De nieuwbouw-topic!

Hoe gaat dat eigenlijk praktisch in zijn werk. Komt er iemand van de gemeente langs met een meetlint of je uiteindelijk binnen de bouwzone en de bebouwbare oppervakte bent gebleven? Of gebruiken ze bv Geopunt?
Ik heb de indruk dat dit compleet afhankelijk is van de willekeur van de gemeente. Ik heb gehoord dat er gemeentes hier streng op toezien (door bv. Geopunt te gebruiken), maar ook gemeentes die enorm laks zijn en waar je, op voorwaarde dat ge geen zotte dingen doet, eigenlijk kan doen wat ge wilt.
 
Hoe gaat dat eigenlijk praktisch in zijn werk. Komt er iemand van de gemeente langs met een meetlint of je uiteindelijk binnen de bouwzone en de bebouwbare oppervakte bent gebleven? Of gebruiken ze bv Geopunt?
Geen idee, hier in ieder geval geen controle gehad. Het lijkt mij eerder iets om het zeker voor het onzekere te nemen. Lijkt mij het ideale startpunt van een burenruzie omdat je muur te dicht tegen de scheidingslijn staat etc etc.
 
ik ben benieuwd wat jullie eerste vorm van oprit was, voor de definitieve aanleg.
Wij zijn op zoek naar een tijdelijke oplossing voor onze oprit die op dit moment nog een modderpoel…

Zelf zien we 2 opties… De eerste, We bepalen nu al waar we later zeker iets van oprit willen leggen en graven dit uit tot 30cm onder de nulpas en leggen 20cm betonpuin (de aarde nu ligt al 15cm onder de nulpas, dus 15cm uitgraven). Nadien kunnen we dit dan gebruiken als basis voor de definitieve aanleg en eventueel uitbreiden. Da’s het voordeel, het nadeel is dat dit al veel werk vereist (er zal heel wat aarde moeten afgegraven worden).

Een andere optie was een simpelere versie hiervan, zonder het afgraven. Enkel gelijk trekken en hier opnieuw wat betonpuin of kiezels over op de juiste plek. Dan vragen we ons vooral af of het puin diep genoeg kan zakken (15cm) doorheen ongeveer een jaar, of dat we dit allemaal zullen moeten wegscheppen nadien…

Hoe hebben jullie de oprit tijdelijk proper gelegd? Alle ervaringen of meningen welkom
 
ik ben benieuwd wat jullie eerste vorm van oprit was, voor de definitieve aanleg.
Wij zijn op zoek naar een tijdelijke oplossing voor onze oprit die op dit moment nog een modderpoel…

Zelf zien we 2 opties… De eerste, We bepalen nu al waar we later zeker iets van oprit willen leggen en graven dit uit tot 30cm onder de nulpas en leggen 20cm betonpuin (de aarde nu ligt al 15cm onder de nulpas, dus 15cm uitgraven). Nadien kunnen we dit dan gebruiken als basis voor de definitieve aanleg en eventueel uitbreiden. Da’s het voordeel, het nadeel is dat dit al veel werk vereist (er zal heel wat aarde moeten afgegraven worden).

Een andere optie was een simpelere versie hiervan, zonder het afgraven. Enkel gelijk trekken en hier opnieuw wat betonpuin of kiezels over op de juiste plek. Dan vragen we ons vooral af of het puin diep genoeg kan zakken (15cm) doorheen ongeveer een jaar, of dat we dit allemaal zullen moeten wegscheppen nadien…

Hoe hebben jullie de oprit tijdelijk proper gelegd? Alle ervaringen of meningen welkom

Heb onmiddelijk laten afgraven en betonpuin gestort waar overal klinkers zouden komen. Anders heb je 2 keer werk.
 
ik ben benieuwd wat jullie eerste vorm van oprit was, voor de definitieve aanleg.
Wij zijn op zoek naar een tijdelijke oplossing voor onze oprit die op dit moment nog een modderpoel…

Zelf zien we 2 opties… De eerste, We bepalen nu al waar we later zeker iets van oprit willen leggen en graven dit uit tot 30cm onder de nulpas en leggen 20cm betonpuin (de aarde nu ligt al 15cm onder de nulpas, dus 15cm uitgraven). Nadien kunnen we dit dan gebruiken als basis voor de definitieve aanleg en eventueel uitbreiden. Da’s het voordeel, het nadeel is dat dit al veel werk vereist (er zal heel wat aarde moeten afgegraven worden).

Een andere optie was een simpelere versie hiervan, zonder het afgraven. Enkel gelijk trekken en hier opnieuw wat betonpuin of kiezels over op de juiste plek. Dan vragen we ons vooral af of het puin diep genoeg kan zakken (15cm) doorheen ongeveer een jaar, of dat we dit allemaal zullen moeten wegscheppen nadien…

Hoe hebben jullie de oprit tijdelijk proper gelegd? Alle ervaringen of meningen welkom
Hier komen ze binnen paar weken aanvullen en betonpuin. Toen ik hierover wat aan het Googlen was kwam betonpuin altijd naar boven als goeie optie.
 
Wij hebben hier een heel stuk steenpuin liggen, oorspronkelijk voor de werfvoertuigen (kraan, vrachtwagens, Betonmolens etc). Ligt er nog steeds goed bij. Uiteindelijk gaan we daar de oprit "uitsnijden" en de overige stukken beplanten.
 
Ik vond geen ander topic, dus ik zet het hier maar want het is te zot om er een nieuw voor te openen.

Hoe zit dat eigenlijk met de evoluties m.b.t. isolatie?

Hier wat verderop werd er een rijwoning volledig afgebroken. De grondplaat is gegoten en nu gaan ze beginnen de ruwbouw. Uiteraard, aangezien we spreken over nieuwbouw, zijn er enorme eisen voor de isolatie. Zoals veel woningen in een stadsgebied is de gevelbreedte hier 5 meter. Met een gemiddelde dikte van 50 centimeter voor muren van een nieuwbouw ga je toch al snel in de breedte een 70-80 centimeter kwijtspelen. In vele gevallen wordt er dan nog een gang voorzien zodanig dat je niet rechtstreeks binnenstapt wat maakt dat het eerste gedeelte van je huis quasi onbruikbaar is om een echte kamer van te maken.

Al ben ik een grote fan om meer huizen gewoon tot op de grond af te breken en terug op te bouwen gaat dat in stedelijk gebied ten koste van enorm veel ruimte op plekken waar er al niet veel overschot is...

Of er moet een manier komen waarop je dezelfde isolatiewaarden kan verkrijgen door maar 5cm isolatie per kant..
 
Een rijwoning heeft een andere woning ertegenstaan en dus minder dikke muren nodig denk ik. Dus als in een gemiddelde woning 14cm isolatie zit tel je nu nog de helft. Dus een 25cm per kant.
Je zou ook kunnen werken zonder hal of met een aparte inkomhal (klein) en de trap in de woonkamer oid. Opties genoeg zou ik denken.
 
Een rijwoning heeft een andere woning ertegenstaan en dus minder dikke muren nodig denk ik. Dus als in een gemiddelde woning 14cm isolatie zit tel je nu nog de helft. Dus een 25cm per kant.
Je zou ook kunnen werken zonder hal of met een aparte inkomhal (klein) en de trap in de woonkamer oid. Opties genoeg zou ik denken.
ik heb nooit die maten van isolatie gesnapt. "14cm isolatie" wil op zich niets zeggen als je niet specificeert welke isolatie.
14cm PUR heeft R-waarde 6.35.
14cm dure glaswol/rotswol/EPS heeft R-waarde 4.
14cm cellulose, houtvezel, houtwol, schapenwol, gerecycleerd denim, stro of goedkope EPS/glaswol/rotswol heeft R-waarde 3.5.

Daarnaast heb je wel gelijk, de gemeenschappelijke muren worden meestal minder geisoleerd (in de hoop dat de buren harder stoken dan jijzelf?).
 
Een rijwoning heeft een andere woning ertegenstaan en dus minder dikke muren nodig denk ik. Dus als in een gemiddelde woning 14cm isolatie zit tel je nu nog de helft. Dus een 25cm per kant.
Je zou ook kunnen werken zonder hal of met een aparte inkomhal (klein) en de trap in de woonkamer oid. Opties genoeg zou ik denken.
Hebben hier ook totaalrenovatie rijwoning, gemeenschappelijke muur zal door EPB gezien worden als reeds geïsoleerd dus daar "moet" zelfs niets tegen. Enkel iets geluidswerend als je wilt.
"Aangrenzende Verwarmde Ruimte (AVR) is de ruimte die binnen een beschermd volume ligt. Bij EPB wordt aangenomen dat er geen warmte-uitwisseling is met AVR’s."

Er is niets dat zo goed isoleert als een ander huis onder normale omstandigheden.

*is bij ons wel een renovatie, mogelijks bij nieuwbouw nog net iets anders, maar denk niet dat EPB anders telt dan.
 
Weer een "leuk" voorvalletje vandaag. Wij en onze buren zijn gelijktijdig aan het bouwen. Onze woningen open bebouwing liggen 7 meter van de straat af. Rooilijn ligt aan de straat en riolering (nog niet gescheiden ...) zou volgens riopact aan de overkant van de straat liggen.

Ze waren bij de buren aan het graven in de voortuin om de regenwaterput te steken. Na een dikke meter graven stuiten ze op wat op het eerste zicht lijkt op een rioleringsbuis, +- 5 meter achter de rooilijn. Nergens aangeduid op de verkavelingsplannen van de landmeter. Gemeente is gecontacteerd en nu wachten op antwoord maar kans is bijzonder groot dat die (nog) in gebruik is.

Mijn 2 geothermische boringen zijn een dikke week geleden uitgevoerd en gaan die buis waarschijnlijk maar op enkele cm na gemist hebben. Voor onze regenwaterput en infiltratieput zullen we maar een andere plek zoeken...
 
Hebben hier ook totaalrenovatie rijwoning, gemeenschappelijke muur zal door EPB gezien worden als reeds geïsoleerd dus daar "moet" zelfs niets tegen. Enkel iets geluidswerend als je wilt.
"Aangrenzende Verwarmde Ruimte (AVR) is de ruimte die binnen een beschermd volume ligt. Bij EPB wordt aangenomen dat er geen warmte-uitwisseling is met AVR’s."

Er is niets dat zo goed isoleert als een ander huis onder normale omstandigheden.

*is bij ons wel een renovatie, mogelijks bij nieuwbouw nog net iets anders, maar denk niet dat EPB anders telt dan.

Klopt, ga er altijd vanuit dat de meeste gewoon PUR in de muur steken. Zal wel een totaal verkeerde aanname zijn :)
 
Vraag ivm bijbouw/tuinhuis

Op de website van de Vlaamse overheid staat:
In de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven
in de achtertuin 1 meter


Incl. Enkele andere voorwaarden bij je dan vrij van vergunning.

Stel je komt overeen met je huidige buur dat het dichter mag (1m of zelfs op de scheiding).
Dan moet je waarschijnlijk een vergunning aanvragen, maar gaan ze zoiets afkeuren indien toestemming buren?
 
Vraag ivm bijbouw/tuinhuis

Op de website van de Vlaamse overheid staat:
In de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven
in de achtertuin 1 meter


Incl. Enkele andere voorwaarden bij je dan vrij van vergunning.

Stel je komt overeen met je huidige buur dat het dichter mag (1m of zelfs op de scheiding).
Dan moet je waarschijnlijk een vergunning aanvragen, maar gaan ze zoiets afkeuren indien toestemming buren?
Je moet denk ik ten eerste al kijken bij je stad / regio want dat kan enorm verschillen.
Bij ons stond er bijvoorbeeld expliciet bij dat mits schriftelijk akkoord er geen probleem is om korter bij grens te bouwen.
 
Donderdag eerste afspraak bij de architecte,
woning waar ik zelf niet ga wonen trouwens.

Stel dat ik als zelfbouwer niet afhang van een aannemer, hoe snel kan ik aan het bouwen starten?
2 maand voor de architecte? en 3 maand voor goedkeuring bouwaanvraag?

Heb al excact doorgegeven wat ik in gedachte heb, een rechthoek zonder veel franjes,
3 slaapkamers van 16m2, badkamer boven van minstens 11m2, 1 slaapkamer nog wat groter voorzien voor de oblitoire dressing..
Living aan achterzijde met veel glas op gelijkvloers. Deftige berging, geen inpandige garage.

Als ik dan aan het tekenen ga, zit ik toch snel op 180m2.
wat de prijs omhoog drijft van de voorziene 150m2.

Maar dat zal de eeuwige twijfel zijn zeker, hoeveel m2 is genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel is genoeg?
Van veel afhankelijk. Maar wij leven hier in België eigenlijk in veel te grote huizen (gemiddeld zo'n 130 m² in 2014).
Weet dat woningen in Nederland en Scandinavische landen gemiddeld zo'n 80 m² zijn (2014)

Een slaapkamer voor kinderen hoeft bijvoorbeeld opzich echt niet groter dan 8m² te zijn.
 
Hoeveel is genoeg?
Van veel afhankelijk. Maar wij leven hier in België eigenlijk in veel te grote huizen (gemiddeld zo'n 130 m² in 2014).
Weet dat woningen in Nederland en Scandinavische landen gemiddeld zo'n 80 m² zijn (2014)

Een slaapkamer voor kinderen hoeft bijvoorbeeld opzich echt niet groter dan 8m² te zijn.

Maar kinderen hebben speelgoed en worden tieners en willen een dubbel bed en dan is 8m2 echt wel krap.
 
Donderdag eerste afspraak bij de architecte,
woning waar ik zelf niet ga wonen trouwens.

Stel dat ik als zelfbouwer niet afhang van een aannemer, hoe snel kan ik aan het bouwen starten?
2 maand voor de architecte? en 3 maand voor goedkeuring bouwaanvraag?

Heb al excact doorgegeven wat ik in gedachte heb, een rechthoek zonder veel franjes,
3 slaapkamers van 16m2, badkamer boven van minstens 11m2, 1 slaapkamer nog wat groter voorzien voor de oblitoire dressing..
Living aan achterzijde met veel glas op gelijkvloers. Deftige berging, geen inpandige garage.

Als ik dan aan het tekenen ga, zit ik toch snel op 180m2.
wat de prijs omhoog drijft van de voorziene 150m2.

Maar dat zal de eeuwige twijfel zijn zeker, hoeveel m2 is genoeg.
Snelheid hangt er ook vanaf hoe snel uw architect werkt (en hoe druk die is met anderen) en hoeveel revisies je gaat dan. Kan snel een half jaar zijn ook. Volledige dossier moet natuurlijk in orde zijn ook. Ik denk dat de beslissing over uw omgevingsvergunning van gemeente tot gemeente afhangt. 3 maand zal al snel zijn...

Wat losse dingen die je misschien ook al gewoon weet:
  • Hou er ook rekening mee dat je veel plaats nodig hebt voor je technieken, verschiet blijkbaar veel mensen van. Let op dat je berging niet plots klein uitvalt daardoor. Wij hebben zowel een technische ruimte op gelijkvloers als op de verdieping. Op de verdieping staat de ventilatie unit en kan die ruimte ook nog gebruik worden als 'zolder'. Gelijkvloers staat die eigenlijk zo goed als vol met elektriciteit/domotica, regenwaterpomp, warmtepomp binnen + boiler van 400L, nutsvoorzieningen aansluitingen.
  • Veel glas aan achterzijde --> afhankelijk van welke kant dit is zonnewering voorzien (screens aan buitenkant, beplanting, overkapping, pergola,...).
  • Ook nog iets om aan te denken is hoe je bekabeling enzo naar boven wil halen. Soms wel handig om ergens een schacht te voorzien achter een wc ofzo. Daar kan je ook netjes wachtbuis naar dak in voorzien voor zonnepannelen.
 
Terug
Bovenaan