Werk Studie Informatica of Toegepaste Informatica? ervaring met TI?

SMax

New member
Hey,

Ik studeer momenteel Informatica aan de KUL (2de fase) en ik struggle niet echt met de richting qua slagen voor de vakken hoewel ik bijna geen moeite doe en de meeste oefenzittingen en hoorcolleges gedurende het semester skip ( ik heb natuurlijk een paar herexamens maar dat zijn enkel de vakken waarvoor ik zelfs in de blokperiode helemaal geen moeite heb gedaan ).
Ik weet dat ik geen voorbeeldige student ben maar dat "studystyle" komt doordat ik "pressure-driven" persoon of hoe het dan ook heet. Het is zo dat 1) doordat aanwezigheid op lessen en oefenzittingen niet verplicht is en 2) doordat we bijna geen projecten of testen of verplichte opdrachten met een deadline hebben tijdens het semester, ik helemaal geen motivatie heb om iets te leren of te volgen gedurende het semester. Dat gebrek aan motivatie is ook omdat Informatica aan unief 90% theorie en 10% praktijk (dat wist ik niet toen ik me inschreef).
Mijn motivatie wordt steeds minder en ik heb het punt bereikt dat ik deze richting niet meer wil doen door die redenen en eigenlijk ook doordat ik hoge verwachtingen had en ik teleurgesteld werd (Ik dacht wow KUL top 50 uni dus zeker hoge kwaliteit qua onderwijs en dan ontdekte ik dat 30% van de proffen zijn incapabel en het lesmateriaal van sommige vakken is outdated < ik spreek enkel over de proffen van mijn richting.

Mijn probleem is dus dat ik niet meer geïnteresseerd ben in Informatica aan unief en ik overweeg om Toegepaste Informatica bij een hogeschool te doen en daarna master te doen aan een unief (Ik ben al geslaagd voor de meeste vakken van het schakeljaar van master toegepaste). Toegepaste informatica spreekt mij veel meer dan Informatica aan omdat ik veel meer geïnteresseerd ben in 1) praktijk dan vervelend abstracte theorie 2) werken dan onderzoek doen na mijn studies 3) kleine klassen dan aula met +100 studenten 4) voortdurend opdrachten en projecten en deadlines en feedback dan bijna niets gedurende het semester en een schrijftelijk examen op 20 in de examenperiode.
Aan de andere hand wil ik zeker niet 90% praktijk en 10% theorie maar wil ik graag een stevige kennis hebben en de fundamenten kennen. Natuurlijk niet zo abstract en diep als die van Informatica aan unief maar diep genoeg om te weten waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo' en je gaat het enkel leren toepassen.

Mijn vragen zijn dus:
1) Is Toegepaste Informatica iets voor mij?
2) (ivt) Wat is je ervaring met bachelor toegepaste informatica en/of master toegepaste informatica?
3) Ik weet helemaal niets over hogescholen, dus klopt het dat het niveau en de kwaliteit van hogescholen veel lager zijn dan van universiteiten en hogescholen zijn bekend voor "minder slimme mensen"?
4) Gaan ze bij Toegepaste Informatica zo diep in op AI dat ik na mijn studies in een AI bedrijf kan werken?
5) Is UCLL een goede hogeschool? Of ten minste goed in Toegepaste Informatica? (Er is vanaf volgend jaar een nieuw studieprogramma btw)
Neem aan dat ik enkel p. bachelor zou doen en geen master (de kans is zeer laag):
1) Zou ik min of meer dezelfde mogelijkheden hebben na mijn studies op de arbeidsmarket als iemand met een academische bachelor of zullen mijn mogelijkheden beperkt zijn en vooral helpdesk en support?
2) Zou ik met een professionele bachelor TI van een hogeschool kunnen werken in het buitenland of zou dat moeilijk zijn?

Opinies niet gerelateerd aan mijn vragen zijn welkom!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als het je ambitie is om iets met AI te doen (en dan bedoel ik meer dan reeds bestaande modellen/toepassingen gebruiken). Doe dan verder aan de universiteit. Naar de master toe wordt het vaak wat toegepaster met meer projecten en groepswerken.

TI levert programmeurs af, universitaire informatica levert computerwetenschappers af. De ene is niet beter dan de andere en voor het geld moet je niet naar de universiteit gaan maar AI is wiskunde/statistiek en dat leer je gewoon niet aan een hogeschool.
 
Als het je ambitie is om iets met AI te doen (en dan bedoel ik meer dan reeds bestaande modellen/toepassingen gebruiken). Doe dan verder aan de universiteit. Naar de master toe wordt het vaak wat toegepaster met meer projecten en groepswerken.

TI levert programmeurs af, universitaire informatica levert computerwetenschappers af. De ene is niet beter dan de andere en voor het geld moet je niet naar de universiteit gaan maar AI is wiskunde/statistiek en dat leer je gewoon niet aan een hogeschool.
Ik heb niet echt een ambitie voor AI maar eerder een interesse, wat ook het geval is voor programmeren en voor cybersecurity. AI wil ik liever kunnen toepassen dan de puur abstracte theorie leren en onderzoek doen. Master is in elk geval niet het probleem, ik ben sowieso van plan om master te doen na de academische/professionele bachelor. Het probleem is eerder het studieprogramma van de academische bachelor Informatica aan unief en de manier van evaluatie en het feit dat het steeds abstracter en abstracter wordt. Het spreekt me totaal niet aan, en slagen betekent niets voor mij als ik niet echt veel geleerd heb < door mijn "studystyle".
 
Omdat je wegens uw uitzonderlijk hoge begaafdheid het daar ook supersaai zult vinden.

Of omdat je maar tot 5 kan tellen dat kan ook
Ik vind het saai omdat het vooral abstracte theorie is en omdat er gedurende het semester amper iets praktijks te doen is, niet omdat ik een talent heb hoor. De vakken vind ik zeker niet gemakkelijk maar ook niet moeilijk. Ik kan wel veel leren in een zeer korte tijd en daarom kan ik slagen hoewel ik enkel in de blokperiode moeite doe. < het is ook een nadeel want daardoor doe ik niets tijdens het semester, vooral als het vak te saai is, en vergeet ik alles na de examens. Anyway, ik denk niet dat ik het daar saai zal vinden aangezien het praktijk georiënteerd is. Of is het belachelijk makkelijk en helemaal niet uitdagend?
 
Dat hangt zo af van school tot school en is een vrij kort door de bocht antwoord.

Ik kan evengoed zeggen dat mijn ervaring vaak omgekeerd is, en als ik een nieuwe pas afgestudeerde master over de vloer heb daar meer werk aan is om die in gang te krijgen dan aan een bachelor. Vaak zit die met te veel (verouderde) conceptuele theorie opgescheept waar in de praktijk niets mee gebeurd.

Maar da's ook niet volledig correct, want er zijn genoeg anderen.
 
Ik vind het saai omdat het vooral abstracte theorie is en omdat er gedurende het semester amper iets praktijks te doen is, niet omdat ik een talent heb hoor. De vakken vind ik zeker niet gemakkelijk maar ook niet moeilijk. Ik kan wel veel leren in een zeer korte tijd en daarom kan ik slagen hoewel ik enkel in de blokperiode moeite doe. < het is ook een nadeel want daardoor doe ik niets tijdens het semester, vooral als het vak te saai is, en vergeet ik alles na de examens. Anyway, ik denk niet dat ik het daar saai zal vinden aangezien het praktijk georiënteerd is. Of is het belachelijk makkelijk en helemaal niet uitdagend?
Dat laatste
Dat hangt zo af van school tot school en is een vrij kort door de bocht antwoord.

Ik kan evengoed zeggen dat mijn ervaring vaak omgekeerd is, en als ik een nieuwe pas afgestudeerde master over de vloer heb daar meer werk aan is om die in gang te krijgen dan aan een bachelor. Vaak zit die met te veel (verouderde) conceptuele theorie opgescheept waar in de praktijk niets mee gebeurd.

Maar da's ook niet volledig correct, want er zijn genoeg anderen.
Gaat hem om het niveau en dat is gewoon lager (logisch ook, industriële is ook eenvoudiger dan burgerlijk bv).
Waren er genoeg die van unif kwamen (gebuisd) en er eenvoudig door waren aan hogeschool of die erna schakeljaar doen en daar niet in slagen
 
Blijf maar op de unief.

Ik heb de MaNaMa AI gedaan op de KUL. Reken dat je daar een volledig ML/AI programma hebt en dat het slechts een introductie is tot de wereld van ML/AI. Sterker nog is het feit dat de meesten ook uit masters komen waar ze al in aanraking kwamen met machine learning enz. Als je serieus bent over dit jouw carrièrepad te maken zou ik zeker blijven waar je zit.

Daarentegen als je pakweg front-end developer wil zijn dan kun je ook gewoon hogeschool doen. Ik en een vriend dat burgie CW gedaan heeft hadden het erover, prof bach TI levert waarschijnlijk betere programmeurs af na 3j dan MSc CW na 5 omdat de opleiding gewoon veel meer praktijkgericht is.
 
Je kon dacht ik in mijn tijd ook als keuzevak AI nemen aan unif (als hogeschoolstudent) ipv 2 vakken aan hogeschool
 
Blijf maar op de unief.

Ik heb de MaNaMa AI gedaan op de KUL. Reken dat je daar een volledig ML/AI programma hebt en dat het slechts een introductie is tot de wereld van ML/AI. Sterker nog is het feit dat de meesten ook uit masters komen waar ze al in aanraking kwamen met machine learning enz. Als je serieus bent over dit jouw carrièrepad te maken zou ik zeker blijven waar je zit.
Niet mee eens.

Als je carriere wilt maken in de IT is het nu het moment om zsm in het bedrijfsleven te stappen. Net zoals er ongeveer 25 jaar geleden een gouden periode was voor IT-ers.

De mensen die toen begonnen zijn zo snel gestegen op de ladder dat het niet mooi meer is en dat is nu terug. Er zijn zoveel vacatures. Alle keuzes liggen open. Je moet alleen de juiste keuzes zien te maken.

Mijn ervaring uit de praktijk. Ik ben als bacheler begonnen als TI. Ondertussen ben ik serior solution architect en word ik wekelijks gebeld als ik niet wil komen solliciteren. Veel trapjes hoger zijn er niet meer behalve als ik manager wil worden, maar dat is niks voor mij. Ik zit liever in de content.

Bij ons op het bedrijf zijn zoveel vacatures die ze gewoon niet ingevuld krijgen. Bij ons in het team zijn zelfs 4 vacatures voor schoolgangers. Die mogen bij ons beginnen tijdens hun schoolcarriere, mogen hun stage doen, krijgen alle opleidingen en een zeer mooi contract. Maar het blijkt zeer moeilijk te zijn die vacatures in te vullen.

We hebben ook een aantal teams die alleen bezig zijn met AI. Veel masters zitten daar niet in. Meerendeel is TI en nog wat carriere switchers. Alle opleidingen zijn gewoon binnen het bedrijf gegeven.
 
Niet mee eens.

Als je carriere wilt maken in de IT is het nu het moment om zsm in het bedrijfsleven te stappen. Net zoals er ongeveer 25 jaar geleden een gouden periode was voor IT-ers.

De mensen die toen begonnen zijn zo snel gestegen op de ladder dat het niet mooi meer is en dat is nu terug. Er zijn zoveel vacatures. Alle keuzes liggen open. Je moet alleen de juiste keuzes zien te maken.

Mijn ervaring uit de praktijk. Ik ben als bacheler begonnen als TI. Ondertussen ben ik serior solution architect en word ik wekelijks gebeld als ik niet wil komen solliciteren. Veel trapjes hoger zijn er niet meer behalve als ik manager wil worden, maar dat is niks voor mij. Ik zit liever in de content.

Bij ons op het bedrijf zijn zoveel vacatures die ze gewoon niet ingevuld krijgen. Bij ons in het team zijn zelfs 4 vacatures voor schoolgangers. Die mogen bij ons beginnen tijdens hun schoolcarriere, mogen hun stage doen, krijgen alle opleidingen en een zeer mooi contract. Maar het blijkt zeer moeilijk te zijn die vacatures in te vullen.

We hebben ook een aantal teams die alleen bezig zijn met AI. Veel masters zitten daar niet in. Meerendeel is TI en nog wat carriere switchers. Alle opleidingen zijn gewoon binnen het bedrijf gegeven.

Had het specifiek AI en dan posities dat gaan over nieuwe modellen maken zoals een andere commenter aangaf. Hier heb je een zéér duidelijk voordeel met een master, want dat is vnl. toepassingen van wiskunde en statistiek en dat krijg je zelf niet meer in een prof bach. TI.

Zoals ik zei, als je frontend dev of iets dergelijk wil zijn kun je een prof bach. doen, jouw comment klopt volledig. Met een prof bach. TI studeer je sneller af en heb je méér praktische skills dan een ander na 5 jaar.

Voor ieder wat wils vind ik dan.
 
Niet mee eens.

Als je carriere wilt maken in de IT is het nu het moment om zsm in het bedrijfsleven te stappen. Net zoals er ongeveer 25 jaar geleden een gouden periode was voor IT-ers.

De mensen die toen begonnen zijn zo snel gestegen op de ladder dat het niet mooi meer is en dat is nu terug. Er zijn zoveel vacatures. Alle keuzes liggen open. Je moet alleen de juiste keuzes zien te maken.

Mijn ervaring uit de praktijk. Ik ben als bacheler begonnen als TI. Ondertussen ben ik serior solution architect en word ik wekelijks gebeld als ik niet wil komen solliciteren. Veel trapjes hoger zijn er niet meer behalve als ik manager wil worden, maar dat is niks voor mij. Ik zit liever in de content.

Bij ons op het bedrijf zijn zoveel vacatures die ze gewoon niet ingevuld krijgen. Bij ons in het team zijn zelfs 4 vacatures voor schoolgangers. Die mogen bij ons beginnen tijdens hun schoolcarriere, mogen hun stage doen, krijgen alle opleidingen en een zeer mooi contract. Maar het blijkt zeer moeilijk te zijn die vacatures in te vullen.

We hebben ook een aantal teams die alleen bezig zijn met AI. Veel masters zitten daar niet in. Meerendeel is TI en nog wat carriere switchers. Alle opleidingen zijn gewoon binnen het bedrijf gegeven.
Ja want binnen 3 jaar gaat er volk teveel zijn dat je nog content mag zijn als je een job in IT vind :unsure:

En een titelke is ook maar een titelke ze
De floor manager kuist bij ons ook maar gewoon de wc's nadat ze met de vloer klaar is
 
Dat hangt zo af van school tot school en is een vrij kort door de bocht antwoord.
Welke scholen zijn dan volgens u van een goed niveau?
Goed als in na mijn studies heb ik de fundamenten en een stevige kennis, niet enkel kan programmeren. Again, zeker niet zo diep en abstract als een academisch niveau maar genoeg om te weten waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo en je gaat het enkel leren toepassen'.
 
Blijf maar op de unief.

Ik heb de MaNaMa AI gedaan op de KUL. Reken dat je daar een volledig ML/AI programma hebt en dat het slechts een introductie is tot de wereld van ML/AI. Sterker nog is het feit dat de meesten ook uit masters komen waar ze al in aanraking kwamen met machine learning enz. Als je serieus bent over dit jouw carrièrepad te maken zou ik zeker blijven waar je zit.

Daarentegen als je pakweg front-end developer wil zijn dan kun je ook gewoon hogeschool doen. Ik en een vriend dat burgie CW gedaan heeft hadden het erover, prof bach TI levert waarschijnlijk betere programmeurs af na 3j dan MSc CW na 5 omdat de opleiding gewoon veel meer praktijkgericht is.
Ik heb 'maar' een interesse voor AI maar ik heb bijna even veel interesse voor cybersecurity. Waar ik zeker van ben is dat ik niet enkel wil kunnen programmeren en daarom zal ik na de bachelor een master doen.

Maar zelfs als ik passie heb voor AI, ik snap niet waarom ik geen AI carrièrepad kan maken met een professionele bachelor en academische master? De meeste Informaticavakken van mijn richting heb ik achter de rug en 80% heeft niets te maken met AI. Dus ik zie niet direct wat ik zou missen als ik toch naar hogeschool zou gaan. Eigenlijk lijkt het me dat ik veel meer over AI kan leren op een hogeschool (bv bij het nieuwe studieprogramma van de ucll is er een vak Data Analytics & Machine Learning van 6 studiepunten en er is ook een nieuw keuzetraject AI van 30 studiepunten vanaf het vierde semester, en ik kan ook als keuzevak een AI-gerelateerd vak kiezen dus 42 studiepunten van de 180 studiepunten zijn AI gerelateerde vakken).
 
Laatst bewerkt:
Welke scholen zijn dan volgens u van een goed niveau?
Daar kan ik geen antwoord op geven, ik zie bij ons redelijk wat volk van allerlei scholen starten en het grootste verschil, ongeacht de school, is motivatie om bij te leren. Ik heb ook nog nooit iemand gevraagd of beoordeeld op waar hij naar school geweest is.

Wij geven starters ook intern een crash-course om ze klaar te stomen voor de echte wereld, want of ze nu van de unief of een hogeschool komen, de praktijk kennis van de tools en technologie die vandaag gebruikt worden krijgt ze amper tot niet aangeleerd. Daar is vaak én geen tijd voor én het is soms te niche of te moeilijk om elke X jaar heel de cursus te vernieuwen.
Goed als in na mijn studies heb ik de fundamenten en een stevige kennis, niet enkel kan programmeren. Again, zeker niet zo diep en abstract als een academisch niveau maar genoeg om te weten waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo en je gaat het enkel leren toepassen'.
Zelfstudie voor de rest van je carrière.

Ongeacht waar je gaat krijg je ruwweg hetzelfde pakket voorgeschoteld, maar zeker in de IT evolueert het landschap zo snel dat wat je vandaag leert, morgen mogelijks niet meer relevant is. (Wat ook simpel gezegd is, dat is niet natuurlijk niet volledig zo.) Er is ook geen silver bullet. Er zullen weinig scholen zijn waar je bijvoorbeeld BDD, TDD en DDD echt aangeleerd krijgt omdat het soms zo uitgebreid is en daar zijn 101 opleidingen voor die het op dezelfde manier en toch iets anders aanleren, maar daarom niet verkeerd. En het is iets dat op project A perfect kan werken en op project B helemaal niet. En dat heeft niet met kennis of wil te maken, maar alles met omstandigheden.

Ongeacht waar je TI gaat studeren, werk ja ge vinden, en het enige wat daarna nog telt is je motivatie om zelf bij te leren. Of je dan in Geel of Antwerpen of Brussel of Kortrijk gestudeerd hebt, dat maakt geen zak uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 'maar' een interesse voor AI maar ik heb bijna even veel interesse voor cybersecurity. Waar ik zeker van ben is dat ik niet enkel wil kunnen programmeren en daarom zal ik na de bachelor een master doen.

Maar zelfs als ik passie heb voor AI, ik snap niet waarom ik geen AI carrièrepad kan maken met een professionele bachelor en academische master? De meeste Informaticavakken van mijn richting heb ik achter de rug en 80% heeft niets te maken met AI. Dus ik zie niet direct wat ik zou missen als ik toch naar hogeschool zou gaan. Eigenlijk lijkt het me dat ik veel meer over AI kan leren op een hogeschool (bv bij het nieuwe studieprogramma van de ucll is er een vak Data Analytics & Machine Learning van 6 studiepunten en er is ook een nieuw keuzetraject AI van 30 studiepunten vanaf het vierde semester, en ik kan ook als keuzevak een AI-gerelateerd vak kiezen dus 42 studiepunten van de 180 studiepunten zijn AI gerelateerde vakken).

Als je effectief nog je master doet na te switchen is het geen slechte optie, dat geef ik wel toe. De wiskunde enz. heb je sowieso toch al achter de rug.
 
Mijn vragen zijn dus:
1) Is Toegepaste Informatica iets voor mij?
Als je nu al aangeeft dat je een praktische richting wilt doen, ja dan is toegepaste inf iets voor u maar let wel op. Toegepaste informatica (app ontwikikkeling/ai) gaat meer over het bouwen van applicaties (web, desktop, mobile, ai gerelateerde, ...) zal een universiteit zich meer focussen op hoe bouw je een goede applicatie en hoe je los een typisch informatica probleem goed op. De insteek is verschillende maar toegegeven in de bedrijfswereld ....

2) (ivt) Wat is je ervaring met bachelor toegepaste informatica en/of master toegepaste informatica?
Ik heb eerste toegepaste inf gedaan aan een hogeschool en daarna schakeljaar. Ik heb de master niet gedaan maar ik kan wel wat ervaring vertellen. Wat ik merkte is aan de hogeschool was het van bouw x en als x goed werkt dan is het goed. Bij de universiteit was het meer van bouw x en waarom heb je x zo gebouwd. In het derde jaar heb je een vak software ontwerp wat in feite een volledig praktijk gericht vak is. En ook een leuk vak. Dus zoals hierboven aangehaald ja de universiteit is theorie maar dat komt omdat de insteek anders is en de praktijk vakken volgen nog wel. Dus ik zou niet te snel "opgeven". Je hebt binnenkort normaal ook een vak computer networks waarbij (in mijne tijd) je 3 labos hebt. Het bouwen van een multi-threaded webserver via sockets, config en opstellen van een netwerk en nog 'iets'.

3) Ik weet helemaal niets over hogescholen, dus klopt het dat het niveau en de kwaliteit van hogescholen veel lager zijn dan van universiteiten en hogescholen zijn bekend voor "minder slimme mensen"?
Gho dit is een geladen vraag é, en als je later in je carriere/bedrijfswereld zulke stellingen stelt dan zal je wel eens de deksel op de neus krijgen. Niet alleen omdat mensen dit soort vragen niet graag horen, maar ook omdat je nogal arrogant overkomen. Maar ook omdat er in het verleden zeer goede programmeurs van een hogeschool. Dus stellingen zoals "mindere slimme mensen" laat dat achterwege, je maakt jezelf ECHT NIET POPULAIR en in de bedrijfswereld kom je vanalles tegen. Master, prof bachelor, graduaat, self-thaught, middelbaar. Jij als IT'er zal met ze allemaal moeten samenwerken. Het is dus niet verkeerd om een goede portie social skills te hebben. Dus om op uw vraag te beantwoorden ja een hogeschool is minder theorie en minder abstract. Voor sommige mensen is een hogeschool een walk in the park voor sommige is het hard studeren. Hogeschool is praktisch gericht maw minder zware wiskunde enzo. Dus je zou kunnen stellen dat het niveau wat lager is alhoewel dit voornamelijk van persoon tot persoon afhangt. Kwaliteit, is ook weer zo een geladen vraag, soms studeren er mensen af die enorm goed zijn, soms studeren er mensen af die je liever niet in je team wilt. Is daarom een hogeschool kwalitatief of niet tja... ook hier is het antwoord eerder grijs. Hogescholen (en universiteiten) doen hun best om kwalitatieve opleidingen aan te bieden en ze slagen hier in. Maar in plaats van je vast te pinnen aan universiteit x of hogeschool y, kijk naar wat de persoon weet, kent en kan.

4) Gaan ze bij Toegepaste Informatica zo diep in op AI dat ik na mijn studies in een AI bedrijf kan werken?
Je hebt tegenwoordig bij sommige hogescholen een afstudeerrichting AI, dit is zoals ik nu al 1000 keer zei, zeer praktisch. Dus naar mijn mening kan je wel in een bedrijf AI werk doen. Nu let op, veel bedrijven roepen heel hard dat ze AI toepassen in weze valt het allemaal goed mee. Nu er zijn wel bedrijven die specifiek naar een master vragen, bij sommige bedrijven raak je ook binnen als je een zeer goede IT'er zijt met een prof bachelor maar natuurlijk voor meer onderzoek-achtige zaken rekenen ze vaak op een master. Dus ja je kan met een prof bachelor "AI werk" doen.

5) Is UCLL een goede hogeschool? Of ten minste goed in Toegepaste Informatica? (Er is vanaf volgend jaar een nieuw studieprogramma btw)
Neem aan dat ik enkel p. bachelor zou doen en geen master (de kans is zeer laag):

Ik heb hier in feite al op geantwoord, ja de UCLL is goed, same goes voor de PXL bijvoorbeeld of thomas more. Er zullen docenten zijn die zeer goed zijn waarvan je veel leert, er zullen docenten zijn die je niks bijbrengen. Dit zal in de bedrijfswereld ook zo zijn....

1) Zou ik min of meer dezelfde mogelijkheden hebben na mijn studies op de arbeidsmarket als iemand met een academische bachelor of zullen mijn mogelijkheden beperkt zijn en vooral helpdesk en support?
Er is een krapte in de IT markt, er is keuze genoeg om een interessant werk te doen en meeste bedrijven vragen bach/master dus je zal genoeg opportuniteiten hebben die niet helpdesk en/of support inhouden maar effectief het ontwikkelen van toepassingen. Ik ken heel wat bedrijven waar prof bach zorgen dat een goed product in elkaar steken. Het is niet dat je een eiland prof bachelors hebt een eiland masters é. Je werkt als team aan een product.

2) Zou ik met een professionele bachelor TI van een hogeschool kunnen werken in het buitenland of zou dat moeilijk zijn?
Ja, zeker als je al een paar jaar relevante ervaring hebt.


Side note: ik bedoel hier niets slecht meer maar ik wil wel je visie wat bijstellen. Ja een universiteit, dat is abstracter en dus moeilijker zoals iemand al aangaf burgie > ind ing > prof bach. Maar mensen worden niet graag in een piramide gestoken. Mensen horen al zeker niet graag dat richting x voor "minder slimme mensen" is. En je bedoelt het wrs allemaal zo niet é maar bij sommige schiet dat in het verkeerde keelgat. Als je naar de hogeschool gaat en je begint daar al over "minder slimme mensen" reken maar op weinig vrienden. Zoals ik eerder zei in de bedrijfswereld zit je met een team, meestal uit verschillende diploma's, ervaringen enzoverder. Je moet goed kunnen samenwerken met iedereen want anders zal je snel aan de deur staan ongeacht hoe goed je ook bent. Het kan zelfs zijn dat je teamlead totaal geen IT heeft gedaan of "lager geschoold" is als jij maar misschien wel een beetje slimmer als u... kortom beoordeel nen mens op zijn kennen en kunnen.

En als laatst ik zou gewoon verder doen aan de universiteit, als het allemaal zo goed lukt gewoon afmaken en aan de KUL heb je een master TI en een mast CW als je het echt beu bent kies je gewoon master TI die duurt 1 jaar ipv 2.


Ik hoop dat je er iets aan hebt en neem het niet te persoonlijk wat ik zei over dat "minder" en "meer" slimme mensen, ik bedoel het goed.
 
Terug
Bovenaan