Eurovision Song Contest 2022

Ik kijk heel graag ESC, het is mijn favoriete guilty pleasure. Ik heb me de bedenking al gemaakt dat België misschien gewoon niet wil winnen, gezien de kosten die samengaan met de organisatie van het hele Eurovisie circus. Plus de discussie wie het mag organiseren, Vl of Wl etc etc.

Dat ze maar gewoon goede nummers met een degelijke act blijven sturen. Ieder jaar in de finale raken, zou al een mooi doel zijn.

Just my 2 cents.

En over gisteren, ik vind het jammer dat de wolven van Noorwegen niet hoger zijn geëindigd.
 
Ik snap toch niet waarom wij er maar niet in slagen om iets te sturen dat kans maakt, aan de kwaliteit ligt het toch echt niet.

De laatste 4 jaar gaat het inderdaad niet zo goed, maar we hebben echt al wel goede resultaten gehad. Blanche en Loïc werden bijvoorbeeld 4de.
Loïc was toch echt wel een kanshebber voor de overwinning, maar moest opboksen tegen andere goede nummers (met Heroes als winnaar, wat nog steeds een populair ESC nummer is).
 
Publiek heeft harder op Oekraïne gestemd dan de jury. Bij de jury eindigde Oekraïne zelfs niet in de top 3 maar om eerlijk te zijn ben ik het meer met het publiek (Oekraïne, Moldavië, Spanje, Servië) eens dan met de jury (UK, Zweden) waar wellicht meer gestemd werd op zangkwaliteit maar te weinig gedurfde inzendingen beloond.

Ik doe 2 uitspraken verder:

1. Oekraïne had deze editie gewonnen, met of zonder oorlog had geen verschil uitgemaakt. Misschien wel in het aantal punten maar niet in de eindpositie. Daar steek ik mijn handen voor in het vuur.
2. Als ik een stem had, ging die naar Oekraïne, en voor mij persoonlijk maakt vriend of vijand echt geen zak uit. Was het Rusland, dan gaf ik de 12 punten aan hun. Oekraïne had voor mij de beste inzending. Het is zelfs een tijd geleden dat een winnaar nog eens mijn winnaar was.

Maar dat er politiek achter eurosong zit, is zeker waar. Dat zit meer in de inzendingen die gekozen worden door de landen, wie gezonden word door welk land (het aandacht geven aan meer diversiteit bvb. of LGBTQ-friendly identiteit van het festival en de artiesten). Of bijvoorbeeld in de uitsluiting van Rusland en Wit-Rusland.
Dat geloof je toch zelf niet zeker? :unsure:

Oekraïne wint hier puur door de oorlog, punt.
 
Het valt wel al op dat bij de buurlanden wel vaak 12 punten naar Oekraïne gaan.

Wat mijn ook opvalt is dat Nederland boven België staat, terwijl België toch echt wel beter was dan Nederland.
Winst Oekraine volledig terecht imo.

Belgie stelde niets. Afgezaagd backstreet boys liedje dat in geen enkel universum de top 10 zou kunnen halen. Nederland had wel een ferm nummer.
 
Ik vraag mij af hoeveel televoters er zijn in België… zijn daar ooit cijfers over publiek gemaakt ?

Een maat van mij en ikzelf hebben dit jaar voor de allereerste keer gestemd tijdens een tv programma.
Allebei voor Portugal, dus we maken ons nu wijs dat dat puntje van Portugal dankzij ons er is gekomen 😂

 
Zong die Nederlands? Ik verstond er eigenlijk niks van
Ik vind het eigenlijk wel een suggestie waard dat ze eens zorgen voor ondertiteling van de nummers.
Mijn slavische taalkennis is beperkt tot pivo bestellen en de ljubav.
 
net eens alle nummers gezien , hoh ja veel goede nummers zitten er eigl niet tussen , wat cva nummers ma geen echte uitblinkers . Spanje Oekraine en Zweden mss de beste , dus kan het wel begrijpen dat Oekraine gewonnen heeft .

België was gewoon een saai en braaf nummer , kan je niet mee winnen .
 
Ik ben echt geen fan van preselecties. In plaats van je budget aan 1 nummer te spenderen, moeten er nog 5 à 10 andere nummers ook worden gekocht. De beste plek die we de laatste 20 jaar met die preselecties hadden gehaald was 10de, met Laura Tesoro. Ook geen vette pay off dan.

Ofwel moet je preselecties doen met artiesten die zelf hun nummer schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Effe door dit topic gelezen, letterlijk niemand die iets gezegd heeft over Polen. Werd dat dan echt niet gesmaakt?

Goede zanger, middelmatig liedje, verschrikkelijke act....

Ondertussen blijkt dat er 'onregelmatigheden' waren tijdens de voting in de tweede halve finale: https://www.hln.be/showbizz/organis...ooit-meegemaakt-op-zon-grote-schaal~a67fe3ed/. Er zouden landen onderling stemafspraken hebben gemaakt.
Ze blijven wel erg vaag en willen niet zeggen over welke landen het gaat. Ook gek dat ze er nu pas mee naar buiten komen, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Dat geloof je toch zelf niet zeker? :unsure:

Oekraïne wint hier puur door de oorlog, punt.
Ben het niet eens, tenzij bij het publiek bijna 50% v/d televote stemmen door "de oorlogsfactor" er komt. De voorsprong was enorm, en als het aan de jury lag, won Oekraïne niet.

Ondertussen blijkt dat er 'onregelmatigheden' waren tijdens de voting in de tweede halve finale: https://www.hln.be/showbizz/organis...ooit-meegemaakt-op-zon-grote-schaal~a67fe3ed/. Er zouden landen onderling stemafspraken hebben gemaakt.
Ze blijven wel erg vaag en willen niet zeggen over welke landen het gaat. Ook gek dat ze er nu pas mee naar buiten komen, vind ik.
Niet duidelijk wat er gebeurd is hier, maar dit is ter informatie onze halve finale en niet die van Oekraïne. Ik hoop dat ze dit wel grondig bekijken.

Roemenië's en Polen's jury in de 2e halve finale hebben exact hetzelfde gestemd bijvoorbeeld, alsook in de finale. Exact dezelfde top 10 twee keer op een rij, dus die 2 landen zitten er al zeker bij v/d 6.

San Marino en Georgië hebben ook exact hetzelfde gestemd, terwijl Azerbeidzjan in de top 6 ook exact hetzelfde is en dan nog eens de 4 zelfde landen punten geeft als San Marino en Georgië voor plaatsen 7,8, 9 en 10, alleen licht in een andere volgorde.

Er zijn echt wel rare dingen in die 2e halve finale gebeurd. Onze stemmen wijken wel enorm af van de rest. Wij hebben 12 punten gegeven aan San Marino dat niet doorgaat lol.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan