Zou ik industriële wetenschappen informatica aankunnen met 3 uur wiskunde per week?

Als ik me niet vergis hebben studenten Grieks-Wiskunde afhankelijk van school extra uren fysica/chemie. Ook krijgen ze dan ipv bv esthetica een uurtje extra biologie.
Bij Sint-Bavo in Gent, toch een van de 'snob'scholen krijg je 5 uur wetenschappen bij Grieks tov 9 uur bij wetenschappen wiskunde.
Maar Grieks-Wiskunde of Latijn-Wiskunde is wel de meest "complete" richting in het middelbaar.
mee eens, al ben ik blij na 4 jaar Latijn naar wetenschappen-wiskunde overgeschakeld te hebben. Ik denk dat dit nog het beste is, omdat je na de basis van Latijn weinig extra leert in vijfde/zesde.
 
On topic voor de poster:
in dezelfde link kan je industrieel ingenieur kiezen, het slaagcijfer daar bij studenten economie-moderne talen is héél laag (op een na slechtste). En ook het aantal vroege dropouts is bijna de hoogste
De specifieke cijfers zijn hier terug te vinden bij het tabblad 'Studierendement'. Bij de professionele bachelors elektromechanica, elektronica en informatica liggen de cijfers hoger, maar met een studierendement van 55% tot 60% nog altijd niet spectaculair hoog.

Het kan een idee geven, maar ik zou niemand aanraden om op basis van enkel deze cijfers een beslissing te nemen.
 
zeker niet enkel op basis daarvan een beslissing nemen, idd :). Maar er zijn geen andere tekenen die positief zijn voor de OP, daarom wou ik hem eens met een gemiddelde student vergelijken.
 
Ik vind het hier allemaal toch allemaal heel erg kort door de bocht hoor. Dat je met 3 uur wiskunde geen ideale voorbereiding hebt en dat je serieus u best zal moeten doen, dat staat natuurlijk vast. Met die achtergrond zal je zeker in het eerste jaar dubbel zo hard moeten studeren als studenten uit meer wiskundige richtingen, en je moet realistisch zijn, je slaagkansen zijn jammer genoeg best laag.

Echter vind ik het serieus kort door de bocht om op voorhand de handdoek in de ring te gooien. Toen ik uit het middelbaar kwam, begon er iemand van mijn jaar uit wetenschappen - talen met drie uur wiskunde ook aan industrieel ingenieur, samen met klasgenoten van mij uit latijn-wiskunde en anderen uit wetenschappen - wiskunde. Ik moet toegeven, achter de rug van diene jongen deed iedereen er een beetje lacherig over en zei iedereen "diene gaat dat nooit kunnen". En oké, hij had altijd serieus wat herexamens en hij heeft er 5 jaar over gedaan in plaats van 4 jaar, maar hij is er wél geraakt. Sterker nog: doordat hij doorheen zijn bachelor zo veel doorzettingsvermogen heeft "gekweekt", heeft hij in zijn masterjaar een serieus chique job in een spin-off van een professor gekregen. Kijk, je moet er natuurlijk van bewust zijn dat dit succesverhaal zeer zeldzaam is en dat er waarschijnlijk honderden studenten uit een 3-uurs richting zijn geweest die het niet gehaald hebben, maar het zou zonde zijn moest jij het wel kunnen halen maar het nu niet zou proberen omdat de cijfers tegen je spreken. Maar of je het kan en of je de juiste motivatie en werkethiek hebt, dat kan alleen maar jij weten. Wij kunnen hier alleen maar zwaaien met slaagcijfers en verhalen vertellen van mensen die het geprobeerd hebben voor u en het wel/niet gehaald hebben. Daarenboven, en ik vind het zelf heel jammer/oneerlijk dat ik dit moet zeggen, maar we moeten ook eerlijk zijn dat in het onderwijssysteem van vandaag het mogelijk is vakken ettelijke keren opnieuw te doen en er een aantal jaar langer over te doen.

Uiteindelijk wat ik u probeer te zeggen is dat je vooral realistisch moet zijn en dat je moet weten waaraan je begint. Weet dat je aan iets gaat beginnen waarvoor je serieus zal moeten werken en weet dat dan nog de kansen klein zijn, maar weet ook dat als het niet lukt, dat absoluut geen schande is en dat er niets mis is met proberen te kijken waar je grenzen liggen. Er zijn genoeg studenten die eens een jaar of zelfs twee jaar proberen en dan alsnog iets anders doen, uiteindelijk zou het zonde zijn dat je later spijt hebt dat je het nooit hebt geprobeerd omdat een paar mensen op een forum (en waarschijnlijk ook leerkrachten, familie, vrienden,...) zeiden dat het niet ging lukken.
 
Laatst bewerkt:
Bij Sint-Bavo in Gent, toch een van de 'snob'scholen krijg je 5 uur wetenschappen bij Grieks tov 9 uur bij wetenschappen wiskunde.mee eens, al ben ik blij na 4 jaar Latijn naar wetenschappen-wiskunde overgeschakeld te hebben. Ik denk dat dit nog het beste is, omdat je na de basis van Latijn weinig extra leert in vijfde/zesde.
Dit is een beetje off-topic, maar ik vond die laatste 2 jaar latijn eigenlijk juist het nuttigste. Je leert inderdaad niet veel meer bij over grammatica etc. maar al die grammatica vergeet iedereen toch en daar haal je mijns inziens juist het minste aan kennis uit. De antieke cultuur en teksten uit het 5de en 6de middelbaar hebben mij serieus wat kennis meegegeven over hoe de maatschappij van vandaag in elkaar zit en hoe ik daar naar kijk. Maar goed, dat is natuurlijk heel persoonlijk, een klasgenoot van mij had dan weer serieus spijt dat hij niet was overgeschakeld naar wetenschappen-wiskunde.
 
Dit is ook een interessante, maar ondertussen enigszins gedateerde studie over slaagkansen in het hoger onderwijs (enkel universitaire richtingen): http://www.classicavlaanderen.be/informatie/cijfermateriaal/slaagkansen.pdf (zie tabel p. 10, cijfers 2001-2007).

Samengevat: de slaagkansen aan de universiteit hangen grotendeels samen met de algemene intelligentie en werkdiscipline van de student. Dit blijkt uit het ontegensprekelijke belang van de selectievakken in de slaagcijfers op alle mogelijke richtingen. In volgorde van grotere naar lagere slaagkans: Grieks > Latijn > Wiskunde > Wetenschappen > Economie > Moderne talen > Humane wetenschappen > TSO/BSO/KSO.

Opvallend:
  • Aan de faculteit economie heeft Iemand uit Grieks-Latijn (3u wiskunde, geen enkele voorkennis economie) een grotere slaagkans dan iemand uit economie-wiskunde.
  • Aan de faculteit taal- en letterkunde heeft iemand uit wetenschappen-wiskunde een grotere slaagkans dan iemand uit Latijn-moderne talen.
  • Aan de faculteit geneeskunde is de slaagkans van studenten uit TSO/BSO/KSO het grootst: 100% :smile:.
(Correlatie =/= causaliteit. De mensen uit Grieks-Latijn die economie gingen studeren zouden ongetwijfeld een nóg hogere slaagkans voor die richting gehad hebben als ze in het 5e middelbaar waren overgeschakeld naar economie-wiskunde.)
 
Wat zijn uw punten voor talen. Indien hoog: nee. Indien laag: wat zijn uw punten voor wetenschappen: indien hoog: ja. Indien laag: nee.
Haha. Dat is letterlijk wat een leerkracht uit het zesde middelbaar tegen me zegde. Die lachte me vierkant uit met mijn 'farmacie' verhaal. (can't blame him: die gingen af op mijn punten en werkhouding, dat 'nul' was). Maar kom, zoals hierboven ettelijke keren uitgelegd: er is een algemene lijn in te trekken, maar er zijn ook uitzonderingen. De topicstarter zou wel eens een uitzondering kunnen zijn, zo veel te beter natuurlijk. Hij kan zichzelf ook in die uitzonderingen proberen manoeuvreren door het systeem te gebruiken: school X kan je beter liggen dan school Y. En dat verschil is ENORM...voor hetzelfde diploma.
 
Sorry had deze zin nog niet gelezen. Om hier toch nog op te antwoorden.

Bijscholing hoeft niets te kosten. Er zijn ontelbaar veel cursussen en videos online waar je gratis jezelf kan bijscholen. Een beetje creatief zijn. ;)
Ik zal je alvast een duwtje in de rug geven:

Een paar handige Youtube kanalen die je kan gebruiken als vervanging van bijles/leerkracht:
Bedankt voor deze youtube kanalen
 
Wat is je motivatie?
Heb je het gevoel dat tijdens de lessen, wiskunde chinees is voor je? Of snap je alles relatief snel?
Waarom studeerde je zo weinig en veel te laat?
Waarom de keuze voor moderne talen?
In het 3de en 4de snapte ik de meeste leerstof vrij snel maar bij het studeren vergat ik hoe alles in elkaar zat omdat ik te weining noteerde. Dit jaar let ik niet echt op, want de leerstof is te makkelijk voor mij. Ik studeerde zo weinig omdat ik redelijk lui ben en ik wist destijds niet dat ik mijn lessen regelmatig moest herhalen. Ik heb niet gekozen voor moderne-talen. Het was de enigste optie die ik had.
 
Wat is de specifieke reden dat je deze richting wil volgen? Op basis daarvan kunnen anderen misschien ook suggesties geven voor andere richtingen. Ik heb zelf industrieel ingenieur elektronica-ict gestudeerd en werk in de IT sector. Daar kom je echt van alles tegen qua diploma's. Pin u dus ook niet te veel vast hierop als je al weet welke richting je wil uitgaan qua functies later.
Ik heb een vraagje, verdient iemand met een professionele bachelor evenveel als iemand met een master in de IT sector? Zoniet is het verschil groot en zou je er een cijfer op kunnen plakken. De enigste reden waarom ik naar Ugent wil gaan ipv HOgent is voor de lonen die ik later zou kunnen krijgen. Als het verschil in lonen relatief klein is, zou ik naar HOgent kunnen gaan en dan zijn al mijn problemen weg.
 
In het 3de en 4de snapte ik de meeste leerstof vrij snel maar bij het studeren vergat ik hoe alles in elkaar zat omdat ik te weining noteerde. Dit jaar let ik niet echt op, want de leerstof is te makkelijk voor mij. Ik studeerde zo weinig omdat ik redelijk lui ben en ik wist destijds niet dat ik mijn lessen regelmatig moest herhalen. Ik heb niet gekozen voor moderne-talen. Het was de enigste optie die ik had.
Ben je van plan om in de toekomst lui te blijven?
Je gaat op de HOgent en de Ugent hard moeten studeren, opletten tijdens de lessen, lessen herhalen en oefeningen maken.
Op basis van je voorgaande posts maak ik op dat het vandaag al niet vanzelf gaat, dus je gaat de nodige inzet aan de dag moeten leggen ;)
Succes!
 
Ben je van plan om in de toekomst lui te blijven?
Je gaat op de HOgent en de Ugent hard moeten studeren, opletten tijdens de lessen, lessen herhalen en oefeningen maken.
Op basis van je voorgaande posts maak ik op dat het vandaag al niet vanzelf gaat, dus je gaat de nodige inzet aan de dag moeten leggen ;)
Succes!
Zal ik doen!
 
Ik heb een vraagje, verdient iemand met een professionele bachelor evenveel als iemand met een master in de IT sector? Zoniet is het verschil groot en zou je er een cijfer op kunnen plakken. De enigste reden waarom ik naar Ugent wil gaan ipv HOgent is voor de lonen die ik later zou kunnen krijgen. Als het verschil in lonen relatief klein is, zou ik naar HOgent kunnen gaan en dan zijn al mijn problemen weg.
Alles kan, zelf iemand zonder hogere studies kan meer verdienen dan bovenstaanden. Voor het loon moet je het niet doen, het verschil tussen pba en master is zeer klein, als er al een verschil zal zijn.
 
Wat is eigenlijk je motivatie om toegepaste informatica/ind. ing. informatica te studeren? Als je enige motivatie geld is omdat je overal hoort dat je als informaticus veel geld kan verdienen, dan vrees ik er toch wat voor. Om echt een goede informaticus te worden (en enkel de goede worden goed betaald) moet je vooral veel interesse hebben, want je zal voor de rest van je leven jezelf moeten bijscholen, nieuwe dingen moeten onder de knie krijgen,... er zijn er al velen begonnen in de IT sector met het idee van veel geld te verdienen, maar als je die interesse en motivatie niet hebt, zal je snel weten hoe laat het is. Als het je enkel om het geld te doen is, zijn er andere opties. Waar liggen je interesses eigenlijk? Ben je bijvoorbeeld nu reeds bezig met programmeren?
 
Ik heb een vraagje, verdient iemand met een professionele bachelor evenveel als iemand met een master in de IT sector? Zoniet is het verschil groot en zou je er een cijfer op kunnen plakken. De enigste reden waarom ik naar Ugent wil gaan ipv HOgent is voor de lonen die ik later zou kunnen krijgen. Als het verschil in lonen relatief klein is, zou ik naar HOgent kunnen gaan en dan zijn al mijn problemen weg.
Nee niet perse. Je wordt betaald voor uw functie. Niet uw diploma. Bij schoolverlaters is er soms nog een klein verschil in bruto loon vanwege het diploma maar netto is dat peanuts en dat verschil kan direct weg gewerkt zijn. Alles hangt er maar vanaf hoe je presteert op de werkvloer en hoe je door groeit en dat hangt dus niet veel meer af van welk diploma je ooit behaald hebt.
 
Wat is eigenlijk je motivatie om toegepaste informatica/ind. ing. informatica te studeren? Als je enige motivatie geld is omdat je overal hoort dat je als informaticus veel geld kan verdienen, dan vrees ik er toch wat voor. Om echt een goede informaticus te worden (en enkel de goede worden goed betaald) moet je vooral veel interesse hebben, want je zal voor de rest van je leven jezelf moeten bijscholen, nieuwe dingen moeten onder de knie krijgen,... er zijn er al velen begonnen in de IT sector met het idee van veel geld te verdienen, maar als je die interesse en motivatie niet hebt, zal je snel weten hoe laat het is. Als het je enkel om het geld te doen is, zijn er andere opties. Waar liggen je interesses eigenlijk? Ben je bijvoorbeeld nu reeds bezig met programmeren?
Omdat programmeren mij een leuke job lijkt. Geld is ook een belangrijke factor voor mijn keuze maar het is zeker niet de enigste reden waarom ik deze job later zou willen beoefenen. Volgend jaar ga ik ook een programmeer cursus volgen op school dus het constant bijscholen zal geen probleem zijn voor mij.
 
Ik vind het hier allemaal toch allemaal heel erg kort door de bocht hoor. Dat je met 3 uur wiskunde geen ideale voorbereiding hebt en dat je serieus u best zal moeten doen, dat staat natuurlijk vast. Met die achtergrond zal je zeker in het eerste jaar dubbel zo hard moeten studeren als studenten uit meer wiskundige richtingen, en je moet realistisch zijn, je slaagkansen zijn jammer genoeg best laag.

Echter vind ik het serieus kort door de bocht om op voorhand de handdoek in de ring te gooien. Toen ik uit het middelbaar kwam, begon er iemand van mijn jaar uit wetenschappen - talen met drie uur wiskunde ook aan industrieel ingenieur, samen met klasgenoten van mij uit latijn-wiskunde en anderen uit wetenschappen - wiskunde. Ik moet toegeven, achter de rug van diene jongen deed iedereen er een beetje lacherig over en zei iedereen "diene gaat dat nooit kunnen". En oké, hij had altijd serieus wat herexamens en hij heeft er 5 jaar over gedaan in plaats van 4 jaar, maar hij is er wél geraakt. Sterker nog: doordat hij doorheen zijn bachelor zo veel doorzettingsvermogen heeft "gekweekt", heeft hij in zijn masterjaar een serieus chique job in een spin-off van een professor gekregen. Kijk, je moet er natuurlijk van bewust zijn dat dit succesverhaal zeer zeldzaam is en dat er waarschijnlijk honderden studenten uit een 3-uurs richting zijn geweest die het niet gehaald hebben, maar het zou zonde zijn moest jij het wel kunnen halen maar het nu niet zou proberen omdat de cijfers tegen je spreken. Maar of je het kan en of je de juiste motivatie en werkethiek hebt, dat kan alleen maar jij weten. Wij kunnen hier alleen maar zwaaien met slaagcijfers en verhalen vertellen van mensen die het geprobeerd hebben voor u en het wel/niet gehaald hebben. Daarenboven, en ik vind het zelf heel jammer/oneerlijk dat ik dit moet zeggen, maar we moeten ook eerlijk zijn dat in het onderwijssysteem van vandaag het mogelijk is vakken ettelijke keren opnieuw te doen en er een aantal jaar langer over te doen.

Uiteindelijk wat ik u probeer te zeggen is dat je vooral realistisch moet zijn en dat je moet weten waaraan je begint. Weet dat je aan iets gaat beginnen waarvoor je serieus zal moeten werken en weet dat dan nog de kansen klein zijn, maar weet ook dat als het niet lukt, dat absoluut geen schande is en dat er niets mis is met proberen te kijken waar je grenzen liggen. Er zijn genoeg studenten die eens een jaar of zelfs twee jaar proberen en dan alsnog iets anders doen, uiteindelijk zou het zonde zijn dat je later spijt hebt dat je het nooit hebt geprobeerd omdat een paar mensen op een forum (en waarschijnlijk ook leerkrachten, familie, vrienden,...) zeiden dat het niet ging lukken.
Sorry dat ik zo laat antwoord, maar weet u of dat de jongen het jaar voor de start van de studie zijn wiskunde achterstand heeft proberen ophalen door zelfstudie?
 
Los van alles, als je ing ing informatica wilt studeren, doe jezelf de moeite en volg de zomercursus. Er is ook een zomercursus online (https://www.edx.org/course/wiskunde-voor-startende-studenten-2 dit is vanuit de kuleuven).

Los van alle slaagpercentages, vooropleiding, als je deze richting echt interessant vindt, volg deze dan gewoon. Als je nu al denkt om later het schakeljaar eventueel te doen en nu eerst een prof bachelor dan raad ik je eig aan om eerst direct ind ing te proberen. Schakeljaar kort samengevat is een zwaar jaar waarbij ze meestal de zwaardere vakken in jaar steken (noodzakelijke vakken).

Moest het niet lukken kan je nog altijd prof bachelor doen met misschien wat vrijstelling....
 
Terug
Bovenaan