Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

Doet me denken aan deze trezebees onlangs


“Ik leg het traject een paar keer per dag af”, vertelt ze. “Ik weet dus hoe snel je er mag rijden, maar hoe snel gebeurt het niet dat je enkele kilometers per uur boven de toegelaten snelheid zit.

Zet gewoon uw cruise control op tijdens een traject control. Easy.
 
Vorig jaar werd al aangekondigd dat die borden gingen verdwijnen. Alé, toch op gewestwegen.

 
Doet me denken aan deze trezebees onlangs


“Ik leg het traject een paar keer per dag af”, vertelt ze. “Ik weet dus hoe snel je er mag rijden, maar hoe snel gebeurt het niet dat je enkele kilometers per uur boven de toegelaten snelheid zit.

Zet gewoon uw cruise control op tijdens een traject control. Easy.

Ik snap sowieso niet waarom mensen dat "enkele kilometers teveel"-argument blijven gebruiken aangezien dat toch opgevangen wordt door de correctiemarge. Als ge een boete krijgt dan is dat niet omdat ge per ongeluk een "paar km" te veel reed. Dat mensen zich ergens laten vangen omdat ze in een omgeving rijden waar ze nooit komen en de situatie, dat kan ik nog snappen. Maar als ge geflitst wordt op een route die ge vaak doet en de limieten dus ként, dan is het volledig uw eigen fout.
 
Exact mijn gedacht toen ik het artikel las gisteren. Waarom staan er eigenlijk nog borden? Een goede manier om de staatskas wat te vullen.
Te gek voor woorden dat men nog altijd maar weer oppert dat daar borden moeten voor staan. Je kan zo gaan zeggen dat als de politie flitst langs de weg, dat dit men moet aankondigen met borden, lampen en een fluo pijl. Iedereen heeft de mond vol dat de pakkans hoger moet komen voor verkeersovertredingen maar o wee als er gecontroleerd wordt, dan is het natuurlijk zakkenvullerij.
 
Ik snap sowieso niet waarom mensen dat "enkele kilometers teveel"-argument blijven gebruiken aangezien dat toch opgevangen wordt door de correctiemarge. Als ge een boete krijgt dan is dat niet omdat ge per ongeluk een "paar km" te veel reed. Dat mensen zich ergens laten vangen omdat ze in een omgeving rijden waar ze nooit komen en de situatie, dat kan ik nog snappen. Maar als ge geflitst wordt op een route die ge vaak doet en de limieten dus ként, dan is het volledig uw eigen fout.
ook niet vergeten dat uw snelheidsmeter er gemiddeld 10% boven zit.
 
Te gek voor woorden dat men nog altijd maar weer oppert dat daar borden moeten voor staan. Je kan zo gaan zeggen dat als de politie flitst langs de weg, dat dit men moet aankondigen met borden, lampen en een fluo pijl. Iedereen heeft de mond vol dat de pakkans hoger moet komen voor verkeersovertredingen maar o wee als er gecontroleerd wordt, dan is het natuurlijk zakkenvullerij.
Het hoofddoel van trajectcontroles en flitspalen is veiligheid. Deze aankondigen met borden, en idd lampen en fluo draagt daar ook, en zelfs meer aan bij dan enkel flitsen en de boetes binnenhalen.

Mensen die ergens voor de 1e keer passeren gaan die borden, lichten, fluo zien en trager rijden. De eventuele boete krijgen ze pas weken later.


Maar die boetes leveren natuurlijk geld op. Ook de hoofdreden dat ze bijna nooit met hun mobiele flitsers op gevaarlijke plaatsen waar de snelheidslimiet logisch en duidelijk is staan, maar eerder op plaatsen waar het onduidelijk is of waar perfect veilig sneller kan gereden worden.
 
Het hoofddoel van trajectcontroles en flitspalen is veiligheid. Deze aankondigen met borden, en idd lampen en fluo draagt daar ook, en zelfs meer aan bij dan enkel flitsen en de boetes binnenhalen.

Mensen die ergens voor de 1e keer passeren gaan die borden, lichten, fluo zien en trager rijden. De eventuele boete krijgen ze pas weken later.


Maar die boetes leveren natuurlijk geld op. Ook de hoofdreden dat ze bijna nooit met hun mobiele flitsers op gevaarlijke plaatsen waar de snelheidslimiet logisch en duidelijk is staan, maar eerder op plaatsen waar het onduidelijk is of waar perfect veilig sneller kan gereden worden.
Wel ik heb een plan, overal de toegelaten snelheid rijden. Kwestie van eens mijn middelvinger naar de overheid op te steken en hun bron van inkomsten te doen opdrogen. :unsure:
 
Wel ik heb een plan, overal de toegelaten snelheid rijden. Kwestie van eens mijn middelvinger naar de overheid op te steken en hun bron van inkomsten te doen opdrogen. :unsure:
Was het maar zo simpel. Ik weet de helft vd tijd niet in de eindeloze lintbebouwing of het nu "zone" 30/50/70 is, altijd twijfel of ik niet ergens een zone bordje heb gemist.
Plus, het verandert de hele tijd, sneller dan de GPS kaarten een update krijgen.

En verder, hoe gaat Waze voortaan kunnen weten dat er bijkomende onaangekondigde trajectcontroles opgezet werden?
 
Was het maar zo simpel. Ik weet de helft vd tijd niet in de eindeloze lintbebouwing of het nu "zone" 30/50/70 is, altijd twijfel of ik niet ergens een zone bordje heb gemist.
Plus, het verandert de hele tijd, sneller dan de GPS kaarten een update krijgen.

En verder, hoe gaat Waze voortaan kunnen weten dat er bijkomende onaangekondigde trajectcontroles opgezet werden?

Ik rijd eigenlijk meestel met een combinatie van 2 systemen als ik ergens moet zijn waar ik de weg niet ken. Waze voor de navigatie en Flitsmeister voor de controles.
Het gebeurt soms dat je aan het bellen in de wagen en plots niet meer goed weet is het nu 50/70/90 km/h. Ook slaat mijn verkeersbordherkenninng sloms tilt. Dan is het wel handig als ik via FM een melding krijg dat mijn gemiddelde snelheid in de traject controle te hoog ligt. Dit is een feature die jammer genoeg ontbreekt bij Waze. Vroeger kon je zien op jouw scherm dmv een balkje dat je in een traject controle zat. Met de carplay is dit niet het geval.

FM geeft ook meldingen weer (visueel en geluid) wanneer je aan het bellen bent, terwijl Waze dit enkel visueel doet maar dan heb ik het vaak ook gemist.

Minpuntje is dat FM vooral op Nederlanders draait dus de ANPR camera's duiden ze ook aan als flitspaal
 
Vroeger kon je zien op jouw scherm dmv een balkje dat je in een traject controle zat. Met de carplay is dit niet het geval.
Met de TomTom app zie je dat altijd in de routebalk + weergave gemiddelde snelheid in de trajectcontrole, ook met carplay. Betalende app maar die 12 € / jaar is echt peanuts. Minder fan van Waze hier, die interface is veel te druk.
 
Was het maar zo simpel. Ik weet de helft vd tijd niet in de eindeloze lintbebouwing of het nu "zone" 30/50/70 is, altijd twijfel of ik niet ergens een zone bordje heb gemist.
Plus, het verandert de hele tijd, sneller dan de GPS kaarten een update krijgen.

En verder, hoe gaat Waze voortaan kunnen weten dat er bijkomende onaangekondigde trajectcontroles opgezet werden?
Ik weet de oplossing, gewoon aandachtig zijn als je met de wagen rijdt en je ogen op de weg houden. En als dat te moeilijk is neem je beter het openbaar vervoer.

Ik denk dat ik eens een app ga laten ontwikkelen om mensen eraan te herinneren dat ze moeten in en uitademen, zo te zien is er daar wel een markt voor.
 
Wat is er eigenlijk mis met gewoon de snelheidslimiet te rijden? Een verre neef van mij is er zo eentje, die had een tijd terug zo'n radarverklikker gekocht om overal zo snel mogelijk te kunnen rijden, dan rol ik toch eens goed met mijn ogen.

'Die limiet van 70 is toch veel te traag voor die baan zeker' maar je weet gewoon dat, moest de limiet daar op 90 liggen, hij exact hetzelfde zou zeggen. En dan nog: hij zal daar eens gaan bepalen wat wel een veilige snelheid is zeker.

Die snelheidslimieten zijn zeker soms dwaas, maar ik vind dat echt geen spelletje waarbij je zo goed en zo kwaad als het kan de flitsers moet ontwijken om dan door te sjezen wanneer je weet dat er geen controle is.

Dan heb ik het niet over mensen die eens 5 kilometer per uur te snel rijden door onoplettendheid of die echt gewoon een oprecht foutje maken, maar over mensen die consequent te snel rijden. Waarom toch? En dan maar schrikken dat er zo veel verkeersdoden zijn in dit land.
 
In oa Duitsland is het gebruik van dergelijke flits-apps al langer verboden. En na een rechterlijke uitspraak blijkt dat verbod ook te gelden voor passagiers in een voertuig.
Op de website van Flitsmeister staat volgende (imo verwerpelijke) info:

voertuigen mogen niet zonder redelijk vermoeden worden doorzocht. Dit geldt natuurlijk ook voor smartphones. Het gebruik van flitsapps kan daarom nauwelijks worden gecontroleerd. Mocht je tóch in de unieke situatie komen dat je staande wordt gehouden omdat je de signalering aan staat, dan is de boete 75 euro.
 
Laatst bewerkt:
Wat is er eigenlijk mis met gewoon de snelheidslimiet te rijden? Een verre neef van mij is er zo eentje, die had een tijd terug zo'n radarverklikker gekocht om overal zo snel mogelijk te kunnen rijden, dan rol ik toch eens goed met mijn ogen.

'Die limiet van 70 is toch veel te traag voor die baan zeker' maar je weet gewoon dat, moest de limiet daar op 90 liggen, hij exact hetzelfde zou zeggen. En dan nog: hij zal daar eens gaan bepalen wat wel een veilige snelheid is zeker.

Die snelheidslimieten zijn zeker soms dwaas, maar ik vind dat echt geen spelletje waarbij je zo goed en zo kwaad als het kan de flitsers moet ontwijken om dan door te sjezen wanneer je weet dat er geen controle is.

Dan heb ik het niet over mensen die eens 5 kilometer per uur te snel rijden door onoplettendheid of die echt gewoon een oprecht foutje maken, maar over mensen die consequent te snel rijden. Waarom toch? En dan maar schrikken dat er zo veel verkeersdoden zijn in dit land.

Akkoord, maar ik moet ook zeggen dat, zonder waze, ik geregeld de snelheidslimieten niet weet.
Soms draai je een straat in, ben je aan het opletten op de weggebruikers en ben je net na de bocht een paal voorbij gereden met 2-3 verkeersborden op over de snelheid, parkeerbeleid,...
 
Yup en ze snappen nog altijd niet dat de winst in tijd ook maar miniem is tijdens drukke verkeersmomenten.
Hoeveel keer ik al een zot zien voorbijvliegen heb op de ochtendrukte, en waar ik hem uiteindelijk een paar kilometer verder toch weer zie opduiken paar auto's voor mij.... ik kan het nooit laten om dan eens met een grote smurk te lachen vanachter mijn window :)

En als ze dan zelf weer vast komen te staan op hun rijvak en ik zie de kans er voorbij te rijden zonder te te laten couperen.. euh invoegen, des te grotere smurk face. :biglaugh:

Misschien zullen ze nadenken als Belgie dit zou overwegen :wtf:
 
Wat is er eigenlijk mis met gewoon de snelheidslimiet te rijden? Een verre neef van mij is er zo eentje, die had een tijd terug zo'n radarverklikker gekocht om overal zo snel mogelijk te kunnen rijden, dan rol ik toch eens goed met mijn ogen.

'Die limiet van 70 is toch veel te traag voor die baan zeker' maar je weet gewoon dat, moest de limiet daar op 90 liggen, hij exact hetzelfde zou zeggen. En dan nog: hij zal daar eens gaan bepalen wat wel een veilige snelheid is zeker.

Die snelheidslimieten zijn zeker soms dwaas, maar ik vind dat echt geen spelletje waarbij je zo goed en zo kwaad als het kan de flitsers moet ontwijken om dan door te sjezen wanneer je weet dat er geen controle is.

Dan heb ik het niet over mensen die eens 5 kilometer per uur te snel rijden door onoplettendheid of die echt gewoon een oprecht foutje maken, maar over mensen die consequent te snel rijden. Waarom toch? En dan maar schrikken dat er zo veel verkeersdoden zijn in dit land.
Dat geeft mij ook altijd een serieuze "rebel without a cause"-indruk, de staat/politie als vijand "want ze willen zoveel mogelijk geld uit onze zakken kloppen". Euh, ja, was daar maar een eenvoudige oplossing voor natuurlijk.

Akkoord, maar ik moet ook zeggen dat, zonder waze, ik geregeld de snelheidslimieten niet weet.
Soms draai je een straat in, ben je aan het opletten op de weggebruikers en ben je net na de bocht een paal voorbij gereden met 2-3 verkeersborden op over de snelheid, parkeerbeleid,...
Maar België, en zeker Vlaanderen, staat vol met verkeersborden, een pak meer dan onze buurlanden denk ik. Lijkt me dat de meeste gemeenten toch altijd met zone 70 - 50 - 30 werken, dus zo onvoorspelbaar vind ik die zaken nu niet echt. In mijn streek is het alleszins toch meestal vrij duidelijk.
 
Dat geeft mij ook altijd een serieuze "rebel without a cause"-indruk, de staat/politie als vijand "want ze willen zoveel mogelijk geld uit onze zakken kloppen". Euh, ja, was daar maar een eenvoudige oplossing voor natuurlijk.


Maar België, en zeker Vlaanderen, staat vol met verkeersborden, een pak meer dan onze buurlanden denk ik. Lijkt me dat de meeste gemeenten toch altijd met zone 70 - 50 - 30 werken, dus zo onvoorspelbaar vind ik die zaken nu niet echt. In mijn streek is het alleszins toch meestal vrij duidelijk.

In uw streek, ik vind dat van mijn streek ook. Tot er mensen van buiten de streek hier rond rijden. Bij mij in straat staat zo een zone bordje 30, net nadat ge de straat indraait bijna in de kruin van ne boom. Kan me voorstellen dat voor mensen die hier de eerste keer komen en ge dus sowieso alerter op het verkeer en de weg zijt, dat vaak moeilijker te zien is.
Vandaar, ik rijd nergens waar ik het niet ken zonder Waze. En ik heb misschien 4 kleine boetes op 20 jaar tijd gehad voor te snel te rijden, dus een snelheidsduivel ben ik zeker niet.
 
Terug
Bovenaan