Slimmigheden bij totaal renovatie

strijkkeiZer?

Active member
Hej Guys,

Momenteel zijn mijn vrouw en ik bezig met een totaal verbouwing (enkel de buitenmuren en de traphal is blijven staan).
Hierbij zijn alle technieken gesloopt en worden deze vervangen.
Het vervangen van de technieken begint komende maand, we hadden hier oorspronkelijk een "idee" over, maar eerder deze week zijn we bij een bedrijf voor verlichting langs geweest en nu zie ik het bos door de bomen niet meer...

Oorspronkelijk waren wij aan het denken om Niko Home Control voor traditionele bekabeling te steken.
Echter blijkt dit nu toch minder te kunnen dan dat de verkopers van Easykit en Sack ons vertelden...

Wat willen wij kunnen:
  • Rolluikenramen /vlux rolluiken bedienen met een app.
  • Rolluikenramen /vlux rolluiken bedienen met een schakelaar/drukkknop
  • Rolluikenramen /vlux rolluiken programeren dat deze op bepaalde tijdstippen vanzelf open en toe gaan.
  • Nice to have is Gordijnen automatisch kunnen laten sluiten (dus niet zelf trekken), ook dit via app/knop/programmeren
  • Voor de verlichting een alles aan/uit knop naast de voordeur en in de slaapkamer hebben (nu vergeten we al is ergens een licht uit te doen en kan je helemaal terug lopen)
  • de alles aan/uit knop zou ik ook liefst via een app kunnen bedienen.
  • Er zijn 3 "zone's" die we dimbaar willen in de living, 1 slaapkamer en 1 zone in de badkamer, al mogen gerust alle "zone's" of alle lichten dimbaar zijn.
  • De verlichting moet met schakelaars aan de muur te bedienen zijn (onze dochter is nog geen 2 jaar, dus voor zij een eigen gsm met app's gaat hebben... of voor bezoekers...) alsook met een app.
    Dus eigenljik een systeem waar de schakelaars aan de muur een "virtuele" knop zijn en geen fysieke knop, want als ik het goed begrijp, bij bv phillips hue als je op de schakelaar duwt is je lamp volledig uit en niet meer te bedienen.
  • Nice to have als we onze airco's (daikin style geloof ik), onze ventilatie (zender comofair) en onze zonnepanelen (sunpower p6, met omvormer Solis S5-EH1P5K-L-BE omvormer) en laadpaal (model moet nog gekozen worden) mee slim zijn.
    Bv de airco's met een schakelaar kunnen bedienen.
    Ik vermoed van al die apparatuur dat er sowieso wel een standalone app zal zijn.
  • Nice to have, er komen volledig nieuwe radiators en een nieuwe thermostaat.
    Idealiter zouden we de badkamer "apart" willen kunnen instellen qua temperatuur, ik dacht bv aan tadoo knop ofzo?



Alles is nieuw, dus ik vermoed allemaal de "moderne systemen".
Volgens de verkopers van Easykit en Sack kon Niko Home Control voor traditionele bekabeling dit allemaal, maar na een telefoontje met Niko zelf ben ik er al minder zeker van (de support agent was nu niet de meest zelfzekere).
Bij de verlichtingswinkel werd er gesproken over het systeem "mi-boxer" voor de verlichting, dit leek mij niet slecht, als we dit dan combineren met somfy tahoma voor de rolluiken van de ramen en veluxen, dan leek het mij dat we niet alles in 1 app gaan hebben, maar wel alles "slim" is.
Echter na even rond te googlen lijkt "mi-boxer" een alieexpress merk te zijn dat te vergelijken valt met Phillips hue.
Hetgeen dat ons aansprak aan de "mi-boxer" setup was dat je de lampen kon laten schijnen in koud wit, warm wit, rgb, alles tussen koud en warm wit.
Alsook alle lampen individueel dimbaar.
Met een schakelmodule van 6€ die je in de traditionele niko drukknoppen inbouwt zijn de schakelaars dan "virtuele" knoppen en blijven de lichten bedienbaar ondanks dat bv de dochter op elke schakelaar is gaan duwen.

Het lijkt me sowieso al aangeraden om mijn electriciteit aan te leggen op traditionele wijze, zodat bij een wifi/internet downtime ik nog op de klassieke manier mijn verlichting kan bedienen.
Maar nu is dus de vraag:
Hebben jullie tips/aanraders welk systeem we best kunnen plaatsen?
We willen niet full knx/loxone/niko home control gaan, we willen het qua budget "behapbaar" houden, maar willen gerust "mi-boxer" laten vallen voor een ander merk/type als dit stabieler/veiliger gaat werken.

Alvast bedankt,
 
Uit je uitleg blijkt eigenlijk dat je graag de functies van een domoticasysteem wenst, maar je zit te kijken naar achteraf oplossingen, bedoeld voor als je voor voldongen feiten van traditionele bekabeling staat. Draadloos, met batterijtjes, omdat je niet anders kan, met inbouwmodules achter schakelaars e.d. zonder centrale sturing en zonder een coherent geheel.

Jij doet een totaalrenovatie waar je alles stript. Het houdt, imo, meer steek om ineens al uw bekabeling deftig te voorzien en een bedraad domoticasysteem te installeren (zoals Niko Home Contro, loxone, of andere).
Je moet voor jezelf eigenlijk uitmaken of je graag domotica/home automation wenst te implementeren, of niet. Voor half measures gaan vind ik eigenlijk zonde, zeker omdat je nu in een positie staat dat wel nog alles kan.

- verlichting: aparte kabels trekken van elektrische kast naar ieder verlichtingspunt
-- in de kast zelf zijn er verschillende opties om dat aan te sturen, gaande van dimmermodules (230VAC of 24VDC) specifiek aan het domoticasysteem, tot dmx-dimmers, etc
-- je spreekt over een paar zones waar je dimming wilt, maar het is eigenlijk zo simpel om gewoon overal dimming toe te passen. Voorzie voor alles dimmodules in de kast en steek in alle lampen dimbare LED's. Op de garage, berging en kelder na zijn al mijn kringen dimbaar. Ook handig om verschillende sferen en modes (vb nachtmode voor gedimd licht overal waar je komt) te voorzien.

- aparte kabels trekken naar iedere schakelaar (om schakelaars te bedraden als DI's op uw systeem) of buskabel langs alle schakelaars (om ze te benaderen via bussysteem)
-- bedraden als DI's is eenvoudig en universeel (vrij onafhankelijk van het gekozen domoticasysteem, kan uitgevoerd worden met eender welke drukschakelaar van elk merk)
-- via busschakelaars hangt je vast aan de schakelaars specifiek voor dat domoticasysteem (tenzij je kiest voor knx, dan zijn er wel weer meerdere merken die dat implementeren)

- rolluiken, screens en gordijnen: 5G1.5 kabel trekken per te bedienen punt naar de elektrische kast zodat je eenvoudige bedrade motoren kan toepassen (bedraad als UP/Down/N/PE, en aangestuurd met relais' van je domoticasysteem). Geen gezever met oplaadbare batterijen en aparte apps.

- in elke ruimte bewegingssensoren voorzien: kabels trekken tussen ieder sensorpunt en elektrische kast. Idem als bij schakelaars: aansluiten als DI's (universeel, 3rd party sensoren mogelijk) of met buskabel (meestal beperkt tot de sensoren van dat domoticasysteem).


Om technieken zoals omvormer, airco, ventilatie, warmtepomp e.d. slim te maken kijk je best dat ze aanstuurbaar zijn via modbus tcp/ip. Je verbindt ze dan gewoon op je netwerk en benadert ze met je domoticasysteem, via modbus tcp/ip.

Het lijkt mij aangewezen dat uw home automation systeem geen aaneenschakeling is van apps (een app om de rolluiken te bedienen, eentje om de warmtepomp aan te sturen, weer eentje om uw licht aan en uit te doen) wordt, maar zoveel mogelijk automatisch (zonder manuele bediening) gestuurd wordt door uw domoticasysteem.

's nachts wil je niet je gsm pakken om het licht gedimd aan te doen tot in het toilet, om het daarna weer via een app uit te zetten. Nee, ik stap 's nachts uit mijn bed en dat gebeurt gewoon.
Idem voor screens die op warme dagen dicht gaan als de zon in die richting staat, mijn gordijnen en lichten die automatisch dicht en uit gaan als ik mijn huis in nachtmode zet, mijn warmtepomp die warmer water maakt als er veel PV-overschot is, de laadpaal die zijn laadstroom automatisch aanpast zodat alle PV-overschot wordt gebruikt (en niet geïnjecteerd), maar ook niet meer dan dat, etc.
Het beste domoticasysteem is er eentje waar je op zo weinig mogelijk knoppen moet drukken om dingen te laten gebeuren.



____
De oplossing die je bekeek, NHC voor traditionele bekabeling, zijn draadloze modules voor schakelaars, stopcontacten, bewegingsmelders, etc., op zigbee protocol.

- Die schakelaars zijn drukschakelaars, met ingebouwd een schakelcontact. De verbonden verlichting is te bedienen door ter plaatse op de schakelaar te duwen, of draadloos (vanuit een hub met logica) de schakelaar een commando te geven
- stopcontacten idem: schakelen aan/uit via commando uit uw control hub
- bewegingssensoren: verbonden met uw hub, vereisen batterijen

Daar bestaan varianten op. Zwave is een ander populair draadloos protocol (Fibaro is daar een bekende vendor van).

Dat alles is niet zo heel goedkoop. Ik heb vroeger ons appartement (opgeleverd met traditionele bekabeling) zo geautomatiseerd. Daar ben je ook snel 1500€ verder aan moduletjes.

Met deze systemen moet je ook goed opletten hoe je ze gaat (kan) samenbinden met andere systemen (zoals bv Somfy draadloze motoren).
Niet elke vendor ondersteunt zomaar alle integraties met 3rd party systemen.

Je kan je toevlucht nemen tot vendor agnostische oplossingen zoals homeassistent, domoticz of openhab. Die slagen er wel in om zeer veel systemen met elkaar samen te binden tot één controleerbaar geheel.

Maar nogmaals...in een nieuwbouw/totaalrenovatie? Imo pas je dit toe in een bestaand huis omdat je niet anders kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier alles met KNX. Qua kostprijs bekabeling vs klassieke installatie is er quasi geen verschil (meer kabels nodig maar buskabel is goedkoper dan elektriciteitskabel). Enige extra kost zijn uw KNX modules en de programmatie ervan (heb een cursus gevolgd om zelf te programmeren).

En met KNX kan je makkelijk met een basis module beginnen en een 4 dim kanaal, om nadien uit te breiden met extra dim kanalen als je dat zou wensen. Uw basis module + een module voor 4 lichtpunten te dimmen kost bv een 800 euro excl btw.

Alles bedienbaar via 1 enkele app, futureproof en niet afhankelijk van een bepaalde leverancier (itt niko bv).
 
Uit je uitleg blijkt eigenlijk dat je graag de functies van een domoticasysteem wenst, maar je zit te kijken naar achteraf oplossingen, bedoeld voor als je voor voldongen feiten van traditionele bekabeling staat. Draadloos, met batterijtjes, omdat je niet anders kan, met inbouwmodules achter schakelaars e.d. zonder centrale sturing en zonder een coherent geheel.

Jij doet een totaalrenovatie waar je alles stript. Het houdt, imo, meer steek om ineens al uw bekabeling deftig te voorzien en een bedraad domoticasysteem te installeren (zoals Niko Home Contro, loxone, of andere).
Je moet voor jezelf eigenlijk uitmaken of je graag domotica/home automation wenst te implementeren, of niet. Voor half measures gaan vind ik eigenlijk zonde, zeker omdat je nu in een positie staat dat wel nog alles kan.

- verlichting: aparte kabels trekken van elektrische kast naar ieder verlichtingspunt
-- in de kast zelf zijn er verschillende opties om dat aan te sturen, gaande van dimmermodules (230VAC of 24VDC) specifiek aan het domoticasysteem, tot dmx-dimmers, etc
-- je spreekt over een paar zones waar je dimming wilt, maar het is eigenlijk zo simpel om gewoon overal dimming toe te passen. Voorzie voor alles dimmodules in de kast en steek in alle lampen dimbare LED's. Op de garage, berging en kelder na zijn al mijn kringen dimbaar. Ook handig om verschillende sferen en modes (vb nachtmode voor gedimd licht overal waar je komt) te voorzien.

- aparte kabels trekken naar iedere schakelaar (om schakelaars te bedraden als DI's op uw systeem) of buskabel langs alle schakelaars (om ze te benaderen via bussysteem)
-- bedraden als DI's is eenvoudig en universeel (vrij onafhankelijk van het gekozen domoticasysteem, kan uitgevoerd worden met eender welke drukschakelaar van elk merk)
-- via busschakelaars hangt je vast aan de schakelaars specifiek voor dat domoticasysteem (tenzij je kiest voor knx, dan zijn er wel weer meerdere merken die dat implementeren)

- rolluiken, screens en gordijnen: 5G1.5 kabel trekken per te bedienen punt naar de elektrische kast zodat je eenvoudige bedrade motoren kan toepassen (bedraad als UP/Down/N/PE, en aangestuurd met relais' van je domoticasysteem). Geen gezever met oplaadbare batterijen en aparte apps.

- in elke ruimte bewegingssensoren voorzien: kabels trekken tussen ieder sensorpunt en elektrische kast. Idem als bij schakelaars: aansluiten als DI's (universeel, 3rd party sensoren mogelijk) of met buskabel (meestal beperkt tot de sensoren van dat domoticasysteem).


Om technieken zoals omvormer, airco, ventilatie, warmtepomp e.d. slim te maken kijk je best dat ze aanstuurbaar zijn via modbus tcp/ip. Je verbindt ze dan gewoon op je netwerk en benadert ze met je domoticasysteem, via modbus tcp/ip.

Het lijkt mij aangewezen dat uw home automation systeem geen aaneenschakeling is van apps (een app om de rolluiken te bedienen, eentje om de warmtepomp aan te sturen, weer eentje om uw licht aan en uit te doen) wordt, maar zoveel mogelijk automatisch (zonder manuele bediening) gestuurd wordt door uw domoticasysteem.

's nachts wil je niet je gsm pakken om het licht gedimd aan te doen tot in het toilet, om het daarna weer via een app uit te zetten. Nee, ik stap 's nachts uit mijn bed en dat gebeurt gewoon.
Idem voor screens die op warme dagen dicht gaan als de zon in die richting staat, mijn gordijnen en lichten die automatisch dicht en uit gaan als ik mijn huis in nachtmode zet, mijn warmtepomp die warmer water maakt als er veel PV-overschot is, de laadpaal die zijn laadstroom automatisch aanpast zodat alle PV-overschot wordt gebruikt (en niet geïnjecteerd), maar ook niet meer dan dat, etc.
Het beste domoticasysteem is er eentje waar je op zo weinig mogelijk knoppen moet drukken om dingen te laten gebeuren.



____
De oplossing die je bekeek, NHC voor traditionele bekabeling, zijn draadloze modules voor schakelaars, stopcontacten, bewegingsmelders, etc., op zigbee protocol.

- Die schakelaars zijn drukschakelaars, met ingebouwd een schakelcontact. De verbonden verlichting is te bedienen door ter plaatse op de schakelaar te duwen, of draadloos (vanuit een hub met logica) de schakelaar een commando te geven
- stopcontacten idem: schakelen aan/uit via commando uit uw control hub
- bewegingssensoren: verbonden met uw hub, vereisen batterijen

Daar bestaan varianten op. Zwave is een ander populair draadloos protocol (Fibaro is daar een bekende vendor van).

Dat alles is niet zo heel goedkoop. Ik heb vroeger ons appartement (opgeleverd met traditionele bekabeling) zo geautomatiseerd. Daar ben je ook snel 1500€ verder aan moduletjes.

Met deze systemen moet je ook goed opletten hoe je ze gaat (kan) samenbinden met andere systemen (zoals bv Somfy draadloze motoren).
Niet elke vendor ondersteunt zomaar alle integraties met 3rd party systemen.

Je kan je toevlucht nemen tot vendor agnostische oplossingen zoals homeassistent, domoticz of openhab. Die slagen er wel in om zeer veel systemen met elkaar samen te binden tot één controleerbaar geheel.

Maar nogmaals...in een nieuwbouw/totaalrenovatie? Imo pas je dit toe in een bestaand huis omdat je niet anders kan.

Ik heb hier alles met KNX. Qua kostprijs bekabeling vs klassieke installatie is er quasi geen verschil (meer kabels nodig maar buskabel is goedkoper dan elektriciteitskabel). Enige extra kost zijn uw KNX modules en de programmatie ervan (heb een cursus gevolgd om zelf te programmeren).

En met KNX kan je makkelijk met een basis module beginnen en een 4 dim kanaal, om nadien uit te breiden met extra dim kanalen als je dat zou wensen. Uw basis module + een module voor 4 lichtpunten te dimmen kost bv een 800 euro excl btw.

Alles bedienbaar via 1 enkele app, futureproof en niet afhankelijk van een bepaalde leverancier (itt niko bv).

Thanks both alvast voor de reply.

Oorspronkelijk hadden wij het idee dat we enkel de lichten wouden kunnen uitdoen, 4 zone's dimmen en de rolluiken met een app bedienen (ipv langs elke raam te wandelen en de schakelaar om te zetten).
Volgens easykit en sack was een full home control overkill en kwamen we met de "voor traditionele bekabeling" toe.
Het prijsverschil bij beide was +-10K

Full domotica is interessant, maar 10k of meer hebben we er niet voor over (op overschot).
Ik wou de elektriciteit ook zelf doen om kosten te besparen (het laten leggen van traditionele bekabeling was een meerkost van 7k.
Nu doe ik de bekabeling en een bevriende elentrieker doet de kast (rekent hier<4u voor)

Al is het misschien ook zo dat we nooit een deftige uitleg hebben gehad in het prijsverschil en de meerwaarde van een full niko homecontrol of consoorten.

Welk systeem leent zich het beste toe om het zelf te plaatsen?
Ik heb vroeger toen we een deel van het huis hebben herbekabeld (maar dat deel doen we nu ook opnieuw) volledig zelf bekabeled op traditionele wijze.
Qua "programmeren" van een domotica systeem, ik ben IT'er, maar geen programmeur.
Is een Niko Home control hier dan misschien het interessantste?

Nogmaals al bedankt voor jullie feedback
 
Ik heb zelf loxone geplaatst. Als je ooit een plc geprogrammeerd hebt, kan je loxone programmeren. Dat werkt met functieblok diagrammen.
Details van NHC ken ik niet.

Maar er is meer aan de planning van een domoticasysteem dan dat, en zonder deftige voorbereiding loop je tegen veel aan.

- Intekenen van alle functies (posities van sensoren, schakelaars, lichtpunten, screens, gordijnen, magneetcontacten, ...) op plotplan.
- opmaken van een instrumentindex
- opmaken van io allocation list
- opmaken kabellijst
- opmaken klemmenlijst
- meerdraadschema van uw domoticakast (ik raad ten zeerste af te bekabelen "op t gevoel')
- layout van uw kastcomponenten
- opstellen bill of material (instrumentindex, kabel en klemmenlijst nodig)

En dan pas construction:
- slijpen en trekken kabels
- bekabelen kast(en)
- plaatsen en aansluiten kast(en)
- programmatie domotica


Ik ben wel wat biased want mijn beroep is E&I / automatisatie ingenieur dus ik benaderde zoiets als een project op het werk, in het klein en ik beschrijf zaken als "kast bekabelen" en "domotica programmeren" als iets triviaals maar ik snap wel dat als je daar beroepshalve niet veel affiniteit mee hebt, het absoluut niet vanzelfsprekend is.
Grote tip is wel dat goede planning (engineering) heel veel problemen' en gevloek zal voorkomen.
Voor ge aan een stap begint moet ge weten wat je gaat doen en hoe.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me toch een ambitieus project voor een dhz zonder voorkennis. Een goede installateur met kennis en ervaring kost geld en is het waard. Dat iedereen denkt; kan ik ook,dat snap ik niet.
 
Lijkt me toch een ambitieus project voor een dhz zonder voorkennis. Een goede installateur met kennis en ervaring kost geld en is het waard. Dat iedereen denkt; kan ik ook,dat snap ik niet.
njah maar ik blijf van mening dat wij geen full domotica nodig hebben/willen.
Ik denk dat wij perfect gelukkig zouden zijn met een traditionele bekabeling, waarbij de verlichting "slim" is door phillips hue/mi-boxer, de stopcontacten gewoon stopcontacten zijn en de rolluiken via somfy tahoma werken.
En dat kan ik sowieso wel zelf in orde brengen
 
Ik ben van mening, hoe minder domotica in een huis, hoe beter, maar wie ben ik? 🙃
Hier net hetzelfde, ik wil in huis mijn gsm net zo weinig mogelijk vastpakken.

Lichakelaar uit, lichtschakelaar aan, rolluiken bedienen via een centrale bordje waar 5 schakelaars staan…
Dat gaat eeuwig mee,

Mijn wederhelft zit via haar gsm de wasmachine en de verwarming boven te bedienen, sommige lichtschakelaars ook,
Net extra vermoeiend.

Alleen het alarm bedien ik via een app, dat is handiger als via een paneeltje.
 
Grappig dat mensen denken dat je in een huis met domotica u lichten met een app bedient. Alsook dat dit blijkbaar niet werkt als je niet de app hebt. :)

Of je domotica wilt of niet, hangt van de persoon af en de wensen. Maar ik moet toch vaak lachen met de commentaar dat er dan gegeven wordt. :p
 
Hier net hetzelfde, ik wil in huis mijn gsm net zo weinig mogelijk vastpakken.

Lichakelaar uit, lichtschakelaar aan, rolluiken bedienen via een centrale bordje waar 5 schakelaars staan…
Dat gaat eeuwig mee,

Mijn wederhelft zit via haar gsm de wasmachine en de verwarming boven te bedienen, sommige lichtschakelaars ook,
Net extra vermoeiend.

Alleen het alarm bedien ik via een app, dat is handiger als via een paneeltje.
Domotica is in sé dat, zo weinig mogelijk iets vastpakken. Uw lichten zullen automatisch branden op plekken waar jij dat wil en uw rolluiken zullen openen wanneer bv de zon opkomt en sluiten als de zon ondergaat.


Wasmachine e.d. met een app vanop afstand bedienen is geen domotica.
 
Grappig dat mensen denken dat je in een huis met domotica u lichten met een app bedient. Alsook dat dit blijkbaar niet werkt als je niet de app hebt. :)

Of je domotica wilt of niet, hangt van de persoon af en de wensen. Maar ik moet toch vaak lachen met de commentaar dat er dan gegeven wordt. :p
De vraag is vooral of je binnen een paar decennia dezelfde domotica componenten nog zal vinden bij een defect.
En of toekomstige eigenaars bij de verkoop van een huis daarop zitten te wachten.
 
De vraag is vooral of je binnen een paar decennia dezelfde domotica componenten nog zal vinden bij een defect.
En of toekomstige eigenaars bij de verkoop van een huis daarop zitten te wachten.
Of dat er over 30 jaar dezelfde componenten er zijn, dat weet je inderdaad niet. Maar maakt dat uit? Je kunt er andere componenten tussen steken.
Als ik hier morgen beslis ik moet geen domotica meer hebben, dan haal ik dat er tussen uit. Het is niet dat ik dan gans mijn woning moet verbouwen, ik moet enkel in de zekeringkast zitten.

Het enige is dan wel dat ik terug een “dom” huis heb. Veel functies vallen weg, maar die zou ik ook niet gehad hebben als ik geen domotica had. Daarmee hangt af welke wensen je wilt.

Ik heb mijn vorige woning verkocht met domotica en heb bij niemand eigenlijk gemerkt dat ze daar een probleem mee hadden, in tegendeel. Moest dat wel het probleem zijn geweest. Geen probleem, haal ik dat er wel tussenuit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Als semi-open systeem bestaat tegenwoordig ook de Eltako Fam14 serie; eigenlijk heel vergelijkbaar met hun oude teleruptoren/dimmers, maar dan met een bus dat je via usb aan HomeAssistant kan hangen, alsook gewoon via hun software helemaal kan instellen naar wens.

Modules om 10 drukknoppen aan te sluiten: https://www.conrad.be/nl/p/eltako-fts14em-besturingssysteem-din-rails-2162186.html
4-voudige 230V schakelaar voor gloeilampen (om vier lichtkringen aan te sturen): https://www.conrad.be/nl/p/eltako-f...85-4-kanaals-din-rails-2162172.html?insert=62
4-voudige 230V schakelaar voor LED (om 4 lichtkringen aan te sturen): https://www.conrad.be/nl/p/eltako-f...en-max-1800-w-2162190.html#productDescription
2-voudige 230V schakelaar (om 2 lichtkringen aan te sturen): https://www.conrad.be/nl/p/eltako-f...85-2-kanaals-din-rails-2162173.html?insert=62
1-10V dimmer/voorschakelaar: https://www.conrad.be/nl/p/eltako-f...-rails-schakelvermogen-max-600-w-2162415.html
universele 230V dimmer: https://www.conrad.be/nl/p/eltako-f...-rails-schakelvermogen-max-400-w-2162176.html
EnOcean USB hub om bvb met HomeAssistant te verbinden: https://www.conrad.be/nl/p/eltako-fgw14-usb-gateway-rs485-rack-2637562.html

Er zijn nog tal van andere waarvan ik niet de juiste functie zou kunnen omschrijven, maar had dit 4 jaar geleden bestaan, had ik veel blijer geweest met mijn installatie :confused2:.
 
Dat is de reden dat ik het huis klassiek wil bekabelen, zodanig dat alles ook werkt zonder een app op je gsm.
Je doet er mee wat je wil natuurlijk. Mijn huis is ook nog volledig bedienbaar met de standaard niko-schakelaartjes die tegen de muur hangen. Mijn kinderen zijn 3 en 5. Uiteraard lopen die niet met een app door het huis. Maar in feite moeten ze ook nooit iets doen, want alles gebeurt gewoon automatisch.
Alles moeten bedienen met een app heeft ook een zeer lage WAF. Mijn vrouw zou me rap terugfluiten.

Het punt is dat als je traditioneel bekabelt, de mogelijkheden achteraf beperkt zijn, terwijl als je alles in ster legt, denkt aan kabels voor sensors in het plafond, etc., alle mogelijkheden (inclusief die van klassieke "domme" bediening) open zijn. De beslissing moet echter nu genomen worden want achteraf aanpassen gaat niet.

Leg je nu bv geen 5G1.5 kabels naar je ramen voor screens en gordijnen, dan ga je in de toekomst nooit een bedrade motor kunnen installeren. Uiteraard heeft Somfy een heleboel draadloos aanbod, met afstandsbedieningen en apps. Maar persoonlijk wil ik dat helemaal niet manueel bedienen, of om de zoveel tijd de accu opladen.
 
Ik heb hier alles met KNX. Qua kostprijs bekabeling vs klassieke installatie is er quasi geen verschil (meer kabels nodig maar buskabel is goedkoper dan elektriciteitskabel). Enige extra kost zijn uw KNX modules en de programmatie ervan (heb een cursus gevolgd om zelf te programmeren).

En met KNX kan je makkelijk met een basis module beginnen en een 4 dim kanaal, om nadien uit te breiden met extra dim kanalen als je dat zou wensen. Uw basis module + een module voor 4 lichtpunten te dimmen kost bv een 800 euro excl btw.

Alles bedienbaar via 1 enkele app, futureproof en niet afhankelijk van een bepaalde leverancier (itt niko bv).
Maar die KNX software kost toch stukken van mensen, of heb je daar een alternatief voor?
 
Maar die KNX software kost toch stukken van mensen, of heb je daar een alternatief voor?

Als je deze zelf wil aankopen om zelf te programmeren, licentie kost 350 euro eenmalig.

Indien je alles wil laten programmeren door een installateur, reken op 1 werkdag.
 
Je doet er mee wat je wil natuurlijk. Mijn huis is ook nog volledig bedienbaar met de standaard niko-schakelaartjes die tegen de muur hangen. Mijn kinderen zijn 3 en 5. Uiteraard lopen die niet met een app door het huis. Maar in feite moeten ze ook nooit iets doen, want alles gebeurt gewoon automatisch.
Alles moeten bedienen met een app heeft ook een zeer lage WAF. Mijn vrouw zou me rap terugfluiten.

Het punt is dat als je traditioneel bekabelt, de mogelijkheden achteraf beperkt zijn, terwijl als je alles in ster legt, denkt aan kabels voor sensors in het plafond, etc., alle mogelijkheden (inclusief die van klassieke "domme" bediening) open zijn. De beslissing moet echter nu genomen worden want achteraf aanpassen gaat niet.

Leg je nu bv geen 5G1.5 kabels naar je ramen voor screens en gordijnen, dan ga je in de toekomst nooit een bedrade motor kunnen installeren. Uiteraard heeft Somfy een heleboel draadloos aanbod, met afstandsbedieningen en apps. Maar persoonlijk wil ik dat helemaal niet manueel bedienen, of om de zoveel tijd de accu opladen.
dat is de reden waarom ik al 4 nachten niet slaap :p
Ik moet NU de juiste keuze maken.

De elektricien die de kast komt zetten en al het materiaal aan me verkoopt (een vriend) blijkt nu niet de beste elektricien voor dit soort taken te zijn...
Krijg er weinig info van en op elke vraag is het "zal ik eens moeten bekijken"
 
dat is de reden waarom ik al 4 nachten niet slaap :p
Ik moet NU de juiste keuze maken.

De elektricien die de kast komt zetten en al het materiaal aan me verkoopt (een vriend) blijkt nu niet de beste elektricien voor dit soort taken te zijn...
Krijg er weinig info van en op elke vraag is het "zal ik eens moeten bekijken"

Zelf ben ik ook eerder van gedacht als aXl.

Ga je stevig renoveren of nieuwbouw, zou ik ook eerder opteren om alles in ster te leggen. Elke lichtgroep gaat naar de kast en elke schakelaar naar de kast met bekabeling.
Dat vind ik een hedendaagse traditionele bekabeling. Zo kun je elke kant uit. Je bent niet afhankelijk van internet of uw thuisnetwerk of Zigbee en consoorten, alles is bekabeld. Wil je domotica kun je dat makkelijk plaatsen, wil je het niet zet er dan wat impulsrelais,.....

Uw schakelaars en verlichting in bus leggen dan kun je in mijn ogen spreken van geen traditionele bekabeling.

Als ik kijk naar uw wensenlijst is dat nu niet uitgebreid. Daar is niets mis mee, wil maar aantonen dat je daarvoor niet all the way moet gaan in domotica. Koopt uw de basic en je kunt al 95% van u lijst afvinken en de opties in de toekomst zijn veel male groter, als je toch beslist om verder te gaan. Uw oplossing heeft ook zijn prijskaartje uiteindelijk.

Je kunt steeds eens horen bij installateurs die zelfbouw pakketten aanbieden met ondersteuning. Hier in de streek heb je er toch verschillende.
Ik heb dat in begin ook gedaan. Na mijn eerste gesprek was ik zelf geïnteresseerd en heb ik daar veel over opgezocht. Maar na al het opzoekwerk viel het mij op dat het allemaal best eenvoudig is en heb ik dan ook alles zelf gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan