Dé poll

IWelke bands behandelen we eerst?

• Totaal aantal stemmers
    65
De stemming is al lang dicht... maar hallo Laki, welcome to the party 👋.
Pak een stoel en doe gezellig mee in de specifieke topics.

Nog anderen die ik wel wil behandelen (en die ik ken):
The Velvet Underground
Grimes
FKA Twigs
Cocteau Twins
The Cure
Panda Bear / Animal Collective (en andere leden)
De drie grote shoegaze bands (Ride, MBV, Slowdive) evt. afgewisseld met andere shoegaze-scene bands van begin jaren '90
De vier grote grunge bands (Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains, en niet enkel Nirvana dus).
Joy Division / New Order
Lana Del Rey

Tal van anderen die ik zelf nog beter moet leren ontdekken.

Leuk idee, ik ga dit volgen, maar ik begrijp het concept niet helemaal. Waarom de keuze tussen slechts deze artiesten, en in welke zin is Carly Rae Jepsen "classic"?

Is het niet leuker om een beetje chronologisch te werk te gaan, met eerst de grootsten van de jaren '60 en must-hear albums enzovoort, en dan zo decennium per decennium af te lopen ofzo?
Bit late to the party. :unsure:

Mensen konden bands nomineren, deze staan in de poll. De meeste stemmen werden opgenomen en als die afgelopen zijn doen we een nieuwe nominatieronde met poll.

Zo te zien heb ik die poll ook compleet over het hoofd gezien, als er een nieuwe ronde komt, zal ik de nodige suggesties indienen. :music:
Ik moet wel zeggen dat de interpretatie van "classic artists" wel heel ruim is.

Ik moet wel zeggen dat de interpretatie van "classic artists" wel heel ruim is.
Ik zou dat persoonlijk idd ook wat strikter maken. Carly Rae Jepsen bijvoorbeeld werd vooral genomineerd als grap en nu zitten we er mee.

Dat kan zijn maar zo kan ik er veel opnoemen. Bij "classic" denk ik wel aan genre- of zelfs era-defining.
Ja, dat begrijp ik wel, maar ik vind dat ook de betere artiesten van de latere jaren ook wel aan bod moeten komen, en niet enkel aan de "era-defining" of "genre-defining" groepen.

Ik begrijp ook niet dat Carly Rae Jepsen hier doet, maar ze heeft wel haar fans.

Het is niet enkel Rammstein hoor? Linkin Park, Carly Rae Jepsen, Coldplay (al zou een discussie over Coldplay wel nog interessant zijn), The White Stripes, Beyoncé, Michael Jackson begrijp ik ook niet. U2 is ook wat overschat. Nirvana ben ik wel fan van, maar ik weet niet of dat een goede eerste stap is. [Of ja Rammstein heeft de meeste stemmen, dat is best verrassend... waarschijnlijk toch een paar casual fans die de weg naar dit topic hebben gevonden]

Over anderen is eigenlijk al veel gezegd (Beatles, Radiohead, etc...)

Dus ik ga voor NIN. Maar er zijn nog wel anderen die aanvaardbaar zijn

Nog anderen die ik wel wil behandelen (en die ik ken):
The Velvet Underground
Grimes
FKA Twigs
Cocteau Twins
The Cure
Panda Bear / Animal Collective (en andere leden)
De drie grote shoegaze bands (Ride, MBV, Slowdive) evt. afgewisseld met andere shoegaze-scene bands van begin jaren '90
De vier grote grunge bands (Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains, en niet enkel Nirvana dus).
Joy Division / New Order
Lana Del Rey

Tal van anderen die ik zelf nog beter moet leren ontdekken.
Lees het opzet nog eens door. Het is juist de bedoeling dat we de hele grote artiesten die door velen overroepen worden gevonden en door anderen extreem geliefd zijn, gaan bespreken. Jij noemt grotendeels artiesten die relatief onderbelicht zijn. Grimes en FKA Twigs komen nergens in lijstjes met klassiekers die iedereen geluisterd moet hebben voor om er nu twee te noemen. Linkin Park vind ik zeker niet beter op basis van wat ik ervan ken, maar die hebben wel 100 keer meer fans.

Ja, dat begrijp ik wel, maar ik vind dat ook de betere artiesten van de latere jaren ook wel aan bod moeten komen, en niet enkel aan de "era-defining" of "genre-defining" groepen.

Ik begrijp ook niet dat Carly Rae Jepsen hier doet, maar ze heeft wel haar fans.
Ik vind dat absoluut even interessant, maar voor artiesten die (nog) geen verpletterende imapct hebben nagelaten zou ik het concept liever iets anders zien. Een paar die-hards die met veel passie en goed uitgekozen playlists proberen uitleggen waarom de artiest in kwestie volgens hen een classic zal worden, en een paar kritische unbelievers aan de andere kant om hun bezwaren te uiten. Maar dat is een totaal ander concept en ik zou dus geen poll willen zien waarbij je moet kiezen tussen pakweg Black Sabbath en Grimes, dat is geen faire keuze.

Lees het opzet nog eens door. Het is juist de bedoeling dat we de hele grote artiesten die door velen overroepen worden gevonden en door anderen extreem geliefd zijn, gaan bespreken. Jij noemt grotendeels artiesten die relatief onderbelicht zijn. Grimes en FKA Twigs komen nergens in lijstjes met klassiekers die iedereen geluisterd moet hebben voor om er nu twee te noemen. Linkin Park vind ik zeker niet beter op basis van wat ik ervan ken, maar die hebben wel 100 keer meer fans.
Waarom moeten we de hele grote en/of overroepen artiesten bespreken en niet de artiesten die veel te onderbelicht worden in de kijker zetten? Je zou juist het tegenovergestelde moeten doen. Het is iets wat ik niet begrijp.

Daarnaast hebben Grimes en FKA Twigs toch ook wel een grote fanbase, en hebben ze tegenwoordig toch ook klassiekers die iedereen geluisterd moet hebben. Dat is mijn visie natuurlijk. Het probleem is alleen: "in Belgie komen die twee natuurlijk niet aan bod, en dat is deels de schuld van die kutradio's", waarvan het een zegen voor de muziekindustrie zou zijn mochten die gewoon verdwijnen.

FKA Twigs en Grimes zijn toch objectief beter dan alles dat bvb. Linkin Park of Coldplay hebben gemaakt. Nuja, het is wel een beetje nostalgie en guilty pleasure voor sommigen hier, maar je kan de twee niet vergelijken IMO.

Waarom moeten we de hele grote en/of overroepen artiesten bespreken en niet de artiesten die veel te onderbelicht worden in de kijker zetten? Je zou juist het tegenovergestelde moeten doen. Het is iets wat ik niet begrijp.
Omdat dit concept "Classic artists" heet en niet "Underrated artists". :unsure:
En omdat mensen hun idee van bepaalde classic artists soms compleet verkeerd is, en ze dat dankzij dit concept kunnen rechtzetten.

Daarnaast hebben Grimes en FKA Twigs toch ook wel een grote fanbase, en hebben ze tegenwoordig toch ook klassiekers die iedereen geluisterd moet hebben. Dat is mijn visie natuurlijk. Het probleem is alleen: "in Belgie komen die twee natuurlijk niet aan bod, en dat is deels de schuld van die kutradio's", waarvan het een zegen voor de muziekindustrie zou zijn mochten die gewoon verdwijnen.

FKA Twigs en Grimes zijn toch objectief beter dan alles dat bvb. Linkin Park of Coldplay hebben gemaakt. Nuja, het is wel een beetje nostalgie en guilty pleasure voor sommigen hier, maar je kan de twee niet vergelijken IMO.
https://www.beyondgaming.be/threads/classic-artists-yay-or-nay.2643/
Dit is een concept dat @Kid_C gekozen heeft. FKA Twigs en Grimes vallen daar dus niet onder. Ik vind Linkin Park niet goed, maar ken er niet veel van. Velen vinden dat wel geweldig. Dat was juist mijn reden om ze te nomineren. 🤷🏻‍♂️

Hoezo objectief? Smaken verschillen he dude er is niks objectief in muziek. Jij kan dat beter vinden maar het is geen vaststaand feit dat dat beter is ( en ik vind coldplay ook schijterig gezaag net als dat linkin park na de derde lp ook niet veel goed meer kan doen bij mij)

Gewoon even afgaande op RYM even vergelijken

Linkin Park:
Hybrid Theory - 3.09 (1050 beste album van 2000)
Meteora - 3.04 (1161 beste album van 2003)
Minutes To Midnight - 2.48
A Thousand Suns - 2.65
Living Things - 2.54
The Hunting Party - 2.73
One More Light - 1.71

Coldplay:
Parachutes - 3.52 (8588 allertijden)
A Rush of Blood to the Head - 3.51 (8751 allertijden)
X&Y - 3.04
Viva la vida or Death and All His Friends - 3.34
Mylo Xyloto - 2.52
Ghost Stories - 2.56
A Head Full of Dreams - 2.14
Everyday Life - 3.09

Kijken we dan naar Grimes:
Geidi Primes - 3.09
Halfaxa - 3.22
Visions - 3.48
Art Angels - 3.55 (5994 allertijden)
Miss Anthropocene - 3.20

Maar vooral FKA twigs:
LP1 - 3.56 (7422 allertijden)
Magdalene - 3.79 (4e van 2019, 1246 allertijden)

https://www.beyondgaming.be/threads/classic-artists-yay-or-nay.2643/
Dit is een concept dat @Kid_C gekozen heeft. FKA Twigs en Grimes vallen daar dus niet onder. Ik vind Linkin Park niet goed, maar ken er niet veel van. Velen vinden dat wel geweldig. Dat was juist mijn reden om ze te nomineren. 🤷🏻‍♂️
Linkin Park is gewoon nostalgie van vroeger. Maar echt de tand des tijds overleven hebben ze niet echt gedaan. Linkin Park is een van de laatste keren dat "rock" ademde. Sindsdien moest het underground gaan. Het is hetzelfde als mensen die graag naar Dua Lipa luisteren omdat het op de radio afspeelt, maar op zich veel vernieuwends doet ze ook niet. Ook niet veel slechts, i suppose.

Niets houdt u toch tegen om een eigen topic te openen als u deze u niet aanstaan?
Ja, dat is het probleem niet. Het is gewoon de definitie van "classic artists" dat me echt niet aanstaat, en dat is waarover ik discussieer, maar ja, als je eens Linkin Park wilt bespreken, ja doet dat dan vooral, wat doet mijn mening er dan toe.

Het is gewoon dat het wel leuk zou zijn mochten minder bekende artiesten ook eens belicht zou kunnen worden, die het misschien wel waard zijn om de aandacht eens op te vestigen.

Gewoon even afgaande op RYM even vergelijken

Linkin Park:
Hybrid Theory - 3.09 (1050 beste album van 2000)
Meteora - 3.04 (1161 beste album van 2003)
Minutes To Midnight - 2.48
A Thousand Suns - 2.65
Living Things - 2.54
The Hunting Party - 2.73
One More Light - 1.71

Coldplay:
Parachutes - 3.52 (8588 allertijden)
A Rush of Blood to the Head - 3.51 (8751 allertijden)
X&Y - 3.04
Viva la vida or Death and All His Friends - 3.34
Mylo Xyloto - 2.52
Ghost Stories - 2.56
A Head Full of Dreams - 2.14
Everyday Life - 3.09

Kijken we dan naar Grimes:
Geidi Primes - 3.09
Halfaxa - 3.22
Visions - 3.48
Art Angels - 3.55 (5994 allertijden)
Miss Anthropocene - 3.20

Maar vooral FKA twigs:
LP1 - 3.56 (7422 allertijden)
Magdalene - 3.79 (4e van 2019, 1246 allertijden)
Als we dan toch random feiten gaan gebruiken om artiesten te verantwoorden: Die bovenste twee bands halen maandelijks op hun 'klassieke' albums alleen al nog steeds meer streams op Spotify dan de laatste twee artiesten samen, terwijl die recent nieuwe muziek hebben uitgebracht.

Los van dat ik albums rangschikken altijd iets ontzettend gek heb gevonden, is een site als RYM er alleen maar voor wie zo al veel tijd in zulke zaken steekt. Daardoor trekt die een specifiek publiek aan.

En als we dan toch vanuit RYM zouden vertrekken, zijn er zoveel moderne artiesten die het daar ook een stuk beter doen. Kendrick Lamar, Sufjan Stevens, Frank Ocean, ...

Terug
Bovenaan