Domotica Topic

Graag advies voor beweging/aanwezigheidsensoren die wat subtieler zijn voor in de hal/toiletten/badkamer. Liefst KNX maar 'domme' unit met aparte digitale signalen kan ook aangezien er toch al een binaire input unit is.
Ik zag hier of op tweakers al iets van de Gira presence detector mini passeren. Past die in een betonnen plafond, al dan voorzien van inbouwdoos? Iemand foto's beschikbaar met zulke unit effectief geplaatst in het plafond?
ik heb thuis de Zennio EyeZen detectors, heel onopvallend, werken goed en schappelijk qua prijs.
Bij detectors wel goed opletten dat, zeker bij Knx, bewegings (motion) en aanwezigheidsdetectie (presence) niet noodzakelijk dezelfde functie is, dus goed opletten dat uw detector ook de functionaliteit heeft die ge nodig hebt.
 
Heb als test deze EPV Occy mini pir + lux sensor gekocht. Is hier precies nog niet eerder voorbij gekomen dus misschien wel de moeite voor anderen.

Ik moet de bekabeling toch nog trekken en heb al eerder een KNX 32-kanaal Binaire input unit aangekocht voor enkele 'domme' drukknoppen en magneetcontacten aan de ramen. Kan in dit geval dus gerust domoticaplatform-agnostisch werken in plaats van KNX sensoren zelf.

Datasheet geeft wel aan dat uitgangssignaal van de PIR 24V is in plaats van potentiaalvrij (MDT BE-32000.02). Is dus kwestie van er nog een transistor of optocoupler tussen te steken. Geen ramp.

Super snel trouwens daar bij zelektro. Had een half uur na bestelling al een tracking code binnen dat het klaar staat voor verzending. :thumb:


Ik zoek die bewegingssensoren trouwens 'enkel' te plaatsen in de inkomhal, nachthal, toiletten, berging en garage. Ruimtes waar je dus effectief beweegt op toilet na. Bij die laatste is het dan eerder kwestie van even te laten nabranden als die aanwezigheidsdetectie zelf niet goed zou werken. Oftewel regelmatig zwaaien of minder lang op de smartphone blijven zitten. :oi22:
 
Laatst bewerkt:
Heb als test deze EPV Occy mini pir + lux sensor gekocht. Is hier precies nog niet eerder voorbij gekomen dus misschien wel de moeite voor anderen.

Ik moet de bekabeling toch nog trekken en heb al eerder een KNX 32-kanaal Binaire input unit aangekocht voor enkele 'domme' drukknoppen en magneetcontacten aan de ramen. Kan in dit geval dus gerust domoticaplatform-agnostisch werken in plaats van KNX sensoren zelf.

Datasheet geeft wel aan dat uitgangssignaal van de PIR 24V is in plaats van potentiaalvrij (MDT BE-32000.02). Is dus kwestie van er nog een transistor of optocoupler tussen te steken. Geen ramp.

Ik heb de tijd gevonden om dit eens aan te sluiten op de testinstallatie. Gewoon TOP :thumb:

Diameter van die bewegingssensor zelf (indien bijvoorbeeld ingewerkt in een blindplaat) is minder dan een pink. Voor de rest ook direct meerdere plaatjes van verschillende diameters bijgeleverd om het proper weg te werken in plafond of muur. Bijgeleverde veerklemmetjes zelf zijn wel zeer minimaal voorzien, maar die sensor weegt ook amper iets dus zal wel OK zijn.

Detectie van beweging zelf op eerste zicht boven verwachting, zeker gezien het compacte formaat met maar 1 PIR sensor.
Bij het eerst aansluiten zat ik verveeld met een eerder aanwezige groene indicatie LED bij detectie van beweging. Ook nergens een DIP switch of contactje te zien om dat uit te zetten. Dacht daarmee dat de WAF (Wife Acceptance Factor) tegen zat ik nog iets anders mocht gaan zoeken. Gelukkig de datasheet nog is bekeken en die functie wordt dus automatisch uitgeschakeld na 5 minuten.

Aansluiting op mijn potentiaalvrij KNX input module MDT BE-32000.02 moest dus inderdaad nog via een omweg met transistor want die voltages (+- 23V van de sensor bij detectie en +- 10V op potentiaalvrije input module via geïntegreerde pull-up weerstand) kwamen niet overeen.

Heeft blijkbaar ook ondersteuning om 'direct' op KNX bus aan te sluiten, maar dan wel zonder lux waarde. https://www.epvelectronics.com/en/occy-smart-home-occupancy-sensors/occy-knx/. Retrofit op bestaande KNX bus bekabeling zou dus ook mogelijk zijn.



Long story short, als je nog kleine niet-invasieve bewegingssensoren zoekt voor eender welk domotica systeem dan kan ik de EPV Occy absoluut aanraden.
 
Ik heb de tijd gevonden om dit eens aan te sluiten op de testinstallatie. Gewoon TOP :thumb:

Diameter van die bewegingssensor zelf (indien bijvoorbeeld ingewerkt in een blindplaat) is minder dan een pink. Voor de rest ook direct meerdere plaatjes van verschillende diameters bijgeleverd om het proper weg te werken in plafond of muur. Bijgeleverde veerklemmetjes zelf zijn wel zeer minimaal voorzien, maar die sensor weegt ook amper iets dus zal wel OK zijn.

Detectie van beweging zelf op eerste zicht boven verwachting, zeker gezien het compacte formaat met maar 1 PIR sensor.
Bij het eerst aansluiten zat ik verveeld met een eerder aanwezige groene indicatie LED bij detectie van beweging. Ook nergens een DIP switch of contactje te zien om dat uit te zetten. Dacht daarmee dat de WAF (Wife Acceptance Factor) tegen zat ik nog iets anders mocht gaan zoeken. Gelukkig de datasheet nog is bekeken en die functie wordt dus automatisch uitgeschakeld na 5 minuten.

Aansluiting op mijn potentiaalvrij KNX input module MDT BE-32000.02 moest dus inderdaad nog via een omweg met transistor want die voltages (+- 23V van de sensor bij detectie en +- 10V op potentiaalvrije input module via geïntegreerde pull-up weerstand) kwamen niet overeen.

Heeft blijkbaar ook ondersteuning om 'direct' op KNX bus aan te sluiten, maar dan wel zonder lux waarde. https://www.epvelectronics.com/en/occy-smart-home-occupancy-sensors/occy-knx/. Retrofit op bestaande KNX bus bekabeling zou dus ook mogelijk zijn.



Long story short, als je nog kleine niet-invasieve bewegingssensoren zoekt voor eender welk domotica systeem dan kan ik de EPV Occy absoluut aanraden.
goed nieuws want heb die ook aangeschaft :). Binnen enkele maanden bouw ik ze in.
 
Voor onze nieuwbouw willen we een KNX systeem zetten voor regeling van lichten, zonnewering, alarmsysteem. Mijn man wil ook de verwarming (geothermie) daarop aansluiten maar mij lijkt dat weinig nuttig en het is prijzig ook. Iemand die mij kan overtuigen dat dat wél waardevol is?
 
Voor onze nieuwbouw willen we een KNX systeem zetten voor regeling van lichten, zonnewering, alarmsysteem. Mijn man wil ook de verwarming (geothermie) daarop aansluiten maar mij lijkt dat weinig nuttig en het is prijzig ook. Iemand die mij kan overtuigen dat dat wél waardevol is?
Eenmaal de stookcurve ingesteld is, is er inderdaad weinig naregeling op de unit zelf.
De meeste voorzien echter wel een paar basic standen voor aansturing i.f.v. energieoverschotten. Mijn eigen unit (Thermia Calibra) heeft bv presets voor:
- EVU
- normal
- comfort
- boost

Zo kan je zijn werking even onderdrukken wanneer je veel energie aan het verbruiken bent en hem wat extra hard laten werken (paar graden extra warmte buffer, sanitair water wat warmer, legionella cyclus al een keer doorlopen) bij energie-overschot (van uw pv panelen).

Wel geen idee of mijn warmtepomp bv een knx interface heeft. Vaak wordt dat aangeboden via modbus TCP/IP.
 
Ik weet niet waar mijn vraag het beste moet, dus ik ga op 3 plaatsen naar dezelfde vraag verwijzen (elektriciteit, tuin en hier):
Ik ben tuinverlichting aan het (laten) steken, en ik ben een complete leek op vlak van elektriciteit en domotica (als we dit al zo kunnen noemen.

Elektriciteit:
Het lijkt me best een 230v systeem te leggen, met een (minimum) 4-aderige grondkabel. Hiermee kan ik 4 zones definiëren die elk met hun eigen schakelaar aan en uit gaan. En hier kan ik gewoon elke buitenlamp op netstroom gewoon op de kabel aansluiten (zolang ze uiteraard waterdicht genoeg zijn, aka IP44 en up.

2 vragen:
1. Klopt mijn redenering hierboven?
2. Is er nog een wezenlijk verschil in kwaliteit van lampen (want prijzen lopen wild uiteen)? En zoja, iemand een aanrader van merken?


Domotica achtig:
De kabels zullen voor de helft uit de kelder, en voor de helft uit het tuinhuis vertrekken. De schakelaars zullen dus ook in tuinhuis en kelder staan omdat het te moeilijk is ze elders te krijgen.

Wederom 2 vragen:
1. Bestaat er een makkelijke manier om die schakelaars van op afstand (app, knop, afstandsbediening, whatever) te bedienen?
2. Kan ik een bestaande schakelaar boven "slim" maken, zodat die zijn origineel lichtpunt + de tuinverlichting kan bedienen?

Nota: De afstand van de tuin is te groot om bij elke lamp wifi te hebben, dus overal een slimme lamp in vijzen is geen optie.
Nota2: Een RF zender geraakt noch in mijn kelder, noch in het tuinhuis.
Nota3: Ik heb daarentegen wel goede wifi in tuinhuis en kelder.
 
Nee, om 4 zones apart te kunnen schakelen heb je 5 aders nodig (nulgeleider+4 schakeldraden), en een aardingsdraad, dus 6 aderige kabel. Voor verlichting is 1.5mm2 voldoende, maar als je meteen 2.5mm2 legt, heb je ook de mogelijkheid om ergens een stopcontact te zetten.
Voor buiten, in de grond, moet dat EXVB kabel zijn (XVB kan ook, maar dan moet er nog een extra beschermende buis rond) die een versterkte mantel heeft, en meen mij te herinneren dat die dan ook nog eens op min 60cm diepte gelegd moet worden.
Voor buiten kies je best lampen met een IP66 kwalificatie (Waterbestendigheid).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik begin het meer en meer te beklagen dat we tijdens onze renovatie geen domotica systeem hebben gekozen en gewoon geopteerd hebben de standaard dingen te doen. Dit mede doordat ons vader, die elektricien is van opleiding, enkel de 'basis' kent en geen kaas had van domotica systemen.

omdat we toch wel graag lichten, stekkers, ... slim willen kunnen aansturen ben ik mij aan het verdiepen in wat voor ons het meest geschikt zou zijn. Echter zijn er zoveel verschillen dat ik hier toch even mij licht wou opsteken wat jullie kenners ons zouden aanraden.

ik schets graag even onze thuis situatie:

Benedenverdiep:
2x slimme speaker (harmann kardon citation one ; deze spelen dagelijks. via de Google home app valt de verbinding veel weg, hiermee bedoel ik de bediening die wegvalt, de boxen blijven wel spelen)
3x verlichting in kasten (deze willen we met een slimme stekker kunnen aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaars niet makkelijk toegankelijk zijn hiervan)
1x hoeklap (willen we met een slimme stekker aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaar niet zo makkelijk toegankelijk is)
1x losse lamp (moet nog niet onmiddellijk slim aangestuurd worden, maar het mag op termijn zeker)
1x aquarium licht (willen we slim aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaar niet makkelijk toegankelijk is)
1x verlichting living (Deze kan dimmen, zouden we ook graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x verlichting eetplaats (deze kan niet dimmen, graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x verlichting keuken (deze kan niet dimmen, graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x led verlichting in keuken ingebouwd (wordt nu bediend met schakelaar, geen idee of dit ook slim kan werken)

bovenverdieping:
5x opbouwrolluik met zonnepaneel, worden draadloos bediend via somfy knopjes (somfy smoove origin RS100 IO)

ik zou graag als eerste kastverlichting, hoeklamp, losse lamp, aquarium verlichting bedienbaar krijgen via app of dergelijk. dan volgend hierop de gewone lichting enzo verder.

qua slimme stekker dacht ik aan Philips hue, tenzij er toekomstgericht en met de andere zaken bijhorend betere keuze's zouden zijn.

ik zie graag jullie insteek

waarvoor dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik begin het meer en meer te beklagen dat we tijdens onze renovatie geen domotica systeem hebben gekozen en gewoon geopteerd hebben de standaard dingen te doen. Dit mede doordat ons vader, die elektricien is van opleiding, enkel de 'basis' kent en geen kaas had van domotica systemen.

omdat we toch wel graag lichten, stekkers, ... slim willen kunnen aansturen ben ik mij aan het verdiepen in wat voor ons het meest geschikt zou zijn. Echter zijn er zoveel verschillen dat ik hier toch even mij licht wou opsteken wat jullie kenners ons zouden aanraden.

ik schets graag even onze thuis situatie:

Benedenverdiep:
2x slimme speaker (harmann kardon citation one ; deze spelen dagelijks. via de Google home app valt de verbinding veel weg, hiermee bedoel ik de bediening die wegvalt, de boxen blijven wel spelen)
3x verlichting in kasten (deze willen we met een slimme stekker kunnen aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaars niet makkelijk toegankelijk zijn hiervan)
1x hoeklap (willen we met een slimme stekker aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaar niet zo makkelijk toegankelijk is)
1x losse lamp (moet nog niet onmiddellijk slim aangestuurd worden, maar het mag op termijn zeker)
1x aquarium licht (willen we slim aansturen ter in- en uitschakeling omdat de schakelaar niet makkelijk toegankelijk is)
1x verlichting living (Deze kan dimmen, zouden we ook graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x verlichting eetplaats (deze kan niet dimmen, graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x verlichting keuken (deze kan niet dimmen, graag met app bedienen als met huidige schakelaar)
1x led verlichting in keuken ingebouwd (wordt nu bediend met schakelaar, geen idee of dit ook slim kan werken)

bovenverdieping:
5x opbouwrolluik met zonnepaneel, worden draadloos bediend via somfy knopjes (somfy smoove origin RS100 IO)

ik zou graag als eerste kastverlichting, hoeklamp, losse lamp, aquarium verlichting bedienbaar krijgen via app of dergelijk. dan volgend hierop de gewone lichting enzo verder.

qua slimme stekker dacht ik aan Philips hue, tenzij er toekomstgericht en met de andere zaken bijhorend betere keuze's zouden zijn.

ik zie graag jullie insteek

waarvoor dank!

Opties voor retrofitting van domotica:

Z-wave en openhab:

- Z-wave dimmers, schakelaars, doorsteekstekkers, bewegingsmelders, deur/raamcontacten (van bv Fibaro).
- Centrale server met Openhab (en Z-wave stick) waarin je alle rules programmeert om alles samen te binden.

Pro: één van de "goedkopere" oplossingen, veel bindings voor openhab beschikbaar om te verbinden naar uw bestaande smart equipment
con: heel steile leercurve (alternatieven op Openhab zijn misschien gebruiksvriendelijker maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt)

alternatieven: Zigbee is een ander protocol maar concept is hetzelfde. Voor de centrale software (Openhab) bestaan ook een heleboel alternatieven zoals bv domoticz of HomeAssistent.
Fibaro verkoopt ook hubs om hun producten mee te verbinden en scenes/rules in te programmeren. Niet noodzakelijk een goedkopere oplossing. Allicht gebruiksvriendelijker.

Loxone air
- dimmers, schakelaars, doorsteekstekkers, bewegingsmelders, deur/raamcontacten van Loxone air
- Loxone MS Go

Pro: standaard oplossing met alles van één vendor, niet heel moeilijk te programmeren maar vraagt wel inwerking in de software
Con: een heel pak duurder

Je kan met openhab ook loxone met andere systemen samen binden en er een hybride oplossing van maken.

Globale nadeel: magneetcontacten, bewegingsmelders etc vereisen allemaal batterijen.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor deze reactie al!

Lijkt mij reeds vrij vergaand, of heb dit verkeerd op?

Ik was vergeten mee te geven dat ik momenteel al wat werk via google home met de speakers, nest mini en chromecast.

Ik had meer zo’n systeem in gedachten tenzij wat we natuurlijk willen hiermee niet haalbaar is?
 
Ik ben opzoek naar ene module die de luchtvochtigheid meet en werkt met IFTTT zodat ik onze airco kan laten reageren op bepaalde drempelwaarden. Aangezien hier al verschillende basis-units/hubs actief zijn (Hue, Eufy, TP-Link) heb ik geen zin om nog een apart ecosysteem in huis te halen en zoek ik een standalone iets. Iemand ervaring mee?
 
Vraagje voor de gebruikers van Niko Home Control.

In de app kan ik ten allen tijde de camera van mijn deurbel activeren.
Op de touchscreens in huis gaat dit niet. Daar komt enkel beeld als er effectief iemand aanbelt.
Op de website van Niko spreekt men van een functie "naar buiten gluren" voor het touchscreen, maar kan deze nergens terugvinden.

Iemand raad?
 
Vraagje voor de gebruikers van Niko Home Control.

In de app kan ik ten allen tijde de camera van mijn deurbel activeren.
Op de touchscreens in huis gaat dit niet. Daar komt enkel beeld als er effectief iemand aanbelt.
Op de website van Niko spreekt men van een functie "naar buiten gluren" voor het touchscreen, maar kan deze nergens terugvinden.

Iemand raad?
Touchscreen werkt nog volgens de oude app wegens dat de Android versie van het touchscreen verouderd is en de nieuwe app daar niet op werkt. Volgens bronnen zou niko nog niet naar een oplossing aan het werken zijn om de nieuwe versie op het touchscreen te brengen of een nieuw touchscreen te willen ontwikkelen.
 
Nieuwe woning gekocht waarbij er als extraatje een domotica-systeem meekomt (ook al stond ik daar nu niet voor te springen 😐) waarbij er nog heel wat werk is om het terug op het goede spoor te krijgen.

Kan iemand een goede elektricien aanraden, regio Oost- of West-Vlaanderen (mag via PM) met kennis over KNX en Loxone? Niet enkel integrator, maar echt wel iemand die ook het technische kan uitvoeren.
Liefst iemand die open staat voor zowel KNX en Loxone en niet iemand die per se één of andere module wil slijten, omdat hij 'partner' is van een merk (Gira, Loxone, ...).
 
Ik zou gewoon rondbellen naar de Loxone partners in de streek en horen of ze u kunnen helpen. Het is niet omdat ze partner zijn, dat ze er exclusief mee getrouwd zijn hé. Die van mij was ook gewoon eerlijk wanneer een Loxone product minderwaardig was ten opzichte van de concurrentie, en wat je dan in de plaats kon nemen dat toch nog ietwat compatibel was.

Een lijst en kaart met partners kan je op de Loxone website vinden. Die van mij is bijvoorbeeld Gold partner, omdat hij enkel de centrale kast en de programmatie doet.

De meeste Silver partners zijn vaak gewone elektriciens die totaalprojecten doen (inclusief slijpen en kabels leggen), en er daardoor iets minder ervaring mee hebben.
 
Nieuwe woning gekocht waarbij er als extraatje een domotica-systeem meekomt (ook al stond ik daar nu niet voor te springen 😐) waarbij er nog heel wat werk is om het terug op het goede spoor te krijgen.

Kan iemand een goede elektricien aanraden, regio Oost- of West-Vlaanderen (mag via PM) met kennis over KNX en Loxone? Niet enkel integrator, maar echt wel iemand die ook het technische kan uitvoeren.
Liefst iemand die open staat voor zowel KNX en Loxone en niet iemand die per se één of andere module wil slijten, omdat hij 'partner' is van een merk (Gira, Loxone, ...).
Omdat je over Loxone spreekt, denk ik dat je dit hebt;

Via onderstaande link heb je een groep van loxone benelux. Kun je ook veel op vragen, alsook zitten er ook wel wat installateurs op.
Kun je de vraag ook op stellen.
 
Terug
Bovenaan