Zou ik industriële wetenschappen informatica aankunnen met 3 uur wiskunde per week?

Hallo, ik ben een jongen die momenteel in het 5e jaar ASO moderne talen zit. Ik zou graag industriële wetenschappen informatica willen studeren aan UGENT maar twijfel eraan of dat ik het effectief zou aankunnen.

Ik heb maar 3 uur wiskunde per week en 2 uur natuurwetenschappen ( biologie,fysica en chemie in 1 vak).
Onze school gebruikt dezelfde boeken die dat ze gebruiken in de vier uur wiskunde richtingendus dat zou voordelig kunnen zijn. We hebben op 1 thema en 4 subthema's na dezelfde leerstof gezien als de vieruurs. In het 3e en 4e had ik 5 uur wiskunde gedaan en haalde daar gemiddeld 55% op maar op mijn examen wiskunde had ik jammer genoeg een buis (44% ik lette niet echt op in de les en studeerde enkel 2 nachten op voorhand van de toets en ik herhaalde mijn lessen nooit) en door de lockdown waren er geen examens dus had ik mijn buis niet kunnen ophalen.

Voor mijn december examen in het jaar dat ik nu zit had ik voor wiskunde 85% en voor natuurwetenschappen 78%. Voor wiskunde heb ik niet veel moeten studeren. Zou ik de studie aankunnen met deze voorkennis en de zomercursus alleen, Zoniet zou ik de studies dan aankunnen met de vorige twee dingen plus als ik mijn achterstand in de grote vakantie probeer in te halen?

Ik twijfel er ook aan om eerst een professionele bachelor aan HOgent te halen en dan via een schakelprogramma mijn master Industriële wetenschappen te halen, want dan hoef ik mijn achterstand niet in the hallen. Ik heb gehoord dat een master makkelijker is dan een academische bachelor maar dat het schakelprogramma zeer moeilijk is, zou ik dat aankunnen denken jullie? Welke van de twee denken oplossingen denken dat jullie het beste is? Bachelor->schakelprogramma->master of academische bachelor->master.

Nog een paar vragen (ik weet dat ik veel vragen gesteld heb) is de opleiding industriële wetenschappen informatica moeilijk, ik weet dat je een voorkennis van wiskunde moet hebben maar hoe moeilijk is de richting, is het vergelijkbaar met de opleiding burgerlijk ingenieur? En zou ik de opleiding van UGENT aankunnen zonder op bijscholing to moeten gaan, want ik denk dat op bijscholing gaan redelijk duur zou kunnen worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, er is veel mogelijk met de juiste mindset en doorzettingsvermogen. Voorbereiding via zomercursus kan zeker helpen.
Echter, een ingenieursopleiding aangaan met slechts 3h wiskunde per week in het middelbaar is geen ideale voorbereiding, zelfs als haalde je hierop hoge cijfers.
Burgerlijk ingenieur <> Industrieel ingenieur. De wiskunde van burgerlijk ingenieur is vele malen moeilijker en theoretischer (Bron: ik ben zelf bio ingenieur en ik heb toen de wiskunde cursussen kunnen inkijken van een bevriend burgerlijk en industrieel ingenieur)

Het lijkt of in die academische bachelor aan de UGent 2 echte Wiskundevakken in het 1ste jaar vallen.
Vergeet niet dat je naast wiskunde ook nog andere vakken zal zien en dat allemaal in een versneld tempo tov. het middelbaar.

Is onderstaande allemaal nieuw voor je?

Wiskunde 1: Complexe getallen, limieten, continuïteit, functies van één veranderlijke, vlakke meetkunde, vectoren, afgeleiden van R-R functies, parameterkrommen, poolkrommen, integralen

Wiskunde 2: Functies van meerdere veranderlijken, dubbelintegralen, differentiaalvergelijkingen, ruimtemeetkunde, matrixleer, oplossen van lineaire stelsels, eigenwaarden en eigenvectoren
 
Ik had in het eerste jaar burgerlijk ingenieur een medestudent die uit Grieks-Latijn kwam, met 3u wiskunde en 2 uur natuurwetenschappen. En hij was ook nog eens 1 of 2 jaar jonger dan onze studiegenoten (90% uit 8u wiskunde, 10% uit 6u wiskunde). Toch was hij met alles onmiddellijk mee en haalde hij topscores (18 en 19/20) bij de eerste examens met normale inspanningen.

Moraal van het verhaal: als je het echt wilt, kan je alles op voorwaarde dat je extreem hoogbegaafd bent én de nodige inspanningen levert.

De gemiddelde student die 3u wiskunde en 2u natuurwetenschappen had in het middelbaar, zat in die richting omdat ze niet zo sterk zijn in wiskunde en/of wetenschappen. Industrieel ingenieur gaan studeren is dan een vreemde en moeilijke keuze. Je zal voor jezelf moeten uitmaken waarom je in je huidige richting zit en of een wiskundig-wetenschappelijke opleiding aan de universiteit dan een goed idee is.
 
Kijk, er is veel mogelijk met de juiste mindset en doorzettingsvermogen. Voorbereiding via zomercursus kan zeker helpen.
Echter, een ingenieursopleiding aangaan met slechts 3h wiskunde per week in het middelbaar is geen ideale voorbereiding, zelfs als haalde je hierop hoge cijfers.
Burgerlijk ingenieur <> Industrieel ingenieur. De wiskunde van burgerlijk ingenieur is vele malen moeilijker en theoretischer (Bron: ik ben zelf bio ingenieur en ik heb toen de wiskunde cursussen kunnen inkijken van een bevriend burgerlijk en industrieel ingenieur)

Het lijkt of in die academische bachelor aan de UGent 2 echte Wiskundevakken in het 1ste jaar vallen.
Vergeet niet dat je naast wiskunde ook nog andere vakken zal zien en dat allemaal in een versneld tempo tov. het middelbaar.

Is onderstaande allemaal nieuw voor je?

Wiskunde 1: Complexe getallen, limieten, continuïteit, functies van één veranderlijke, vlakke meetkunde, vectoren, afgeleiden van R-R functies, parameterkrommen, poolkrommen, integralen

Wiskunde 2: Functies van meerdere veranderlijken, dubbelintegralen, differentiaalvergelijkingen, ruimtemeetkunde, matrixleer, oplossen van lineaire stelsels, eigenwaarden en eigenvectoren
We zijn nu bezig met limieten. Complexe getallen hebben we overgeslagen maar gaan we waarschijnlijk volgend jaar zien. Ik heb de basis van vectoren geleerd in het 3e jaar fysica. Vlakke meetkunde heb ik vorig jaar gezien (ik had toen 75% gehaald in de 5uurs richting) Integralen ben ik nu zelf aan het leren. Continuïteit moeten we niet kennen maar gaan we waarschijlijk volgend jaar zien. Ruimtemeetkunde ken ik al van in de basischool. Lineaire stelsen heb ik ook al gezien. Maar de rest nog niet. Maar de vieruurs hebben op complexe getallen en continuïteit na ook de rest niet gezien.
 
Ik had in het eerste jaar burgerlijk ingenieur een medestudent die uit Grieks-Latijn kwam, met 3u wiskunde en 2 uur natuurwetenschappen. En hij was ook nog eens 1 of 2 jaar jonger dan onze studiegenoten (90% uit 8u wiskunde, 10% uit 6u wiskunde). Toch was hij met alles onmiddellijk mee en haalde hij topscores (18 en 19/20) bij de eerste examens met normale inspanningen.

Moraal van het verhaal: als je het echt wilt, kan je alles op voorwaarde dat je extreem hoogbegaafd bent én de nodige inspanningen levert.

De gemiddelde student die 3u wiskunde en 2u natuurwetenschappen had in het middelbaar, zat in die richting omdat ze niet zo sterk zijn in wiskunde en/of wetenschappen. Industrieel ingenieur gaan studeren is dan een vreemde en moeilijke keuze. Je zal voor jezelf moeten uitmaken waarom je in je huidige richting zit en of een wiskundig-wetenschappelijke opleiding aan de universiteit dan een goed idee is.
Ik denk niet dat ik extreem hoog begaafd. Maar moest ik mijn wiskunde achterstand inhalen, zou ik het dan halen denk je?
 
Veel hangt af van je motivatie en talent. Zoals reeds aangehaald, hoe komt dat je momenteel in moderne talen zit? En waarom de belangstelling voor informatica?

Nu ik heb die cursussen van de industrieel ingenieurs ook al eens bekeken maar kan geen oordeel vellen of jij dat nu zal aankunnen of niet. Kan wel concluderen dat de richting toch wel 'makkelijker' is dan burgerlijk ingenieur.
 
Wat is je motivatie?
Heb je het gevoel dat tijdens de lessen, wiskunde chinees is voor je? Of snap je alles relatief snel?
Waarom studeerde je zo weinig en veel te laat?
Waarom de keuze voor moderne talen?
 
Moraal van het verhaal: als je het echt wilt, kan je alles op voorwaarde dat je extreem hoogbegaafd bent én de nodige inspanningen levert.
Klopt niet. Ook extreem hoogbegaafden hebben zaken die ze niet goed kunnen, zelfs al doen ze nog veel moeite. Zowel over "kennis"-zaken, maar ook over zaken waar inzicht in gedragingen van mensen héél belangrijk is.
We zijn nu bezig met limieten. Complexe getallen hebben we overgeslagen maar gaan we waarschijnlijk volgend jaar zien. Ik heb de basis van vectoren geleerd in het 3e jaar fysica. Vlakke meetkunde heb ik vorig jaar gezien (ik had toen 75% gehaald in de 5uurs richting) Integralen ben ik nu zelf aan het leren. Continuïteit moeten we niet kennen maar gaan we waarschijlijk volgend jaar zien. Ruimtemeetkunde ken ik al van in de basischool. Lineaire stelsen heb ik ook al gezien. Maar de rest nog niet. Maar de vieruurs hebben op complexe getallen en continuïteit na ook de rest niet gezien.
Vergeet niet dat "de basis van vectoren" en "ruimtemeetkunde" relatief is. Kegelsneden, ook slechts "basis ruimtemeetkunde" is nog iets anders dan een volume van een bol berekenen bvb :). Wat basis is voor iemand die 3 uur wiskunde heeft, is geen basis voor iemand die 8 uur wiskunde had.

Ben je echt gepassioneerd, vraag dan aan je school of het mogelijk is dat je een stuk zelfstandig bijwerkt bij de cursussen van de 6 uurs-wiskunde en dat de leerkracht die zaken die je maakt verbetert. Ik weet echter niet of veel scholen daar bereid toe zijn. Want er is een reden waarom je niet in de 6-uurs wiskunde zit, hé.
Zou het wel lukken als ik eerst mijn professionele bachelor haal en dan via een schakelprogramma de master industriële wetenschappen informatica aanga?
Het zal alvast een veiligere keuze zijn. Maar ik denk dat je vooral goed moet uitleggen waarom je verandert bent van 5 uur wiskunde naar 3 uur. Was dat omwille van je buis wiskunde en oordeelde de leerkracht dat je weinig inzicht had?
 
Het eerlijke antwoord lijkt me nee aangezien je van een wiskunderichting bent afgezakt en dat is toch het niveau waar industrieel ingenieur op mikt. Anderzijds zijn er ook profielen uit het TSO uit richtingen zoals elektromechanica of technische wetenschappen die een mooi parcours afleggen op vier jaar tijd, maar dat zijn wel richtingen met 5u wiskunde of meer.

De meest praktische oplossing is om aan de studie te beginnen en zien of dat je de eerste weken mee kan of niet, maar dan moet je wel heel eerlijk ten opzichte van jezelf zijn. Wellicht ga je voor de andere vakken ook een tandje moeten bijsteken en dan wordt de studielast wel erg groot.
 
Probleem is: we weten niet in welke mate je een 'uitzondering' bent. De kans bestaat dat je dat zelf niet weet. Ik zeg je dat omdat ik zelf een uitzonderlijk parcours heb afgelegd: 55 procent, en laatste, op de eindtest wiskunde in het zesde leerjaar ; Nadien steeds bij de (lagere) middenmoot ; taken en toetsen leren of maken enkele uren voor de deadline ; laatste van de gehele ASO richting (talen-wetenschappen). Nadien toch zonder al te veel problemen farmacie kunnen afmaken op de UA.

Dus als iemand mij zegt: ik zit in het x ste middelbaar en heb 55 procent op wiskunde, dan zegt dat feitelijk iets en niets. Het hoeft echt geen domper te zijn op je verdere carriere aan de unief of hogeschool. Weet wel: iedereen geeft je hier advies, afgaande op de middelmaat.
Ik weet nog heel goed mijn eerste jaar unief (op alles een buis) op de VUB. Toen ik mijn examens voor mij kreeg dacht ik: Hoe makkelijk is dit, alleen ja...ik heb er bijna niets voor gedaan. Damn...

Sommige eerstejaarsstudenten hebben een dieselmotor, of een hebben echt een sjot onder hun g*t nodig om in gang te schieten. Wasted potential, komt al wel eens voor. Een verloren jaar hoeft zelfs geen probleem te zijn. Wees niet één van die studenten die achteraf zichzelf voor de kop kon slaan omdat hij toch wel uit het juiste hout gesneden was maar de omgeving of gelijk wat hielden je tegen. Wil je het? (met de nadruk op 'wil', wil is zo mogelijk nog belangrijker dan IQ in heel wat richtingen) Probeer het dan.
 
Samen met mij zijn er mensen uit tso met 2 u wisk afgestudeerd, via schakel en hop, nochtans op Denayer, dus geen paardenmarkt niveau.
 
Klopt niet. Ook extreem hoogbegaafden hebben zaken die ze niet goed kunnen, zelfs al doen ze nog veel moeite. Zowel over "kennis"-zaken, maar ook over zaken waar inzicht in gedragingen van mensen héél belangrijk is.

Vergeet niet dat "de basis van vectoren" en "ruimtemeetkunde" relatief is. Kegelsneden, ook slechts "basis ruimtemeetkunde" is nog iets anders dan een volume van een bol berekenen bvb :). Wat basis is voor iemand die 3 uur wiskunde heeft, is geen basis voor iemand die 8 uur wiskunde had.

Ben je echt gepassioneerd, vraag dan aan je school of het mogelijk is dat je een stuk zelfstandig bijwerkt bij de cursussen van de 6 uurs-wiskunde en dat de leerkracht die zaken die je maakt verbetert. Ik weet echter niet of veel scholen daar bereid toe zijn. Want er is een reden waarom je niet in de 6-uurs wiskunde zit, hé.
Het zal alvast een veiligere keuze zijn. Maar ik denk dat je vooral goed moet uitleggen waarom je verandert bent van 5 uur wiskunde naar 3 uur. Was dat omwille van je buis wiskunde en oordeelde de leerkracht dat je weinig inzicht had?
Door een buis op wiskunde, maar ik lette niet echt vaak op tijdens de lessen en studeerde enkel als ik een toets had. Ik herhaalde mijn lessen nooit. Voor chemie had ik ook een buis, daar lette ik ook niet op. Ik zat letterlijk te slapen want het was het laatse lesuur op vrijdag. Nu dat ik wel oplet ben ik erachter gekomen dat ik redelijk goed ben in chemie.
 
Door een buis op mijn wiskunde examen, maar ik lette niet op tijdens de lessen en studeerde enkel als ik een toets had. Ik herhaalde mijn lessen nooit. Op mijn laatse rapport had ik maar een toets voor wiskunde(vlakke meetkunde) en geen examens dus kon ik mijn buis niet ophalen. op die laatste toets haalde ik 75%. Voor chemie had ik ook een buis, daar lette ik ook niet op. Ik zat letterlijk te slapen want het was het laatse lesuur op vrijdag. Nu dat ik wel oplet ben ik erachter gekomen dat ik redelijk goed ben in chemie. Door die 2 dingen lieten mijn leerkrachten mij niet gaan naar economie wetenschappen.
 
Wat is de specifieke reden dat je deze richting wil volgen? Op basis daarvan kunnen anderen misschien ook suggesties geven voor andere richtingen. Ik heb zelf industrieel ingenieur elektronica-ict gestudeerd en werk in de IT sector. Daar kom je echt van alles tegen qua diploma's. Pin u dus ook niet te veel vast hierop als je al weet welke richting je wil uitgaan qua functies later.
 
Ik had in het eerste jaar burgerlijk ingenieur een medestudent die uit Grieks-Latijn kwam, met 3u wiskunde en 2 uur natuurwetenschappen. En hij was ook nog eens 1 of 2 jaar jonger dan onze studiegenoten (90% uit 8u wiskunde, 10% uit 6u wiskunde). Toch was hij met alles onmiddellijk mee en haalde hij topscores (18 en 19/20) bij de eerste examens met normale inspanningen.

Moraal van het verhaal: als je het echt wilt, kan je alles op voorwaarde dat je extreem hoogbegaafd bent én de nodige inspanningen levert.

De gemiddelde student die 3u wiskunde en 2u natuurwetenschappen had in het middelbaar, zat in die richting omdat ze niet zo sterk zijn in wiskunde en/of wetenschappen. Industrieel ingenieur gaan studeren is dan een vreemde en moeilijke keuze. Je zal voor jezelf moeten uitmaken waarom je in je huidige richting zit en of een wiskundig-wetenschappelijke opleiding aan de universiteit dan een goed idee is.
90 % met 8u wiskunde, 10% met 6 en toch ene die minder wiskunde heeft gehad. Denk dat dat wiskundig gezien al niet kan ;)

Ik zat in grote school middelbaar en waren maar 4lln die 8u wiskunde hadden (aso). Lijkt me dus straf als bij burgie 90% dat wel gedaan heeft

De burgies die ik ken alvast niet (en daar zit iemand bij die uit TSO kwam (wegens dyslexie))
 
90 % met 8u wiskunde, 10% met 6 en toch ene die minder wiskunde heeft gehad. Denk dat dat wiskundig gezien al niet kan ;)

Ik zat in grote school middelbaar en waren maar 4lln die 8u wiskunde hadden (aso). Lijkt me dus straf als bij burgie 90% dat wel gedaan heeft

De burgies die ik ken alvast niet (en daar zit iemand bij die uit TSO kwam (wegens dyslexie))
off topic, maar wel interessant:

Het aantal studenten in het eerste jaar bachelor burg. ingenieur:
Economie-wiskunde (ASO) 1,00%
Grieks-wiskunde (ASO) 4,48%
Industriële wetenschappen (TSO) 3,38%
Latijn-wetenschappen (ASO) 0,92%
Latijn-wiskunde (ASO) 23,09%
Wetenschappen-wiskunde (ASO) 67,11% (geen onderscheid tussen 6 & 8uur)

Een student uit wetenschappen-wiskunde scoort gemiddeld zwakker dan een student Grieks-wiskunde en Latijn-wiskunde.

Toont wel aan dat pure kennis (van wetenschappen) minder noodzakelijk is, maar dat wss het algemeen niveau van een student belangrijker is.

On topic voor de poster:
in dezelfde link kan je industrieel ingenieur kiezen, het slaagcijfer daar bij studenten economie-moderne talen is héél laag (op een na slechtste). En ook het aantal vroege dropouts is bijna de hoogste
 
Terug
Bovenaan