Domotica Topic

Ik ben men zolder aan het renoveren en vroeg me eigenlijk af wat nu de beste manier is om dat wat "smart-home" van te maken
Wat ik vooral wil doen:
Voice command
Aanwezigheidsdetectie
Dimbare verlichtingen met voicecommand/app
Tablet ondersteuning app mag maar moet niet.
Stopcontacten zou ik dan gewoon allemaal smart plugs insteken of wat zou hier het beste zijn?

Iemand die dit al bij zijn thuis gedaan heeft en me prijs/kwaliteit wegwijs kan maken voor de beste opties?
Ik ben redelijk leek in dit dus alle hulp is welkom :)
 
Ik ben op zoek naar een WiFi-camera om mijn garage mee in beeld te brengen. Er is geen mogelijkheid tot het leggen van UTP voor camera’s en de use-case is te klein om hier een gans beveiligingsbackbone te organiseren.
Ik stel me altijd vragen over de veiligheid zodat de beelden niet op een of andere buitenlandse website komen te staan. Iemand suggesties?
 
Iemand ervaring met comelit?

Ik zou graag mijn verschillende zones van mijn vloerverwarming regelen met domotica ( comelit ) dan heb ik een temperatuur sensor nodig per ruimte zodat ik die afzonderlijk kan sturen, maar qua aansluiting en benodigheden vind ik niet direct terug.

Wij verwarmen ons huis met vloerverwarming.
 
Wat zouden jullie adviseren voor een complete leek om zijn eerste domotica stappen te zetten?
Wij hebben een stevig, ouder huis gekocht dat ik graag smart zou maken. Ik hou van programmeren en automatisatie maar mis de elektronica kennis.
Ik lees veel artikels waarbij er telkens andere manieren/technieken/producten worden aangeraden waardoor ik steeds twijfel om er gewoon mee te beginnen.
Het makkelijkste lijkt mij wat lampen aansturen? Onlangs las ik dat je beter domme lampen koopt en je schakelaars 'smart' maakt. Nu las ik dat je beter een relay gebruikt i.p.v. bijvoorbeeld een goedkopere shelly module in de wanddoos te monteren.
 
Er zijn verschillende manieren, maar om een huidig 'dom' huis waar alles nog op de klassieke manier bekabeld is, is het vaak het simpelst om bv met shelly te werken achter de schakelaars. Voordeel hiervan is, je schakelaars werken nog + je kunt ze slim gaan aansturen (al dan niet bv via HomeAssistant, deze software vereist wel extra hardware dat 24/7 draait)

Ik heb bv voor m'n rolluiken shelly 2.5 achter de schakelaars gestoken, en dan via een tijdschema dat ze open& dichtgaan (dichtgaan volgens ze zonsondergang + offset)
 
Er zijn echt veel mogelijkheden maar ik zou gaan voor home Assistant in combinatie met zigbee, esphome en/of Shelly.

Ik zou zelf domme lampen gebruiken met zigbee dimmers of schakelaars. Heeft als voordeel dat je, indien goed gedaan, gewoon je schakelaars kan blijven gebruiken alsook in home assistent Hocus pocus kan doen.

In jouw geval: koop wat cheap hardware inclusief zigbee coördinator (fancy word voor die stick of ethernet2zigbee hieronder), zet home Assistant op en koop als test is een motion sensor, drukknop en dimmer. Kost samen <€200 afhankelijk en daarna zie je maar.

Demo home assistant om een idee te krijgen:
(Zeker eens opzoeken naar automations and scenes)

Als hardware https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow
Dat ding heeft direct ook zigbee.
Kan je eventueel ook zelf fixen op eigen RPi of dergelijke. Als zigbee zou ik dan voor een ethernet naar zigbee bridge gaan:
Al kan je ook gewoon een USB stick in de pi pluggen, dan zou gaan voor:
Of een andere met CC2652P chip.

Wat je wilt schakelen, dimmen, detecteren of meten, hangt af van uw opzet.

Bijvoorbeeld om apparaten te schakelen via zigbee met Belgische f socket:
(Let wel zonder energie meeting, voor een tientje meer kan je eventueel voor een Aqara model gaan, thans geen F type)

Niko bijvoorbeeld

( https://community.home-assistant.io/t/niko-zigbee-switches-and-dimmer/400742 )

Dimmers genoeg:

Eventueel slimme lampen direct.

Aanwezigheidsmelders:
(Er zijn nog veel andere en eventueel mooiere exemplaren te vinden maar die werken hier best goed. Zijn ook relatief compact)

Draadloze zigbee drukknoppen zijn ook overal te vinden. Niko heeft er zelfs:


Persoonlijk iets minder fan van wifi te gebruiken voor zo'n zaken. Dus zou minder snel voor Shelly gaan. Ben hier wel tevreden van Shelly 3em bijvoorbeeld.

(Geen vervuiling op uw wifi netwerk en frequenties, zigbee devices zijn algemeen iets zuiniger zeker de sensoren en knoppen op batterijen , simpelere netwerk architectuur, mesh capabilities -> betere dekking)

Voor zigbee moet je bij home Assistant dan kiezen tussen ZHA (de default) of Zigbee2mqtt. Werken allebei goed, beiden met hun eigen nuances. Als starter zou ik kiezen voor ZHA. Moet je eigenlijk niet veel doen buiten na je home Assistant hebt opgezet ZHA activeren, netwerkje maken en devices onboarden.

Leuke extra's:
Watermeter draait hier op esphome met een https://m.nl.aliexpress.com/item/32719316657.html

Gas en elektriciteit via P1 meter van Homewizard.

Zonnepanelen omvormers (hier goodwe via wifi) integreren default in home Assistant.

Je moet maar eens op energy dashboard home Assistant zoeken.

Camera's kan je ook redelijk makkelijk integreren maar dat verloopt hier via Synology surveillance.

Next level heb je software en API's om object recognition te doen in camera feeds. Kan je mogelijks machine learning inzetten om individuen te herkennen en iets te triggeren :)
Bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Eerst eens kijken of er N lopen naar de switches, anders wordt de keuze al direct veel beperkter en veel moeilijker qua opzet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Eerst eens kijken of er N lopen naar de switches, anders wordt de keuze al direct veel beperkter en veel moeilijker qua opzet.

//Edit
Zonder in detail te kijken heb je ook wel dimmers die zonder N kunnen werken:

 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag beginnen met Domotica maar heb niet superveel om te domoticeren :)p)
Ik zou graag de lichten laten opgaan met zonsondergang etc.
De zonnepanelen wil ik via een dashboard krijgen.

Maar ik ken dus geen bal van elektriciteit en/of Domotica. Nu vroeg ik me af of er ergens een starters-stappenplan is?
 
Ik zou graag beginnen met Domotica maar heb niet superveel om te domoticeren :)p)
Ik zou graag de lichten laten opgaan met zonsondergang etc.
De zonnepanelen wil ik via een dashboard krijgen.

Maar ik ken dus geen bal van elektriciteit en/of Domotica. Nu vroeg ik me af of er ergens een starters-stappenplan is?
Euh hierboven staat dit net beschreven?
 
De meeste mensen die home Assistant draaien hebben dit geïnstalleerd op een RPi...

K Zou voor een RPi 4 gaan of HA yellow. https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow#products
Maar je kan Evengoed een Odroid ofzo nemen. Heb je toevallig nog een RPi3 liggen, kan dat ook.

Hier draait HA OS op een hypervisor.
Makkelijker te backuppen en op lange termijn draaibaar te houden zonder down-time. Op HA core kan je geen addons (containers) draaien.


Mogelijkheden en documentatie genoeg:

//Edit: zorg vooral als je 24/7 wilt draaien, wat hoogstwaarschijnlijk is, je iets low power neemt of iets dat sowieso al draait.
Om te spelen kan je wel een VM op je desktop draaien maar een 24/7 strategie lijkt mij dat niet. RPi is ideaal, steek er misschien nog een UPS tussen.
 
De meeste mensen die home Assistant draaien hebben dit geïnstalleerd op een RPi...

K Zou voor een RPi 4 gaan of HA yellow. https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow#products
Maar je kan Evengoed een Odroid ofzo nemen. Heb je toevallig nog een RPi3 liggen, kan dat ook.

Hier draait HA OS op een hypervisor.
Makkelijker te backuppen en op lange termijn draaibaar te houden zonder down-time. Op HA core kan je geen addons (containers) draaien.


Mogelijkheden en documentatie genoeg:

//Edit: zorg vooral als je 24/7 wilt draaien, wat hoogstwaarschijnlijk is, je iets low power neemt of iets dat sowieso al draait.
Om te spelen kan je wel een VM op je desktop draaien maar een 24/7 strategie lijkt mij dat niet. RPi is ideaal, steek er misschien nog een UPS tussen.

Ik zou vooral niet aanraden van een Raspberry Pi te gebruiken. De prijzen zijn momenteel belachelijk hoog gascalp'd maar bovendien draait HA ook niet bijzonder vlot op die hardware eenmaal het wat complexer begint te worden.
 
Ik zou vooral niet aanraden van een Raspberry Pi te gebruiken. De prijzen zijn momenteel belachelijk hoog gascalp'd maar bovendien draait HA ook niet bijzonder vlot op die hardware eenmaal het wat complexer begint te worden.
K had op Farnell snel gekeken:
Maar je hebt gelijk, zie ik daar levertijd 11/12/23? Amai...

Kan je beginnen nadenken om (2dehands) een NUC ofzo aan te schaffen.
 
Op wat zou je het dan wel draaien?
NUC?
NUC + proxmox

Of moest je een NAS hebben of zoeken, eentje dat VMs of Dockers kan draaien.

Moet wel wat opletten met docker op een Synology, die heeft default niet meer de juiste USB drivers mee. Waarschijnlijk ga je wel een zigbee netwerk willen opzetten.
Kan je eventueel wel omzeilen via bijvoorbeeld https://zig-star.com/projects/zigstar-olizig/
Of gewoon een VM daarop draaien (USB pass through naar VM OS , heb je dat probleem niet). Ga je misschien wel wat ram willen bijprikken.

//Edit
Is snel gekeken en HA OS gebruikt hier +- 1,5GB ram.


Goedkoopste is misschien een oude laptop. Is ook relatief zuinig en heeft ingebouwde batterij. Afgedankte enterprise versies vaak makkelijk te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan