Domotica Topic

Neen, dat klopt niet. De lampen maken draadloos verbinding met de Bridge via het ZigBee protocol.

Heeft ook niets met WiFi te maken. De Hue lampen zetten een ZigBee mesh netwerk op. Elke lamp vergroot dus het bereik van het netwerk. Indien de afstand tussen de tuin en de Bridge te groot is, installeer je binnen gewoon ook ergens een Hue lamp om het bereik groter te maken. De buitenlamp zal dus met de Bridge communiceren via de binnenlamp.


Die Bluetooth functie is goed om mee te beginnen bij het kopen van de eerste lampen, zodat het laagdrempeliger wordt om in aanraking te komen met deze producten. Je dient immers de Bridge nog niet aan te schaffen.

Maar van zodra je ietwat serieus aan de slag wil met Hue, zowel in mogelijkheden als in aantal lampen, heb je die Bridge nodig.
Oei, ik had geen idee dat die een eigen netwerk opzette! :tongue: nvm mijn post dan.

Ik ga er meteen zelf een vraag bijstellen: heb je tips voor een fysieke, programmeerbare lichtschakelaar die compatibel is met Hue? Eentje die dus in de socket in de muur past ter vervanging van de klassieke lichtschakelaar, want met Hue gebruik ik die toch niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er meteen zelf een vraag bijstellen: heb je tips voor een fysieke, programmeerbare lichtschakelaar die compatibel is met Hue? Eentje die dus in de socket in de muur past ter vervanging van de klassieke lichtschakelaar, want met Hue gebruik ik die toch niet meer.
Indien je al Niko hebt, kan je deze nemen: https://www.niko.eu/nl-be/onze-producten/schakelaars-en-stopcontacten/friends-of-hue

Dat past dan netjes bij de rest en die werken draadloos zonder batterijen. Kost iets van een € 70. De oude kabels laat je dan gewoon ongebruikt in het potje zitten.
 
Oei, ik had geen idee dat die een eigen netwerk opzette! :tongue: nvm mijn post dan.

Ik ga er meteen zelf een vraag bijstellen: heb je tips voor een fysieke, programmeerbare lichtschakelaar die compatibel is met Hue? Eentje die dus in de socket in de muur past ter vervanging van de klassieke lichtschakelaar, want met Hue gebruik ik die toch niet meer.

Indien je al Niko hebt, kan je deze nemen: https://www.niko.eu/nl-be/onze-producten/schakelaars-en-stopcontacten/friends-of-hue

Dat past dan netjes bij de rest en die werken draadloos zonder batterijen. Kost iets van een € 70. De oude kabels laat je dan gewoon ongebruikt in het potje zitten.
Of je houdt gewoon je normale schakelaars en steek er deze module tussen.

Bekijk Philips Hue wall switch module slimme verlichting accessoire - 2 stuks op: https://www.bol.com/nl/p/philips-hu...0045709801?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Dan blijft je schakelaar behouden.
 
Indien je al Niko hebt, kan je deze nemen: https://www.niko.eu/nl-be/onze-producten/schakelaars-en-stopcontacten/friends-of-hue

Dat past dan netjes bij de rest en die werken draadloos zonder batterijen. Kost iets van een € 70. De oude kabels laat je dan gewoon ongebruikt in het potje zitten.

Waarom kost een dimmodule voor de busbekabeling 280 euro voor 2 kringen als ze een schakelaar met dimfunctie voor klassieke bekabeling aan 70 euro verkopen?
Ik dacht dat bus bekabeling wel de goedkopere optie zou zijn, maar lichtkringen dimmen kost echt bakken geld... Mis ik iets?
 
Waarom kost een dimmodule voor de busbekabeling 280 euro voor 2 kringen als ze een schakelaar met dimfunctie voor klassieke bekabeling aan 70 euro verkopen?
Ik dacht dat bus bekabeling wel de goedkopere optie zou zijn, maar lichtkringen dimmen kost echt bakken geld... Mis ik iets?
De dimfunctie zit bij Hue dan ook niet in de schakelaar, maar in de lampen.

Die draadloze schakelaar bevat enkel een communicatiemodule om ZigBee-signalen te sturen op het Hue-netwerk. Je koppelt trouwens geen enkele kabel aan die schakelaar.
 
De dimfunctie zit bij Hue dan ook niet in de schakelaar, maar in de lampen.

Die draadloze schakelaar bevat enkel een communicatiemodule om ZigBee-signalen te sturen op het Hue-netwerk. Je koppelt trouwens geen enkele kabel aan die schakelaar.

Als je het niko home control systeem hebt voor klassieke bekabeling (waarbij je hub in die niko home control zit) stuur je toch 'domme' lampen aan ook?
 
Ik zou graag de temperatuur in verschillende kamers beginnen loggen. Iemand sugesties voor sensors?

Ik kwam al die van Aqara tegen, daar heb ik dan ook wel nog een hub voor nodig (nog niet echt veel "smarts" in huis, enkel wat Tradfri-stuff).

Als ik ook nog eens zelf aan de data kan is dat een pluspunt.
 
Ik zou graag de temperatuur in verschillende kamers beginnen loggen. Iemand sugesties voor sensors?

Ik kwam al die van Aqara tegen, daar heb ik dan ook wel nog een hub voor nodig (nog niet echt veel "smarts" in huis, enkel wat Tradfri-stuff).

Als ik ook nog eens zelf aan de data kan is dat een pluspunt.
Hier gebruik ik een Sonoff TH16. Die zijn gewoon via wifi benaderbaar (was wel wat geknutsel om in domotica te integreren). Heb je ook ineens een schakelbaar stopcontact.
 
Ik zou graag de temperatuur in verschillende kamers beginnen loggen. Iemand sugesties voor sensors?

Ik kwam al die van Aqara tegen, daar heb ik dan ook wel nog een hub voor nodig (nog niet echt veel "smarts" in huis, enkel wat Tradfri-stuff).

Als ik ook nog eens zelf aan de data kan is dat een pluspunt.
Die Aqara zijn wel fijn, heb er hier wat draaien. Kost geen drol en er zijn bijvoorbeeld ook met lekdetectie, knoppen,...
Van die hub zijn er meerdere versies waarvan je niet elke versie aan de DEV settings kan om dat lokaal te koppelen aan bijvoorbeeld HA. Wat toch wat meer mogelijkheden naar weergave, logging en sturing geeft.
K heb hier HA draaien op een docker en ondertussen ook een zigbee stick (met custom firmware) maar nog niet de tijd gehad om de Aqara er op aan te sluiten.

Puur in hun eigen HUB werkt dat wel goed maar dan moet je de cloud erbij pakken.

Verder heb ik hier ook nog loxone schakelaars (op sommige plaatsen) die sensoren hebben en 1-wire sensoren.
 
Iemand ervaring met het uitlezen van een digitale gas installatie met niko home?
Is hiervoor een aparte module nodig, kan je de digitale meter rechtsreeks aansluiten op de controller of werken jullie met een extern product?
 
Wel straf spul dat die zo uw gasmeter kan uitlezen :unsure:.
De elektriciteitsmeter verzamelt de data en stuurt dit door. Dit is de centrale hub.
En deze heeft ook de verbinding over 4G.
De gasmeter is een slave die enkel maar data doorstuurt over korte afstand naar de elektriciteitsmeter.
Net zoals de digitale watermeter, die stuurt ook naar elektriciteitsmeter.

De data van de drie is uit te lezen via de P1-poort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb die Niko setup hier al bijna 2 jaar actief nu, werkt goed! In samenwerking met die connected stopcontacten werkt dat echt prettig.
 
De elektriciteitsmeter verzamelt de data en stuurt dit door. Dit is de centrale hub.
En deze heeft ook de verbinding over 4G.
De gasmeter is een slave die enkel maar data doorstuurt over korte afstand naar de elektriciteitsmeter.
Net zoals de digitale watermeter, die stuurt ook naar elektriciteitsmeter.

De data van de drie is uit te lezen via de P1-poort.
Aaaah cool, dat wist ik niet. Daar gaat mijn smartass opmerking :tongue:.
 
Dit heb je daarvoor nodig.

Koppelen aan de P1 poort van uw digitale elektriciteitsmeter.
Heb ik inderdaad gezien maar ik vind het wel een prijzig iets, ook lijk het mij enorm overkill om een volledige hub te kopen +-150euro die ook aangesloten moet worden op een stopcontact puur voor gas/electriciteit uit te meten. (Dit terwijl een p1 homewizard plug en play is)

Ik heb ook support van niko gecontacteerd waar ik volgend bericht kreeg:
"De uitlezing van alle verbruik gebeurt via de P1 van de elektriciteitsmeter.
Voor installaties op BUS bedrading, zoals de uwe, moet er nog een extra module komen. Deze is in volle ontwikkeling."


Er komt dus een module die waarschijnlijk ook plug en play functionaliteit zal voorzien zonder slimme hub (hoop ik).
 
Heb ik inderdaad gezien maar ik vind het wel een prijzig iets, ook lijk het mij enorm overkill om een volledige hub te kopen +-150euro die ook aangesloten moet worden op een stopcontact puur voor gas/electriciteit uit te meten. (Dit terwijl een p1 homewizard plug en play is)

Ik heb ook support van niko gecontacteerd waar ik volgend bericht kreeg:
"De uitlezing van alle verbruik gebeurt via de P1 van de elektriciteitsmeter.
Voor installaties op BUS bedrading, zoals de uwe, moet er nog een extra module komen. Deze is in volle ontwikkeling."


Er komt dus een module die waarschijnlijk ook plug en play functionaliteit zal voorzien zonder slimme hub (hoop ik).
Klopt, zijn ze al een jaar mee bezig, printplaten voor die modules hebben ze in de hoofdmodule van die connected controller gestoken omdat ze anders niets meer konden uitleveren.

Die hub is natuurlijk een gehele domotica-sturing (met de connected stopcontacten/schakelaars) en niet puur een uitlezertje.
 
Ik denk dat ik hier op de goede plek ben met een vraag over een deurbel met camera:
Ik zou dus graag mijn gewone deurbel vervangen door een exemplaar met camera.
Maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
Situatie:
- we hebben nu een gewone bedrade deurbel, maar dus geen domotica voorzieningen ofzo, enkel elektriciteit is voorzien op die plek.
Wensen:
- wil graag een deurbel met camera zodat ikzelf, en vooral de kinderen als ze alleen thuis zijn, kan zien wie er staat voor ze de deur opendoen.
- op zich daarom liefst met een apart schermpje en niet via een app - want als ik bv weg ben met de ipad mee dan kunnen zij het weer niet zien natuurlijk. Hoewel in theorie zou ik ook een oude smartphone hiervoor kunnen inschakelen ofzo.
- dat zou dan sowieso via wifi moeten zou ik denken. Of bluetooth?
- meerwaarde als de camera ook beweging kan registreren aan de voordeur zonder dat er aangebeld wordt
- deur openen op afstand is absoluut niet nodig

Dus ik bedoel dan denk ik meer een intercom met camera, niet per se een slimme deurbel? Maar dan wel draadloos.

Zou dat nu bestaan of wil ik iets dat niet kan voor mijn huis? Dankjewel als jullie tips hebben!
 
Er zijn verschillende opties.
Ofwel ga je voor de Niko oplossing, moet je wel wat plaats hebben in je kast, en geld op overschot:
Dit kost om en bij de 700 euro: https://www.zelektro.be/videokit-met-controller-buiten-en-binnenpost-1-bel.html#attr=22965
Ik vermoed dat andere "standaard"merken van schakelaars en "mini"domotica gelijkaardige systemen hebben.
Je hebt dan ook natuurlijk (duurdere) modellen die dan integreren met bvb Niko Home Control (zie bvb https://www.zelektro.be/niko-video-buitenpost-met-aanraaktoets-voor-home-c.html#attr=22962) maar geen idee waarom die prijs nog zoveel hoger ligt om eerlijk te zijn...

Ofwel ga je voor een wifi-connected deurbel (indien je een ethernet kabel kan trekken kan je ook voor bedrade oplossingen gaan.

Dingen waarvan ik het bestaan vanaf weet:
https://reolink.com/product/reolink-video-doorbell-wifi/ (ik wacht terug op de availability van de PoE variant, heb de eerste batch gemist onlangs)
deze lijst:
die meestal ook samengaan met andere camera's zodat je bvb de NVR kan sharen en weet ik wat.
 
Terug
Bovenaan