Eurovision Song Contest 2022

In de finale heeft Oekraïne uit de televoting altijd minstens 8 punten gehad van het publiek, en vaak 10 en nog vaker 12 punten, op slechts 1 keer na. Servië gaf maar 7 punten. Een van de landen die wellicht qua media (en politieke partijen) minder steunend is naar Oekraïne en ook geen deel uitmaakt van NAVO.

Ik ben er zeker van dat de sympathy vote heeft meegespeeld. Maar ik denk echt wel dat zelfs zonder die sympathy vote de voorsprong simpelweg te groot is geweest. Oekraïne heeft de publieksvote bijna unaniem gewonnen en ik vermoed zelfs dat in bepaalde landen die 12 punten gaven de voorsprong zelfs gigantisch moet geweest zijn.

Dat zie je aan dat de landen met een grote bevolking allemaal 12 punten geven. Het zijn de kleinere landen (type Malta, Albanië, Noord-Macedonië) die misschien niet altijd 12 punten geven, dus je kan er vanuit gaan dat de afstand tussen Oekraïne en de tweede zelfs in bepaalde landen zeer groot moet geweest zijn. Maar uiteindelijk kun je niet meer dan 12 punten krijgen dus wordt dat niet meegerekend. Als elke stem afzonderlijk geteld zou worden en dan opgeteld, dan had Oekraïne nog met een veel grotere voorsprong gewonnen.

Speelt dan nog eens mee dat de jury en het publiek het vrij oneens zijn met elkaar in wie 2e moet zijn. Servië en Moldavië waren geen jurylieveling. Zweden en VK ontgoochelen bij het publiek maar zijn wellicht zangtechnisch sterkere nummers en minder aantrekkelijk voor het grote scherm. Spanje doet het vrij goed bij zowel jury als publiek maar schiet in beide aspecten wat tekort om aanspraak te maken op meer.

Ik denk als je de helft van alle televotestemmen op Oekraïne in Europa wegneemt (verdeeld over alle landen heen), dat Oekraïne nog steeds wint.
 
Laatst bewerkt:
Ben het niet eens, tenzij bij het publiek bijna 50% v/d televote stemmen door "de oorlogsfactor" er komt. De voorsprong was enorm, en als het aan de jury lag, won Oekraïne niet.
Allez zeg. Respect voor uw mening hoor, maar claimen dat Oekraïne ook had gewonnen zónder de oorlog is tegen het ridicule aan. Natuurlijk heeft 50% van de televoters gestemd omwille van die reden, als het er al niet meer zijn. Ze hebben 1.5x zoveel stemmen als Italië vorig jaar van de televoting en dat was toen al heel veel (geen idee of dat toen het record was), maar dus dat zegt al voldoende.

Komt er ook nog bij dat ze bij de vakjury wellicht ook wel rekening hebben gehouden met de oorlog. Objectief zou dat niet mogen (enfin ja, televoting ook niet imo maar bon), maar dat gaat sowieso hebben meegespeeld.

Men roept al maanden op om Oekraïne via het ESC te steunen in deze oorlog.
 
Ik blijf erbij, volgend jaar sturen we Daan in zijn Heino-kostuum met een drietalig meesterwerk zoals onderstaande, en het is gegarandeerd top vijf!

 
Je wist toch al weken op voorhand dat Oekraïne zou winnen door de oorlog? :unsure:
Oekraïne was torenhoog topfavoriet klopt, en de oorlog heeft zeker een rol gespeeld. Maar winnen omwille van de oorlog, vind ik een te absolute statement die trouwens toch niet valt te peilen. Ik zeg dat Oekraïne met of zonder oorlog had gewonnen, en ik blijf erbij. De marge is uiteindelijk uiteraard wat groter geweest. Maar voor mij persoonlijk was Oekraïne ook het beste nummer. Ik heb inderdaad in het begin gezegd dat ik geen liefhebber van politieke gestes en statements op zo een show enzovoort, om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het nummer gewoon goed vond.

De grootste politieke move zat hem in het uitsluiten van Rusland en Wit-Rusland. Dat was een opzichtige politieke move. En ik weet niet of Oekraïne de inzending heeft ingestuurd omwille van de oorlog of los daarvan. Maar qua stemming ben ik het niet eens met jullie.
 
Ik vind het nummer van Oekraïne ook goed, maar ik denk niet dat ze hadden gewonnen zonder oorlog. Ze hadden volgens mij wel in de top tien ofzo gezeten. Nu ik ben helemaal geen expert en ik ben helemaal niet mee met populaire muziek en zat er daardoor ook zeer dik naast bij wat het goed ging doen (buiten Oekraïne dan).

Nu vind ik absoluut niet erg dat de oorlog ervoor gezorgd heeft Oekraïne heeft gewonnen. Politiek heeft altijd al een invloed gehad op het Eurosong.
Ik heb Eurosong nooit gezien als een "beste liedjes wedstrijd" maar als een soort Europees feest waarin een hoop landen hun beste/grappigste/meest gewaagde muziekale inzenden sturen voor een avond plezier 🤷‍♀️.
 
De grootste politieke move zat hem in het uitsluiten van Rusland en Wit-Rusland. Dat was een opzichtige politieke move. En ik weet niet of Oekraïne de inzending heeft ingestuurd omwille van de oorlog of los daarvan. Maar qua stemming ben ik het niet eens met jullie.

Dit was niet de oorspronkelijke inzending van Oekraïne , het normale lied mocht niet meedoen omdat ze eens de Krim had bezocht via Rusland . De winnaar van het Eurovision was eigl de nummer 2 van Oekraïne .

Zonder de sympathiestemmen denk ik toch ook dat het VK of Spanje/Zweden had gewonnen .
 
Nederland kreeg 0 punten van de Belgische vakjury (Franstaligen dit jaar) en 10 punten bij de televoting van de Belgen.
Inderdaad, omdat bij die televoting dan opeens wel Nederlandstaligen (wij dus) zitten…

Ik denk niet dat we veel bands op onze festivalpodia zullen mogen verwachten van deze lichting.
Vorig jaar hadden we Maneskin en Go_A, maar dit jaar…

De enige (ja, ik ben fan) waarvan ik het echt hoop is dan Maro van Portugal, wat dan één van de weinigen was die geen product is, maar gewoon een echt live concert kan geven.
Die zie ik nog wel opduiken op een folk podium ergens…
 
Logisch. Wij krijgen in Vlaanderen overal ondertitels bij. Zelfs onze eigen tv series. Natuurlijk dat de mensen na een tijdje hun eigen taal niet meer kunnen verstaan.
Dat mag je toch eens uitleggen :D Door de Nederlandse ondertitels begrijpen we geen Nederlands meer? Denk dat het eerder andersom is: Doordat er zo veel verschillen zijn, zijn ondertitels nodig/handig. Daarnaast, voor vreemde talen geldt dat ondertiteling veel beter is dan dubbing voor taalactivatie. Met die logica zouden ondertitels op Vlaamse programma’s dus ook handiger moeten zijn om Vlaams te leren. Niet andersom zoals je zegt.
 
Ik heb al geen hele show van Eurosong meer gezien sinds Lordi won, dus mijn mening is volstrekt irrelevant, maar van wat ik gehoord heb vond ik Nederland het beste. België was te veel een dertien-in-een-dozijn. Het liedje van Oekraïne is OK, maar het liedje van Go_A vorig jaar was stukken beter.
 
Logisch. Wij krijgen in Vlaanderen overal ondertitels bij. Zelfs onze eigen tv series. Natuurlijk dat de mensen na een tijdje hun eigen taal niet meer kunnen verstaan.
Om een voorbeeld te geven versta ik het liedje Zwaartekracht stuk beter wel :unsure:
 
Ik ga vandaag de muziekliefhebbers op de rest van dit subforum eens irriteren, eurosong aan het inhalen :love: .

Halve finale 1:

Slecht
Letland: Slechtste
Slovenië: Ook echt wel slecht
Portugal
Kroatië, echt het meeste “kon geschreven zijn voor junior eurosong”, minder inhoud dan de BH's van Justine Henin.
IJsland, de IJslandse Laïs zei de Peter, dan is zelfs houd u kanneke proper van Laïs een schijf om compleet op los te gaan in vergelijking met dit gezever.

De twee (drie met Kroatië mss) slechtste er toch uit. Portugal en IJsland door in plaats van bv Zwitserland of Denemarken euh ja ok.

Goed
Litouwen: Leuk gedaan in de eigen taal, tof vrouwke. Aangenaam en blijft hangen.
Oekraïne: Onterechte winnaar maar los daarvan wel nog best in orde.
Denemarken: Vlot, leuk. Veel "furieuzer" dan Bulgarije terwijl de sound op zich braver is.
Zwitserland: Oerklassiek maar toch leuk. Vond hem ook goed zingen.

De laatste twee halen zelfs de finale niet :laugh: .

Top
Nederland: Top song en zang, beste halve finale 1.
Moldavië: Super eurosong in a good way, tweede beste halve finale 1.

Voorlaatste en laatste naar de finale qua afroepen Moldavië en Nederland, hopelijk in de finale ook zoiets omdat ze ver bovenaan eindigen. Nederland was echt sterk gezongen en gebracht, geloofde haar van A tot Z. En Moldavië is eurosong zoals eurosong mag zijn, kitsch op hoog niveau :love: .
 
Mocht Oekraïne een echt slecht nummer hebben ingezonden, zouden ze volgens mij niet hebben gewonnen. Stel nu dat ze dat nummer van Letland (Disko) hadden gestuurd, dan zouden ze waarschijnlijk wel nog de finale hebben gehaald, maar dat nummer werd duidelijk door weinig mensen geapprecieerd.

Zonder oorlog zou Oekraïne volgens mij niet hebben gewonnen, maar ze zouden wel hoog zijn geëindigd met dit nummer.
 
Met televoting kunnen rare dingen gebeuren, wel blij dat Noorwegen en Moldavië het goed gedaan hebben in de televoting. Alleen Servië...hoe heeft dat zo goed kunnen scoren? Bizarre song en zelfs niet goed gezongen.
En Oekraïne tja, was algemeen verwacht dat die enorm goed gingen scoren door de sympathy votes. Op zich ook een goed nummer zonder het rappen.
 
Dat mag je toch eens uitleggen :D Door de Nederlandse ondertitels begrijpen we geen Nederlands meer? Denk dat het eerder andersom is: Doordat er zo veel verschillen zijn, zijn ondertitels nodig/handig. Daarnaast, voor vreemde talen geldt dat ondertiteling veel beter is dan dubbing voor taalactivatie. Met die logica zouden ondertitels op Vlaamse programma’s dus ook handiger moeten zijn om Vlaams te leren. Niet andersom zoals je zegt.
Nee. Want door ondertitels van programma's ontstaat "luisterluiheid". De kijker leest ipv luistert. Dat gaat sluipenderwijs. Ik denk dat Vlaanderen als enige regio in Europa de eigen series is gaan ondertitelen sinds een jaar of 7, dus logisch dat de luistervaardigheid, en dus verstaanbaarheidquote, sterk afneemt in de tijd bij de gemiddelde Vlaamse populatie.
 
Top
Nederland: Top song en zang, beste halve finale 1.
. Nederland was echt sterk gezongen en gebracht, geloofde haar van A tot Z. .

Gek wezl.
De meeste experts (incluis ik) vonden juist dat het Hollandse liedje tamelijk zwak was gezongen. S10 staat dan ook niet bekend om haar geweldige stem.

Wel om haar lange blonde haar, intrigerende persoonlijkheid en muziekkeuze.

Het liedje zelf is natuurlijk wel een oorwurm.
 
Terug
Bovenaan