De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Dat MPH ergens een optie is kan ik nog inkomen, ik zou die toch nog niet volledig als "oude stempel" beschouwen. Maar Broos in dat rijtje zetten is er toch wel helemaal over? Is die niet al lang op pensioen? Die is pas "oude stempel" lijkt me.
 
Als het klopt, is het toch wel behoorlijk dwaas om Clement al af te schrijven. Hier maakt dat trio toch geen goede beurt hoor. We hebben niet de beste coach nodig in het algemeen, maar wel een coach die de nieuwe generatie op een goede manier kan inluiden. En dan vind ik het doodjammer dat een Clement al op voorhand wordt afgeschreven, heeft toch wel wat bewezen al bij Club en Monaco.

Nu goed, ik ga niet klagen als ze met Zidane, Pochettino, Van Gaal of Conte afkomen. Maar als ze voor een buitenlander onder dat niveau gaan, kunnen ze evengoed Clement een kans geven.

Ik heb ook gelezen dat ze blijkbaar een vacature gaan uitschrijven. Persoonlijk geen fan van, de beslissingsnemers kunnen toch beter hun lijstje afwerken en hun favorieten al wat proberen paaien?
 
En waarom is dat erover?
Ik zie het ook liever niet gebeuren hoor. Maar is wel het profiel dat ik veel liever bondscoach zie worden dan de zoveelste uitbollende trainer.
Op basis van wat zou Kompany trainer van de Rode Duivels moeten worden? Draai en keer het zoals je wil maar Kompany heeft als trainer nog alles te bewijzen. + mensen die hun vriend als trainer willen aanstellen? + kan me niet inbeelden dat hij daar zelf zin in heeft. Jonge coaches met ambitie worden imo geen nationale coach. Flick zal daar ook wel spijt van hebben denk ik.

Ervaren coaches =/= uitbollen toch?
Laatste winnaars: Mancini, Descamps, Santos, Low, Del Bosque (2x), Aragones, Lippi, …
 
Ik heb ook gelezen dat ze blijkbaar een vacature gaan uitschrijven. Persoonlijk geen fan van, de beslissingsnemers kunnen toch beter hun lijstje afwerken en hun favorieten al wat proberen paaien?
Hebben ze vorige keer ook wel gedaan, denk ik.

Maar goed, al die makelaars schieten natuurlijk direct in gang zodra er ergens een coach opstapt. Dus aanvragen zullen sowieso binnenstromen. Wat niet wegneemt dat mensen bij de bond eens kunnen polsen bij bepaalde trainers of ze zich niet kandidaat willen stellen.
Toch niet meer dan logisch dat deze spelers, die wel wat van het hedendaagse voetbal kennen lijkt mij, opperen voor een jongere modernere trainer, ipv af te komen met een oubollige trainer die de voeling met het hedendaagse voetbal mist. Iets wat met het halen van Preudhomme of Broos wel het geval zou zijn.
Ik denk dat dat de verkeerde criteria zijn.

Kijk naar Van Gaal, die kan je bezwaarlijk jong noemen natuurlijk (jong van geest misschien).
Trainers die vast blijven zitten in een oude denkwijze die vallen vroeg of laat toch uit het circuit hoor.

Gewoon zoeken naar een ervaren coach, die al op het hoogste niveau gewerkt heeft, liefst met adelbrieven. Een coach die tactisch sterk en flexibel is, met goede people-skills. En dan moet je hem nog kunnen betalen natuurlijk...
 
Nilis is mijn favoriete Belgische speler aller tijden, maar laten we niet lullen : Hazard was veel beter in de interlands. Ik was te plat om te weten waar het aan lag indertijd, maar ik heb die misschien 4-5x goed zien spelen voor België.
In de periode van Nilis speelden de Belgen zeer defensief, nooit met de intentie om dominant te spelen. De matchen waar we 'moesten komen', heeft hij zijn streng getrokken. Dankzij Nilis schakelen we Ierland uit in de barrages. In de heenmacht maakt hij een halve wereldgoal en in de terugmatch doet hij ook alles kantelen. Op het WK 98 speelt hij een wervelende eerste helft en schiet ons staalhard op voorsprong. Wat een tijden..
 
De 8 overgebleven ploegen hebben allemaal weer een bondscoach van eigen nationaliteit, zeker?

Die statistiek zal in ieder geval dus overeind blijven ;)
 
Op basis van wat zou Kompany trainer van de Rode Duivels moeten worden? Draai en keer het zoals je wil maar Kompany heeft als trainer nog alles te bewijzen. + mensen die hun vriend als trainer willen aanstellen? + kan me niet inbeelden dat hij daar zelf zin in heeft. Jonge coaches met ambitie worden imo geen nationale coach. Flick zal daar ook wel spijt van hebben denk ik.

Ervaren coaches =/= uitbollen toch?
Laatste winnaars: Mancini, Descamps, Santos, Low, Del Bosque (2x), Aragones, Lippi, …

Absoluut mee eens.

Voor mij hoeft Kompany wel niet te wachten tot hij 60 is. Als hij gedurende de komende 10 jaar goede dingen laat zien als coach, mag hij gerust dan al bondscoach worden.
 
Absoluut mee eens.

Voor mij hoeft Kompany wel niet te wachten tot hij 60 is. Als hij gedurende de komende 10 jaar goede dingen laat zien als coach, mag hij gerust dan al bondscoach worden.
Maar zou die daar zin in hebben? Stel dat hij echt doorbreekt en ergens prijzen pakt. Een winnaar als Kompany kennende wil naar de absolute top en met zijn connectie bij Man City…

Het zou iig goed zijn dat Belgische coaches zich blijven ontwikkelen en die stap naar het buitenland durven zetten. Kompany, Still, Clement, … Vrancken heeft het imo ook wel in zich
 
Als dit klopt betrokken spelers gewoon niet meer oproepen.
Wie zijn zij feitelijk om te oordelen over een MPH, Hugo Broos, Clement of welke Belgische trainer dan ook ?

Opnieuw opbouwen met spelers die écht willen spelen voor de nationale ploeg en die niet neerkijken op een Belgische trainer voor de nationale ploeg.
Ik weet niet of het klopt, zoals ik al zei, maar dat zijn gasten die zeer grote clubbelangen hebben, commercieel en sportief, en misschien wel graag naar de nationale ploeg komen maar dan wel als er een bepaald ambitieniveau kan heersen. En dat ga je wellicht niet krijgen met pakweg bondscoach Glenn De Boeck.

De lat mag hoog zou ik zeggen. Daar profiteert het Belgisch voetbal van. Laat dat eng nationalisme maar achterwege.
 
Op basis van wat zou Kompany trainer van de Rode Duivels moeten worden? Draai en keer het zoals je wil maar Kompany heeft als trainer nog alles te bewijzen. + mensen die hun vriend als trainer willen aanstellen? + kan me niet inbeelden dat hij daar zelf zin in heeft. Jonge coaches met ambitie worden imo geen nationale coach. Flick zal daar ook wel spijt van hebben denk ik.

Ervaren coaches =/= uitbollen toch?
Laatste winnaars: Mancini, Descamps, Santos, Low, Del Bosque (2x), Aragones, Lippi, …
Als klopt wat in LDH staat is dat gewoon een teken dat ze hem hoog inschatten, wat niet vreemd was aangezien het jarenlang hun leider was waar ze allemaal naar luisterden.
Dat hij het moet worden heeft hier niemand gezegd. Dat hij het gaat worden nog minder, dat staat zelfs bijna letterlijk in dat artikel. Die gaat inderdaad carrière maken in Engeland nu. Als dat een succes wordt weet ik niet of je hem hier nog ziet, als het geen succes wordt weet ik niet of je hem nog wilt zien.
 
In de periode van Nilis speelden de Belgen zeer defensief, nooit met de intentie om dominant te spelen. De matchen waar we 'moesten komen', heeft hij zijn streng getrokken. Dankzij Nilis schakelen we Ierland uit in de barrages. In de heenmacht maakt hij een halve wereldgoal en in de terugmatch doet hij ook alles kantelen. Op het WK 98 speelt hij een wervelende eerste helft en schiet ons staalhard op voorsprong. Wat een tijden..
Die match tegen Ierland wel zo’n beetje de eerste keer dat hij het deed bij wijze van spreken. Zat daarvoor aan 50 interlands zonder goal. Lukte toch heel lang niet zo. En na ‘98 kwam Strupar hem eruit duwen.

Nilis nooit echt dat grote succesverhaal geweest bij België, helaas. Heel vreemd eigenlijk.
 
Ik weet echt niet of het een goed idee is om weer op een buitenlandse coach te gaan mikken.

Wie dan? Luis Enrique, Zidane, Conte, Löw, Van Gaal, Pochettino, De Boer, Tuchel,...

Daar zitten coaches bij die imo financieel gewoon onhaalbaar zijn of ook nog weinig echte resultaten hebben gehaald zoals een Martinez destijds. Dus ofwel betalen we ons blauw aan een echte topcoach genre Conte of Löw ofwel neem je weer een coach die zogezegd top is maar eigenlijk gewoon tekort komt zoals De Boer of Pochettino.

En daar blijft dan ook gewoon die statistiek, dat een buitenlandse coach bij nationale elftallen gewoon nooit succes boekt. Het is natuurlijk iets dat best kan doorbroken worden, maar het blijft toch opvallend.

In het verleden hebben we toch ook best succes gehad met gewoon Belgische, vaak oudere coaches die niet noodzakelijk heel succesvol waren in het clubvoetbal.

Uiteraard Guy Thijs, die prestaties op het EK en WK waren eigenlijk straffer dan wat de Duivels in 2018 hebben gedaan. Maar zelfs pakweg een Van Himst of Robert Waseige, die hebben het op zich best goed gedaan met een kern die vele minder was dan de laatste 10-15 jaar.

Want die advocaat van Martinez spreekt dan wel over hem als "de beste Belgische coach ooit", maar met deze kern zijn de resultaten gewoon heel erg pover geweest. Tuurlijk was die 3de plaats in Rusland mooi, maar verdorie zeg, met die kern hadden we op quasi elk tornooi minstens zo ver moeten komen.

Maar het moet dan wel de juiste Belgische trainer zijn, geen onbenul zoals Wilmots. Maar een oudere coach op rust of zowat aan het einde van zijn clubcarrière, waarom ook niet? Maar zoveel keuze is daar eigenlijk ook niet, Preud'Homme, Dury, Vercauteren, Broos... en we zijn er zowat. Niet zoveel om warm van te worden. In dat opzicht is het eeuwig zonde dat Gerets door de gekende omstandigheden nooit bondscoach is geweest.

Ik zou dus wel sowieso de voorkeur hebben voor een Belg en nog actief als trainer, maar de spoeling is vrij dun en de namen zijn gekend. Clement, Hein, Vrancken, Brys. Daar stopt het zowat voor mij. 2 van die 4 zullen het wellicht niet worden, dus blijven over Hein en Clement.
 
We gaan toch niet afkomen met trainers die gewoon passé zijn zoals Dury, Broos, Preud'homme? Ik hoop echt dat we hoger mikken dan zo'n namen die de laatste jaren gewoon niets meer bewezen hebben.
 
We gaan toch niet afkomen met trainers die gewoon passé zijn zoals Dury, Broos, Preud'homme? Ik hoop echt dat we hoger mikken dan zo'n namen die de laatste jaren gewoon niets meer bewezen hebben.

Maar wat is hoger mikken? Gaat een buitenlandse coach in dezelfde lijn als Martinez echt beter zijn?

Zoals gezegd, een Waseige of Van Himst waren ook geen absolute topcoaches en einde carrière en die deden het behoorlijk met een veel mindere kern.

Het is imo een misvatting dat een succesvolle (internationale) clubcoach automatisch ook een succesvolle bondscoach gaat zijn. Je moet vnl iemand hebben die steeds op korte termijn spelers kan motiveren en begeesteren, tactisch geen onbenul is én de juiste spelers in vorm oproept. Wilmots en Martinez konden volgens mij gewoon dat eerste wel, maar de rest viel tegen.
 
Maar wat is hoger mikken? Gaat een buitenlandse coach in dezelfde lijn als Martinez echt beter zijn?

Zoals gezegd, een Waseige of Van Himst waren ook geen absolute topcoaches en einde carrière en die deden het behoorlijk met een veel mindere kern.

Het is imo een misvatting dat een succesvolle (internationale) clubcoach automatisch ook een succesvolle bondscoach gaat zijn. Je moet vnl iemand hebben die steeds op korte termijn spelers kan motiveren en begeesteren, tactisch geen onbenul is én de juiste spelers in vorm oproept. Wilmots en Martinez konden volgens mij gewoon dat eerste wel, maar de rest viel tegen.
Omdat we nu niet meer in de jaren 90 zitten en waar de 95% van de spelers in België speelde onder Belgische coaches. Nu zitten we met een selectie waar 95% onder buitenlandse moderne coaches werken en niet met een ouderwetse Belgische trainers die het moeten hebben van motiveren enzo (en zo'n trainers hebben we nu genoeg gehad de laatste jaren). Er zijn mssn Belgische trainers die dat wel kunnen maar die "oude" rotten die hier vernoemd worden zijn geen verbetering tov Martinez en dat is toch wat we willen?
 
Als M
En daar blijft dan ook gewoon die statistiek, dat een buitenlandse coach bij nationale elftallen gewoon nooit succes boekt. Het is natuurlijk iets dat best kan doorbroken worden, maar het blijft toch opvallend.

Dat is natuurlijk ook heel kort door de bocht. WK's worden gewoon enkel gewonnen door grote landen. Je hebt 100 jaar geleden eens per ongeluk Uruguay gehad toen elk land een maand op een boot moest varen om tot op het WK te raken, maar voor de rest zijn de winnaars Frankrijk, Engeland, Brazilië, Argentinië, Duitsland, Italië en Spanje. Die landen hebben massa's toptrainers en topclubs en topspelers en daar kiest men dus gewoon een van de zovelen.

Als je gaat kijken naar grootse prestaties van kleine landen (we gaan een succes toch niet reduceren tot enkel maar wereldkampioen worden?) wordt het verhaal al heel wat genuanceerder. Denk maar aan de prestaties van bv. Guus Hiddink bij Zuid-Korea, Ernst Happel die Oranje in '78 naar de finale bracht, België dat met een Spanjaard 3de werd (dat een povere prestatie noemen trouwens ook behoorlijk van de pot gerukt), Scolari bij Portugal in 2006,... of op EK-niveau bijvoorbeeld een Otto Rehhagel die Griekenland naar de titel bracht.

Het gaat om de kwaliteit op zich en het feit is nu eenmaal zo dat als je Belgisch zoekt, je gaat belanden bij mensen wiens grootste niveau dat ze als coach bereikt hebben Twente, Al-Shabab, een stunt in de CL of meedraaien met de 4de in Frankrijk is. Tot nu toe. Ik hoop dat dat in de toekomst gaat verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat de mate van professionalisme, wedstrijdaanpak, taktische inzichten en trainingsmethodes in bv. La Liga, Italië, Duitsland en zeker de Premier League van een ander niveau is dan dat we hier gewoon zijn, gemiddeld gezien. Dat betekent uiteraard niet dat elke trainer van daar hier een succes zou zijn of elke trainer van hier niet iets zou kunnen neerzetten met België. Maar een basisverschil is er wel denk ik.

En dan heb je ook nog de veranderingen in de tijd. Nieuwe versus oudere inzichten. Ik hoor het De Boeck onlangs nog zeggen in een podcast, "al dat gezever van data". Mja.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we nu niet meer in de jaren 90 zitten en waar de 95% van de spelers in België speelde onder Belgische coaches. Nu zitten we met een selectie waar 95% onder buitenlandse moderne coaches werken en niet met een ouderwetse Belgische trainers die het moeten hebben van motiveren enzo (en zo'n trainers hebben we nu genoeg gehad de laatste jaren). Er zijn mssn Belgische trainers die dat wel kunnen maar die "oude" rotten die hier vernoemd worden zijn geen verbetering tov Martinez en dat is toch wat we willen?

Akkoord dat veel van onze spelers nu bij hun club een toptrainer gewoon zijn. Maar dat is dan ook bij hun club. Een coach bij de Duivels moet die spelers echt niet hetzelfde bijbrengen als die bij hun club. Het mag geen tactisch onbenul zijn, uiteraard, maar hij moet echt niet dezelfde adelbrieven kunnen voorleggen als hun clubcoaches, want die zijn toch gewoon onhaalbaar.

Maar de oude rotten word ik ook niet per sé warm van hoor, enkel Preud'Homme zou ik nog kunnen mee leven. Maar ik vind de buitenlandse B-garnituur ook gewoon een foute keuze. Dan kan je evengoed een Belgische gok nemen.

Dat is natuurlijk ook heel kort door de bocht. WK's worden gewoon enkel gewonnen door grote landen. Je hebt 100 jaar geleden eens per ongeluk Uruguay gehad toen elk land een maand op een boot moest varen om tot op het WK te raken, maar voor de rest zijn de winnaars Frankrijk, Engeland, Brazilië, Argentinië, Duitsland, Italië en Spanje. Die landen hebben massa's toptrainers en topclubs en topspelers en daar kiest men dus gewoon een van de zovelen.

Als je gaat kijken naar grootse prestaties van kleine landen (we gaan een succes toch niet reduceren tot enkel maar wereldkampioen worden?) wordt het verhaal al heel wat genuanceerder. Denk maar aan de prestaties van bv. Guus Hiddink bij Zuid-Korea, Ernst Happel die Oranje in '78 naar de finale bracht, België dat met een Spanjaard 3de werd (dat een povere prestatie noemen trouwens ook behoorlijk van de pot gerukt), Scolari bij Portugal in 2006,... of op EK-niveau bijvoorbeeld een Otto Rehhagel die Griekenland naar de titel bracht.

Onze kern de laatste 10 jaar was gewoon quasi even goed als al die toplanden die wereldkampioen geworden zijn. Wij waren echt geen klein voetballand de laatste jaren, dus vergelijkingen met Zuid-Korea of Griekenland gaan imo niet op. Maar dat van die buitenlandse coach is ook maar een bijzondere statistiek tot die doorbroken wordt, zo veel waarde hecht ik daar nu ook niet aan.

En ik zeg nergens dat 3de worden op het WK in 2018 pover was, dat maak jij er ten onrechte van, ik zeg zelfs dat het een mooi resultaat was, geen idee waarom je dan ook mijn woorden verdraaid? Ik zeg wel dat de algemene resultaten, over de laatste 10-12 jaar, met die kern, gewoon pover waren. Die 3de plaats was een heel mooi resultaat, maar dat was dan ook het enige mooie resultaat deze kern waardig. In de andere EK's en WK's alsook de nations league was het simpelweg niet goed genoeg. Enkel in de kwalificaties blonken we uit. 1x niet gekwalificeerd (2012), 1 halve finale, 3 kwartfinales en 1x niet door de groepsfase op 6 tornooien en 1x de finale van de nations league halen en daar roemloos ten onder gaan is gewoon te weinig op 10 jaar met deze kern, dat kan je toch niet ontkennen?
 
Onze kern de laatste 10 jaar was gewoon quasi even goed als al die toplanden die wereldkampioen geworden zijn. Wij waren echt geen klein voetballand de laatste jaren, dus vergelijkingen met Zuid-Korea of Griekenland gaan imo niet op. Maar dat van die buitenlandse coach is ook maar een bijzondere statistiek tot die doorbroken wordt, zo veel waarde hecht ik daar nu ook niet aan.

En ik zeg nergens dat 3de worden op het WK in 2018 pover was, dat maak jij er ten onrechte van. Ik zeg dat de algemene resultaten, over de laatste 10-12 jaar, met die kern, gewoon pover waren. Die 3de plaats was een heel mooi resultaat, maar dat was dan ook het enige mooie resultaat deze kern waardig. In de andere EK's en WK's alsook de nations league was het simpelweg niet goed genoeg. Enkel in de kwalificaties blonken we uit. 1x niet gekwalificeerd (2012), 1 halve finale, 3 kwartfinales en 1x niet door de groepsfase op 6 tornooien en 1x de finale van de nations league halen en daar roemloos ten onder gaan is gewoon te weinig op 10 jaar met deze kern, dat kan je toch niet ontkennen?

Ik kan veel ontkennen :)

De topperiode van deze generatie was er volgens mij ongeveer tussen 2015 en 2019. Daarvoor was dat een piepjong elftal. Op het WK in 2014 bij de jongste generaties. Lukaku, De Bruyne en anderen waren toen nog lang niet wat ze enkele jaren later waren. We rekenden toen na 2 matchen op Origi die een paar matchen gespeeld had in Frankrijk. Mirallas was nog een basisspeler. Etcetera.

In 2019 was het vet dan kwalitatief weer van de soep imo. Kompany, Dembele en Fellaini haakten af, Defour ook al. Vermaelen trok naar Japan. En het niveau van Hazard nam een duik waardoor onze ploeg erg veel wapens kwijt waren.

Tornooien waar er in die tijd dus eventueel 'geoogst' (vreselijk woord want een landentitel komt niet op bestelling, we waren heus niet het enige land met een goeie kern, en al zeker niet het land met de beste ruime kern) kon worden waren 2016, 2018 en tussendoor nog de 2 Nation's League-edities (maar daar had niemand zin in dus, vinden we dat nu ineens belangrijk?). Dat eerste tornooi mag je dan al op conto van de zeer beperkte en op en top Belgische Willy steken.
In 2018 kan je de trainer toch allemaal niet veel verwijten. Pover noem ik die periode onder Martinez dus zeker niet. Het laatste 1,5 jaar wel ja. Zelfs het EK vond ik zeker geen ramp gezien de fitheid van Hazard & KDB op het moment van de waarheid. België is zonder die 2 (KDB met barst in zijn voet) gewoon een subtopland en dan kan je wel degelijk verliezen van een goed Italië of Portugal of Denemarken.

En die Nation's League-edities: de eerste heb je 1 draak van een match waardoor we een kans op een prijsje missen. Dat was zonde ja. Ook een België zonder Lukaku en KDB helaas. De 2de botsten we opnieuw op een sterker Frankrijk die ons de 2de helft helemaal wegspelen.
 
Terug
Bovenaan