De nieuwbouw-topic!

Bij ons in de gemeente Beveren moest minstens 10% van onze voorgevel uit ramen bestaan.
(onze bouwaanvraag is van 31 december 2021)

Wetende dat we volgens de verkavelingsvergunning ook verplicht waren van een inpandige garage te hebben is dat toch vrij veel nog.
Waar ergens in Beveren ga je bouwen als ik zo curieus mag zijn? 🤓
 
Idem hier. Enkel nog schilderen, kitten en plinten zetten. Ons target is half april - half mei.
Dit gaan we wel zelf doen. Gisteren begonnen met de keuken te primeren want die wordt volgende week geinstalleerd.
Traditionele bouw? En hoe lang heb je gewacht tussen pleisterwerken en primeren? Heb je ook nog geschuurd eerst? Wij zitten momenteel in exact dezelfde fase denk ik, vloer ligt en de keuken komen ze de 27e plaatsen.
 
Traditionele bouw? En hoe lang heb je gewacht tussen pleisterwerken en primeren? Heb je ook nog geschuurd eerst? Wij zitten momenteel in exact dezelfde fase denk ik, vloer ligt en de keuken komen ze de 27e plaatsen.
Houtskeletbouw. Die kan je direct schuren en schilderen.
Ik zou zelfs niemand aanraden om eerst te verhuizen en dan te schuren want daar komt zoveel stof vanaf…
 
Wat maakt het verbod op nieuwe gasaansluitingen nu uit, zolang jouw gas maar is aangesloten..
Wij zijn toch blij dat wij vorig jaar last minute ons gasaanvraag geannuleerd hebben en voor een warmtepomp hebben gekozen. Hebben daar 8-9 maand op zitten sjikken omdat een warmtepomp toch een serieuze investering is. Mijn vriend vond dat initieel de investeringskost niet waard. Vorige week zei hij dat hij blij is dat ik doorgezet heb en hem heb weten te overtuigen, dat gaat uiteindelijk de beste investering geweest zijn die we in dat huis gedaan hebben. Als je ziet hoe gevorderd overheden zich gaan inmengen in onze woningmarkt gaan groene investeringen ervoor zorgen dat de woonst toch goed in de markt gaat blijven liggen bij latere verkoop (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/0...telt-groot-pakket-voor-om-gebouwen-klimaatne/).
 
Valt mij wel op hoe hard afgewerkt de nieuwbouwen hier zijn alvorens er ingehuisd wordt :)

Heel leuk dat jullie die luxe hebben natuurlijk! Heb toch ook veel mensen geweten die een tijdje 'op de chappe' geleefd hebben.
 
Valt mij wel op hoe hard afgewerkt de nieuwbouwen hier zijn alvorens er ingehuisd wordt :)

Heel leuk dat jullie die luxe hebben natuurlijk! Heb toch ook veel mensen geweten die een tijdje 'op de chappe' geleefd hebben.
Voor ons is het geen luxe, maar de aannemer die de helft van de grondwerken pas uitvoert als de stelling al terug weg is.
Wij zijn binnen al volop aan het vloeren, maar de septische put is er nog niet, en de boringen voor geothermie zijn vandaag pas bezig. Snap zelf niet goed waarom ze het in deze volgorde doen. Dit vormt nu een echt idiote bottleneck in ons project. Eerst riolering volledig, dan pas kan de riolering gekeurd worden, en dan pas kan watergroep langskomen voor aan te sluiten. En die kloefkappers van Watergroep wilden aanvankelijk zelfs pas een offerte maken als de riolering er al volledig ligt.
Wij hebben dus de mogelijkheid dat ons huis 100% afgewerkt is maar dat we nog twee maand moeten wachten tot Watergroep komt aansluiten :/
 
@iamhollywood nooit overwogen om aan de achterkant een oversteek te maken? Niet de allergrootste kost maar helpt wel een stuk tegen de oververhitting in de zomer.
 
@iamhollywood nooit overwogen om aan de achterkant een oversteek te maken? Niet de allergrootste kost maar helpt wel een stuk tegen de oververhitting in de zomer.
Maar het neemt ook veel licht weg op alle andere momenten.
Ik denk dat je dan beter screens aan de buitenzijde van je ramen, of een zonnetent aan de gevel hangt.
 
Maar het neemt ook veel licht weg op alle andere momenten.
Ik denk dat je dan beter screens aan de buitenzijde van je ramen, of een zonnetent aan de gevel hangt.
Ja neen dat is het punt net. In de winter staat de zon veel lager waardoor je alsnog lichtinval hebt. In de zomer is lichtinval sowieso geen probleem
 
@iamhollywood nooit overwogen om aan de achterkant een oversteek te maken? Niet de allergrootste kost maar helpt wel een stuk tegen de oververhitting in de zomer.
Oversteek?

Er zitten screens op de ramen van de achtergevel.
Er zit eveneens voorzieningen klaar om zonneluifels te plaatsen over heel het terras welke op de somfy van de screens kunnen aangesloten worden.
Hebben ook koeling in de vloerverwarming gestoken maja dat zal niet de grote win zijn, de screens daarentegen wel.
 
Wij hebben ongeveer 12 jaar geleden gebouwd. Was zeker niet 100% afgewerkt.
Slaapkamers stonden geen kasten in, geen dressing, weinig meubels, enzovoort. We blijven kosten uitgeven aan ons huis. Elk jaar is er wel iets dat we aanpakken.
Kinderkamers, dressing, tuinhuisje, zonnepanelen, vorig jaar achtertuin met tuinkamer, en dit jaar eindelijk een deftige TV-wand.
Deze heb ik uiteindelijk zelf getekend: zo iets zou het moeten worden:

 
Wij hebben ongeveer 12 jaar geleden gebouwd. Was zeker niet 100% afgewerkt.
Slaapkamers stonden geen kasten in, geen dressing, weinig meubels, enzovoort. We blijven kosten uitgeven aan ons huis. Elk jaar is er wel iets dat we aanpakken.
Kinderkamers, dressing, tuinhuisje, zonnepanelen, vorig jaar achtertuin met tuinkamer, en dit jaar eindelijk een deftige TV-wand.
Deze heb ik uiteindelijk zelf getekend: zo iets zou het moeten worden:

TV hangt ontzettend hoog
Tenzij je helemaal onderuit gezakt (liggend?) TV kijkt, lijkt me dat dus niet ideaal.

 
TV hangt ontzettend hoog
Tenzij je helemaal onderuit gezakt (liggend?) TV kijkt, lijkt me dat dus niet ideaal.


Klopt, TV hangt naar mijn gevoel ook hoog, maar ken nog mensen die zo TV kijken. De onderkant van mijn TV hangt een halve meter van de grond. Maar met een 75" kan je ook moeilijk anders. Ik heb mijn TV graag laag hangen. Maar ik heb bvb geen huisdieren die er aan kunnen. En de kinderen komen niet in de buurt daarvan.
 
Wij hebben ongeveer 12 jaar geleden gebouwd. Was zeker niet 100% afgewerkt.
Slaapkamers stonden geen kasten in, geen dressing, weinig meubels, enzovoort. We blijven kosten uitgeven aan ons huis. Elk jaar is er wel iets dat we aanpakken.
Kinderkamers, dressing, tuinhuisje, zonnepanelen, vorig jaar achtertuin met tuinkamer, en dit jaar eindelijk een deftige TV-wand.
Deze heb ik uiteindelijk zelf getekend: zo iets zou het moeten worden:


Hier is dat ook een never ending process. We zijn nu bezig aan de zolder herin te richten naar master bedroom met inloopdressing en een bureau apart voor stille vergaderingen (vrouw en ik beide home office).
Onze huidige slaapkamer gaat dan een maatkastenwand krijgen voor al het speelgoed en hobby gerief, en dat wordt dan de speelkamer (want hun huidige slaapkamers staan overvol)

En dan wordt de beneden opnieuw aangepakt... tegen dan staat alles beneden er 15 jaar in. En wordt het nog es tijd voor een nieuwe keuken, en een nieuwe vloer (ik neem nooit nog een zwarte vloer, never again)
 
Valt mij wel op hoe hard afgewerkt de nieuwbouwen hier zijn alvorens er ingehuisd wordt :)

Heel leuk dat jullie die luxe hebben natuurlijk! Heb toch ook veel mensen geweten die een tijdje 'op de chappe' geleefd hebben.
Alles behalve de technieken zijn hier af, dusja zonder chauffage, water en electriciteit is het moeilijk wonen he..
 
Alles behalve de technieken zijn hier af, dusja zonder chauffage, water en electriciteit is het moeilijk wonen he..
Zonder chauffage/centrale verwarming gaat he. Koude douches zijn gezond!
Er zal wel een standpijp zijn voor 't water van den bouw. Gewoon een tuinslang naar binnen leggen
En elektriciteit kan je wel met een dynamo opwekken zekers?
 


Voor als je van blinde gevels houdt 😂 . Kopie van ons huis op ander stuk grond.
Is gewoon ons project gekopieerd, zodra je aan de slag gaat werken ze natuurlijk iets op maat uit dat binnen de bouwgrensen past.
 
Terug
Bovenaan