Eurovision Song Contest 2022

Zou Oekraïne geen streepje voor hebben door de sympathy votes die ze gaan ontvangen? Ik kijk hier zelf eigenlijk amper naar, maar mijn vrouw wel dus ongetwijfeld ga ik het op een schalkse wijze mee volgen.
 
Zou Oekraïne geen streepje voor hebben door de sympathy votes die ze gaan ontvangen? Ik kijk hier zelf eigenlijk amper naar, maar mijn vrouw wel dus ongetwijfeld ga ik het op een schalkse wijze mee volgen.
Persoonlijk denk ik van wel, in die mate dat ik denk dat ze sowieso gaan winnen enkel omwille van het politieke statement en ik vind dat wel terecht. De andere kandidaten zijn dan wel kansloos en Oekraïne zelf heeft er niets aan, maar goed.

Deze week is het zover, morgenavond de 1ste halve finale. Mijn agenda laat het helaas niet toe om zaterdag naar de grote finale te kijken. :cry:

Allen die zin hebben om wat commentaar te geven, hier of op Discord: welkom!
 
Het lijkt zelfs al een uitgemaakte zaak te zijn dat Oekraïne gaat winnen... Ik weet niet helemaal wat ik daarvan moet vinden.

Ik snap het wel, maar ik merk dat het -voor mij persoonlijk- een groot deel van het plezier van het ESC weg neemt.
De puntentelling en alles dat daarbij komt kijken, vind ik altijd enorm leuk. Nu gaat het gewoon een uur luisteren worden naar "12 punten voor Oekraïne" met telkens een overdreven applaus, alsof ze met elk handjeklap een extra Russische soldaat uit Oekraïne laten verdwijnen.
 
Helemaal akkoord, hoor. Als kind keek ik supergraag naar de puntentelling, bleef er speciaal tot 's nachts voor op, de spanning die erbij hoorde vond ik heerlijk. :biglaugh: Maar ik vind dat Eurovision sowieso een groot deel van die charme al lang verloren is.
 
Normaal blijf ik speciaal thuis de zaterdag voor de finale (ik kijk enkel de finale, wil geen spoilers met de voorrondes :unsure:) maar het ligt er toch vingerdik op dat Ukraine zal winnen... was de vorige keer ook zo :/
 
Ik vind dat van Oekraïne lijken op dat van vorig jaar.

Voorts zwaar te ergeren aan die bands die er bij staan, die niet echt spelen. Sinds ik dat weet van vorige keer kan ik er niet meer serieus naar kijken.

De Peter wel op niveau met zijn commentaar. Zwakste tot hier toe toch wel die Nederlandse.
 
Griekenland was wel goed vond ik.
Dat van Noorwegen, speciaal...
Oekraïne was precies een carnavalversie van dat van vorig jaar, dan was vorig jaar veel beter, toen verdienden ze het echt wel om te winnen. Maar dit jaar is er toch wel beter dan dat.
 
Voorts zwaar te ergeren aan die bands die er bij staan, die niet echt spelen.
Is een EBU-vereiste. Het gebruik van live-muziek is verboden, het moet op backing-track staan. Vroeger was het omgekeerd (zag je een instrument op het podium, moest het ingeplugd zijn en live gebruikt worden, idem voor het showorkest dat de organisatie toen moest voorzien, waardoor iedere zanger dezelfde begeleidingsband (en -kwaliteit) had, dat was in de tijd dat iedere nationale media-omroep nog een eigen orkest had. Vroeger, toen EurovisieSONGFestival nog ging over muziek & zangkwaliteit).
 
Heel dat stemmen is toch ook maar iets raar, in de halve finales mogen de landen die niet in die ronde meedoen niet meestemmen, maar in de finale mogen alle landen stemmen, ook die die de finale niet eens gehaald hebben.
Het zou toch eerlijker zijn dat alle landen ook gewoon in die halve finales zouden mogen stemmen.
 
1. Moldavië, strijk gegaan, sfeer zit meteen 100% goed, nummer blijft hangen, makkelijke tekst
2. Armenië, tof nummer, catchy, goed gezongen en leuke act
3. Bulgarije, leuk rocknummer, geen Eurovisie-materiaal maar goed

Zijn mijn favorieten van vanavond.
 
Beetje vreemde bekendmaking. Van de eerste 4 waren er 3 niet verwacht door de bookies. Allez, het kan wel altijd. 10 landen gaan door maar zowel IJsland, Zwitserland als Litouwen stonden niet bij de 10 bij de meeste kans, maar op 11, 12 en 13. IJsland en Litouwen horen wel in de finale thuis vind ik.

Wie valt er dan uit, wel wie op 8, 9 en 10 stond bij de bookies (Oostenrijk, Albanië en Letland). Het is zeker geen gigantische error dus van de bookies, maar het is toch wel opvallend.

Mocht hetzelfde patroon zich herhalen donderdag dan zijn wij er ook niet bij. Momenteel staan we 8ste qua kanshebbers. En ze hebben een traditie om ons als laatste bekend te maken (toch frequent gebeurd de laatste tijd).

Meest waarschijnlijke scenario zal het Hooverphonicscenario zijn namelijk een vrij anonieme finale. Al kan het wel zijn dat we gezakt zijn bij de bookies omdat wij nog een horde moeten overwinnen en 10 andere landen die horde al overwonnen hebben (alsook de grote vijf, maar die zijn dus ook niet getest, dus kunnen dan een belachelijk slecht resultaat in de finale hebben, en dit jaar is enkel Duitsland slecht).

In feite Duitsland laatste plaats gokken in de finale zou nog een vrij goede bet zijn, maar volgens mij kan je dat niet doen omdat er geen markt voor is. De 4 andere grote landen zijn kwalitatief sterker en de 20 landen die zich kwalificeren zijn al getest, en zijn dus al pakweg al zeker van door het publiek en jury bij de eerste twee derdes van alle inzendingen te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nu gaat het gewoon een uur luisteren worden naar "12 punten voor Oekraïne" met telkens een overdreven applaus, alsof ze met elk handjeklap een extra Russische soldaat uit Oekraïne laten verdwijnen.
Servie gaat echt geen punten aan de Oekraine geven.
Armenie ook niet.
 
1. Moldavië, strijk gegaan, sfeer zit meteen 100% goed, nummer blijft hangen, makkelijke tekst
2. Armenië, tof nummer, catchy, goed gezongen en leuke act
3. Bulgarije, leuk rocknummer, geen Eurovisie-materiaal maar goed

Zijn mijn favorieten van vanavond.

Armenie heeft het beste liedje vcan dit esf. Die zullen dus zomaar tweede kunnen worden.
Aan de andere kant...Hoeveel stemmen gaan jury's geven aan een land dat Rusland NIET boycot omdat ze bevriend zijn?
 
Toch wel een paar goede songs gehoord van Griekenland, Litouwen, IJsland en vooral Portugal!

Maar de editie van vorig jaar gaan ze niet overtreffen… weet niet waarom, maar vorig jaar viel alles zeer mooi in elkaar. Leuke songs, knappe productie, goede winnaar, leuk in beeld gebracht en Jan Smit presenteerde zeer strak.
 
Er zat toch ook best wel weer wat rommel in die 1ste halve finale... Jezus Christus :laugh:

Gelukkig ook nog wel een paar OK liedjes. Oekraïne heb ik gemist...
Het niveau mag in ieder geval nog wel wat omhoog.
 
Ik bleef toch wat teleurgesteld achter eigenlijk :thinking: Ik vond het algemene niveau, zowel van acts als productie, lager liggen dan de afgelopen jaren.
Dat podium komt totaal niet indrukwekkend over (er zouden ook technische problemen zijn waardoor die "zon" niet kan bewegen ofzo?), er leken veel open plaatsen te zijn in de zaal, die opening was één grote chaos en die postcards konden even goed gemaakt zijn door een 10 jarige met Paint.
Qua nummers stak er voor mij eigenlijk maar weinig echt bovenuit.
 
Terug
Bovenaan