Dilemma bij opfrissingswerken en verwarming/koeling

Draconii

Member
Ik weet niet of het hier in een aparte topic thuishoort of in de warmtepomp topic.

We wonen in een huis van 13 jaar oud (halfopen/houtskeletbouw).

We zijn aan het kijken voor een offerte met airco's voor boven (3 slaapkamers). Gaswandketel is ook 13 jaar oud. Daarnaast willen we ook gans het huis mooi opdoen, muren en plafonds herstellen, renovatievlies laten hangen en schilderen + boven laminaat laten leggen.

EPC Waarde bij bouwen was 118kWh/m², later hebben we 3900Wp aan zonnepanelen opgelegd met een omvormer van 2,5kW

Is het dom om iets meer uit te geven aan een lucht lucht warmtepomp en dan ook 2 units beneden te zetten die verwarmen/koelen. En gans de gasinstallatie buiten te kieperen, radiatoren laten wegnemen? Ik begrijp dat de gemiddelde gaswandketel een levensduur heeft van 12-15 jaar (Bulex met expansievat in de ketel).

Gasverbruik is maximaal 9000kWh op jaarbasis dus dit is ook ok denk ik. We hebben geen vloerverwarming.

We hebben wel een laadpaal en elektrische auto.

Ik heb gewoon geen zin om alles op te laten doen en dan binnen 2 jaar moeten kijken voor een nieuwe installatie waarbij je je radiatoren wegneemt en opnieuw mag herbeginnen met die muren te herstellen (7 muren)
 
Persoonlijk vind ik verwarming via L/L niet fijn. Warmt de lucht op, niet de massa. Probeer dat eerst maar eens ergens uit. Is er VVW aanwezig? Dan zou ik eerder L/W kiezen + airco boven.
 
Dus eigenlijk gewoon airco boven steken en dan als de gasketel kapot is een lucht/water systeem laten steken? Eerste installateur was ook niet echt voor L/L als hoofdverwarming (wordt soms als onaangenaam ervaren). Nu we hebben weinig massa gezien we een houtskeltbouw hebben.

We hebben geen vloerverwarming
 
Wij hebben bij onze totaalrenovatie twee jaar geleden ook alle radiatoren verwijderd. Boven hebben we in elke kamer een lucht-luchtwarmtepomp voor verwarming en koeling. Beneden gebruiken we airco om te koelen en eventueel te verwarmen, aangevuld met een moderne pelletkachel omdat we die stralingswarmte en gezelligheid aangenamer vinden dan alleen warme lucht. Enorm tevreden van onze keuze op meerdere vlakken (comfort, mindere afhankelijkheid van gas, ...).
 
Ik weet niet of het hier in een aparte topic thuishoort of in de warmtepomp topic.

We wonen in een huis van 13 jaar oud (halfopen/houtskeletbouw).

We zijn aan het kijken voor een offerte met airco's voor boven (3 slaapkamers). Gaswandketel is ook 13 jaar oud. Daarnaast willen we ook gans het huis mooi opdoen, muren en plafonds herstellen, renovatievlies laten hangen en schilderen + boven laminaat laten leggen.

EPC Waarde bij bouwen was 118kWh/m², later hebben we 3900Wp aan zonnepanelen opgelegd met een omvormer van 2,5kW

Is het dom om iets meer uit te geven aan een lucht lucht warmtepomp en dan ook 2 units beneden te zetten die verwarmen/koelen. En gans de gasinstallatie buiten te kieperen, radiatoren laten wegnemen? Ik begrijp dat de gemiddelde gaswandketel een levensduur heeft van 12-15 jaar (Bulex met expansievat in de ketel).

Gasverbruik is maximaal 9000kWh op jaarbasis dus dit is ook ok denk ik. We hebben geen vloerverwarming.

We hebben wel een laadpaal en elektrische auto.

Ik heb gewoon geen zin om alles op te laten doen en dan binnen 2 jaar moeten kijken voor een nieuwe installatie waarbij je je radiatoren wegneemt en opnieuw mag herbeginnen met die muren te herstellen (7 muren)
Bespreek dit eventjes met je EPC-man of vrouw. Die kan je gericht advies geven, en kostprijs was in mijn geval goed te doen.
 
Wij hebben nog steeds onze gasketel (21j oud) en radiatoren als backup (bvb bij stroomuitval kan ik onze gasketel nog gebruiken met onze Marstek batterijen, met een WP ipv gasketel zal dat niet lang duren) en voor in de winter als we een energiecontract hebben met lage gasprijs (en voor SWW), maar verwarmen in de tussenseizoenen altijd met onze airco's (met opbrengst van zonnepanelen). Ik begrijp nog steeds niet wat mensen als onaangenaam ervaren bij verwarmen met airco's als het correct gebruikt wordt. Met correct gebruik bedoel ik: 24/7 laten aanstaan, ventilator op laagste stand (stille modus) en airco ook gericht zodat je niet in de luchtstroom zit. De massa warmt zo ook automatisch op aangezien het 24/7 warm is in huis. Onze vloer is bvb gewoon warm wanneer we enkel verwarmen met onze airco's, gelijkaardig aan wanneer we verwarmen met gasketel + radiatoren.

Radiatoren verwijderen zou ik persoonlijk niet doen om opties open te houden als je ooit toch voor een L/W warmtepomp zou willen gaan (ook beter voor de waarde van je huis omdat je opties openhoudt) en de vloer niet wil openbreken voor vloerverwarming, maar L/L WP is volwaardige verwarming wat mij betreft. De mensen die het als onaangenaam ervaren, gebruiken de verwarming verkeerd imo.
 
Terug
Bovenaan