De nieuwbouw-topic!



Voor als je van blinde gevels houdt 😂 . Kopie van ons huis op ander stuk grond.
Is gewoon ons project gekopieerd, zodra je aan de slag gaat werken ze natuurlijk iets op maat uit dat binnen de bouwgrensen past.
Amai dit is zelfs voor regio Leuven echt te zot :biglaugh: Cookie cutter vierkante blok (niet dat daar iets mis mee is, maar de grote architecten kost gaan ze daar niet aan hebben)
"Herent" maar het ligt nog ruim Veltem voorbij ... en dan nog op een mega drukke steenweeg.
 
Dat is imho expres gedaan om zo al de bouwkost super cheap te houden zodat ze goed kunnen doorrekenen op alle extra's die de klant wil.
Ind :). Als ik ons eigen avontuur bekijk mag je er gemakkelijk 150-200k bijtellen. Voor elke prul rekenen ze bij.

En als ik de inplanting van het huis op de foto’s zo zie gaan die mensen ook een fortuin betalen aan grondafvoer en waterkering-platen bij de aanleg van hun tuin.
 
Dat is imho expres gedaan om zo al de bouwkost super cheap te houden zodat ze goed kunnen doorrekenen op alle extra's die de klant wil.
ja, eigenlijk is dat ook wel BTW-gesjoemel, want de constructiekost van zo'n huis is toch veel meer dan 308k€? Zelfs 2 jaar geleden was zo'n constructieprijs krap, laat staan nu.
Moeten zo'n firma's bij een doorlichting door de fiscus niet staven met facturen dan?
 
Ind :). Als ik ons eigen avontuur bekijk mag je er gemakkelijk 150-200k bijtellen. Voor elke prul rekenen ze bij.

En als ik de inplanting van het huis op de foto’s zo zie gaan die mensen ook een fortuin betalen aan grondafvoer en waterkering-platen bij de aanleg van hun tuin.

Ik heb toevallig met Splendid gebouwd, maar dat is al even geleden.
Ik heb daar heel makkelijk heel dure zaken kunnen uithalen en die in eigen beheer gedaan. De plakker, voeger, vloerder waren vrienden, elektriciteit zelf gedaan, keuken + badkamer eruit gehaald. Op het einde van de rit scheelde dat een stuk aan mijn kant.
Ze zijn ook heel flexible, het is uw bouw en je kan daar ten alle tijden binnen.

Ben heel tevreden van hun manier van werken en de problemen die er waren hebben ze allemaal opgelost.

Vind wel dat de garage proportioneel veel te veel wegneemt van de woning. Ben blij dat ik een woning zonder garage maar met 2 grote bergings (1 boven en 1 beneden) heb gekocht.
 
Ik heb toevallig met Splendid gebouwd, maar dat is al even geleden.
Ik heb daar heel makkelijk heel dure zaken kunnen uithalen en die in eigen beheer gedaan. De plakker, voeger, vloerder waren vrienden, elektriciteit zelf gedaan, keuken + badkamer eruit gehaald. Op het einde van de rit scheelde dat een stuk aan mijn kant.
Ze zijn ook heel flexible, het is uw bouw en je kan daar ten alle tijden binnen.

Ben heel tevreden van hun manier van werken en de problemen die er waren hebben ze allemaal opgelost.

Vind wel dat de garage proportioneel veel te veel wegneemt van de woning. Ben blij dat ik een woning zonder garage maar met 2 grote bergings (1 boven en 1 beneden) heb gekocht.
Vandaag zou ik er ver van wegblijven. Tijden veranderen en ik vermoed dat ze het in het huidig economisch klimaat dermate lastig hebben dat ze tegenwerken. Huidige projectleider is jong onervaren manneke die massa’s steken laat vallen en de situatie duidelijk niet onder controle heeft.

Vandaag moet je niet proberen er zaken uit te halen. Als je iets extern doet werken ze tegen en belemmeren ze actief de goede gang van zaken. Haal jij er 8k uit dan gaan ze voor 8k andere surplussen zoeken ;). Wij gaven aan dat de vloerverwarming extern zou gedaan worden, 2 dagen later moest er plots een surplus van 6k gerekend worden op ons fundering want de grond liet een standaard fundering niet toe. Zo stuiten wij continu op van die stoten.

Nu heeft Erro Heating een massa steenpuin op onze werf gedropt na hun sanitaire werken. In november lag onze werf vol bouwresten van de andere loten (tegels/pleisterresten etc terwijl onze werf nog volop in de ruwbouwfase zat). Onze externe grondwerker heeft dat puin opgeruimd en de factuur naar Splendid gestuurd (met akkoord van Splendid). Nu beweren ze dat onze aannemer van de warmtepomp die nieuwe puinresten gemaakt heeft en dat wij die opruimkosten moeten dragen. Dat is opnieuw proberen een surplus van ons los te frutselen en kinderachtig gedrag omdat iemand extern de warmtepomp voor zijn rekening neemt (die 10k goedkoper was dan hun belachelijke offerte). Gelukkig zijn wij in die leercurve dat wij bij elke werken massa’s foto’s nemen. Wij kunnen perfect aantonen dat het puin op het moment waarop de werken van onze aannemer klaar was nog niet bestond en pas is verschenen na de werken van Erro Heating.

Ge kunt u echter afvragen wat de meerwaarde van een SOD is als je zo tot in detail uw dossier moet gaan documenteren en opvolgen :sop: . Onze buren hun werf is nu pas na 1 jaar vertraging opgestart omdat zij effectief naar de rechtbank gestapt zijn, zij hebben het geschil gewonnen. Daar werden ook absurde surplussen aangerekend ter compensatie van stukken die extern zouden geregeld worden.
Nog effe doorbijten, het einde is in zicht 🤞.
 
Kan ook niet klagen over Splendid. Hadden in mijn geval recht op 10% schadevergoeding (30-40K EUR) omdat ik mij terugtrok uit een aankoop nadat de opschortende voorwaarde reeds was verlopen, maar ze hebben die 10% nooit opgeeist (nooit meer van gehoord toen ik hun liet weten dat ik het toch niet wil aankopen). Was inderdaad wel in tijden dat je ieder huis direct opnieuw verkocht kreeg dus in een moeilijker klimaat zou het waarschijnlijk niet waar zijn geweest. :)
 
Kan ook niet klagen over Splendid. Hadden in mijn geval recht op 10% schadevergoeding omdat ik mij terugtrok uit een aankoop nadat de opschortende voorwaarde reeds was verlopen, maar ze hebben die 10% nooit opgeeist (nooit meer van gehoord toen ik hun liet weten dat ik het toch niet wil aankopen). Was inderdaad wel in tijden dat je ieder huis direct opnieuw verkocht kreeg dus in een moeilijker klimaat zou het waarschijnlijk niet waar zijn geweest. :)
In een makelaarsprogramma op TV heb ik zo'n makelaar horen vertellen dat zolang ze in een juridische procedure zouden vast zitten met de afhakende koper over die schadevergoeding, het goed ook vast zit en ze dat ondertussen niet verder kunnen verkopen.
En aangezien dat tot een jaar kan duren als iedereen het goed rekt zullen ze dus sneller geneigd zijn niet achter die vergoeding aan te gaan als ze verwachten snel een andere koper te vinden.
 
In een makelaarsprogramma op TV heb ik zo'n makelaar horen vertellen dat zolang ze in een juridische procedure zouden vast zitten met de afhakende koper over die schadevergoeding, het goed ook vast zit en ze dat ondertussen niet verder kunnen verkopen.
En aangezien dat tot een jaar kan duren als iedereen het goed rekt zullen ze dus sneller geneigd zijn niet achter die vergoeding aan te gaan als ze verwachten snel een andere koper te vinden.
Onze makelaar had voor de opstart van de verkoop van onze eigen woning ook gezegd om best nooit een procedure aan te spannen voor afhakende kopers omdat uw woning niet kan verkocht worden zolang de procedure loopt. Je zit dan vermoedelijk ook met een verbrandde verkoop, iedereen gaat zich vragen stellen waarom het weer op de markt komt. Wij hadden bij het verkennend gesprek die vraag gesteld omdat een collega van mijn partner in zo’n situatie zit.
 
Vandaag zou ik er ver van wegblijven. Tijden veranderen en ik vermoed dat ze het in het huidig economisch klimaat dermate lastig hebben dat ze tegenwerken.

Kan natuurlijk maar uit eigen ervaring praten. Was idd een andere tijd, we kregen uitstel van opstart etc omdat ze werk zat hadden.
 
Deze week zijn ze de plinten komen installeren. Nu nog deze verven samen met de deuren (reeds begonnen)

Toch blij dat deze werkjes worden uitgevoerd. Was toevallig thuis en enkele dagen zijn die bezig aan die enkele deuren en plinten... vermits ik thuis was weet ik dat ze niet hebben liggen traag werken of weinig uren hebben gedraaid.

Afplakken, alle gaatjes vullen, daarna afschuren, opruimen en dan pas verven.

Maar daarmee is de laatste keer dat er veel vuil wordt gemaakt en buiten de elektriciteit (die ik zelf doe) alles af 🥰
 
Ik zou die buizen naar buiten willen luchtdicht maken. Iemand een idee hoe ik dat best aanpak?


en
of

lucht en waterdicht.

Met soudapack kan je achteraf overigens nog een kabel er bij doorvoeren moest dat nodig zijn. Dat blijft elastisch.
 
en
of

lucht en waterdicht.

Met soudapack kan je achteraf overigens nog een kabel er bij doorvoeren moest dat nodig zijn. Dat blijft elastisch.
Thanks!
 
Wij hebben daar de overschot van de luchtdichte afplaktape van de ramen gebruikt. Nina, die buizen kwamen bij ons ergens buiten onder de grond terecht dus geen idee hoeveel lucht er effectief langs binnen zou gekomen zijn...
 
Terug
Bovenaan