Boom vellen, omgevingsloket

De logische weg is uiteraard een vergunning aanvragen, maar denk wel dat gemotiveerde ambtenaars aan de andere kant heel je perceel doorlichten!
Ik heb hetzelfde meegemaakt met de lakeien van het gemeentepaleis hier.
Voor de bouwaanvraag van een dakkapel kreeg ik nog de volgende totaal irrelevante eisen en vragen:

Ah meneer u dient uw terras open te breken en een regenwaterinsijpelput te installeren, ook uw riolering dient opgesplitst te worden.
En dan zien we dat u een WC in een gebouw buiten heeft, heeft u eigenlijk wel een WC binnen? Gelieve dit te bewijzen of een WC binnen te installeren.
Daarnaast willen we uw oude originele plannen niet meer en willen we nieuwe plannen met aanzichten vanuit alle mogelijke hoeken en we willen wil zowel plannen van de huidige staat en van de nieuwe staat.
Ah uw wil eens langskomen om uw plannen te bespreken? Neen dat doen wij niet meer sinds corona meneer.
Stuurt u maar een mailtje dan krijgt u een vaag antwoord terug van ons.
U dient maar een vergunning aan te vragen en de plannen in te dienen.
We doorlopen dan heel de procedure en 2 weken voor de finale beslissing bellen we uw architect even terloops en laten we weten dat we het zullen weigeren zonder echt in detail te treden waarom precies.
U kunt dan nog eens opnieuw beginnen en nog eens gokken of we het 9 maanden later goedkeuren of niet.
Veel geluk meneer!
 
  • Wow
Waarderingen: Avi
Jullie missen wel het kleine feitje waarin de gemeente voor die onnozele boom een inplantingsplan vraagt, waar ook alle bebouwing opstaat!
Sinds 4 maanden wonen we in de woning.
Het tuin (wel een groot) is niet vergund. Ik had gevraagd aan de gemeente of ik dit kon laten in orde brengen en ze zei van niet omdat het tuinhuis aan het huis zit. K denk dat ze vertelde dat er 1 meter afstand moet zijn tussen beide gebouwen.
Het tuinhuis staat er wel al lang. K denk toch zeker 20 a 30 j.. de buitenplanken waren rot, etc... heb wel alles vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bijna alle gemeentes verwijzen terug naar een RUP dat voor mijn gemeente dateert uit 1968 Bijv.
Alles van ervoor word geacht vergund te zijn.
En ze hebben luchtfotos van +-1970 dus van na de meeste RUP’S

Alles van daarna, tja gelieve een bouwvergunning voor te leggen, of een notariele akte waarin verwezen word naar een bouwvergunning.

Word er een klacht ingediend, of bind je zelf de kat de bel aan. => slopen. (Het tijdperk van tuinkoterijen regulariseren is voorbij)

Ik wil hier geen 2de warning aan mijn been krijgen, maar ik begrijp meer en meer waarom het hier “de stille kempen” noemt.
 
Hadden 2 j geleden een huis bezocht. Die had de volledige tuin gehard, dus zo goed als geen gras meer en een Poolhouse gebouwd dat niet vergund was. Stedenbouw vertelde me toen, als het langer dan 5 j staat kun je het laten vergunnen
 
Paar jaar geleden een mail gestuurd of ik een den mocht verwijderen want die stak ondertussen boven het dak uit. De dakgoot was voortdurend verstopt door de dennenaalden. Dat was geen probleem want stond dichter dan 15 meter van het huis.

Kreeg toen in de mail wel een opmerking dat er was dichtgebouwd tussen het huis en de achterbouw en dat ik daar eigenlijk een omgevingsvergunning moest voor aanvragen. De carport achter de achterbouw mocht want die stond los van de achterbouw.

Dat dichtbouwen zonder vergunning hebben mijn ouders 50 jaar geleden uitgespookt. Ik heb dat zo geërfd. Zij waren niet alleen met bijbouwen zonder vergunning, mijn buren toen hebben dat ook gedaan. Overal in de straat is er koterij zonder vergunning.

Zelf heb ik geen zin om dat te regulariseren. Het huis is van 1950. Degene die dat later koopt gooit dat toch plat. Dat zijn voor mij enkel uitgaven en mijn zoon gaat daar later geen cent meer voor krijgen bij verkoop.
 
Begin toch wat schrik te hebben, na een paar bovenstaande berichtjes.
K heb een nogal groot tuinhuis, de helft is half open (handig voor tuintafel e.a. te stockeren, de andere helft is gesloten met een deur). Paar maanden gelden bij stedenbouw geweest met de vraag of ik dit kan regulariseren, ze antwoordde van niet omdat het tuinhuis tegen de garage staat. Er moet een bepaalde afstand tussen beide gebouwen zijn. Ze vertelde me om het zo te laten. De buitenplanken waren rot en heb alles vernieuwd (nieuw dak geplaatst (van die dakplaten) en nieuwe planken geplaatst tegen de gevels van het tuinhuis. Hopelijk maken ze er nu geen probleem van.. Anders zal ik het me beklagen dat ik een vergunning heb aangevraagd voor die boom en had ik deze gewoon moeten laten staan.
 
Is natuurlijk ook wel typisch de Vlaming met zijn elvendertig koterijen die illegaal staan :)

Toen wij hier een aantal jaren geleden onze jaren 50 woning gekocht hebben met diverse illegale constructies (een tuinberging van 110 m², een tuinberging van 60 m², twee vrijstaande garages en een aangebouwde veranda) hebben we de verkopers eerst alles laten regulariseren. Dat was hier niet echt een probleem omdat alles dateert van voor de inwerkingtreding van het gewestplan en dus als vergund geacht beschouwd kon worden na voorleggen van minimale bewijsstukken over de periode waarin deze gebouwd werden.

Ik ben beroepshalve ook betrokken bij de dienst die de stedenbouwkundige handhaving doet voor een gemeentebestuur. Dit soort zaken die in dit topic opgenoemd worden zullen toch maar zéér zelden als een handhavingsprioriteit beschouwd worden (uiteraard afhankelijk van de zonering en de aard van de inbreuk). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat men op een dienst ruimtelijke ordening tegen je zal zeggen: doe maar op. Wat niet wettelijk is, is niet wettelijk. In de praktijk is het echter doorgaans zo dat er geen actie tegen ondernomen wordt of er in het beste geval PV opgemaakt wordt (zonder verdere vervolgacties).

Ik zou dus niet meteen vrezen als jij één van de Vlamingen bent die een illegaal kot in de tuin heeft staan. Ik zou wel sterk afraden om nog méér koterijen op te richten zonder vergunning (iets dat ik tot op de dag van vandaag nog regelmatig zie gebeuren tot en met volledige leefveranda's van 100k).
 
Mail ontvangen dat t dossier volledig is en zal bekeken worden of het zal goedgekeurd worden of niet.
K verschoot wel van de uiterste datum dat de al dan niet goedkeuring... begin februari 😞 waarom duurt het zo lang? Voor 1 boom??
Das meer dan 4 maanden vanaf ik het dossier heb verzonden.
 
Mail ontvangen dat t dossier volledig is en zal bekeken worden of het zal goedgekeurd worden of niet.
K verschoot wel van de uiterste datum dat de al dan niet goedkeuring... begin februari 😞 waarom duurt het zo lang? Voor 1 boom??
Das meer dan 4 maanden vanaf ik het dossier heb verzonden.
Maar je dossier was eerst onvolledig dus kon niet verwerkt worden, begin februari is dus maar 2 maanden waarin de eindejaarsperiode al valt met collectieve sluiting.
En vooral: jouw dossier is niet het enige dat ze krijgen he, het is niet dat ze de kleintjes voor nemen op de grote...
 
Mail ontvangen dat t dossier volledig is en zal bekeken worden of het zal goedgekeurd worden of niet.
K verschoot wel van de uiterste datum dat de al dan niet goedkeuring... begin februari 😞 waarom duurt het zo lang? Voor 1 boom??
Das meer dan 4 maanden vanaf ik het dossier heb verzonden.
Mijn buur heeft een aanvraag ingediend om zijn oprit te vernieuwen. Heeft bevestiging gekregen en wacht nog steeds op goedkeuring. Ondertussen ligt de oprit er al.

Aanvraag is ingediend in 2002.
 
Maar je dossier was eerst onvolledig dus kon niet verwerkt worden, begin februari is dus maar 2 maanden waarin de eindejaarsperiode al valt met collectieve sluiting.
En vooral: jouw dossier is niet het enige dat ze krijgen he, het is niet dat ze de kleintjes voor nemen op de grote...
Ja ok maar het heeft 1 maand geduurd om te zien dat mijn dossier niet volledig was. Nu hopen dat t vlugger gaat :)
 
Terug
Bovenaan