Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

GPS is brol niet? De helft van het aantal keer dat ik weet wat de snelheid is op baan X en ik check de GPS dan liegt de GPS.
Misschien heb ik daar pech in, maar echt accuraat vind ik dat toch niet.

Of misschien heb ik gewoon een slechte GPS (build in, in de wagen he, of bedoel je eerder Waze? :tongue: )

yes, bedoelde eerder waze en co.
 
Screenprotectors van verschillende merken die geen z*k waard zijn op het afgeronde scherm van een Samsung Ultra.

Als ze niet naar de ... zijn tijdens het aanbrengen, zijn ze het zeker na anderhalve maand in gebruik. Dit zowel de plastieken gevallen als de glazen met die 'lijm'. :angry:

Op dat vlak mis ik wel een telefoon met vlak scherm. Daar bleef de eerste de beste van Aliexpress gewoon goed op plakken. Enfin geventileerd, nu kunnen we weer verder. :unsure:
 
Mij aan de snelheid houden in een zone 50 aan werken op het einde van de autosnelweg. Daar al weken aan een stuk voorbijgeknald worden omdat het nu eenmaal een heel lage snelheid is (de werfzone is ook totaal niet in de buurt - aansluiting trompetrotonde kortrijk/A19 voor de kenners). Resultaat is dat er altijd wel een in uw gat zit te duwen omdat die persoon blijkbaar niet snapt dat die zone 50 nog een heel eind doorgetrokken wordt tot voorbij de volgende afrit.

Ma bon, sinds deze week opgelost. Er staat een superflitser waardoor diegene uit de buurt het toch al door hebben en iedereen automatisch mee afremt. Moet wel zeggen dat ze die flitser wel strategisch mooi gezet hebben (in een flauwe bocht, achter een grote pijl), op rustige momenten en je bent niet van de streek gaat het merendeel het daar vlaggen hebben, dat kan bijna niet anders.
 
Mij aan de snelheid houden in een zone 50 aan werken op het einde van de autosnelweg. Daar al weken aan een stuk voorbijgeknald worden omdat het nu eenmaal een heel lage snelheid is (de werfzone is ook totaal niet in de buurt - aansluiting trompetrotonde kortrijk/A19 voor de kenners). Resultaat is dat er altijd wel een in uw gat zit te duwen omdat die persoon blijkbaar niet snapt dat die zone 50 nog een heel eind doorgetrokken wordt tot voorbij de volgende afrit.

Ma bon, sinds deze week opgelost. Er staat een superflitser waardoor diegene uit de buurt het toch al door hebben en iedereen automatisch mee afremt. Moet wel zeggen dat ze die flitser wel strategisch mooi gezet hebben (in een flauwe bocht, achter een grote pijl), op rustige momenten en je bent niet van de streek gaat het merendeel het daar vlaggen hebben, dat kan bijna niet anders.
Imo was dat eens nodig, sommigen gingen je daar bijna van de weg drukken, terwijl ik wel snap dat je daar maar 50 mag tot na afrit bissegem (waar velen die afrit gebruiken om te keren wat dan weer tot lange file kan zorgen op die afrit)
 
Verder wel eens met @kay-gell dat het soms echt een probleem is dat borden niet duidelijk staan. Of soms snelheidslimieten die niet logisch zijn. Ik heb gisteren kilometers lang 50 km/h moeten rijden op een baan waar je perfect veilig 70 kan rijden. Kaarsrecht, enkel wat zijstraten maar het zicht is er goed, geen bomen enz. Dan kom je ineens aan de bebouwde kom en daar staat direct een Zone 30 bord bij. Weer op een stuk waar je toch comfortabel 50 zou kunnen rijden.
Gohja, het is natuurlijk niet omdat het één iemand niet logisch lijkt dat er per definitie iets mis mee is. Uiteindelijk moet de grote groep chauffeurs op een veilige manier over een baan kunnen rijden, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Ook vindt bijna iedereen zichzelf een heel goede chauffeur.
 
Ik mag me eigenlijk niet ergeren aan stommiteiten van anderen maar toch

Ben aan het praten met een ex-collega (die is aan het bouwen)
"We zijn dik gekloot met ons energie contract." Bouwdroger stond aan in de kelder want was wat nat geworden en de warmtepomp heeft moeten draaien om het opwarmingsprogramma van de vloerverwarming.
Afrekening gekregen van 1700€ voor 2 maanden, dus nu hebben ze een afbetalingsplan daarvoor gevraagd.

Nog geen 3 zinnen later
"Oh ik ben eens benieuwd, ze komen vandaag ons nieuw bed leveren"
Ik antwoord van aah ja dat moet bij ons volgend jaar ook, maar dat is momenteel financieel even niet haalbaar.
"Goh ja dat begrijp ik wel, dat kost bij ons ook bijna 6000€ dus dat is wel een stevige investering"

What?!
Dit lijkt me toch inderdaad een ergernis over een al dan niet snelheidslimiet, mensen zijn toch zo rap om iets te kopen he :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Infrastructuur in België moet beter, daar horen ook betere positie verkeersborden bij. Dat is zeker niet te ontkennen. Maar we moeten ook niet flauw doen. De overgrote meerderheid staat wel gewoon zichtbaar en wordt gewoon totaal genegeerd. Ik vind het onbegrijpelijk dat veel mensen nood hebben aan Waze om te weten hoe hard te mogen rijden. Echt zorgelijk zelfs. Als ik het bord al eens mis is dat in 99pct van de gevallen wel duidelijk obv de omgeving. En als ik twijfel, rij ik sowieso de laagste snelheid van de twee waartussen ik twijfel, lijkt me logisch*.

Ze zouden ook gewoon eens een campagne moeten organiseren ifv de snelheidswinst dat te snel rijden oplevert. Ik ben er echt van overtuigd dat mensen gewoon totaal overschatten hoeveel tijdswinst dat oplevert. Eens rood hebben ipv groen kost u meer tijd dan u aan de snelheid houden tov de max snelheid + marge.

*Niks zo ergelijk als mensen die twijfelen tussen 50 en 70 en dan maar 60rijden. Die max snelheid komt ge nergens tegen.
 
FTFY.

Imo zijn snelheidsregels vooral om anderen te beschermen he. Het is perfect mogelijk dat daar 2 uur op een dag massa's fietsende scholieren passeren waardoor men beslist heeft om die maximum snelheid te verlagen. Moesten we collectief wat snuggerder zijn in het verkeer zou dat inderdaad overbodig zijn (dan rijden we allemaal wat trager op dat moment en klaagt niemand) maar er is altijd wel ene die zegt van "ge moogt hier 70 dus knal ik hier voorbij aan 80 (wettelijke marge he) no matter what". En dan krijgt men zo'n situaties.

En natuurlijk een extra verkeersbord erbij om de duidelijkheid wat naar beneden te halen.
Gohja, het is natuurlijk niet omdat het één iemand niet logisch lijkt dat er per definitie iets mis mee is. Uiteindelijk moet de grote groep chauffeurs op een veilige manier over een baan kunnen rijden, zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen. Ook vindt bijna iedereen zichzelf een heel goede chauffeur.
Beiden goeie punten idd :)
 
De Molenstraat in Heist is eigenlijk levensgevaarlijk tijdens drukke momenten. Niet alleen de kruising met de Bergstraat maar echt héél die straat ..

Hoeveel keer dat voetgangers of fietsers met een zwarte jas of zwart pak aan, zonder enige verlichting, daar oversteken op een niet zebrapad (nochtans zijn er daar voldoende) en ook zonder te kijken, vanachter een camionette (dus dode hoek) en waarbij ik alles heb mogen dichtsmijten, die mensen kan ik niet meer op 1 hand tellen.

Ook als het markt is in Heist (maandag) is het daar een ramp, maar gelukkig is het dan wel niet donker.

Dus al mag je daar 50, ik rijd daar soms toch ook iets minder.

Ik snap dit wel niet, als ik dan alles dichtgooi (dat is al een paar keer gebeurd), dan zijn er mensen volledig in het zwart gekleed zonder verlichting die dan van hun klote maken tegen mij. :unsure: Dan denk ik toch ook: Fuck off .. Jij bent in de fout.

Maar goed, ik krijg liever naar mijn voeten van zo iemand dan dat ik die mens doodrijd of zo ..
Dat is inderdaad een gevaarlijke baan, met nog een paar ambetante zijbanen om uit te komen ook (aan de chinees bvb). Maar, je mag er 50, en uw remafstand tegen 50 is nu ook wer niet zo enorm. én ge weet ook op welke 2 plekken het gevaar is he, Tegen Hallaar-centrum en het kruispunt met Eugeen Woutersstraat. Al weet je dat natuurlijk vooral omdat je er vaker komt...

Of net voor Putte hier. Je moet er maar eens op letten.

Langs de ene zijde van de weg mag je 50 (er staat aan elke straat een bordje 50)
Aan de andere kant staat er 1 bordje 50km/u en dan een paar straten lang 'niets' meer. (en ook geen zone bord)

Kort gezegd: Daar mag je dan 70km/u, de tegenliggers mogen maar 50. :biglaugh:

Wat is de logica daar?
Ze zijn daar gewoon een aantal zijstraten vergeten he. De Kastanjedreef (de 2e aftakking) bvb. Hierdoor krijg je inderdaadn een heel onduidelijke situatie, maar dat zijn gewoon fouten die ze gemaakt hebben en dus geen logica. Sowieso is dat eerste stuk 50 daar nogal vreemd, oké, er is een school maar ik heb daar nog nooit iemand weten oversteken eigenlijk.
 
Ik woon zelf in de betrokken gemeente en heel het idee is puur om het verkeer naar de provinciewegen te leiden en weg van de schoolomgevingen in de kleine dorpen. Beetje bij beetje zal dat wel lukken zo.

Maar op de FB groepen in de stijl van "ge zijt van xxx... " komt er ook niets dan gezaag over. Maar het punt blijft toch gewoon: Houd u aan de snelheidslimiet en dan is er toch geen probleem. Typisch geval van mensen die voor hun eigen deur alle soorten limieten en regels willen om trager te rijden maar op een ander er zich zelf niets van willen aantrekken.
 
Ik denk dat moesten ze de snelheidslimieten aanpassen aan de situatie mensen deze consequenter zouden volgen.

Ik rij regelmatig op een baan waar het van 70 naar 50 naar 70 naar 50 naar 30 naar 50 naar 70 gaat op amper 1km... Nog een mooi voorbeeld is de scheldelaan in Antwerpen, 2x2 rijstroken afgescheiden met een middenberm met langs de kant een parkeer/pechstrook. Op en afritten hebben bijna allen een invoegstrook. Op die baan is 70 zo immens traag, de vroegere 90 was hier veel juister. Ervoor reed er +/- 30% te hard daar, nu zal het eerder tegen +/-80% zijn als je het zo afzien. Heeft deze regel dan nut gehad? In mijn ogen heb je gevaarlijker situaties als ervoor.

Of zoals in NL. Op autostrade overdag 100 wanneer het drukker is (in praktijk kan je toch vaak niet sneller) en op rustige momenten 130. Iedereen snapt dit en past het mooi toe...

Een opgelegde regel moet nut hebben en juist zijn. Overdreven regels zorgen voor chaos.
 
Ik denk dat moesten ze de snelheidslimieten aanpassen aan de situatie mensen deze consequenter zouden volgen.
Voila.
Zone 30 aan een schoolpoort vind ik niet dat die strikt moet toegepast worden middernacht bijvoorbeeld.
Idem voor grotere gewestwegen aan 70 per uur, waar je in het weekend/snachts toch soepel 90 kan rijden.

Voorts vind ik dit topic weer wat typisch hokjesduwen van enkele moraalridders die alweer opperen voor rijbewijs met punten, voor toch maar weer die "veel plegers" die o wee misschien 3 keer zouden betrapt worden op bovenstaande voorbeelden/inbreuken punten af te nemen :sarcastic:.
Heeft niets met verkeers doden te maken hé mensen. Ook ik vind dat elke dode, er één te veel is. Maar om de zaterdag avond aan 45 per uur voorbij een steenweg te rijden, waar tijdens de week school is, denk ik niet dat dit een acuut geval van mogelijks verkeersdode is.

Verder ook: Laat de mensen zelf kiezen, als ze iets te snel rijden, en een boete riskeren. Dan is dat toch hun zaak. Idem voor coyote/waze gebruikers.
Dat ze niet als een gek 30 te snel moeten rijden overal te pas en onpas, tot daar ben ik nog akkoord.

Rijbewijs met punten: tot daar nog aan toe. Goed voor de straat schurken er uit te halen.
Maar om dan elke keer mensen die veel op de baan zijn, en dan 40 rijden waar ze maar 30 mochten, op de bon te slingeren, en na verloop van tijd rijbewijs kwijt.... Komaan zeg. Er zijn toch ergere dingen dan dat.
En kom weer niet af met "rijden is een gunst, geen recht". Ja en ademen ook zeker?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Weet er iemand hoe snel je hier op de N70 mag rijden?
Dat zone 30 bord geldt dan voor de steenweg vanaf dat punt?
En voorbij het verkeerslicht vervalt die beperking?
Ik heb me dat al telkens afgevraagd als ik daar passeer, lijkt volkomen nutteloos en niemand die daar 30 gaat rijden...
 
Weet er iemand hoe snel je hier op de N70 mag rijden?
Dat zone 30 bord geldt dan voor de steenweg vanaf dat punt?
En voorbij het verkeerslicht vervalt die beperking?

Waarom zou het vervallen voorbij het verkeerslicht ? Het is 'zone 30' niet zomaar 30. Een zone-aanduiding betekent dat de snelheidsbeperking blijft gelden tot aan het bord van einde zone. Nu, ik heb al redelijk wat doorgeklikt en ik zie nergens dat bord langs de N70... :sop:

EDIT: ik heb de indruk dat dat bord daar gewoon niet eens reglementair staat. Aan de overkant zie je ook geen einde zone bord voor wie in de andere richting rijdt. Ook heb je wél weer een bord als je aan de lichten naar rechts rijdt. Dus volgens mij is het helemaal niet de bedoeling dat er daar een stuk N70 slechts 30 is. Makes no sense. Het lijkt vooral bedoeld als een extra bord aan de linkerkant voor als je dat afslagje neemt. Maar verkeerstechnisch lijkt het me inderdaad dat dat bord op de N70 slaat.
 
Laatst bewerkt:
Toen men die veranderingen heeft doorgevoerd destijds was er een reportage op ATV geloof ik.
Men heeft dat gedaan om de veiligheid van de fietsers te verhogen op de onbewaakte oversteekplaatsen.
Ik kan mij op die hele scheldelaan exact 3 van die oversteekplaatsen herinneren en één daarvan is ondertussen volledig afgesloten, bij de oversteekplaats aan Lanxess heeft men lichten gezet en alle andere oversteekplaatsen hadden al lichten dus het is mij een raadsel wat men wou bereiken. Binnenkort gaan ze daar nog een stap verder want dan zou de ganse Scheldelaan trajectcontrole worden hebben wij vernomen via de ondernemingsraad.

Ondertussen heb je dan wel de verkeerslichten aan het depot van den Total waar het licht exact 5 seconden op groen blijft staan en nadien 1 minuut op rood voor de kamions die daar 1 keer per kwartier vertrekken. Iedereen die nu aan de olefins passeert en ziet dat die lichten op groen springen trapt het gaspedaal in en dan krijg je situaties waar de helft van de mensen 100-120 gaan rijden om toch maar door dat licht te zijn.
De andere helft rijdt daar gewoon door rood.

Maar hey! Het is daar nu wel een pak veiliger hé jongens! :rofl:
 
Voila.
Zone 30 aan een schoolpoort vind ik niet dat die strikt moet toegepast worden middernacht bijvoorbeeld.
Idem voor grotere gewestwegen aan 70 per uur, waar je in het weekend/snachts toch soepel 90 kan rijden.

Voorts vind ik dit topic weer wat typisch hokjesduwen van enkele moraalridders die alweer opperen voor rijbewijs met punten, voor toch maar weer die "veel plegers" die o wee misschien 3 keer zouden betrapt worden op bovenstaande voorbeelden/inbreuken punten af te nemen :sarcastic:.
Heeft niets met verkeers doden te maken hé mensen. Ook ik vind dat elke dode, er één te veel is. Maar om de zaterdag avond aan 45 per uur voorbij een steenweg te rijden, waar tijdens de week school is, denk ik niet dat dit een acuut geval van mogelijks verkeersdode is.

Verder ook: Laat de mensen zelf kiezen, als ze iets te snel rijden, en een boete riskeren. Dan is dat toch hun zaak. Idem voor coyote/waze gebruikers.
Dat ze niet als een gek 30 te snel moeten rijden overal te pas en onpas, tot daar ben ik nog akkoord.

Rijbewijs met punten: tot daar nog aan toe. Goed voor de straat schurken er uit te halen.
Maar om dan elke keer mensen die veel op de baan zijn, en dan 40 rijden waar ze maar 30 mochten, op de bon te slingeren, en na verloop van tijd rijbewijs kwijt.... Komaan zeg. Er zijn toch ergere dingen dan dat.
En kom weer niet af met "rijden is een gunst, geen recht". Ja en ademen ook zeker?
Iemand die consistent er voor kiest om verkeersregels te negeren, moet gewoon van de baan. 40 rijden waar je 30 mag, is 30% te snel.
Dat is hetzelfde als 160 op autostrade rijden bvb.
 
^idd, als je die redenering rond de schoolpoort om middernacht doortrekt, mag je dus ook gewoon zwerfvuil storten op plaatsen waar niemand er last van heeft. Zo werkt het niet.

Dat ze op zo een plaatsen beter met dynamische borden werken, akkoord, maar zolang dat niet het geval is, volg je het bord toch gewoon. Wat verlies je door 30te rijden?
 
Terug
Bovenaan