De nieuwbouw-topic!

Master S

Active member
Aangezien er wel wat leden zullen zijn met vragen over nieuwbouw of hun ervaring willen delen maak ik dit topic aan.

Dus al je grote en kleine nieuwbouw vragen en ervaringen kan je hier posten.
 
Ik zal dan maar beginnen met de eerste vraag: vloerverwarming op zolder voor een BEN nieuwbouw met minstens E-peil 28, ja of nee ?
 
Ik zal dan maar beginnen met de eerste vraag: vloerverwarming op zolder voor een BEN nieuwbouw met minstens E-peil 28, ja of nee ?
Enigste reden dat wij vloerverwarming op verdiep gaan leggen is omdat er vloerkoeling komt. Gezien dat dat veel vloer oppervlakte nodig heeft voor effect.
Dus hangt af van wat je er mee wilt doen.
 
Ik zal dan maar beginnen met de eerste vraag: vloerverwarming op zolder voor een BEN nieuwbouw met minstens E-peil 28, ja of nee ?
Mijn opinie in mijn E11 woning met vloerverwarming op de verdieping.

Ik heb die sinds 2018 nog maar 1 keer opgezet en dat was puur en alleen om de woning sneller te laten drogen. Temperatuur heeft daar eigenlijk nooit echt onder de 16 - 17 graden gedipt. En voor mij aangezien daar de slaapkamers liggen, is het dan ook nog nooit echt nodig geweest wat een deftig donsdeken niet oplost.

Mijn opinie is dan ook eerder, neen. Maar wel de nodige leidingen voorzien om een airco te zetten later. Die je dan eventueel kunt gebruiken als spotverwarming indien het eens nodig is. In tegenstelling tot de winter, is koeling in de zomer echt wel interessant... uw huid afstropen is nu eenmaal geen optie zoals je in tegenstelling makkelijk een extra laag kunt toevoegen in de winter (zoals een sweater aandoen).
 
Mijn opinie in mijn E11 woning met vloerverwarming op de verdieping.

Ik heb die sinds 2018 nog maar 1 keer opgezet en dat was puur en alleen om de woning sneller te laten drogen. Temperatuur heeft daar eigenlijk nooit echt onder de 16 - 17 graden gedipt. En voor mij aangezien daar de slaapkamers liggen, is het dan ook nog nooit echt nodig geweest wat een deftig donsdeken niet oplost.

Mijn opinie is dan ook eerder, neen. Maar wel de nodige leidingen voorzien om een airco te zetten later. Die je dan eventueel kunt gebruiken als spotverwarming indien het eens nodig is. In tegenstelling tot de winter, is koeling in de zomer echt wel interessant... uw huid afstropen is nu eenmaal geen optie zoals je in tegenstelling makkelijk een extra laag kunt toevoegen in de winter (zoals een sweater aandoen).


E11 woning en dan frugal-style met een dikke trui rondlopen :scream:
 
Als ge enkel uw boven gebruikt om te slapen zie ik niet in waarom het daar warmen moet zijn.
Zal van persoon tot persoon afhangen. Wij vinden het toch allesbehalve aangenaam als het op de slaapkamer kouder is dan 19,5graden hoor.

Ook een E13 woning, vloerverwarming op de verdieping en zou het altijd opnieuw doen.
 
Enige verwarming op de bovenverdieping die gebruikt wordt is die van de badkamer. Op de slaapkamers nog nooit de verwarming aangehad op 8 jaar tijd.
 
Same here maar nu dat 2 kamers thuiswerkbureau's zijn heb ik er spijt van :p
Alhoewel voor 50 euro elektrisch vuurtje gekocht en dat 5min opzetten en het is hier warm genoeg :D
 
Ervaringen?
Van't weekend gelezen dat er een faillissement is geopend voor onze SOD. Dus ik zal nog wel wat boeiende ervaringen kunnen delen binnenkort :unsure:
Dat meen je niet? Wij kijken ook uit naar een SOD maar zoiets is dus een grote schrik van ons,
Al veel geld ingestoken? En een grote firma of kleine zelfstandige?
 
Dat meen je niet? Wij kijken ook uit naar een SOD maar zoiets is dus een grote schrik van ons,
Al veel geld ingestoken? En een grote firma of kleine zelfstandige?
Firma bestond wel al een jaar of 30.
Er gaat eens goed uitgerekend moeten worden of we al meer betaald hebben dan er gepresteerd is geweest. Mijn gevoel zegt dat we misschien een paar duizend euro meer hebben betaald, het zou echter nooit in de tienduizenden euro's mogen gaan. Er zou in theorie ook een voltooiingswaarborg moeten zijn die dit gat zou moeten dicht rijden, maar we gaan dat nog moeten zien.
 
Welke SOD is dat?
Als die onder Wet Breyne vallen heb je normaal wettelijke garantie dat het wel wordt afgewerkt tegen afgesproken prijs dacht ik
 
Welke SOD is dat?
Als die onder Wet Breyne vallen heb je normaal wettelijke garantie dat het wel wordt afgewerkt tegen afgesproken prijs dacht ik
Nee dus. De meeste firma's werken met de 5% waarborg. Het voorschot wordt dus op consignatiekas gezet en bij faillissement krijgt de bouwheer dat voorschot terug. Daar loop je dus echt niet ver mee wanneer je huis daar half afgewerkt staat.

Een voltooiingswaarborg, waarbij dus een financiële instelling garant staat voor de bouwfirma, is dus niet verplicht bij woningbouw onder Wet Breyne.

Wij geven het wel omdat het een pak meer bescherming biedt voor de bouwheer. Enige nadeel is wel dat je de laatste schijf volledig moet betalen bij de voorlopige oplevering, bij de 5% in consignatie komt 2,5% vrij bij voorlopige en 2,5% bij definitieve oplevering.
 
Hier op dit moment aan het bouwen met Bostoen (zo'n monster wijk die ze in fases plaatsen), zo goed of alles klaar, oplevering normaal in december ergens. So far nog geen klachten, het bedrijf dat hun keukens doet was wel een PITA om mee te communiceren.

Enige frustrerende was 1 niet-dragende binnenmuur die we wouden verschuiven. Ze hadden in een kamer een uitham voorzien voor een ingebouwde kast, wij zagen die muur liever recht doorgetrokken (gedeelde muur met berging dus zou een pak extra ruimte in de berging geven). Was ons verteld dat dit onmogelijk was, tot plots 2 maand later zonder bericht die muur doorgetrokken was (ze hadden hem geplaatst, er dan weer uitgesmeten en dan dus doorgetrokken).

We vermoeden dat daar bij de originele gesprekken door die verantwoordelijke daarvoor ergens een kanttekening gemaakt is en ze dacht dat ze vergeten was van die door te voeren. Hebben ze logischerwijs schoontjes laten doen :p
 
Laatst bewerkt:
Welke SOD is dat?
Als die onder Wet Breyne vallen heb je normaal wettelijke garantie dat het wel wordt afgewerkt tegen afgesproken prijs dacht ik
Ik ga de naam nog niet plaatsen, kwestie dat mijn verhaal niet té makkelijk googlebaar is zolang het nog lopende is. Je mag altijd wel DM'n als je het echt wil weten, bedrijf is volgens mij wel enkel maar in onze regio "bekend".

Nee dus. De meeste firma's werken met de 5% waarborg. Het voorschot wordt dus op consignatiekas gezet en bij faillissement krijgt de bouwheer dat voorschot terug. Daar loop je dus echt niet ver mee wanneer je huis daar half afgewerkt staat.

Een voltooiingswaarborg, waarbij dus een financiële instelling garant staat voor de bouwfirma, is dus niet verplicht bij woningbouw onder Wet Breyne.

Wij geven het wel omdat het een pak meer bescherming biedt voor de bouwheer. Enige nadeel is wel dat je de laatste schijf volledig moet betalen bij de voorlopige oplevering, bij de 5% in consignatie komt 2,5% vrij bij voorlopige en 2,5% bij definitieve oplevering.
Dit is inderdaad ook mijn interpretatie.

Nu moet er bij ons niet veel meer gebeuren. Enkel een deel van het saniteir (CV ketel, bad, halve douche, badkamermeubel en regenwaterpomp), afkasting bij rolluikens en leidingen + blower door test. Wij hebben ook onze laatste schijven nog niet moeten betalen. Er is dus hoop dat we dit doorkomen zonder een financiële kater, maar het is toch maar eng allemaal.
 
Ik ga de naam nog niet plaatsen, kwestie dat mijn verhaal niet té makkelijk googlebaar is zolang het nog lopende is. Je mag altijd wel DM'n als je het echt wil weten, bedrijf is volgens mij wel enkel maar in onze regio "bekend".


Dit is inderdaad ook mijn interpretatie.

Nu moet er bij ons niet veel meer gebeuren. Enkel een deel van het saniteir (CV ketel, bad, halve douche, badkamermeubel en regenwaterpomp), afkasting bij rolluikens en leidingen + blower door test. Wij hebben ook onze laatste schijven nog niet moeten betalen. Er is dus hoop dat we dit doorkomen zonder een financiële kater, maar het is toch maar eng allemaal.

Dat valt dan nog mee. Het grootste probleem bij faillissement is, naast vaak de financiële kater, de vrijgave van de werf. Dat kan ook wel even duren, en zolang kan je zelf geen verdere werken uitvoeren.
 
Terug
Bovenaan