Een andere richting

massiveidiot

Well-known member
Beste forumleden, ik kom tot bij jullie met een vraag tot advies. Ik heb momenteel een diploma Toegepaste Informatica en ben recht van school begonnen met programmeren. Al snel daarna de overstap gemaakt naar systeembeheer (en later analyse). In het begin redelijk graag gedaan, maar een echte uitdaging was het zelden. Ik werk ondertussen 15 jaar en heb 4 werkgevers aangedaan. De laatste 3 werkgevers zijn eigenlijk allemaal in de laatste 5 jaar gepasseerd, iedere keer met de hoop om een nieuwe drive te vinden, maar telkens teleurgesteld. Hieruit kon ik afleiden dat toegepaste informatica allicht niet echt mijn droomrichting is geweest. Daaropvolgend heb ik mij bezonnen en proberen uit te vissen wat mij boeit en sinds kort een opleiding elektronica gestart, naast mijn werk en mijn gezin. So far, so good. Maar... als ik die opleiding zonder kleerscheuren afrond, ben ik pas binnen 6 jaar klaar. Ik begin nu al richting een bore-out te gaan, laat staan dat ik het nog 6 jaar moet volhouden.

Het idee speelt in mijn hoofd om een nieuwe werkgever te zoeken die iets in de richting van elektronica kan aanbieden, met ruimte voor mijn studies. Na een aantal bedrijven te hebben aangeschreven blijkt dat op zich niet onhaalbaar, ware het niet dat ik nog geen ervaring heb met elektronica. Mijn werkgever heeft al te weten gegeven dat ze niet gediend zijn met mijn studies, dus nog jaren op deze manier voortploeteren zie ik niet echt goed komen.

Ik zie dus even niet wat mijn volgende stappen zouden kunnen zijn, dus hopelijk kan iemand hier enig perspectief bieden.

Waarom maak je niet gewoon de switch van een "technische" IT functie naar een IT-managerial functie ? Is compleet verschillend qua jobinhoud en voordeel is dat je zeer waarschijnlijk je opgebouwde "praktische" IT-anciëniteit kan meenenemen in tegenstelling tot bij een "werkdomein" switch.

Heb ik over nagedacht. Technische lead zie ik absoluut zitten, maar alles dat "hoger" zit heeft al meer te maken met politiek. Daar heb ik zeer weinig kaas van gegeten en ben niet assertief genoeg om op dat niveau mee te spelen. Ik werk ook liever op mezelf en ben heel erg kritisch (op alles en iedereen, ook mezelf). Ik heb wel al een aantal projecten geleid en hoewel die eigenlijk wel goed zijn verlopen, heb je altijd mensen die het niet serieus nemen of gewoon niets doen. Ik kan daar moeilijk mee overweg en neem dat deel uiteindelijk zelf over. Niet echt de juiste kwaliteiten voor een manager, denk ik.

Aan de andere kant zijn dit allemaal slechts excuses om het niet te doen. Food for thought.

Wat is je functie vandaag: analyse of systeembeheer? Een Sr. technische rol binnen de organisatie?
Ik zou toch goed nadenken vooraleer drastische beslissingen te nemen. Een officiële rol als technische lead proberen aannemen en bekijken of dat iets voor je is? Dat kan al helpen tegen de bore-out en daarmee vermijd je een manager rol met teveel "politiek spel".
Denk je dat je opnieuw geboeid en gedreven kan zijn als je interessante projecten mag leiden?

In parallel kan je nog steeds de opleiding electronica verder zetten. Ik snap wel niet meteen waarom je huidige werkgever niet gediend is met je studie, die hebben daar toch geen zaken mee?

Ik snap wel niet meteen waarom je huidige werkgever niet gediend is met je studie, die hebben daar toch geen zaken mee?
Sommige bazen zien dit als een signaal dat je weg wil van je job. Er zijn er die je het liefst klein en dom houden zodat je braaf je werk blijft doen zonder te veel te klagen en zagen.

Wat is je functie vandaag: analyse of systeembeheer? Een Sr. technische rol binnen de organisatie?
Zowel analyse als beheer. Technisch lead bij een aantal zaken. Maar ik word redelijk hard gemicromanaged. Ligt er misschien ook wel aan.
Denk je dat je opnieuw geboeid en gedreven kan zijn als je interessante projecten mag leiden?
Ja, allicht wel, maar dan zou ik richting consultancy moeten gaan of een groot bedrijf binnen geraken. Om anders te zeggen, dat zie ik bij mijn huidige werkgever niet gebeuren.
Ik snap wel niet meteen waarom je huidige werkgever niet gediend is met je studie, die hebben daar toch geen zaken mee?
In theorie niet. Het zou voor een aantal projecten zelfs heel goed uitkomen. Maar -zoals REpute zei- kan de praktijk al eens anders uitpakken.

Zo groot is de vraag voor electronische profielen nu toch ook niet.

Ik ben afgestudeerd als ing. Electronica destijds, en er was eerder vraag in de richting van elektriciteit, ICT of elektromechanica. Pure electronica zeer beperkt. Ook geen enkel van mijn medeafgestudeerde zit in de pure electronica (allez op 1 na want die is nog burgie gaan doen en is terecht gekomen bij imec)

Zo groot is de vraag voor electronische profielen nu toch ook niet.

Ik ben afgestudeerd als ing. Electronica destijds, en er was eerder vraag in de richting van elektriciteit, ICT of elektromechanica. Pure electronica zeer beperkt. Ook geen enkel van mijn medeafgestudeerde zit in de pure electronica (allez op 1 na want die is nog burgie gaan doen en is terecht gekomen bij imec)
In België eerder beperkt. In Nederland richting Eindhoven (Asml) zoeken ze naar electronica profielen.

Zowel analyse als beheer. Technisch lead bij een aantal zaken. Maar ik word redelijk hard gemicromanaged. Ligt er misschien ook wel aan.

Ja, allicht wel, maar dan zou ik richting consultancy moeten gaan of een groot bedrijf binnen geraken. Om anders te zeggen, dat zie ik bij mijn huidige werkgever niet gebeuren.

In theorie niet. Het zou voor een aantal projecten zelfs heel goed uitkomen. Maar -zoals REpute zei- kan de praktijk al eens anders uitpakken.
De horror.

Wil je absoluut blijven bij je huidige werkgever of kan je het opbrengen om te veranderen naar bv. technical project lead bij bv. een consultancy speler die verder geen problemen heeft met je extra studie en waar je niet gemicromanaged wordt?
Ik denk maar aan een Delaware Consulting bv.

In België eerder beperkt. In Nederland richting Eindhoven (Asml) zoeken ze naar electronica profielen.
In de regio zitten een aantal interessante spelers die af en toe een vacature open hebben staan. Hoeft niet meteen een ASML te zijn.
De horror.

Wil je absoluut blijven bij je huidige werkgever of kan je het opbrengen om te veranderen naar bv. technical project lead bij bv. een consultancy speler die verder geen problemen heeft met je extra studie en waar je niet gemicromanaged wordt?
Ik denk maar aan een Delaware Consulting bv.
Buiten het micromanagen heb ik een goed loon, flexibele werkuren en veel verlof. Veranderen van werkgever speelt in mijn hoofd, maar het is niet zo'n simpele beslissing. Consulting heb ik nog niet overwogen om eerlijk te zijn.

Ik denk wel dat op dit punt in je carrière werkgevers enkel naar je ervaring gaan kijken en niet naar je diploma. Volgens mij is op dit moment een andere richting studeren een verspilling van tijd (als een andere job krijgen het hoofddoel is). Ik zou eerder eens naar andere werkgevers gaan kijken, kan al veel veranderen.

Terug
Bovenaan