Boom vellen, omgevingsloket

Fabke

Active member
Hallo

We willen een boom verwijderen die op meer dan 15m van onze gevel en hiervoor hebben we de toelating gevraagd aan de gemeente.
Ik had een foto toegevoegd van maps waar je ons huis, garage ... en een kruis getekend waar de boom staat.

Nu vragen ze dit:

inplantingsplan : plan van het volledige perceel met alle bebouwingen op en aanduiden met een X per boom waar deze zich op het perceel bevinden.
- Beschrijvende nota: beschrijving van de werken, soort bomen, aantal bomen, reden van velling
- Stamomtrek: Stamomtrek van elke boom gemeten vanop 1m van de begane grond


Moet ik ervan uitgaan dat die foto van maps niet voldoende was?. Welke soort plan moet ik hiervoor gebruiken?

Ik moet toch enkel een kruis aanduiden waar de boom die we wensen te verwijderen staat.of moeten we alle bomen aanduiden die er staan?

Reden? Herinrichting van de tuin, aanplanten van nieuwe bomenen de boom is in slechte staat. (Boom staat schuin, een boomhakker is komen kijken en vertelde dat de boomschors in slechte staat is, ik heb hiervan foto's genomen en bij mijn aanvraag bijgevoegd. Ik dacht dat ik mijn aanvraag goed ingevuld maar zo te zien niet.

We hebben tot tijd tot morgen om het dossier te vervolledigen. Dus vanavond moet ik het opsturen.

Graag hulp of advies hoe ik dit moet invullen.

Bedankt
 
Lijkt mij erg duidelijk wat ze vragen, maar soit:

1) Foto is blijkbaar niet voldoende. Plan van uw perceel gebruiken.
2) Neen, ze zeggen dat je elke boom met een X moet aanduiden.
3) Stel een nota op (word documentje) waarin je opgeeft wat ze vragen (en wat al min of meer in uw post staat)
4) Stel een document op met de gevraagde stamomtrekken.
 
document is verstuurd.
bomen verder dan 15m van de gevel, hiervoor moet ik een vergunning hebben.
ik wou het risico niet nemen, van een jaloerse buur, dat die het zou aangeven dat ik een boom zou verwijderen zonder vergunning.

de boom is hoog en we moesten dit doen door een vakman en die vraagt een vergunning want die wist dat er een vergunning moest aangevraagd worden.
 
Ik ken iemand die in volle stormweer een boom zelf gaan omkappen is en het daarop wou steken. Die is alsnog gepakt en kreeg een flinke boete.

Het lijkt mij toch vrij duidelijk wat de gemeente vraagt. Mijn advies: ga door die trage administratieve molen. Het is en blijft overheid. Je had toch geen snel efficiënt proces verwacht?
 
Jullie missen wel het kleine feitje waarin de gemeente voor die onnozele boom een inplantingsplan vraagt, waar ook alle bebouwing opstaat!

Ik heb talloze klanten die heel droog een telefoontje en aangetekende brief krijgen dat de ambtenaar op geopunt is gaan kijken en er staat nu een carport/zwembad/terrasoverkapping/veranda/oprit die er voor 2000 nog niet stond en waar ze geen vergunning voor terug vinden. (half belgie heeft wel iets staan dat niet mag)

En het steken op een vorige eigenaar geraak je niet ver mee.

Het gaat dan al snel niet meer over de boom maar over jezelf die een halve oprit mag uitbreken,carport afbreken omdat ze zelf voor iets aan aanvraag hebben gedaan.

De logische weg is uiteraard een vergunning aanvragen, maar denk wel dat gemotiveerde ambtenaars aan de andere kant heel je perceel doorlichten!
 
Gewoon een dagje dikke mist zoals vandaag, boompje weg.

Indien oom agent stopt, ooh maar ik ben een domme particulier, mag dat niet meneer de politie?
Los dat je illegale tips geeft, heb je hiermee een probleem: de overheid investeert sinds enkele jaren in goeie luchtfoto's en detecteert zo'n dingen meer en meer. De boetes + herstel zijn dan een gemakkelijke verplichting vanuit de overheid
 
Ik heb talloze klanten die heel droog een telefoontje en aangetekende brief krijgen dat de ambtenaar op geopunt is gaan kijken en er staat nu een carport/zwembad/terrasoverkapping/veranda/oprit die er voor 2000 nog niet stond en waar ze geen vergunning voor terug vinden. (half belgie heeft wel iets staan dat niet mag)

En het steken op een vorige eigenaar geraak je niet ver mee.
Je kan natuurlijk ook ZELF gaan informeren of alles vergund is of niet vooraleer je een huis koopt.
Bij mij bleek in grondoppervlakte de helft niet vergund te zijn, waar in de notariële akte natuurlijk stond dat er geen gekende bouwovertredingen waren. Als je weet dat "de helft" illegale zaken heeft staan, is het een kleintje om dat na te gaan bij de stad/gemeente waar je gaat kopen.
 
Jullie missen wel het kleine feitje waarin de gemeente voor die onnozele boom een inplantingsplan vraagt, waar ook alle bebouwing opstaat!

Ik heb talloze klanten die heel droog een telefoontje en aangetekende brief krijgen dat de ambtenaar op geopunt is gaan kijken en er staat nu een carport/zwembad/terrasoverkapping/veranda/oprit die er voor 2000 nog niet stond en waar ze geen vergunning voor terug vinden. (half belgie heeft wel iets staan dat niet mag)

En het steken op een vorige eigenaar geraak je niet ver mee.

Het gaat dan al snel niet meer over de boom maar over jezelf die een halve oprit mag uitbreken,carport afbreken omdat ze zelf voor iets aan aanvraag hebben gedaan.

De logische weg is uiteraard een vergunning aanvragen, maar denk wel dat gemotiveerde ambtenaars aan de andere kant heel je perceel doorlichten!

en gelukkig maar dat men hier aandacht voor heeft. Het is ook echt niet zo moeilijk om uw zaken op orde te hebben en niet in alle illegaliteit constructies op te richten of bomen te kappen.

Hier zelf 3 jaar geleden ook een omgevingsvergunning gevraagd voor het kappen van een tiental bomen. Ging al bij al zeer vlot.
 
Je kan natuurlijk ook ZELF gaan informeren of alles vergund is of niet vooraleer je een huis koopt.
Bij mij bleek in grondoppervlakte de helft niet vergund te zijn, waar in de notariële akte natuurlijk stond dat er geen gekende bouwovertredingen waren. Als je weet dat "de helft" illegale zaken heeft staan, is het een kleintje om dat na te gaan bij de stad/gemeente waar je gaat kopen.

Het feit dat er geen bouwovertredingen bekend zijn wil natuurlijk ook helemaal niet zeggen dat alles vergund is. Dat is een misvatting die ik heel vaak hoor. En dan maar vloeken op de notaris. :)
 
en gelukkig maar dat men hier aandacht voor heeft. Het is ook echt niet zo moeilijk om uw zaken op orde te hebben en niet in alle illegaliteit constructies op te richten of bomen te kappen.

Hier zelf 3 jaar geleden ook een omgevingsvergunning gevraagd voor het kappen van een tiental bomen. Ging al bij al zeer vlot.

Een tiental bomen geïsoleerd over een grote oppervlakte dan? Want een tiental bomen naast elkaar is een bos en daar heeft de gemeente niets over te zeggen. Dan moet je bij ANB zijn.

De absurditeit van de regels mag af en toe wel eens aangekaart worden vind ik. Boom op 15 meter kappen zonder vergunning. Is die eikel 40 jaar terug een metertje verder gevallen dan heb je vergunning nodig. Zo'n zaken houden geen steek en werken illegale kap ook gewoon in de hand.

Wij hebben een lopende bosbeheer vergunning van ANB en mogen kappen wat we willen binnen het domein van goed bosbeheer. Mijn buur enkele huizen verder heeft een vergunning nodig voor 1 dode berk. Ik mag er drie in mijn bos gewoon omleggen. Gaat toch nergens over.
 
Je kan natuurlijk ook ZELF gaan informeren of alles vergund is of niet vooraleer je een huis koopt.
Bij mij bleek in grondoppervlakte de helft niet vergund te zijn, waar in de notariële akte natuurlijk stond dat er geen gekende bouwovertredingen waren. Als je weet dat "de helft" illegale zaken heeft staan, is het een kleintje om dat na te gaan bij de stad/gemeente waar je gaat kopen.
En gevolgen?
 
Een tiental bomen geïsoleerd over een grote oppervlakte dan? Want een tiental bomen naast elkaar is een bos en daar heeft de gemeente niets over te zeggen. Dan moet je bij ANB zijn.

De absurditeit van de regels mag af en toe wel eens aangekaart worden vind ik. Boom op 15 meter kappen zonder vergunning. Is die eikel 40 jaar terug een metertje verder gevallen dan heb je vergunning nodig. Zo'n zaken houden geen steek en werken illegale kap ook gewoon in de hand.

Wij hebben een lopende bosbeheer vergunning van ANB en mogen kappen wat we willen binnen het domein van goed bosbeheer. Mijn buur enkele huizen verder heeft een vergunning nodig voor 1 dode berk. Ik mag er drie in mijn bos gewoon omleggen. Gaat toch nergens over.

Betrof een tiental naaldbomen verspreid in onze tuin die aangevreten waren door de letterzetter. Wij hebben zelf ook een bos (niet grenzend aan onze tuin) en daar hebben we van ANB ook een kapmachtiging om beheersmaatregelen uit te voeren. Ik ben daar dan wel al eens regelmatig geconfronteerd met arrogante wandelaars die het lef hebben om mij aan te spreken (terwijl ze notabene op mijn privé eigendom staan) omdat ze denken dat ik daar in alle illegaliteit bomen sta te kappen. Mij gaan ze niet vangen op dat vlak.
 
Betrof een tiental naaldbomen verspreid in onze tuin die aangevreten waren door de letterzetter. Wij hebben zelf ook een bos (niet grenzend aan onze tuin) en daar hebben we van ANB ook een kapmachtiging om beheersmaatregelen uit te voeren. Ik ben daar dan wel al eens regelmatig geconfronteerd met arrogante wandelaars die het lef hebben om mij aan te spreken (terwijl ze notabene op mijn privé eigendom staan) omdat ze denken dat ik daar in alle illegaliteit bomen sta te kappen. Mij gaan ze niet vangen op dat vlak.

Letterzetter bomen heb je geen kapvergunning voor nodig dacht ik? Je bent zelfs verplicht ze weg te doen dus de gemeente zou niet eens kunnen weigeren.
 
Letterzetter bomen heb je geen kapvergunning voor nodig dacht ik? Je bent zelfs verplicht ze weg te doen dus de gemeente zou niet eens kunnen weigeren.
Dat kan, maar heb het veiligheidshalve toch aangevraagd aangezien we hier wel een dag met zwaar materieel in de tuin gewerkt hebben en ik geen gezever wou met de buren.
 
Terug
Bovenaan