Van industrieel naar burgerlijk ingenieur

boituur

New member
Beste,

Ik ben een student industrieel ingenieur en zit in mijn masterjaar, met het einde in zicht ben ik mijn mogelijkheden voor volgend jaar aan het bekijken en zou me graag informeren omtrent het overschakelen van industrieel naar burgerlijk ingenieur.

Allereerst begin ik even met een situatieschets van mezelf:
Ik ben een jongen van 22 jaar (1998) en heb in het middelbaar Industriële Wetenschappen gedaan. Nadien ben ik een professionele bachelor in Elektromechanica aan de AP Hogeschool begonnen in Antwerpen, deze heb ik zonder herexamens en met grote onderscheiding behaald. Vervolgens ben ik een schakelprogramma begonnen naar Industrieel Ingenieur: Elektromechanica aan de Universiteit van Antwerpen, dit (zware) programma heb ik in één jaar, zonder vakken opnieuw te moeten doen afgelegd. Momenteel ben ik dus volledig 'overgeschakeld' naar Industrieel Ingenieur en ben ik volop bezig aan mijn master.
In zowel mijn schakeljaar als in mijn master (tot nu toe 1e semester) haal ik hoge cijfers (gemiddelde van ±15/20) en heb ik nog geen vakken opnieuw moeten doen, ik merk zelf dat ik nog steeds erg gemotiveerd en gedreven ben voor te studeren en dat ik nog wel meer in mijn mars heb zitten. (Ik werk er wel heel hard voor, doe in de blok lange dagen en plan alles in functie van mijn studie).

Maar dus mijn vraag/dilemma waarmee ik zit: Ik zou graag nog een stapje verder gaan en, na het behalen van deze master, overschakelen naar Burgerlijk Ingenieur (binnen dezelfde wereld, namelijk elektromechanica). En zou hier graag wat informatie over vergaren omtrent volgende topics, alvast bedankt!:
  • Zijn er personen die dit ook overwogen hebben en er al dan niet in geslaagd zijn dit af te leggen?
  • Wat zijn jullie ervaringen van deze overschakeling van Industrieel naar Burgerlijk Ingenieur?
  • Hoelang duurt dit traject juist? Online vind ik er verschillende duren voor, gaande van 2 tot 4 jaar... is niet zo heel duidelijk.
  • Ikzelf studeer nu aan de Universiteit van Antwerpen, maar zou naar de KULeuven gaan voor dit programma, of is de UGent/VUB hier net beter in?
  • Is het nog wel nuttig voor mijn toekomst om deze overschakeling te doen? (ben zelf nog jong en wil niet perse gaan werken, dus heb de tijd nog wel om +2 jaar extra te studeren nu)
  • Is het programma te zwaar/moeilijk, of gaat het vooral over de hoeveelheid leerstof?
  • ... extra comments altijd welkom!!
Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan denken of met hebben meegemaakt, alvast bedankt en met vriendelijke groeten! 🤠

Tuur
 
Maar dus mijn vraag/dilemma waarmee ik zit: Ik zou graag nog een stapje verder gaan en, na het behalen van deze master, overschakelen naar Burgerlijk Ingenieur (binnen dezelfde wereld, namelijk elektromechanica). En zou hier graag wat informatie over vergaren omtrent volgende topics, alvast bedankt!:
  • Zijn er personen die dit ook overwogen hebben en er al dan niet in geslaagd zijn dit af te leggen?
Ik heb hier enkele collega's die dat schakelprogramma hebben gedaan, maar wel al enkelen jaren geleden . Je gaat zeker niet alleen zijn. Ik ken op zijn minst één professor in Leuven die 't zelfde traject als jou heeft afgelegd
  • Wat zijn jullie ervaringen van deze overschakeling van Industrieel naar Burgerlijk Ingenieur?
  • Hoelang duurt dit traject juist? Online vind ik er verschillende duren voor, gaande van 2 tot 4 jaar... is niet zo heel duidelijk.
  • Ikzelf studeer nu aan de Universiteit van Antwerpen, maar zou naar de KULeuven gaan voor dit programma, of is de UGent/VUB hier net beter in?
Ik denk niet dat dat veel verschil gaat maken.
  • Is het nog wel nuttig voor mijn toekomst om deze overschakeling te doen? (ben zelf nog jong en wil niet perse gaan werken, dus heb de tijd nog wel om +2 jaar extra te studeren nu)
Indien je dat interesseert? Ja.
Als Ir start je in heel wat sectoren gewoon met een voorsprong op een ing. De combinatie van deze twee opleidingen heeft ook nog zijn troeven, naast de meer praktisch gerichte opleiding die je nu hebt gedaan, heb je ook nog eens de meer theoretische, kwantitatieve opleiding gevolgd.
  • Is het programma te zwaar/moeilijk, of gaat het vooral over de hoeveelheid leerstof?
Niemand kan zeggen dat dat te zwaar is of te moelijk. Het is zeker moeilijker. Ik heb 25 jaar geleden assistent geweest in een aanvullend programma waar burgerlijk ingenieurs en industrieel ingenieurs werden toegelaten (ing alleen indien ze onderscheiding hadden gehaald). Dat was een vrij kwantitatieve opleiding, en je zag toch een verschil in niveau. Maar die ing haalden ook hun diploma

Mijn beste advies:
Met wat ik hier lees zie ik dat je twee opties hebt
- Je kan stoppen met studeren en je misschien nog lang afvragen of je Burg Ir zou aankunnen. Dat hangt wel af van je carrière-pad, maar ik heb hier ooit een gefrustreerde collega gehad die door iedereen was afgeraden om Burg Ir te studeren, dan Handels Ir met grote onderscheiding heeft gehaald en merkte dat het werk dat ze wou doen niet mogelijk was met haar diploma
- Je kan het proberen. Worst Case blijkt dat te moeilijk, en dat stop je er mee. Maar ook dan ga je er nog dingen uit leren

En financieel? Ik garandeer niet dat je die investering terugbetaald ziet. Maar er is meer dan alleen maar het geldgewin. Reken op 300-400 EUR verschil in startsalaris. Maar een goede ing kan dat verschil op veel plekken inhalen. Maar niet overal.
 
  • Zijn er personen die dit ook overwogen hebben en er al dan niet in geslaagd zijn dit af te leggen?
Binnen mijn vriendengroep is er iemand die ind. ing. ICT heeft gedaan om dan nadien over te schakelen naar burgerlijk ingenieur.
  • Wat zijn jullie ervaringen van deze overschakeling van Industrieel naar Burgerlijk Ingenieu
Tijdens zijn studies ind. ing. was hij altijd een van de beste van de klas en tijdens de studies burgerlijk heeft ook nooit herexamens gehad en steeds goede punten gehaald. Hij heeft tijdens zijn studies ind. ing. wel nooit echt super veel moeten leren. Natuurlijk was hij wel gemotiveerd en was hij wel veel bezig met zijn studies.
  • Hoelang duurt dit traject juist? Online vind ik er verschillende duren voor, gaande van 2 tot 4 jaar... is niet zo heel duidelijk.
Dit hangt af van de afstudeerrichting dat je nu doet en van wat je wil doen (en van universiteit tot universiteit). Als je een afstudeerrichting kiest dat nauw aansluit op wat je nu doet, kan je meestal direct instromen in de master (dus 2 jaar). Als je een afstudeerrichting kiest dat wat verder ligt van wat je nu doet, moet je mogelijk nog een voorbereidingsprogramma afwerken. Beste is dus om eens te mailen naar de universiteit en specifiek te vragen welk programma jij zou moeten doen.
  • Ikzelf studeer nu aan de Universiteit van Antwerpen, maar zou naar de KULeuven gaan voor dit programma, of is de UGent/VUB hier net beter in?
Valt te zien welke afstudeerrichting je wilt doen want op sommige universiteiten hebben ze andere afstudeerrichtingen dan op andere. Maar over het algemeen is er niet echt een betere universiteit. Vergelijk de programma's, de vakken,... en kies wat het meest interessant is. Als je op de UGent bijvoorbeeld eerst nog een voorbereidingsjaar moet doen terwijl je aan de KUL direct in de master kan instromen, scheelt dat toch direct een jaar.
  • Is het nog wel nuttig voor mijn toekomst om deze overschakeling te doen? (ben zelf nog jong en wil niet perse gaan werken, dus heb de tijd nog wel om +2 jaar extra te studeren nu)
Valt te zien welke job je later ambieert. Als burgie zal je startersloon zeker hoger zijn, maar als je een goede ing bent met wat ambitie kan je op die twee jaar dat verschil in loon zeker wegwerken. Echter zijn er ook bepaalde jobs waarvoor ze enkel burgies aannemen en soms is het makkelijker doorgroeien als burgie dan als ing. En zoals je eerder al aangeeft: je bent nog jong, als je nog goesting hebt om te studeren is het wel nu te doen. Het leven is niet alleen maar geld verdienen, maar ook ervaringen opdoen, doelen bereiken,...
  • Is het programma te zwaar/moeilijk, of gaat het vooral over de hoeveelheid leerstof?
Beide. De leerstof is veel theoretischer en de cursussen dikker. Bij ing moet je vooral praktische dingen kennen en die kunnen toepassen. Bij burgie moet je ook de theorie erachter kennen, inclusief alle wiskunde. Bij burgie zal je veel minder zelf dingen doen, maar veel meer dingen uitrekenen, modellen maken,...
  • ... extra comments altijd welkom!!
Gewoon doen/proberen, als het niet lukt of het toch niets voor u is, kan je altijd nog stoppen en zal je nog altijd snel een goede/leuke job vinden.
 
ik denk eerlijk gezegd dat een schakel van bachelor naar ing. nuttiger is dan ing. naar ir.
na 2 jaar is het startloon +- gelijkwaardig omdat de vraag naar zowel ir. als ing. torenhoog is en je maar kan uitkiezen.

nu als je het kan zou ik het toch proberen, het hangt natuurlijk wat af wat je later wat wilt doen, continu bureau werk of toch ook wat praktijk gebonden,...
 
Terug
Bovenaan