Werk Studie Informatica of Toegepaste Informatica? ervaring met TI?

Mijn vragen zijn dus:
1) Is Toegepaste Informatica iets voor mij?
Als je nu al aangeeft dat je een praktische richting wilt doen, ja dan is toegepaste inf iets voor u maar let wel op. Toegepaste informatica (app ontwikikkeling/ai) gaat meer over het bouwen van applicaties (web, desktop, mobile, ai gerelateerde, ...) zal een universiteit zich meer focussen op hoe bouw je een goede applicatie en hoe je los een typisch informatica probleem goed op. De insteek is verschillende maar toegegeven in de bedrijfswereld ....

2) (ivt) Wat is je ervaring met bachelor toegepaste informatica en/of master toegepaste informatica?
Ik heb eerste toegepaste inf gedaan aan een hogeschool en daarna schakeljaar. Ik heb de master niet gedaan maar ik kan wel wat ervaring vertellen. Wat ik merkte is aan de hogeschool was het van bouw x en als x goed werkt dan is het goed. Bij de universiteit was het meer van bouw x en waarom heb je x zo gebouwd. In het derde jaar heb je een vak software ontwerp wat in feite een volledig praktijk gericht vak is. En ook een leuk vak. Dus zoals hierboven aangehaald ja de universiteit is theorie maar dat komt omdat de insteek anders is en de praktijk vakken volgen nog wel. Dus ik zou niet te snel "opgeven". Je hebt binnenkort normaal ook een vak computer networks waarbij (in mijne tijd) je 3 labos hebt. Het bouwen van een multi-threaded webserver via sockets, config en opstellen van een netwerk en nog 'iets'.

3) Ik weet helemaal niets over hogescholen, dus klopt het dat het niveau en de kwaliteit van hogescholen veel lager zijn dan van universiteiten en hogescholen zijn bekend voor "minder slimme mensen"?
Gho dit is een geladen vraag é, en als je later in je carriere/bedrijfswereld zulke stellingen stelt dan zal je wel eens de deksel op de neus krijgen. Niet alleen omdat mensen dit soort vragen niet graag horen, maar ook omdat je nogal arrogant overkomen. Maar ook omdat er in het verleden zeer goede programmeurs van een hogeschool. Dus stellingen zoals "mindere slimme mensen" laat dat achterwege, je maakt jezelf ECHT NIET POPULAIR en in de bedrijfswereld kom je vanalles tegen. Master, prof bachelor, graduaat, self-thaught, middelbaar. Jij als IT'er zal met ze allemaal moeten samenwerken. Het is dus niet verkeerd om een goede portie social skills te hebben. Dus om op uw vraag te beantwoorden ja een hogeschool is minder theorie en minder abstract. Voor sommige mensen is een hogeschool een walk in the park voor sommige is het hard studeren. Hogeschool is praktisch gericht maw minder zware wiskunde enzo. Dus je zou kunnen stellen dat het niveau wat lager is alhoewel dit voornamelijk van persoon tot persoon afhangt. Kwaliteit, is ook weer zo een geladen vraag, soms studeren er mensen af die enorm goed zijn, soms studeren er mensen af die je liever niet in je team wilt. Is daarom een hogeschool kwalitatief of niet tja... ook hier is het antwoord eerder grijs. Hogescholen (en universiteiten) doen hun best om kwalitatieve opleidingen aan te bieden en ze slagen hier in. Maar in plaats van je vast te pinnen aan universiteit x of hogeschool y, kijk naar wat de persoon weet, kent en kan.

4) Gaan ze bij Toegepaste Informatica zo diep in op AI dat ik na mijn studies in een AI bedrijf kan werken?
Je hebt tegenwoordig bij sommige hogescholen een afstudeerrichting AI, dit is zoals ik nu al 1000 keer zei, zeer praktisch. Dus naar mijn mening kan je wel in een bedrijf AI werk doen. Nu let op, veel bedrijven roepen heel hard dat ze AI toepassen in weze valt het allemaal goed mee. Nu er zijn wel bedrijven die specifiek naar een master vragen, bij sommige bedrijven raak je ook binnen als je een zeer goede IT'er zijt met een prof bachelor maar natuurlijk voor meer onderzoek-achtige zaken rekenen ze vaak op een master. Dus ja je kan met een prof bachelor "AI werk" doen.

5) Is UCLL een goede hogeschool? Of ten minste goed in Toegepaste Informatica? (Er is vanaf volgend jaar een nieuw studieprogramma btw)
Neem aan dat ik enkel p. bachelor zou doen en geen master (de kans is zeer laag):

Ik heb hier in feite al op geantwoord, ja de UCLL is goed, same goes voor de PXL bijvoorbeeld of thomas more. Er zullen docenten zijn die zeer goed zijn waarvan je veel leert, er zullen docenten zijn die je niks bijbrengen. Dit zal in de bedrijfswereld ook zo zijn....

1) Zou ik min of meer dezelfde mogelijkheden hebben na mijn studies op de arbeidsmarket als iemand met een academische bachelor of zullen mijn mogelijkheden beperkt zijn en vooral helpdesk en support?
Er is een krapte in de IT markt, er is keuze genoeg om een interessant werk te doen en meeste bedrijven vragen bach/master dus je zal genoeg opportuniteiten hebben die niet helpdesk en/of support inhouden maar effectief het ontwikkelen van toepassingen. Ik ken heel wat bedrijven waar prof bach zorgen dat een goed product in elkaar steken. Het is niet dat je een eiland prof bachelors hebt een eiland masters é. Je werkt als team aan een product.

2) Zou ik met een professionele bachelor TI van een hogeschool kunnen werken in het buitenland of zou dat moeilijk zijn?
Ja, zeker als je al een paar jaar relevante ervaring hebt.


Side note: ik bedoel hier niets slecht meer maar ik wil wel je visie wat bijstellen. Ja een universiteit, dat is abstracter en dus moeilijker zoals iemand al aangaf burgie > ind ing > prof bach. Maar mensen worden niet graag in een piramide gestoken. Mensen horen al zeker niet graag dat richting x voor "minder slimme mensen" is. En je bedoelt het wrs allemaal zo niet é maar bij sommige schiet dat in het verkeerde keelgat. Als je naar de hogeschool gaat en je begint daar al over "minder slimme mensen" reken maar op weinig vrienden. Zoals ik eerder zei in de bedrijfswereld zit je met een team, meestal uit verschillende diploma's, ervaringen enzoverder. Je moet goed kunnen samenwerken met iedereen want anders zal je snel aan de deur staan ongeacht hoe goed je ook bent. Het kan zelfs zijn dat je teamlead totaal geen IT heeft gedaan of "lager geschoold" is als jij maar misschien wel een beetje slimmer als u... kortom beoordeel nen mens op zijn kennen en kunnen.

En als laatst ik zou gewoon verder doen aan de universiteit, als het allemaal zo goed lukt gewoon afmaken en aan de KUL heb je een master TI en een mast CW als je het echt beu bent kies je gewoon master TI die duurt 1 jaar ipv 2.


Ik hoop dat je er iets aan hebt en neem het niet te persoonlijk wat ik zei over dat "minder" en "meer" slimme mensen, ik bedoel het goed.
Dank voor dit antwoord. Ik was al even aan het nadenken over dezelfde boodschap.
Enkele van zijn uitspraken zouden in de bedrijfswereld serieus verkeerd kunnen vallen.

Naar mijn ervaring is u diploma de eerste paar jaar zeer relevant. Daarna worden je ervaring en attitude veel belangrijker. Kennis kan je bijbrengen, attitude niet.
Misschien slaagt de topicstarter er ook niet goed in om zijn gedachten te uiten. Maar als ik van die uitspraken te horen krijg tijdens een sollicitatiegesprek zal ik toch is de wenkbrauwen fronsen.
Je hele uitleg komt voor mij binnen als 'kan moeilijk doorzetten wanneer het wat minder zijn goesting is'. Is voor een WG een serieuze afknapper.
Mogelijks bedoel je het zo niet, maar zoals @TuLA aangeeft, denk goed na over de dingen die je neerschrijft/zegt.
 
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je toegepaste informatica zou doen als je dan toch van plan bent om een master te doen? Je zit nu al in je 2de bachelor dus:

Nog 1 jaar academische bachelor + 2 jaar master

3 (misschien 2 als je vrijstellingen krijgt) jaar prof. Bachelor + 2 jaar master + misschien wat extra vakken van het schakelprogramma uit 3de bachelor

Je gaat met andere woorden sowieso langer bezig zijn dan wanneer je nu verder zet.

Ik heb zelf toegepaste informatica + schakelprogramma + master gedaan. Uit mijn prof. Bachelor had ik inderdaad wat meer praktische ervaring dan studiegenoten met een academische bachelor, maar er zijn ook veel studenten die die praktische ervaring in hun vrije tijd opdoen. Daarenboven denk ik ook niet dat je de hoeveelheid praktische ervaring moet overschatten. Je komt in contact met een aantal technologieën, maar het is niet zo dat als je afstudeert, je expert bent in iets. Iemand die een master kan behalen, kan die praktische kennis zeer snel on the job leren imo.

Verder ken ik twee mensen die met hun prof. Bachelor in een AI bedrijf werken, maar wel als software/app developer. Dus zij bouwen de applicaties waarin de AI-toepassingen draaien. Als je zelf die AI-software wil ontwikkelen, heb je wel echt een master nodig. Je hebt een grondige basis wiskunde/statistiek nodig als je echt met AI/data science aan de slag wilt gaan en als je wilt begrijpen hoe het allemaal werkt.
 
@TuLA, Eerst en vooral wil ik je heel erg bedanken voor je antwoord! Dit is exact wat ik nodig had.


2) (ivt) Wat is je ervaring met bachelor toegepaste informatica en/of master toegepaste informatica?
Ik heb eerste toegepaste inf gedaan aan een hogeschool en daarna schakeljaar. Ik heb de master niet gedaan maar ik kan wel wat ervaring vertellen. Wat ik merkte is aan de hogeschool was het van bouw x en als x goed werkt dan is het goed. Bij de universiteit was het meer van bouw x en waarom heb je x zo gebouwd.

Zou je misschien meer kunnen vertellen over je ervaring met bachelor TI? Want ik wil zeker geen richting met 90% praktijk en 10% theorie maar eerder wil ik graag een stevige kennis hebben en de fundamenten kennen en daarna die toepassen. Het theoriegedeelte natuurlijk verwacht ik niet zo abstract en diep als die aan de unief maar diep genoeg om te begrijpen waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo en je gaat het enkel leren toepassen'.

3) Ik weet helemaal niets over hogescholen, dus klopt het dat het niveau en de kwaliteit van hogescholen veel lager zijn dan van universiteiten en hogescholen zijn bekend voor "minder slimme mensen"?
Gho dit is een geladen vraag é, en als je later in je carriere/bedrijfswereld zulke stellingen stelt dan zal je wel eens de deksel op de neus krijgen. Niet alleen omdat mensen dit soort vragen niet graag horen, maar ook omdat je nogal arrogant overkomen. Maar ook omdat er in het verleden zeer goede programmeurs van een hogeschool. Dus stellingen zoals "mindere slimme mensen" laat dat achterwege, je maakt jezelf ECHT NIET POPULAIR en in de bedrijfswereld kom je vanalles tegen. Master, prof bachelor, graduaat, self-thaught, middelbaar. Jij als IT'er zal met ze allemaal moeten samenwerken. Het is dus niet verkeerd om een goede portie social skills te hebben. Dus om op uw vraag te beantwoorden ja een hogeschool is minder theorie en minder abstract. Voor sommige mensen is een hogeschool een walk in the park voor sommige is het hard studeren. Hogeschool is praktisch gericht maw minder zware wiskunde enzo. Dus je zou kunnen stellen dat het niveau wat lager is alhoewel dit voornamelijk van persoon tot persoon afhangt. Kwaliteit, is ook weer zo een geladen vraag, soms studeren er mensen af die enorm goed zijn, soms studeren er mensen af die je liever niet in je team wilt. Is daarom een hogeschool kwalitatief of niet tja... ook hier is het antwoord eerder grijs. Hogescholen (en universiteiten) doen hun best om kwalitatieve opleidingen aan te bieden en ze slagen hier in. Maar in plaats van je vast te pinnen aan universiteit x of hogeschool y, kijk naar wat de persoon weet, kent en kan.

Ja een universiteit, dat is abstracter en dus moeilijker zoals iemand al aangaf burgie > ind ing > prof bach. Maar mensen worden niet graag in een piramide gestoken. Mensen horen al zeker niet graag dat richting x voor "minder slimme mensen" is. En je bedoelt het wrs allemaal zo niet é maar bij sommige schiet dat in het verkeerde keelgat. Als je naar de hogeschool gaat en je begint daar al over "minder slimme mensen" reken maar op weinig vrienden. Zoals ik eerder zei in de bedrijfswereld zit je met een team, meestal uit verschillende diploma's, ervaringen enzoverder. Je moet goed kunnen samenwerken met iedereen want anders zal je snel aan de deur staan ongeacht hoe goed je ook bent. Het kan zelfs zijn dat je teamlead totaal geen IT heeft gedaan of "lager geschoold" is als jij maar misschien wel een beetje slimmer als u... kortom beoordeel nen mens op zijn kennen en kunnen.

Om het duidelijk te maken, ik ben een internationale student en ik woon hier nog geen 3 jaar, dus ik meende het letterlijk toen ik zei dat ik niets weet over hogescholen. De stelling "voor minder slimme mensen" is zeker geen stelling die ik zou stellen of aan iemand zou zeggen op een hogeschool of in het bedrijf. En de vraag was zeker niet bedoeld als 'ben ik te slim voor hogescholen'?. Het was eerder een genuine vraag om meer over hogescholen te weten, want die stelling hoor ik altijd van mijn belgische vrienden en klasgenoten aan de unief. En als ik ze vraag om die stelling uit te leggen, zeggen ze dat ze niet echt een antwoord hebben.
Maar nu ik erover nadenk, had ik de vraag zeker beter kunnen stellen. Dus mijn oprechte excuses als de vraag beledigend klinkt.

En als laatst ik zou gewoon verder doen aan de universiteit, als het allemaal zo goed lukt gewoon afmaken en aan de KUL heb je een master TI en een mast CW als je het echt beu bent kies je gewoon master TI die duurt 1 jaar ipv 2.

Het probleem is niet 'de unief lukt niet' maar eerder 'ik heb geen interesse meer' waardoor ik ook helemaal geen motivatie heb. Slagen voor de vakken lukt wel, maar de leerstof interesseert me totaal niet, waardoor ik echt de minimale inspanning doe en het doel werd meer "erdoor zijn" dan leren. Maar een diploma zonder kennis wil ik niet. Het verlies van interesse komt doordat de richting Informatica aan de KUL aanzienlijk meer theoriegericht is dan andere universiteiten en dus niet wat ik verwacht had. Ik zal dus ofwel naar een andere universiteit ofwel naar een hogeschool gaan. Maar waarschijnlijk naar een hogeschool want het feit dat hogescholen praktijkgericht zijn, is een pluspunt, en het nieuwe studieprogramma van TI van de UCLL is ook een pluspunt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en neem het niet te persoonlijk wat ik zei over dat "minder" en "meer" slimme mensen, ik bedoel het goed.

Ik heb het zeker niet persoonlijk genomen. En nogmaals bedankt voor je antwoord en tijd!
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je toegepaste informatica zou doen als je dan toch van plan bent om een master te doen?
Ik wil p.bachelor TI doen puur door verlies van interesse voor huidige richting (meer specifiek de huidige richting aan de KUL). En ik wil master doen 1) omdat het studieprogramma van master TI interessant is 2) en omdat ik al geslaagd ben voor de meeste vakken van het schakeljaar dus het schakeljaar zal maar een paar vakken zijn 3) en omdat ik een internationale student ben en meer kans wil hebben op een job in mijn land en in andere landen.


Je gaat met andere woorden sowieso langer bezig zijn dan wanneer je nu verder zet.
Ja ik kan ofwel vanaf 0 beginnen ofwel mijn academische bachelor afmaken zonder veel bijgeleerd te hebben. Allee het is mijn fout dat ik geen moeite heb gedaan om iets bij te leren van de vakken en heb meer gefocust op het slagen voor die vakken. Maar ik kan nu het verleden niet veranderen en dit zijn de keuzes die ik nog heb: 1) huidige richting afmaken na 2 jaar met een diploma en nauwelijks enige kennis. 2) langer studeren maar mijn fouten niet opnieuw maken en mijn studiemethode veranderen en ik studeer af met diploma en theoretische&praktische kennis.
'Nauwlijks enige kennis' meen ik het echt. Door mijn slechte studiemethode (skip alles gedurende het semester en leer alles 3 dagen voor het examen), slaag ik wel voor de vakken maar zonder die kennis bij te houden, ik vergeet namelijk alles onmiddelijk na het examen lol.




Ik heb zelf toegepaste informatica + schakelprogramma + master gedaan. Uit mijn prof. Bachelor had ik inderdaad wat meer praktische ervaring dan studiegenoten met een academische bachelor

Zou je misschien meer kunnen vertellen over je ervaring met bachelor TI? Want ik wil zeker geen richting met 90% praktijk en 10% theorie maar eerder wil ik graag een stevige kennis hebben en de fundamenten kennen en daarna die toepassen. Het theoriegedeelte natuurlijk verwacht ik niet zo abstract en diep als die aan de unief maar diep genoeg om te begrijpen waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo en je gaat het enkel leren toepassen'.
 
Zou je misschien meer kunnen vertellen over je ervaring met bachelor TI? Want ik wil zeker geen richting met 90% praktijk en 10% theorie maar eerder wil ik graag een stevige kennis hebben en de fundamenten kennen en daarna die toepassen. Het theoriegedeelte natuurlijk verwacht ik niet zo abstract en diep als die aan de unief maar diep genoeg om te begrijpen waarom iets zo is en niet enkel 'het is zo en je gaat het enkel leren toepassen'.
Dit is wel een lastige vraag omdat ik vind dat hogescholen best wel maar meer theoretischer mogen gaan, vooral in de richting toegepaste informatica. Maar dit is wel sterk afhankelijk van welke school en wat voor student je bent. Ik zat aan de pxl, afhankelijk van docent tot docent kregen we een stevige basis mee. Ik weet nog dat ik security kreeg van een Bram Heyns (nu Docent bij thomas more), die man zorgde er wel voor dat je je portie theorie mee had hoor. Zeer goede docent, waren er zo maar meer. Ik was trouwens alles behalve zijne favoriet :-D

Maar er waren ook weer docenten om van te huilen .... kortom dit hangt zo sterk af van welke docent je krijgt dat ik hier moeilijk een antwoord kan geven. Ik kan u wel een tip geven, kijk naar de studiegids van de desbetreffende opleiding (TI) en als die je aanstaat heb je al een beter zicht. In mijn ogen was de PXL goed, niet beter of slechter als bijvoorbeeld de UCLL of Thomas more. Wat ik wel vond, is dat mijn opleiding iets meer focus mocht leggen op hoe je goede software bouwt. Op de KUL hebben ze hier het vak software ontwerp voor. Misschien ook iets meer over algoritmen en datastructuren zou ik tof gevonden hebben. Maar again dit is voor mij persoonlijk.

Maw het is vooral zo kan je dit bouwen, zoek maar verder uit hoe je dit kunt bouwen en veel geluk (naar mijn mening) 😅 en een goede student TI zal dan wel nog een stapje verder gaan....

AGAIN dit is naar mijn persoonlijke ervaring en geen exacte wetenschap
 
Mijn advies: doe TI en hou je in je vrije tijd bezig met AI. Bekijk of je aan een open source project kan meewerken of start een publieke github met wat projectjes. Zorg dat je contributies publiek toegankelijk zijn zodat je dat kan "adverteren" naar een werkgever. Na 3 jaar TI zoek je een relevante stage. Je gaat de startersposities uit te kiezen hebben wegens krapte aan geschikte profielen. Zpek iets uit waar je de eerste jaren veel kan bijleren in je interesseveld en je gaat gelanceerd zijn.

Diploma is enkel nuttig om die eerste voet in de deur te hebben in IT, daarna telt ervaring. Imo is een master dus geen meerwaarde voor je carriere.
 
Terug
Bovenaan