Domotica Topic

Op wat zou je het dan wel draaien?
NUC?


Scalpers zijn echt een plaag.

NUC's zou ik ook afraden omdat die doorgaans ook belachelijk hoog geprijsd staan.

Wat je wil is de typische HP of Lenovo mini-pc die bij bedrijven met karrenvrachten worden vervangen en zo op de tweedehands markt verschijnen. De Lenovo Thinkcentre is zo'n voorbeeld. Voor 150 euro heb je een redelijk model. Doe daar nog een Samsung 870 500GB bij voor 60 euro en je hebt een zeer capabele dual (of zelfs quad)core mini-pc.

Ik zou als beginner dan voor HomeAssistantOS kiezen omdat je dan gemakkelijk alle bijkomende functionaliteit via Add-ons kan doen via Home Asssistant zelf. Containers maken dat iets ingewikkelder.

Waarom het zo doen en niet via de typische Raspberry Pi? enkele redenen voor mij;

1. Home Assistant is een vrij complex softwarepakket. Out of the box draait het goed op een Pi. Maar eenmaal er heel wat automatisatie in gestoken wordt krijgt een passief gekoelde Pi dat meestal niet meer gebolwerkt.

2. Een SD kaart is niet gemaakt om constant naar te schrijven. Home Assistant schrijft constant gegevens in een database. Geen probleem voor je mini-pc met Samsung SSD.

3. SD kaarten lezen niet bijzonder snel. Wil je op je Pi de geschiedenis van een entity over enkele weken raadplegen kan dat soms minuten duren.

4. Eenmaal je comfortabeler wordt met HomeAssistantOS wil je misschien wel eens naar de Docker variant kijken of via Proxmox werken. Dan gaat de wereld van de containers open. Een Pihole, Grafana, Wireguard, Mosquitto, etc... Je Mini-PC is futureproof :)
 
Met de SBC zoals een raspberry pi heb je eigenlijk altijd de bottleneck van de SD kaart (ook qua betrouwbaarheid). Je hebt er wel zoals de RockPro64 of de Nanopi M4 en consoorten die via een PCIe add-on bordje kunnen uitgebreid worden met een SATA of NVMe controller. De Nanopi M4 heeft zelfs een slot voor een dedidacted flash chip voor je OS, zodat je daar ook van verlost bent van de rotte SD kaartjes die echt niet gemaakt zijn om een OS vanop te draaien.

Onderschat het verschil in stroomverbruik tussen een SBC en een desktop PC (hoe "thin" ook). Mijn Nanopi M4 draait idle rond de 3W, een film afspelen vanaf de spinning rust geeft 15W. De kleinste idles die ik van de modernste desktop configuraties al gezien heb liggen daar (ver) boven (heb het zelf nog niet geprobeerd of gemeten)
 
Met de SBC zoals een raspberry pi heb je eigenlijk altijd de bottleneck van de SD kaart (ook qua betrouwbaarheid). Je hebt er wel zoals de RockPro64 of de Nanopi M4 en consoorten die via een PCIe add-on bordje kunnen uitgebreid worden met een SATA of NVMe controller. De Nanopi M4 heeft zelfs een slot voor een dedidacted flash chip voor je OS, zodat je daar ook van verlost bent van de rotte SD kaartjes die echt niet gemaakt zijn om een OS vanop te draaien.

Onderschat het verschil in stroomverbruik tussen een SBC en een desktop PC (hoe "thin" ook). Mijn Nanopi M4 draait idle rond de 3W, een film afspelen vanaf de spinning rust geeft 15W. De kleinste idles die ik van de modernste desktop configuraties al gezien heb liggen daar (ver) boven (heb het zelf nog niet geprobeerd of gemeten)


Idle power consumption on 120V power we saw 11-13W idle for the quad-core unit. We generally assume these nodes will use 9-12W idle so this was a bit higher. Again, these are used units so it may vary a bit.

Valt wel mee

De vraag is wat wenselijk is hier. Gedoe met adapters in een SBC en daarvoor dan nog een case vinden (waar ook nog eens externe opslag in moet). Echt beginnersvriendelijk is dat volgens mij niet.
 
Nu begin ik ook te twijfelen… Tot gisteren dacht ik eraan om een Raspberry Pi 4 te kopen voor HASS maar nu neig ik meer richting een Lenovo Thinkcentre. Zijn er aanraders dewelke acceptabel zijn zowel qua performance als qua stroomverbruik?

Had hiervoor dit op het oog: Lenovo Thinkcentre M720q
 
Laatst bewerkt:
Nu begin ik ook te twijfelen… Tot gisteren dacht ik eraan om een Raspberry Pi 4 te kopen voor HASS maar nu neig ik meer richting een Lenovo Thinkcentre. Zijn er aanraders dewelke acceptabel zijn zowel qua performance als qua stroomverbruik?

Had hiervoor dit op het oog: Lenovo Thinkcentre M720q

Mijn Thinkcente M710Q verbruikt ongeveer 13W idle. Het is wel een 7700T dus een oudere generatie quadcore.

De performance-penalty by Raspberry Pi systemen zit vooral in die SD kaart. Die dingen zijn gemaakt voor in je telefoon of digitale camera maar gewoon niet om besturingssystemen op te draaien en nog eens constant een database naar toe te schrijven.

Het is dus vooral de SSD of NVME in je mini-pc die het tastbare verschil zal maken. Zelfs de low-end Thinkcentres gaan merkbaar beter resultaat geven dan een setup met een Pi.
 
Als je toch voor pi achtige oplossing wil gaan bestaan er wel degelijk out of the box oplossingen om die SSD (of gewoon een eMMC chip op het bordje) of wat ook in een mooi bakje te proppen, bvb https://pine64.com/product/rockpro64-metal-desktop-nas-casing/.

Een vergelijkbaar systeem je draait hier bij mij op 2-3 W idle. 't Is maar hoe ver je erin wil gaan natuurlijk :). Dat die thinkcenters al zo zuinig waren wist ik niet.
 
Ik krijg mijn Hue bridge niet gevonden, hij steekt ik en de 3 lampjes branden. Toch zegt hij dat de bridge niet gevonden word
Opgelost ondertussen en alles werkt zoals het zou moeten.

Louter ter info: is het niet ‘gevaarlijk’ om de schakelaar vd lamp steeds aan te laten staan? (Bv op vlak van brandveiligheid)
 
De draadloze bridge is binnen voor Niko Home Control 2 (busbekabeling) hier. Heeft er iemand de data van de digtale meter al kunnen uitlezen via Home Assistant? Zou wel enorm handig zijn om deze te gaan koppelen met de nodige automatisaties..
 
Opgelost ondertussen en alles werkt zoals het zou moeten.

Louter ter info: is het niet ‘gevaarlijk’ om de schakelaar vd lamp steeds aan te laten staan? (Bv op vlak van brandveiligheid)
Is het niet gevaarlijk dat uw tv constant in het stopcontact zit? Of uw digibox?
Bij alles wat constant voorzien is van spanning en waar de onderbreking elektronisch gebeurd is er potentieel een risico.
 
Nu begin ik ook te twijfelen… Tot gisteren dacht ik eraan om een Raspberry Pi 4 te kopen voor HASS maar nu neig ik meer richting een Lenovo Thinkcentre. Zijn er aanraders dewelke acceptabel zijn zowel qua performance als qua stroomverbruik?

Had hiervoor dit op het oog: Lenovo Thinkcentre M720q
Ik heb hier zo eentje draaien, 9W gemiddeld. Ondertussen jaar of 2 in gebruik. Die Thinkcentre mini's kan je soms ook goedkoop 2dehands vinden. Ik heb er zo eentje liggen als backup zelfs 😀. Leuke toestellen.

Met de Pi's loop je toch aan bepaalde limieten aan. Bij mij is het al snel een hobby geworden en dan heb je toch graag meer rekenkracht. Er draaien hier thuis nog wel 2 Pi's maar die voeren nog alleen simpele zaken uit.
 
Laatst bewerkt:
Iemand van plan om de nieuwe Homey aan te schaffen? Zou al destandaarden moeten ondersteunen als we ze mogen geloven en ik dacht dat de oude toch ook redelijke reviews kreeg.

Ik heb hier een NUC met vmware op en homeassistant, maar uiteindelijk voor wat ik het gebruik is dat het gepruts niet waard. Dus ben op zoek naar iets dat een beetje gebruiksvriendelijker is en dat misschien ook beter integreert met de gekende voice assistants. (zodat het bruikbaar is voor de kinderen)
 
Nu begin ik ook te twijfelen… Tot gisteren dacht ik eraan om een Raspberry Pi 4 te kopen voor HASS maar nu neig ik meer richting een Lenovo Thinkcentre. Zijn er aanraders dewelke acceptabel zijn zowel qua performance als qua stroomverbruik?

Had hiervoor dit op het oog: Lenovo Thinkcentre M720q
Odroid C4 of N2+ is goed alternatief voor de Rasperry Pi 4.
De C4 is sneller en zuiniger dan de Pi 4.
De N2+ is niet zuiniger, maar wel een serieuze powerhouse. Als denk ik dat de C4 in de meeste gevallen zal volstaan, dat is al meer power dan een Pi 4.
En als bijkomende voordeel hebben ze eMMC geheugen i.p.v. een SD kaartje.
De draadloze bridge is binnen voor Niko Home Control 2 (busbekabeling) hier. Heeft er iemand de data van de digtale meter al kunnen uitlezen via Home Assistant? Zou wel enorm handig zijn om deze te gaan koppelen met de nodige automatisaties..
Ja, dat kan. Je kan de Pi met zo'n kitje rechtstreeks verbinden of je leest hem via WiFi uit met een HomeWizard P1 meter of iets dergelijks. Er zijn genoeg P1 meter/kits die met HA integreren.
 
Ja, dat kan. Je kan de Pi met zo'n kitje rechtstreeks verbinden of je leest hem via WiFi uit met een HomeWizard P1 meter of iets dergelijks. Er zijn genoeg P1 meter/kits die met HA integreren.
Ja ik wens die rechtstreeks vanuit NIko Home Control 2 uit te kunnen lezen natuurlijk.
 
De parlofoon van het appartementsblok is de sjaak. (14 jaar oud, ik vermoed aldus versleten?)

Kent er iemand een goed bedrijf of een elektricien die een nieuwe parlofoon kan plaatsen voor een appartementblok met 5 woningen?
Liefst in de buurt van Heist Op Den Berg en omstreken.
 
Hier is juist een eerste lading KNX materiaal toegekomen om al te prutsen en te evalueren voor die dingen te integreren in onze nieuwbouw.
Op de Mean Well KNX voeding na allemaal MDT materiaal.

Van tasters zowel de Smart 86 (fysieke knopjes) en de glastaster II smart (glazen paneel met touch), beide hebben een oled displaytje geïntegreerd. Komen er op zich beide imo beter voor dan op foto. De glastaster is op het eerste zicht mooier maar fysieke knopjes zijn in gebruik misschien wel handiger. Zal nog wel blijken tegen wanneer we de overige tasters gaan bijbestellen. Beiden lijken hun kostprijs op het eerste zicht wel waard, al zeker in vergelijking met vaak veel duurder KNX materiaal van andere leveranciers.

Van beweging/aanwezigheidsensor de MDT SCN-P360D3.03 gekocht. Ziet er in het echt mottiger/goedkoper voor dan wat ik op foto's zag. Die koepel van de PIR sensoren is nogal aanwezig dus dit aangekocht exemplaar zal voor in de garage of berging worden. 🤡

Verder nog IP interface, Potentiaalvrije binaire inputmodule, actuator module met stroommeting en dimmer module gekocht. Komende dagen wat dingen op aansluiten en geprogrammeerd krijgen.


Graag advies voor beweging/aanwezigheidsensoren die wat subtieler zijn voor in de hal/toiletten/badkamer. Liefst KNX maar 'domme' unit met aparte digitale signalen kan ook aangezien er toch al een binaire input unit is.
Ik zag hier of op tweakers al iets van de Gira presence detector mini passeren. Past die in een betonnen plafond, al dan voorzien van inbouwdoos? Iemand foto's beschikbaar met zulke unit effectief geplaatst in het plafond?
 
Laatst bewerkt:
De parlofoon van het appartementsblok is de sjaak. (14 jaar oud, ik vermoed aldus versleten?)

Kent er iemand een goed bedrijf of een elektricien die een nieuwe parlofoon kan plaatsen voor een appartementblok met 5 woningen?
Liefst in de buurt van Heist Op Den Berg en omstreken.
Ik heb enige tijd geleden (kan wel een jaar of 10 zijn) de oude parlofoons laten vervangen door toestellen met camera door: https://parlofoon.be/
Was een gebouw met 6 units.
Ging snel en vlot.
Prijs viel toen ook echt goed mee.
Maar, zoals ik zei, wel al even geleden...
 
Terug
Bovenaan