Domotica Topic

Je kan toch praktisch elke slimme deurbel monteren op een mechanische gong. Ok zonder app verlies je de digitale eigenschappen, maar qua verkoopwaarde blijft het toch gelijk of mis ik iets ?
Ik heb het niet over een gong, maar over een klassieke binnenpost: https://www.bol.com/be/nl/p/doorbird-a1101-binnenpost-intercomsysteem/9200000121566299/

Als ik mij de geruchten goed herinner is dat ook omdat veel andere spelers hebben toegezegd om te werken naar toch een standaard met intersysteem communicatie maar philips pertinent weigert ook maar een beetje mee te werken en graag cavalier seul speekt

Osram, Sylvania, Google, Amazon en zelfs Apple zouden al een officieus akkoord hebben om in de toekomst al sowieso bridge-modules naar een common platform (wss iets zigbee-relateerd) te (blijven) voorzien.
Onzin, Philips werkt actief mee aan de toekomstige Matter standaard. Daarnaast hebben ze ook al jaren hun eigen certificeringsprogramma "Friends of Hue" waarbij andere fabrikanten hun producten op een deftige manier compatibel kunnen maken met Hue. Onder andere Niko en Modular hebben al jaren zo'n certificering. Die zien tenminste in dat compatibiliteit een betere manier is om er mee om te gaan, dan het straal te negeren.

Maar 't is maar van horen zeggen van vertegenwoordigers dus mss best met een schup zout nemen.
Da's duidelijk.
 
Aha, je bedoelt dat de meeste van die systemen geen binnenunit hebben maar er van uitgaan dat iedereen een app gebruikt ? :)
Ik was al aan kijken voor een Google Nest ism de Nest hub om zo het beeld van de bel op een binnenunit te streamen.
Ik vind hem enkel in de batterij versie goedkoop https://www.tink.be/google-nest-doorbell-google-nest-hub-gen-2
Domme is dat voor uitgebreide functies je een abo nodig hebt. Als ik de wired versie wil dan zie ik zo geen goedkoop pakket en betaal je 259 euro voor een nest hello en nog eens 100 euro voor de hub. voor 359 euro heb je dan wel een multifunctioneel apparaat (de nest hub is wel een leuk ding voor bvb op het keukeneiland) maar lijkt ook weer wat meer speelgoed dan een degelijke videobel met binnenpost van oa Niko. Wil ook zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van Google apparaten.
 
Maar dan nog vind ik het persoonlijk een manier om u serieus in een vendor te locken voor een vrij basis functionaliteit (lichten automatiseren).
Als je denkt dat het enkel over lichten automatiseren gaat, lijk je hier toch te kennen te geven dat je absoluut geen ervaring hebt met dit product of de mogelijkheden van de app en het ecosysteem.

iets waarvoor je telkens een app boven moet halen is geen automatisatie
Hue is perfect aan te sturen via bijvoorbeeld Loxone d.m.v. een script. Daarnaast maakt Niko ook schakelaars die Hue kunnen aansturen.

In een nieuwe woning zou ik dat nooit doen als concept. Trek al je lichtkringen apart naar je kast en je hebt oneindig veel meer mogelijkheden, zonder u in een vendor te locken.
Ik heb dit principe toegepast in mijn nieuwbouw en ga alsnog met Hue werken. Als Hue een eindig verhaal wordt, voor welke reden dan ook, kan ik dankzij deze keuze nog alle kanten uit.
 
Aha, je bedoelt dat de meeste van die systemen geen binnenunit hebben maar er van uitgaan dat iedereen een app gebruikt ? :)
Klopt inderdaad, een slimme deurbel met camera plaatsen en dan geen binnenpost hebben kan voor sommige mensen toch problematisch zijn.
Ik was al aan kijken voor een Google Nest ism de Nest hub om zo het beeld van de bel op een binnenunit te streamen.
Ik vind hem enkel in de batterij versie goedkoop https://www.tink.be/google-nest-doorbell-google-nest-hub-gen-2
Domme is dat voor uitgebreide functies je een abo nodig hebt. Als ik de wired versie wil dan zie ik zo geen goedkoop pakket en betaal je 259 euro voor een nest hello en nog eens 100 euro voor de hub. voor 359 euro heb je dan wel een multifunctioneel apparaat (de nest hub is wel een leuk ding voor bvb op het keukeneiland) maar lijkt ook weer wat meer speelgoed dan een degelijke videobel met binnenpost van oa Niko.
Ik volg je denkwijze waarbij je inziet dat de bedrade versie beter is. Maar ik ga nog een stap verder en stel vast dat de bedrade versie nog steeds afhankelijk is van een WiFi verbinding. En dat wil ik absoluut niet. Ik filter echt op deurbellen die zowel gevoed worden, als hun data versturen via UTP.

Op veel nieuwbouwen zie je dan ook die Niko videobellen omdat het een gemakkelijke totaaloplossing is.
 
Klopt inderdaad, een slimme deurbel met camera plaatsen en dan geen binnenpost hebben kan voor sommige mensen toch problematisch zijn.

Ik volg je denkwijze waarbij je inziet dat de bedrade versie beter is. Maar ik ga nog een stap verder en stel vast dat de bedrade versie nog steeds afhankelijk is van een WiFi verbinding. En dat wil ik absoluut niet. Ik filter echt op deurbellen die zowel gevoed worden, als hun data versturen via UTP.

Op veel nieuwbouwen zie je dan ook die Niko videobellen omdat het een gemakkelijke totaaloplossing is.
Got it ! Lijkt me ook de meest professionele oplossing, maar idd .. prijzig
 
Als je denkt dat het enkel over lichten automatiseren gaat, lijk je hier toch te kennen te geven dat je absoluut geen ervaring hebt met dit product of de mogelijkheden van de app en het ecosysteem.

Ja goed, er zijn lampen, sensoren, en een app om alles aan elkaar te hangen. Maar dat is (mijn mening) een zeer afgeschermd, proprietary, ecosysteem.
(en ja, ik heb de phillips site nog eens doorgenomen. Het kan zijn dat ik iets mis, maar wat automatiseer je nog met hue, behalve verlichting?)

In mijn bestaande appartement (was klassieke bedrading) heb ik overal zwave modules gemonteerd en alles geautomatiseerd met openhab.
In onze toekomstige nieuwe woning plan ik een loxone systeem, maar met DMX-dimmers (zowel 230V als LED).

Wat biedt hue daar als toegevoegde waarde? Ipv standaard verlichting (een standaard GU-10 spot is spotgoedkoop) betaal je 10 keer meer per lamp (wat ook logisch is want de communicatiemodule zit in die lamp).
Ik weet dat je met loxone mits een omweg met Hue lampen kunt communiceren, maar waarom zou je dat doen? Als je een bedraad systeem installeert (een nieuwe situatie) en je voorziet uw lichtkringen (wit of RGB) dan kan dat toch veel goedkoper en zonder omweg met standaard lichten en standaard dimmers?

Ik zie de meerwaarde voor achteraf (een kring waar je toch meer afzonderlijk stuurbare lichtpunten had gewild) en voor een eindgebruiker die in zijn huis niet alle schakelaars wilt openvijzen, maar gewoon een andere lamp wilt indraaien. Maar in een nieuwbouw? Dan plan je dat toch gewoon meteen juist in?
 
Laatst bewerkt:
Ja goed, er zijn lampen, sensoren, en een app om alles aan elkaar te hangen. Maar dat is (mijn mening) een zeer afgeschermd, proprietary, ecosysteem.
(en ja, ik heb de phillips site nog eens doorgenomen. Het kan zijn dat ik iets mis, maar wat automatiseer je nog met hue, behalve verlichting?)
Hue is gewoon zigbee, dus totaal geen afgesloten ecosysteem... Dus op exact dezelfde manier als jouw zwave oplossing.
 
Hoezo? Heb je daar een praktijkvoorbeeld van?
Op mijn werk genoeg voorbeelden. Hangt voor meer als 1 miljoen euro aan armaturen aan het plafond van Philips/signify...


Gaan bepaalde drivers van LED modules stuk: na 8j - helaas pindakaas, onze oplossing is een volledig nieuw armatuur van 1200€ ipv een driver van 60€. Heb deze dan gekocht op basis van dezelfde uitgangs specificaties nadat hun klantendienst me na 3 maanden nog altijd niet verder had geholpen.

Maken ze een eigen soort sturing (zoals Dali). 7j na installatie: geen wisselstukken meer. Mogen we de plafonds open leggen en de delen waar bijna niemand komt de stukken demonteren om de veel gebruikte delen te depanneren in afwachting van een vernieuwing van het hele systeem.

En dat eerste voorbeeld komt echt veel voor. De klantenservice is er niet (ocharme gij dan als particulier, die is nog eens slechter) en hun oplossing is gewoon altijd volledig alles te veranderen.

Ze pesten zichzelf gewoon buiten bij de klanten op deze manier. Op de particuliere markt zullen ze wel dezelfde manier van werken hebben. Binnen enkele jaren vinden ze iets nieuwer uit en iedereen kan overschakelen zonder nog ondersteuning voor het oude systeem.

Dus binnen enkele jaren ga je al je buitenlicht mogen veranderen omdat er geen wisselstukken meer zijn. Grapje van enkele 100'en euro's.
Dan liever een robuust systeem er achter waar je gewoon een nieuwe lamp kan indraaien van 15€ met dezelfde eigenschappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Dan sta je daar met een kapotte lamp... Mag je weer 40€ voor een lamp aftikken en een 2e app op je gsm plaatsen 🫣
Uit je antwoorden ben ik er nog steeds niet achter over welke 2e app je het hebt.

Phillips hue zou ik hooguit overwegen in een bestaande woning, waar de bedrading al bestaat en je sowieso een draadloos systeem nodig hebt voor automatisatie.
Dat lijkt me ook niet helemaal logisch. Bestaande schakelaars worden meestal nutteloos als je met slimme lampen gaat werken. Dus dan eindig je nog steeds in een suboptimale situatie. In een nieuwbouw kan je immers netjes rekening houden met deze problematiek zonder je anderzijds definitief vast te zetten rond het Hue verhaal.

(en ja, ik heb de phillips site nog eens doorgenomen. Het kan zijn dat ik iets mis, maar wat automatiseer je nog met hue, behalve verlichting?)
Het zit zo: de meeste lichtwinkels zijn nog blijven steken in de steentijd van klassiek dimmen. Met Hue kan je meer, namelijk sferen creëren op basis van kleur of het volledige koud- en warmwit spectrum. De USP zit dus niet enkel in de automatisering, maar in mogelijkheden van de lampen zelf.

Neem nu bijvoorbeeld de effecten kaarslicht, haardvuur, en binnenkort natuurlijk licht: https://hueblog.com/2022/07/16/natural-light-new-function-now-available-in-the-hue-app/ waardoor ik in mijn kantoor (of bij uitbreiding het hele huis) de verlichting automatisch van kleurtemperatuur kan laten wijzigen naarmate de dag vordert, en dus eigenlijk mee afgestemd kan worden met de blauwlichtfilter op mijn PC.

Met welke domotica of dimtechnologie kan je dit gemakkelijk en goedkoper nadoen? Met klassieke witte lampen kan je het al vergeten, omdat je daar *op voorhand* de kleurtemperatuur al moet kiezen bij het kopen van de lamp zelf. Met de Hue White Ambiance reeks lossen ze dit probleem op.

In mijn bestaande appartement (was klassieke bedrading) heb ik overal zwave modules gemonteerd en alles geautomatiseerd met openhab.
In onze toekomstige nieuwe woning plan ik een loxone systeem, maar met DMX-dimmers (zowel 230V als LED).
De geek in mezelf zou het ook graag doen, maar ik heb Loxone + DMX al bij iemand gezien en het is ook allesbehalve feilloos. Men maakt het ook goedkoper door DMX componenten van op AliExpress te gebruiken, en de bezorgdheden rond brandveiligheid ervan dan op te lossen door een rookmelder vlak boven de zekeringskast te hangen. Ja, laat maar zitten denk ik dan.

Wat biedt hue daar als toegevoegde waarde? Ipv standaard verlichting (een standaard GU-10 spot is spotgoedkoop) betaal je 10 keer meer per lamp (wat ook logisch is want de communicatiemodule zit in die lamp).
Ik weet dat je met loxone mits een omweg met Hue lampen kunt communiceren, maar waarom zou je dat doen? Als je een bedraad systeem installeert (een nieuwe situatie) en je voorziet uw lichtkringen (wit of RGB) dan kan dat toch veel goedkoper en zonder omweg met standaard lichten en standaard dimmers?
Zie bovenstaande uitleg rond sferen; de featureset is om te beginnen al niet vergelijkbaar met klassiek dimmen.

Gaan bepaalde drivers van LED modules stuk: na 8j - helaas pindakaas, onze oplossing is een volledig nieuw armatuur van 1200€ ipv een driver van 60€. Heb deze dan gekocht op basis van dezelfde uitgangs specificaties nadat hun klantendienst me na 3 maanden nog altijd niet verder had geholpen.

Maken ze een eigen soort sturing (zoals Dali). 7j na installatie: geen wisselstukken meer. Mogen we de plafonds open leggen en de delen waar bijna niemand komt de stukken demonteren om de veel gebruikte delen te depanneren in afwachting van een vernieuwing van het hele systeem.
Je lijkt hier te praten over uw ervaringen met producten van het merk Philips in het algemeen, en niet zozeer over Hue. Er bestaat bij mijn weten immers geen Hue armatuur van € 1200, maar hoogstens € 450. Tja, je kan ook eender waar uw armaturen halen en er dan alsnog retrofit Hue lampen in draaien. Het is niet dat je gebonden bent aan hun, inderdaad overpriced, armaturen.

Trouwens als we over DALI beginnen, dat is ook een nest waar een kat haar jongeren niet meer kan vinden. Ik ken iemand met een designlamp van € 4000 die soms niet wil werken omdat deze een verschillend DALI dialect spreekt t.o.v. het domoticasysteem. De implementatie van het protocol blijkt immers voor interpretatie vatbaar.

Binnen enkele jaren vinden ze iets nieuwer uit en iedereen kan overschakelen zonder nog ondersteuning voor het oude systeem.
Zie ik absoluut niet gebeuren in het geval van Hue.

Dus binnen enkele jaren ga je al je buitenlicht mogen veranderen omdat er geen wisselstukken meer zijn. Grapje van enkele 100'en euro's.
Dan liever een robuust systeem er achter waar je gewoon een nieuwe lamp kan indraaien van 15€ met dezelfde eigenschappen.
Het buitenlicht dat ik hier geplaatst heb, heeft een adviesprijs van € 150 en bevat 2 Hue lampen. Dat is geen grap waar je dus uw broek aan scheurt. Als alternatief kan je natuurlijk een armatuur bij een ander gereputeerd merk kopen, en dat alsnog retrofritten met 2 Hue lampen (GU10 bijvoorbeeld). Gaat die kapot, dan moet je armatuur niet weg en vervang je enkel de Hue lamp. Dus uw redenering houdt niet echt veel steek.
 
zijn nu geen uitzonderlijke prijzen imo. Uw installatie werkt gewoon helemaal anders als je een "alles aan" knop wilt he.

Op een systeem met teleruptors is dat gewoon een signaal op een Controlepoort. Voor domotica een paar lijnen code.

Hoe werkt die installatie dan helemaal anders? Anders als wat?
 
Laatst bewerkt:
Wat?

Op een systeem met teleruptors is dat gewoon een signaal op een Controlepoort. Voor domotica een paar lijnen code.

Hoe werkt die installatie dan helemaal anders? Anders als wat?
"Op een systeem met teleruptors"
Als ze geen alles aan knop moesten hebben, dan hadden ze ook geen systeem met teleruptors nodig want dat was het gewoon een klassieke elektrische installatie geweest.
 
Met welke domotica of dimtechnologie kan je dit gemakkelijk en goedkoper nadoen?
Dim to warm
Uit je antwoorden ben ik er nog steeds niet achter over welke 2e app je het hebt.
Die nieuwe die philips binnen enkele jaren gaat lanceren als ze stoppen met hue.

Zie ik absoluut niet gebeuren in het geval van Hue.
Daarom is het beter hier te stoppen, je bent te overtuigd van hue en snapt niet waarom er meerdere tegen zijn...
en dat alsnog retrofritten met 2 Hue lampen (GU10 bijvoorbeeld)
En als je hue lamp niet meer bestaat? Kan je direct 2 nieuwe lampen kopen ipv 1 te vervangen...
 
"Op een systeem met teleruptors"
Als ze geen alles aan knop moesten hebben, dan hadden ze ook geen systeem met teleruptors nodig want dat was het gewoon een klassieke elektrische installatie geweest.

Ah ik ging er nu wel van uit dat een klassiek systeem niet meer gelegd wordt in een nieuwbouw van 2022. Dat is gewoon dom.
 
Hoe werkt die installatie dan helemaal anders? Anders als wat?
Alle lichtpunten moeten naar de kast en aangesloten worden op een teleruptor ipv enkele licht kringen...
Daar zal het grote prijsverschil van komen. Extra werkuren, kabel, grotere kast en teleruptoren.
 
Als die app trouwens geen noodzakelijkheid is neem je toch gewoon een setje van Dahua. Dan ben je met een paar honderd euro gesteld met een buiten- en binnenunit
 
Komt inderdaad in de buurt, maar niet helemaal.

Die nieuwe die philips binnen enkele jaren gaat lanceren als ze stoppen met hue.

Daarom is het beter hier te stoppen, je bent te overtuigd van hue en snapt niet waarom er meerdere tegen zijn...

En als je hue lamp niet meer bestaat? Kan je direct 2 nieuwe lampen kopen ipv 1 te vervangen...
Ik begrijp echt niet waarom het nodig is om dergelijke troll antwoorden te schrijven van zodra de inhoudelijke/onderbouwde argumenten op zijn. Ik vraag om verduidelijking en dan spelen we maar op de man met "je snapt het niet". Misschien stop jij inderdaad best met discussiëren tot je weet waarover je praat.

Ah ik ging er nu wel van uit dat een klassiek systeem niet meer gelegd wordt in een nieuwbouw van 2022. Dat is gewoon dom.
Nochtans schering en inslag bij appartementsbouw hoor. Maar inderdaad onbegrijpelijk.

Als die app trouwens geen noodzakelijkheid is neem je toch gewoon een setje van Dahua. Dan ben je met een paar honderd euro gesteld met een buiten- en binnenunit
Verkeerd topic? :unsure:
 
Ik zou graag verlichting hebben achteraan en aan de zijkant van mijn huis. Ook had ik dit alles vanuit een centraal punt willen bedienen, bv vanuit de living. Om niet bij elke schakeling naar een andere kamer te moeten gaan. Zou Philips Hue een oplossing kunnen bieden voor mijn probleem? Hoe werkt de Hue juist, ik ben nog een leek.
 
Ik zou graag verlichting hebben achteraan en aan de zijkant van mijn huis. Ook had ik dit alles vanuit een centraal punt willen bedienen, bv vanuit de living. Om niet bij elke schakeling naar een andere kamer te moeten gaan. Zou Philips Hue een oplossing kunnen bieden voor mijn probleem? Hoe werkt de Hue juist, ik ben nog een leek.
Ik gebruik Hue voor binnenverlichting. Er is een bridge die je aan uw router moet hangen en elke lamp maakt daar connectie mee via wifi. Je kunt draagbare schakelaars programmeren, tijdprogramma's instellen en alles vanuit de app doen. Als het voor buitenverlichting is, denk ik dat je moet controleren of je wifi voldoende bereik heeft. Laatste generatie lampen heeft ook bluetooth verbinding zonder bridge, maar dan moet je nog steeds in de buurt van de lamp zijn met uw gsm.
 
Er is een bridge die je aan uw router moet hangen en elke lamp maakt daar connectie mee via wifi.
Neen, dat klopt niet. De lampen maken draadloos verbinding met de Bridge via het ZigBee protocol.
Als het voor buitenverlichting is, denk ik dat je moet controleren of je wifi voldoende bereik heeft.
Heeft ook niets met WiFi te maken. De Hue lampen zetten een ZigBee mesh netwerk op. Elke lamp vergroot dus het bereik van het netwerk. Indien de afstand tussen de tuin en de Bridge te groot is, installeer je binnen gewoon ook ergens een Hue lamp om het bereik groter te maken. De buitenlamp zal dus met de Bridge communiceren via de binnenlamp.

Laatste generatie lampen heeft ook bluetooth verbinding zonder bridge, maar dan moet je nog steeds in de buurt van de lamp zijn met uw gsm.
Die Bluetooth functie is goed om mee te beginnen bij het kopen van de eerste lampen, zodat het laagdrempeliger wordt om in aanraking te komen met deze producten. Je dient immers de Bridge nog niet aan te schaffen.

Maar van zodra je ietwat serieus aan de slag wil met Hue, zowel in mogelijkheden als in aantal lampen, heb je die Bridge nodig.
 
Terug
Bovenaan