Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

In uw streek, ik vind dat van mijn streek ook. Tot er mensen van buiten de streek hier rond rijden. Bij mij in straat staat zo een zone bordje 30, net nadat ge de straat indraait bijna in de kruin van ne boom. Kan me voorstellen dat voor mensen die hier de eerste keer komen en ge dus sowieso alerter op het verkeer en de weg zijt, dat vaak moeilijker te zien is.
Vandaar, ik rijd nergens waar ik het niet ken zonder Waze. En ik heb misschien 4 kleine boetes op 20 jaar tijd gehad voor te snel te rijden, dus een snelheidsduivel ben ik zeker niet.
Bwa het gaat me dan ook om al die straten hier in de buurt waar ik niet dagelijks kom. Een zone 30 kan je nu eenmaal verwachten in een centrum, een bebouwde kom is ook gewoon dat, en eigenlijk valt er amper nog ergens sneller dan 70 km/u te rijden.

Is het probleem niet gewoon dat je in dit land je rijbewijs ooit eens haalt en dan 10, 20, 30, ... jaar later wordt geacht nog altijd de wegcode te kennen? Of is het allemaal zoveel logischer in Nederland, Duitsland, Frankrijk, ...?
 
Bwa het gaat me dan ook om al die straten hier in de buurt waar ik niet dagelijks kom. Een zone 30 kan je nu eenmaal verwachten in een centrum, een bebouwde kom is ook gewoon dat, en eigenlijk valt er amper nog ergens sneller dan 70 km/u te rijden.

Is het probleem niet gewoon dat je in dit land je rijbewijs ooit eens haalt en dan 10, 20, 30, ... jaar later wordt geacht nog altijd de wegcode te kennen? Of is het allemaal zoveel logischer in Nederland, Duitsland, Frankrijk, ...?

Of het in andere logischer is zou ik niet weten. Maar ik heb het al vaker aangehaald dat ik het systeem van een éénmalige test op uw rijkunsten niet voldoende is om de komende 60 jaar zomaar rond te rijden. Dus daar ben ik zeker mee akkoord dat dat een factor is.
 
Wat is er eigenlijk mis met gewoon de snelheidslimiet te rijden? Een verre neef van mij is er zo eentje, die had een tijd terug zo'n radarverklikker gekocht om overal zo snel mogelijk te kunnen rijden, dan rol ik toch eens goed met mijn ogen.
Soms is het gewoon gemakkelijk dat ze perfect aangeven hoe snel je mag rijden.

Vaak kom ik uit een smalle straat een hoofd baan opgereden, en weet ik in de verste verte niet of het daar 50 of 70 is.
Want het is al lang voorbijgestreefd dat je gewoon kan "op het zicht" schatten of ge in bebouwde kom bent of niet....

En op google maps of uw ingebouwde GPS in auto is ook verre van steeds accuraat....
 
Ik weet de oplossing, gewoon aandachtig zijn als je met de wagen rijdt en je ogen op de weg houden. En als dat te moeilijk is neem je beter het openbaar vervoer.
Jij reageert zoals mijn vader, maar die had ik, nadien toch echt gewoon, bij zijn pietje hoor (Ja hoor, het bordje gemist :D)
Maar waarmee ik wel akkoord ga = als het gebeurt, dan moet je op de blaren zitten, dat is dan pech.

Hint: Als je niet 100% zeker bent van de snelheid, dan rijd je 50km/u. Worst case krijg je dan een boete maar je zal dan nooit voor de rechtbank moeten verschijnen.

Zoals in een andere thread gemeld: Mijn laatste boetes waren 2*53 € voor nipt te hard in november 2018. (Heen en terug lol)
Ik heb daarvoor ook nog snelheidsboetes gehad, maar deze zijn zo lang geleden dat deze online niet meer te vinden zijn.

Ik zeg nooit nooit .. ik heb al een paar keer geluk gehad, dat is zeker ... maar ik let er wel op en dan is de pakkans exponentieel veel minder he.
 
Ik heb niks tegen mensen die Waze of iets dergelijks gebruiken, voor alle duidelijkheid. En foutjes maken is menselijk, dus zoals @kay-gell zegt kan je altijd wel eens tegen de lamp lopen door (een beetje) te snel te rijden door onoplettendheid. Niks mis mee, dat kan gebeuren.

Ik heb het puur over die onnozelaars die consequent minstens 20 kilometer per uur te snel rijden en dan terwijl GTA-gewijs op hun kaartje kijken om flitsers te ontwijken. Die staan dan inderdaad meer wel dan niet aan het volgende rode licht mee te wachten met de auto's die ze zo stoer zijn voorbij gevlamd. Tijdswinst = 2 seconden. Goed zo, goed gewerkt.

Wat mij betreft mogen ze ook veel strenger zijn op mensen die de overtredingen aan elkaar rijgen. Met de auto mogen rijden is geen grondwettelijk recht dat je niet mag afgepakt worden, dat is iets waar je een examen voor moet doen om te bewijzen dat je de regels kent en respecteert. Als blijkt dat je je niet aan de spelregels kan houden en je rijgt de zware overtredingen aan elkaar dan mogen ze wat mij betreft sneller overgaan tot een rijverbod van enkele jaren, en voor veelplegers van zware feiten mag er wat mij betreft gerust een levenslang rijverbod komen. Laat dat rijbewijs met punten maar komen.
 
In uw streek, ik vind dat van mijn streek ook. Tot er mensen van buiten de streek hier rond rijden. Bij mij in straat staat zo een zone bordje 30, net nadat ge de straat indraait bijna in de kruin van ne boom. Kan me voorstellen dat voor mensen die hier de eerste keer komen en ge dus sowieso alerter op het verkeer en de weg zijt, dat vaak moeilijker te zien is.
Vandaar, ik rijd nergens waar ik het niet ken zonder Waze. En ik heb misschien 4 kleine boetes op 20 jaar tijd gehad voor te snel te rijden, dus een snelheidsduivel ben ik zeker niet.
Dan moet men zich toch eens afvragen of die mensen niet te snel rijden op plekken die ze niet kennen. Akkoord dat men eens een bord kan missen maar als we eerlijk zijn met ons zelf is dat toch omdat we ofwel niet echt bezig zijn met de weg ofwel we ons teveel moeten concentreren op de rest van het verkeer en in dat laatste geval kan je niet ontkennen dat je dan toch te snel rijd gezien je het overzicht niet meer kan bewaren he. Het is niet omdat de snelheidslimiet 50 is dat je daarom moet 50 rijden he, als je wat trager rijd in streken waar je niks van de weg kent om alles toch maar gezien te hebben is daar niks mis mee. Liever dat dan een oversteekplaats niet te zien (als je een bord kan missen kan je dit ook missen) en een kind meehebben.
 
ik heb ook zo eens een boete gekregen. op een straat waar ik al een paar jaar dagelijks langs reed, en dacht dat ge 70 mocht. iedereen reed daar ook gewoon aan die snelheid.

1 dag hebben ze daar geflitst, en sindsdien weet ik dat ge daar 50 moogt.
 
Dan moet men zich toch eens afvragen of die mensen niet te snel rijden op plekken die ze niet kennen. Akkoord dat men eens een bord kan missen maar als we eerlijk zijn met ons zelf is dat toch omdat we ofwel niet echt bezig zijn met de weg ofwel we ons teveel moeten concentreren op de rest van het verkeer en in dat laatste geval kan je niet ontkennen dat je dan toch te snel rijd gezien je het overzicht niet meer kan bewaren he. Het is niet omdat de snelheidslimiet 50 is dat je daarom moet 50 rijden he, als je wat trager rijd in streken waar je niks van de weg kent om alles toch maar gezien te hebben is daar niks mis mee. Liever dat dan een oversteekplaats niet te zien (als je een bord kan missen kan je dit ook missen) en een kind meehebben.
De Molenstraat in Heist is eigenlijk levensgevaarlijk tijdens drukke momenten. Niet alleen de kruising met de Bergstraat maar echt héél die straat ..

Hoeveel keer dat voetgangers of fietsers met een zwarte jas of zwart pak aan, zonder enige verlichting, daar oversteken op een niet zebrapad (nochtans zijn er daar voldoende) en ook zonder te kijken, vanachter een camionette (dus dode hoek) en waarbij ik alles heb mogen dichtsmijten, die mensen kan ik niet meer op 1 hand tellen.

Ook als het markt is in Heist (maandag) is het daar een ramp, maar gelukkig is het dan wel niet donker.

Dus al mag je daar 50, ik rijd daar soms toch ook iets minder.

Ik snap dit wel niet, als ik dan alles dichtgooi (dat is al een paar keer gebeurd), dan zijn er mensen volledig in het zwart gekleed zonder verlichting die dan van hun klote maken tegen mij. :unsure: Dan denk ik toch ook: Fuck off .. Jij bent in de fout.

Maar goed, ik krijg liever naar mijn voeten van zo iemand dan dat ik die mens doodrijd of zo ..
 
Laatst bewerkt:
Wat is er eigenlijk mis met gewoon de snelheidslimiet te rijden? Een verre neef van mij is er zo eentje, die had een tijd terug zo'n radarverklikker gekocht om overal zo snel mogelijk te kunnen rijden, dan rol ik toch eens goed met mijn ogen.

'Die limiet van 70 is toch veel te traag voor die baan zeker' maar je weet gewoon dat, moest de limiet daar op 90 liggen, hij exact hetzelfde zou zeggen. En dan nog: hij zal daar eens gaan bepalen wat wel een veilige snelheid is zeker.

Die snelheidslimieten zijn zeker soms dwaas, maar ik vind dat echt geen spelletje waarbij je zo goed en zo kwaad als het kan de flitsers moet ontwijken om dan door te sjezen wanneer je weet dat er geen controle is.

Dan heb ik het niet over mensen die eens 5 kilometer per uur te snel rijden door onoplettendheid of die echt gewoon een oprecht foutje maken, maar over mensen die consequent te snel rijden. Waarom toch? En dan maar schrikken dat er zo veel verkeersdoden zijn in dit land.
Ik ken zo ook ene. Hij is rally fan, loopt altijd te kakken als de rally niet in het nieuws komt. Loopt te kakken als de rally negatief in het nieuws komt, en loopt te kakken als hij van de rally naar huis vlamt en dan geflitst wordt.

Verder wel eens met @kay-gell dat het soms echt een probleem is dat borden niet duidelijk staan. Of soms snelheidslimieten die niet logisch zijn. Ik heb gisteren kilometers lang 50 km/h moeten rijden op een baan waar je perfect veilig 70 kan rijden. Kaarsrecht, enkel wat zijstraten maar het zicht is er goed, geen bomen enz. Dan kom je ineens aan de bebouwde kom en daar staat direct een Zone 30 bord bij. Weer op een stuk waar je toch comfortabel 50 zou kunnen rijden.
 
Ik ken zo ook ene. Hij is rally fan, loopt altijd te kakken als de rally niet in het nieuws komt. Loopt te kakken als de rally negatief in het nieuws komt, en loopt te kakken als hij van de rally naar huis vlamt en dan geflitst wordt.

Verder wel eens met @kay-gell dat het soms echt een probleem is dat borden niet duidelijk staan. Of soms snelheidslimieten die niet logisch zijn. Ik heb gisteren kilometers lang 50 km/h moeten rijden op een baan waar je perfect veilig 70 kan rijden. Kaarsrecht, enkel wat zijstraten maar het zicht is er goed, geen bomen enz. Dan kom je ineens aan de bebouwde kom en daar staat direct een Zone 30 bord bij. Weer op een stuk waar je toch comfortabel 50 zou kunnen rijden.
Of net voor Putte hier. Je moet er maar eens op letten.

Langs de ene zijde van de weg mag je 50 (er staat aan elke straat een bordje 50)
Aan de andere kant staat er 1 bordje 50km/u en dan een paar straten lang 'niets' meer. (en ook geen zone bord)

Kort gezegd: Daar mag je dan 70km/u, de tegenliggers mogen maar 50. :biglaugh:

Wat is de logica daar?
 
Of net voor Putte hier. Je moet er maar eens op letten.

Langs de ene zijde van de weg mag je 50 (er staat aan elke straat een bordje 50)
Aan de andere kant staat er 1 bordje 50km/u en dan een paar straten lang 'niets' meer.

Kort gezegd: Daar mag je dan 70km/u, de tegenliggers mogen daar maar 50. :biglaugh:
Ik weet zo een Zone 30 zijn waar ze toen ze die ingericht hebben aan 1 kant het bord vergeten waren dat het begin aantoont. Daar mocht je dus ook als je van 1 kant kwam 50 rijden en de rest 30.

En nu ik er aan denk, da's ook zo'n Zone 30 die veel te groot is. Ze passeert een scoutslokaal maar die Zone 30 is een straat en al zijn zijstraten groot.
 
Verder wel eens met @kay-gell dat het soms echt een probleem is dat borden niet duidelijk staan. Of soms snelheidslimieten die niet logisch zijn. Ik heb gisteren kilometers lang 50 km/h moeten rijden op een baan waar je op dat moment perfect veilig 70 kan rijden. Kaarsrecht, enkel wat zijstraten maar het zicht is er goed, geen bomen enz. Dan kom je ineens aan de bebouwde kom en daar staat direct een Zone 30 bord bij. Weer op een stuk waar je toch comfortabel 50 zou kunnen rijden.
FTFY.

Imo zijn snelheidsregels vooral om anderen te beschermen he. Het is perfect mogelijk dat daar 2 uur op een dag massa's fietsende scholieren passeren waardoor men beslist heeft om die maximum snelheid te verlagen. Moesten we collectief wat snuggerder zijn in het verkeer zou dat inderdaad overbodig zijn (dan rijden we allemaal wat trager op dat moment en klaagt niemand) maar er is altijd wel ene die zegt van "ge moogt hier 70 dus knal ik hier voorbij aan 80 (wettelijke marge he) no matter what". En dan krijgt men zo'n situaties.

En natuurlijk een extra verkeersbord erbij om de duidelijkheid wat naar beneden te halen.
 
Dan moet men zich toch eens afvragen of die mensen niet te snel rijden op plekken die ze niet kennen. Akkoord dat men eens een bord kan missen maar als we eerlijk zijn met ons zelf is dat toch omdat we ofwel niet echt bezig zijn met de weg ofwel we ons teveel moeten concentreren op de rest van het verkeer en in dat laatste geval kan je niet ontkennen dat je dan toch te snel rijd gezien je het overzicht niet meer kan bewaren he. Het is niet omdat de snelheidslimiet 50 is dat je daarom moet 50 rijden he, als je wat trager rijd in streken waar je niks van de weg kent om alles toch maar gezien te hebben is daar niks mis mee. Liever dat dan een oversteekplaats niet te zien (als je een bord kan missen kan je dit ook missen) en een kind meehebben.

Hier in de straat kan je gewoon niet snel indraaien. En aan de overkant staat ook zo een zone 30 bord vlak na de bocht. Als je daar rechts indraait moet je de fietsers in het oog houden op het fietspad dus je kijkt in je spiegel. Dan kijk je rechts of in je kan draaien en dan gaan héél veel mensen dat bord niet gezien hebben dat vlak in die draai staan omdat het gewoon nog staat in de plaats waar je je manoeuvre nog aan het doen bent en je dat bord ook gewoon niet vroeger kan zien omdat er een huis op de hoek staat.
De plaatsing is gewoon op zoveel plaatsen onlogisch, chaotisch,...
Ik los dat op door Waze, maar ik vind dat de plaatsing van borden veel duidelijker mag op veel plaatsen.
 
Hier in de straat kan je gewoon niet snel indraaien. En aan de overkant staat ook zo een zone 30 bord vlak na de bocht. Als je daar rechts indraait moet je de fietsers in het oog houden op het fietspad dus je kijkt in je spiegel. Dan kijk je rechts of in je kan draaien en dan gaan héél veel mensen dat bord niet gezien hebben dat vlak in die draai staan omdat het gewoon nog staat in de plaats waar je je manoeuvre nog aan het doen bent en je dat bord ook gewoon niet vroeger kan zien omdat er een huis op de hoek staat.
De plaatsing is gewoon op zoveel plaatsen onlogisch, chaotisch,...
Ik los dat op door Waze, maar ik vind dat de plaatsing van borden veel duidelijker mag op veel plaatsen.
Ik weet toevallig door de parking verhalen waar je woont en ik weet ook over welk bord dat je het hebt bij u in de straat, maar die frustratie geld voor heel Hasselt. Die borden vinden is al een even grote uitdaging als where's wally vinden.
 
Hier in de straat kan je gewoon niet snel indraaien. En aan de overkant staat ook zo een zone 30 bord vlak na de bocht. Als je daar rechts indraait moet je de fietsers in het oog houden op het fietspad dus je kijkt in je spiegel. Dan kijk je rechts of in je kan draaien en dan gaan héél veel mensen dat bord niet gezien hebben dat vlak in die draai staan omdat het gewoon nog staat in de plaats waar je je manoeuvre nog aan het doen bent en je dat bord ook gewoon niet vroeger kan zien omdat er een huis op de hoek staat.
De plaatsing is gewoon op zoveel plaatsen onlogisch, chaotisch,...
Ik los dat op door Waze, maar ik vind dat de plaatsing van borden veel duidelijker mag op veel plaatsen.
Akkoord hoor dat veel borden nog duidelijker geplaatst moeten worden, ook staan er nu gewoon veel te veel dus hoeft men voor mij zeker geen bord bij iedere trajectcontrole te plaatsen (wat de originele discussie was). Maar voor mij is dat geen reden (die borden) om te gaan claimen dat de verantwoordelijkheid voor zich te houden aan de snelheidslimiet niet meer bij de bestuurder zou liggen.
 
Akkoord hoor dat veel borden nog duidelijker geplaatst moeten worden, ook staan er nu gewoon veel te veel dus hoeft men voor mij zeker geen bord bij iedere trajectcontrole te plaatsen (wat de originele discussie was). Maar voor mij is dat geen reden (die borden) om te gaan claimen dat de verantwoordelijkheid voor zich te houden aan de snelheidslimiet niet meer bij de bestuurder zou liggen.

Nee, dat zou ik zeker ook niet zeggen.
Daarom, zeker in tijden als nu en je ergens de weg niet kent heb je sowieso je GPS opstaan en dan heb je nog een extra tool om je daaraan te doen denken.
 
Nee, dat zou ik zeker ook niet zeggen.
Daarom, zeker in tijden als nu en je ergens de weg niet kent heb je sowieso je GPS opstaan en dan heb je nog een extra tool om je daaraan te doen denken.
GPS is brol niet? De helft van het aantal keer dat ik weet wat de snelheid is op baan X en ik check de GPS dan liegt de GPS.
Misschien heb ik daar pech in, maar echt accuraat vind ik dat toch niet.

Of misschien heb ik gewoon een slechte GPS (build in, in de wagen he, of bedoel je eerder Waze? :tongue: )
 
Ik mag me eigenlijk niet ergeren aan stommiteiten van anderen maar toch

Ben aan het praten met een ex-collega (die is aan het bouwen)
"We zijn dik gekloot met ons energie contract." Bouwdroger stond aan in de kelder want was wat nat geworden en de warmtepomp heeft moeten draaien om het opwarmingsprogramma van de vloerverwarming.
Afrekening gekregen van 1700€ voor 2 maanden, dus nu hebben ze een afbetalingsplan daarvoor gevraagd.

Nog geen 3 zinnen later
"Oh ik ben eens benieuwd, ze komen vandaag ons nieuw bed leveren"
Ik antwoord van aah ja dat moet bij ons volgend jaar ook, maar dat is momenteel financieel even niet haalbaar.
"Goh ja dat begrijp ik wel, dat kost bij ons ook bijna 6000€ dus dat is wel een stevige investering"

What?!
 
Ik mag me eigenlijk niet ergeren aan stommiteiten van anderen maar toch

Ben aan het praten met een ex-collega (die is aan het bouwen)
"We zijn dik gekloot met ons energie contract." Bouwdroger stond aan in de kelder want was wat nat geworden en de warmtepomp heeft moeten draaien om het opwarmingsprogramma van de vloerverwarming.
Afrekening gekregen van 1700€ voor 2 maanden, dus nu hebben ze een afbetalingsplan daarvoor gevraagd.

Nog geen 3 zinnen later
"Oh ik ben eens benieuwd, ze komen vandaag ons nieuw bed leveren"
Ik antwoord van aah ja dat moet bij ons volgend jaar ook, maar dat is momenteel financieel even niet haalbaar.
"Goh ja dat begrijp ik wel, dat kost bij ons ook bijna 6000€ dus dat is wel een stevige investering"

What?!
Dat is er zo een met gouden randjes en tierlantijntjes?
 
Terug
Bovenaan