Van industrieel naar burgerlijk ingenieur

boituur

New member
Beste,

Ik ben een student industrieel ingenieur en zit in mijn masterjaar, met het einde in zicht ben ik mijn mogelijkheden voor volgend jaar aan het bekijken en zou me graag informeren omtrent het overschakelen van industrieel naar burgerlijk ingenieur.

Allereerst begin ik even met een situatieschets van mezelf:
Ik ben een jongen van 22 jaar (1998) en heb in het middelbaar Industriële Wetenschappen gedaan. Nadien ben ik een professionele bachelor in Elektromechanica aan de AP Hogeschool begonnen in Antwerpen, deze heb ik zonder herexamens en met grote onderscheiding behaald. Vervolgens ben ik een schakelprogramma begonnen naar Industrieel Ingenieur: Elektromechanica aan de Universiteit van Antwerpen, dit (zware) programma heb ik in één jaar, zonder vakken opnieuw te moeten doen afgelegd. Momenteel ben ik dus volledig 'overgeschakeld' naar Industrieel Ingenieur en ben ik volop bezig aan mijn master.
In zowel mijn schakeljaar als in mijn master (tot nu toe 1e semester) haal ik hoge cijfers (gemiddelde van ±15/20) en heb ik nog geen vakken opnieuw moeten doen, ik merk zelf dat ik nog steeds erg gemotiveerd en gedreven ben voor te studeren en dat ik nog wel meer in mijn mars heb zitten. (Ik werk er wel heel hard voor, doe in de blok lange dagen en plan alles in functie van mijn studie).

Maar dus mijn vraag/dilemma waarmee ik zit: Ik zou graag nog een stapje verder gaan en, na het behalen van deze master, overschakelen naar Burgerlijk Ingenieur (binnen dezelfde wereld, namelijk elektromechanica). En zou hier graag wat informatie over vergaren omtrent volgende topics, alvast bedankt!:
  • Zijn er personen die dit ook overwogen hebben en er al dan niet in geslaagd zijn dit af te leggen?
  • Wat zijn jullie ervaringen van deze overschakeling van Industrieel naar Burgerlijk Ingenieur?