.

Ik kijk er al enorm hard naar uit. :love:
 
Ik heb Eurovision al jaren niet meer (actief) gevolgd. Eigenlijk sinds dat ze met de voorrondes zijn begonnen.
Nu dat Finland mijn favoriete band stuurt (The Rasmus) ga ik toch wel een beetje volgen 😅. Hun nummer is helaas wel niet fantastisch. Zeker de songtext is.... Cringe.

Nu moet ik nog eens tijd vinden om eens naar de andere inzendingen te luisteren.
 
ESC is al jaren mijn guilty pleasure :biglaugh: Kijk er altijd enorm hard naar uit. Al sinds kind keek ik samen met mijn ouders naar de uitzendingen.
Ik probeer de nummers niet te vaak op voorhand te beluisteren, zodat ik vooral kan oordelen over de live performances.
 
Oekraïne zou van mij mogen winnen al zenden ze een getunede legkip in maar dat zal waarschijnlijk niet toegelaten worden (?) Nu niet dat het een grote troost is of dat ze überhaupt nog gaan bestaan om het in 2023 te doen maar dat is gewoon mijn persoonlijk gedacht.
Ik heb België nog niet gehoord en ik probeer dan weer van zo min mogelijk inzendingen vooraf te horen en echt gewoon van de avond af te gaan. Vorig jaar had ik dan ook Italië naast mij neergelegd als ‘ooph, beetje veel lawijt’. My bad.
 
Belgie jammergenoeg Engelstalig. Eigenlijk een schande.
De Hollanders weer een keer in het Nederlands gelukkig. Met een blanke rapster die ooit in een gekkenhuis zat.

 
Nog steeds een van de grootste farces dat dit de finale niet haalde.
Ik weet niet eens of je serieus bent of niet. :S
Dat een gecultiveerde vrouw als jij onironisch van dit circus der georganiseerde wansmaak kan genieten, het gaat er niet in.

Oekraine gaat uiteraard winnen. Al zouden ze een koe op het podium zetten.
En terecht, dit volk verdient de steun van iedereen.
Ze zullen er vet mee zijn. Daar is toch niemand in dat land mee bezig momenteel?
 
Ze zullen er vet mee zijn. Daar is toch niemand in dat land mee bezig momenteel?
Natuurlijk wel.

Lang niet iedereen zit aan de frontlijn en de Oekraiense sporters gaan ook gewoon volop door.

Met een beetje geluk komt er over een paar weken een akkoord en kunnen ze de rotzooi op gaan ruimen daar.
Op socmed en telegram zie ik nu al discussies in welke Oekraiense stad het volgende ESF mag worden georganiseerd.
 
Ja dat liedje van Duitsland has sowieso minstens top 5 geweest.

Verder weet ik het niet. Ik vrees dat het inderdaad Oekraïne zal worden als politiek statement. Ze zijn ook topfavoriet, samen met Italië, die tegenwoordig al een garantie hebben op een top 5 plaats.

EDIT: Oekraine heeft ook gewoon een goede inzending, dan is het eigenlijk al getuut. Wel goed dat het een keer een soort van rapnummer is, denk niet dat er zoveel rapnummers al gewonnen hebben.

Oekraine en Italie zijn torenhoog favoriet. Zweden staat voorlopig 3e, maar door de Melodifestivalen (hun preselectie) hebben die vrijwel altijd een catchy nummer die naar het festival gaat. Je ziet wel dat veel landen toch een soort van muziekidentiteit aan het vertegenwoordigen zijn, meer dan ooit, en ik vind dat ze dat nog meer moeten doen, want vaak zijn het veel te veel grijze muizen of mislukte pogingen om eigen muziek te promoten en een strakke definitie van wat muziek moet zijn, maar men mag wat meer buiten de lijntjes kleuren, en het festival wat meer smoel geven. Die niet-inzending van Duitsland had daar perfect onder kunnen vallen. Het is niet dat Duitsland het anders wel goed doet... En Finland zou altijd rock/hard rock of metal moeten inzenden, bijna niets anders meer.

Rusland en Belarus liggen uit de EBU (uiteraard voor de redenen die we kennen). Zal ook wel betekenen dat Kazakhstan geen debuut zal maken binnenkort, waartussen er onderhandelingen waren. Hongarije, Bosnie, Turkije en Slowakije doen ook al een tijdje niet meer mee. En Luxemburg ook al een tijd niet meer. Noord-Afrikaanse landen mogen meedoen, maar doen dat niet. Marokko heeft dat 1 keer gedaan. De reden is vooral Israël waarom zij niet meedoen, en voor Turkije nog een hele resem andere redenen. Bij Bosnie-Slowakije-Hongarije mix van slechte prestaties en financiele problemen bij de omroepen.
 
Laatst bewerkt:
Ik mag toch hopen dat Oekraïne niet opnieuw wint vanwege een "politiek statement". Dat hebben we namelijk al een keer gehad. Ik zie ook de meerwaarde er niet van in, alsof het ergens een verschil gaat maken. Nee, doe mij maar gewoon het leukste/beste als winnaar.
 
Oekraine geeft voor mij al meermaals het beste nummer geleverd (Go_A had altijd moeten winnen vorig jaar).
 
Ik heb nu tijd gehad om wat van de liedjes te beluisteren. Over het algemeen is het totaal mijn muzieksmaak niet dus ik vind het heel moeilijk om hierover een oordeel te vellen of te gokken wie er een serieuze kans maakt. Maar dit zijn enkele nummers die na een Spotify Eurosong lijst te luisteren zijn blijven hangen:

Ik ben zoeiezo bevooroordeeld voor Finland aangezien ze The Rasmus sturen en ik die band al een jaar of 18 volg en er een emotionele connectie mee heb. Ik vind het nummer leuk maar niets bijzonder maar de lyrics zijn verschrikkelijk.

Oekraïne heeft een zeer leuk liedje en aangezien er toch altijd politiek in het Eurosong sluipt lijkt het me niet meer als logisch dat ze een grote kans maken.

Het nummer van Nederland is mij ook opgevallen. Ik vond dit wel een mooi en sterk nummer.

Noorwegen... Tja dit nummer vind ik echt wel leuk. En ik denk dat de absurde lyrics daar wel mee te maken hebben 😂.

Nog eentje dat mij was opgevallen maar ik weet niet meer bij welk land het hoort: Eat Your Salad. Leuke poging om activisme naar muziek te brengen maar ik vind het een beetje overdreven. De muziek is wel leuk.
 
Tof weetje: Letland stuurde eerder al Bake a Cake, en nu Eat Your Salad. :unsure:

Dat van Noorwegen vind ik een mislukte poging tot meme. Ze willen geforceerd grappig zijn, maar het werkt niet voor mij.
 
Precies veel rappers dit jaar..

Moldavie is precies wel een feestje. Duitsland blijft ook wel hangen na 2 keer luisteren. Het valt wel op dat ik bij het bekijken van de 'previews' de meeste wel tof vind klinken maar de volledige nummers toch eerder 'meh' zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan