Eurovision Song Contest 2023

Ten eerste al het gegeven dat we op voorhand al weken om de oren worden geslagen met al die nummers, vroeger was er tenminstte nog wat verwondering en magie op het moment zelf.

Is natuurlijk wel eigen aan het Internet tijdperk, waar gewoon alles zo snel mogelijk online komt. Ik was wel nog wat 'verwonderd' simpelweg omdat ik de aanloop niet van dichtbij gevolgd heb. Ik had letterlijk maar 2 nummers al gehoord: Zweden en België. De rest waren dus voor mij een verrassing.

En die punten telling sinds dat systeem werd aangepast.
Toegegeven, vroeger was het nog iets meer/langer een sleur maar het heeft toch ook veel van zijn charme verloren op deze manier vind ik.

Hier ben ik het toch niet mee eens. Niet alleen was de puntentelling vroeger enorm langgerekt, maar bovendien zag je toch bij veel edities al ver op voorhand wie er uiteindelijk ging winnen. De manier hoe ze het de laatste jaren doen betekent telkens opnieuw dat het toch nog spannend wordt tot de laatste afroeping.
 
11ste volgens de bookmakers, maar ik gok toch top-10 (Voornamelijk door televoting, als ik even kijk op social media en zo rondom mij kijk)

Wie wint? Ik denk Australië, ironisch genoeg, aldus geen Europees land.
Ik ben een klein beetje verrast door de slechte "televoting" resultaten voor België want op social media vond men België best goed. Maar inderdaad waarschijnlijk door die OostBlok landen die naar de inhoud van de song gaan kijken en dan zeker er niet op stemmen he.

De song was niet voldoende neutraal.

De jury heeft dat dan wel rechtgezet, ik vond de plaats 7 toch wel correct en verdiend.

---

En de winnaar heb ik niet goed gegokt, 9de, slechter dan België :D
 
Haar Euphoria was en is ook nog immens populair in eurosong middens.
Maar laat hetzelfde nummer uitkomen voor een ander land en een andere zangeres en dan had het niet gewonnen.
Ander land tot daar aan toe, maar de zangeres maakt het nummer é, en het was gewoon steengoed gezongen.
1 en 2 had ik ook in die volgorde verwacht, maar Israël en Italië had ik totaal niet gedacht. Israël zag er goed uit maar was qua zang en nummer verder niks speciaal en Italië viel beter mee dan ik verwacht had op basis van de teaser tijdens de halve finale maar gaat me zeker ook niet bijblijven. Ik had het wel voor Portugal en Oostenrijk maar die scoorden dan weer een stuk minder.
 
Ander land tot daar aan toe, maar de zangeres maakt het nummer é, en het was gewoon steengoed gezongen.
1 en 2 had ik ook in die volgorde verwacht, maar Israël en Italië had ik totaal niet gedacht. Israël zag er goed uit maar was qua zang en nummer verder niks speciaal en Italië viel beter mee dan ik verwacht had op basis van de teaser tijdens de halve finale maar gaat me zeker ook niet bijblijven. Ik had het wel voor Portugal en Oostenrijk maar die scoorden dan weer een stuk minder.

Zo goed gezongen vond ik dat nu ook weer niet in alle eerlijkheid.
 
Jury heeft toch te veel te zeggen me dunkt , beter naar een 60% publiek 40% jury gaan of nog meer zelfs
Ja, en als Finland had gewonnen dan kan men het omgekeerde zeggen?

Allez no offense hè, maar kwalitatief gezien was Zweden gewoon beter (een stuk beter zelfs) dan Finland én het scoorde ook nog redelijk goed bij het publiek. Toch gewoon een logische winnaar dan?
 
Ja, en als Finland had gewonnen dan kan men het omgekeerde zeggen?

Allez no offense hè, maar kwalitatief gezien was Zweden gewoon beter (een stuk beter zelfs) dan Finland én het scoorde ook nog redelijk goed bij het publiek. Toch gewoon een logische winnaar dan?
Het is toch een publiek tv programma ? waarom moet een vakjury daarin zoveel te zeggen hebben ? Om nog maar niet te spreken over wie in die jury zit .

Ze hebben een jury ingevoerd om de vriendjesstemmen tegen te houden , maar de verhouding 50-50 klopt niet voor mij .
 
Het is toch een publiek tv programma ? waarom moet een vakjury daarin zoveel te zeggen hebben ? Om nog maar niet te spreken over wie in die jury zit .

Ze hebben een jury ingevoerd om de vriendjesstemmen tegen te houden , maar de verhouding 50-50 klopt niet voor mij .
Nou, je geeft zelf al antwoord op uw vraag. Vroeger was er constant gezever dat er te veel vriendjespolitiek is. Geen idee wat er trouwens mis is met de 50/50 regeling? Toch gewoon het meest logische?

Wie er in de jury zit is een ander verhaal natuurlijk, maar zo zal het altijd wel iets zijn.
 
Ik heb nu eigenlijk pas de preselecties eens beluisterd... Tjah.

The Starlings? Sorry, dat dat van het publiek gewonnen heeft is echt onzin. Was gewoon slecht.
Gustaph? Lijkt toch een compromis geweest te zijn. Heeft er echt het hoogst uithaalbare uitgehaald
Chérine? Het poppiest nummer, al weet ik niet of het goed zou gescoord hebben. Wellicht iets gelijkaardigs als Gustaph. Blijkbaar was de zangkwaliteit niet goed tijdens de preselecties?
Gala Dragot? Leek mij het best, al weet ik niet of het zou gescoord hebben op het songfestival. Maar kwalitatief steekt het wel boven de rest uit.
 
Nou, je geeft zelf al antwoord op uw vraag. Vroeger was er constant gezever dat er te veel vriendjespolitiek is. Geen idee wat er trouwens mis is met de 50/50 regeling? Toch gewoon het meest logische?

Wie er in de jury zit is een ander verhaal natuurlijk, maar zo zal het altijd wel iets zijn.
net omdat die jury volzit met mensen die daar niet bekwaam voor zijn . Wie bepaald ook uiteindelijk wat slecht en goed is . Alsof een Alex Callier zo een goeie muzieksmaak heeft .
 
Blijkbaar was de zangkwaliteit niet goed tijdens de preselecties?
Nee, klopt. Chérine haar zenuwachtigheid heeft ervoor gezorgd dat haar zangkwaliteit erop achteruit ging, en ik denk dat het haar ook de overwinning heeft gekost. Ik was wel grote fan van haar nummer in januari.

Dit eigenlijk integendeel van het nummer van Gustaph, das echt een groeier geweest bij mij, maar voor de inzending van Eurovision denk ik dat we uiteindelijk toch onze beste kandidaat hebben gestuurd. 7de plaats is een knap resultaat.
 
Het is toch een publiek tv programma ? waarom moet een vakjury daarin zoveel te zeggen hebben ? Om nog maar niet te spreken over wie in die jury zit .

Ze hebben een jury ingevoerd om de vriendjesstemmen tegen te houden , maar de verhouding 50-50 klopt niet voor mij .
Het is nu niet dat de publieksstemmen vrij zijn van diezelfde vriendjespolitiek of sympathy votes, kijk naar vorig jaar...die verhouding is gewoon ok, daar hoeft niks aan te veranderen. Een land dat 1e wordt bij de ene stemming en 2e bij de andere is gewoon een terechte winnaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Jury heeft toch te veel te zeggen me dunkt , beter naar een 60% publiek 40% jury gaan of nog meer zelfs
Loreen was niet meer dan wat bombastische...met permissie... drek

Dat er heel wat "vakjury's" de drek van Loreen niet eens een plaatsje in hun top 12 gunden ondergraaft het hele idee van een "vakjury". Ik begrijp dat er variatie is, maar als de ene "vakjury" het ene nummer het beste van de avond vond en de andere "vakjury" datzelfde nummer 0 punten waard vindt, dan is het hele concept van een "vakjury" waardeloos

CHA CHA CHA
 
Loreen was niet meer dan wat bombastische...met permissie... drek

Dat er heel wat "vakjury's" de drek van Loreen niet eens een plaatsje in hun top 12 gunden ondergraaft het hele idee van een "vakjury". Ik begrijp dat er variatie is, maar als de ene "vakjury" het ene nummer het beste van de avond vond en de andere "vakjury" datzelfde nummer 0 punten waard vindt, dan is het hele concept van een "vakjury" waardeloos

CHA CHA CHA

Euhm, dat is volledig onzin want Zweden kreeg van élke vakjury punten... Vier punten was zelfs het laagste.
 
Terug
Bovenaan