De nieuwbouw-topic!

Morgen verhuizen! :woohoo::woohoo::woohoo::woohoo:
Vanavond allicht al een eerste keer oprijden met de verhuiswagen en morgen dan de rest. De meeste 'kleine' dingen zijn ook al daar gedropt dus ik verwacht dat het wel vlot zal gaan uiteindelijk, no stress.

Lekker weer ervoor wel :unsure:

Geen idee hoeveel ervaring je hebt met verhuizen, maar voor wat het waard is: "de rest" valt meestal een stuk groter uit dan gedacht, dus hoe meer je in de verhuiswagen kan krijgen, hoe beter. Genoeg meegemaakt dat het leek alsof de rest niet veel meer was, maar dat we uiteindelijk met een paar auto's toch nog 5 keer over-en-weer mochten rijden terwijl er met wat stapelen eigenlijk meer in de verhuiswagen paste.

Troost je wat het weer betreft, het kan altijd erger... Jaren terug nog helpen verhuizen toen het gesneeuwd had, de oprit van het nieuwe huis van die vrienden helde naar boven en de verhuiswagen geraakte er niet op 😋
 
Geen idee hoeveel ervaring je hebt met verhuizen, maar voor wat het waard is: "de rest" valt meestal een stuk groter uit dan gedacht, dus hoe meer je in de verhuiswagen kan krijgen, hoe beter. Genoeg meegemaakt dat het leek alsof de rest niet veel meer was, maar dat we uiteindelijk met een paar auto's toch nog 5 keer over-en-weer mochten rijden terwijl er met wat stapelen eigenlijk meer in de verhuiswagen paste.

Troost je wat het weer betreft, het kan altijd erger... Jaren terug nog helpen verhuizen toen het gesneeuwd had, de oprit van het nieuwe huis van die vrienden helde naar boven en de verhuiswagen geraakte er niet op 😋
Oh ja de rest is nog veel :D Morgen is eigenlijk de hoofdverhuisdag, maar omdat we op 2 locaties spullen hebben staan proberen we vanavond er al 1 te doen. De verhuiswagen dan ook voor 24 uur gehuurd.
 
Wij verhuizen in 2 keer. Toevallig morgen ook deel 1.

De kasten die in elkaar moeten zoals de kasten in berging/bureau, de rekken in berging. Dan nog wat algemeen spul, zoals de 2de zetel, eettafel/stoelen, de bureau's van de kinderen, tuinmeubelen, tuingerief, springkasteel, de standbeelden etc. Dan steken we die zondag terug in elkaar en volgende week steken we daar alles netjes in. De week erop verhuizen we dan de keukenspullen (geen kinderen die week) om dat het weekend erachter alles te verhuizen.

Met 3 kinderen is dat het makkelijkste zo, ze zijn we vorige keer ook verhuisd.
 
Als ik het goed begrijp is sinds 2022 een S-peil van 28 verplicht voor nieuwbouw. Als ik daarover lees is een van de belangrijkste aanbevelingen om dit te bereiken een compacte bouw. Hierbij denk ik aan de doorgaans vierkante of rechthoekige blokken die je overal zit. Nagenoeg allemaal dezelfde vorm.

Als je iets anders wenst, bv een laagbouw in een L vorm (ik noem maar iets), is dat qua S-peil nog haalbaar? Dus wel een woning met warmtepomp, goede isolatie, etc etc... Alleen een "afwijkende" vorm.
 
Als ik het goed begrijp is sinds 2022 een S-peil van 28 verplicht voor nieuwbouw. Als ik daarover lees is een van de belangrijkste aanbevelingen om dit te bereiken een compacte bouw. Hierbij denk ik aan de doorgaans vierkante of rechthoekige blokken die je overal zit. Nagenoeg allemaal dezelfde vorm.

Als je iets anders wenst, bv een laagbouw in een L vorm (ik noem maar iets), is dat qua S-peil nog haalbaar? Dus wel een woning met warmtepomp, goede isolatie, etc etc... Alleen een "afwijkende" vorm.
Warmtepomp doet niks aan je S-peil. Dat verlaagd enkel het E-peil.
Screens, isolatie, triple glass, ... hebben invloed op het S-peil.
Als je een S-peil van 29-31 haalt, dan mag je ook bouwen als jouw E-peil lager is dan 20. E20 is gemakkelijk te behalen met warmtepomp en zonnepanelen. Met warmtepomp en 15 zonnepanelen zouden wij op E11 gezeten hebben. Ondertussen liggen er 30 zonnepanelen ipv 15, dus ben benieuwd naar het finale cijfer, maar de doorblower moet nog gebeuren. De kans is groot dat ons E-peil onder 0 zal zakken.
 
Oh ja de rest is nog veel :D Morgen is eigenlijk de hoofdverhuisdag, maar omdat we op 2 locaties spullen hebben staan proberen we vanavond er al 1 te doen. De verhuiswagen dan ook voor 24 uur gehuurd.

Vandaag hier al heel wat spullen weggebracht. De rek met de reciever en klipsch vloerspeakers staan, de grote eettafel met 8 stoelen, springkasteel, hogedruk en ander gerief. En de 9 kleerkasten liggen er ook, die steken we morgen in elkaar :).

Week na pasen verhuizen we de rest (kinderloze week). En dan over 3 maanden doen we alles nog eens opnieuw…
 
Als ik het goed begrijp is sinds 2022 een S-peil van 28 verplicht voor nieuwbouw. Als ik daarover lees is een van de belangrijkste aanbevelingen om dit te bereiken een compacte bouw. Hierbij denk ik aan de doorgaans vierkante of rechthoekige blokken die je overal zit. Nagenoeg allemaal dezelfde vorm.

Als je iets anders wenst, bv een laagbouw in een L vorm (ik noem maar iets), is dat qua S-peil nog haalbaar? Dus wel een woning met warmtepomp, goede isolatie, etc etc... Alleen een "afwijkende" vorm.
Volgens mij hakken de 'openingen' (ramen/deuren) er ook wel hard in. Dus hier en daar een raam minder doen of kleiner zal ook al helpen.

Verhuis is vlot verlopen! Nu de 2e nacht kan iedereen ook effectief in zijn eigen bed slapen ipv matras op de grond of reisbedje :D
 
Voor S peil is oriëntatie van de ramen, luchtdichtheid, isolatie, screens/zonwering, en ik dacht ook verluchtingsmogelijkheden (cq oververhitting) heel belangrijk. Je muren 10 cm dikker maken en volproppen met isolatie zal je daar al een heel eind brengen. ik hebben S29 met een waanzinnig inefficiënte vorm van huis, 70m2 ramen (wel triple glas), en hebben nog niet eens zot gedaan qua isolatie eigenlijk (24 cm cellulose, de vijf cm glaswol deed op zich zelfs niet zo heel veel). Als je bij het energieagentschap het projectbestand van je ontwerpaangifte opvraagt kan je dat inladen in de EPB software. Spelen met isolatiedikte en luchtdichtheidsfactor Enzo is eigenlijk vrij eenvoudig om dan wat feeling te krijgen over wat er belangrijk is. Natuurlijk zou je zo'n ingenieur dit ook moeten kunnen zeggen, maar in mijn ervaring hebben ze daar geen tijd voor. Zo'n aangifte kost minder dan 500 euro, veel tijd om allerlei zaken uit te proberen is er niet echt...
 
Als ik het goed begrijp is sinds 2022 een S-peil van 28 verplicht voor nieuwbouw. Als ik daarover lees is een van de belangrijkste aanbevelingen om dit te bereiken een compacte bouw. Hierbij denk ik aan de doorgaans vierkante of rechthoekige blokken die je overal zit. Nagenoeg allemaal dezelfde vorm.

Als je iets anders wenst, bv een laagbouw in een L vorm (ik noem maar iets), is dat qua S-peil nog haalbaar? Dus wel een woning met warmtepomp, goede isolatie, etc etc... Alleen een "afwijkende" vorm.
Compactheid is vooral gratis: Voor minder geld heb je een beter isolerende woning. Compactheid betekent: meer volume in je huis en minder buitenmuur die je moet isoleren. Het wordt als belangrijk principe aangeduid omdat de vormfactor zowat het eerste is wat je gaat bepalen voordat je het huis verder ontwerpt. De opbouw van je wanden, je gewenste verwarmingsmethode kun je allemaal veel later bepalen. Staar je er echter niet blind op. Het is zeker mogelijk een lager S-peil te halen met woningen die meer verliesoppervlak hebben. Het kost gewoon meer.

Voor onze EPB werken wij met Xenadvies, dat al redelijk in het begin van het project een EPB voorberekening maakte om de architect te informeren hoe veel geïsoleerd moest worden en wat het warmteverlies is bij het voorontwerp van de architect.
 
Laatst bewerkt:
Is het een juiste aanname dat een buitenmuur van een nieuwbouw woning tegenwoordig al snel 50 cm dik is?

Dus als ik iets neerzet van 10m op 10m (100m2), dat dit eigenlijk 9.5m op 9.5m (90m2) is, dus 10% minder? En dan heb ik de binnenmuren nog niet meegerekend....
 
Is het een juiste aanname dat een buitenmuur van een nieuwbouw woning tegenwoordig al snel 50 cm dik is?

Dus als ik iets neerzet van 10m op 10m (100m2), dat dit eigenlijk 9.5m op 9.5m (90m2) is, dus 10% minder? En dan heb ik de binnenmuren nog niet meegerekend....
In mijn geval:
- snelbouwsteen 15cm
- isolatie 28cm
- buitenpleister 2cm

dus ja, +/- 50cm is geen slechte aanname
 
Is het een juiste aanname dat een buitenmuur van een nieuwbouw woning tegenwoordig al snel 50 cm dik is?

Dus als ik iets neerzet van 10m op 10m (100m2), dat dit eigenlijk 9.5m op 9.5m (90m2) is, dus 10% minder? En dan heb ik de binnenmuren nog niet meegerekend....

ja.

De minimale dikte van de muur

Er is niets vastgelegd in het bouwbesluit wat betreft de minimale dikte van de gehele muur. Vaak is dit echter meer dan 50 centimeter in nieuwbouwwoningen. De binnenmuur kan 19 centimeter of meer breed zijn, de spouw minimaal 8 centimeter en de buitenmuur is vaak 10 centimeter breed. In realiteit zijn deze afmetingen dus meestal groter.
 
Is het een juiste aanname dat een buitenmuur van een nieuwbouw woning tegenwoordig al snel 50 cm dik is?

Dus als ik iets neerzet van 10m op 10m (100m2), dat dit eigenlijk 9.5m op 9.5m (90m2) is, dus 10% minder? En dan heb ik de binnenmuren nog niet meegerekend....

Je hebt maar aan 1 kant muren? Je moet er bij een open bebouwing 1m afhalen en bij halfopen ook al snel 80cm. Dus krijg je 9x9,2 is 83m2 aan de binnenkant voor half open en 81m2 voor open.
 
Is het een juiste aanname dat een buitenmuur van een nieuwbouw woning tegenwoordig al snel 50 cm dik is?

Dus als ik iets neerzet van 10m op 10m (100m2), dat dit eigenlijk 9.5m op 9.5m (90m2) is, dus 10% minder? En dan heb ik de binnenmuren nog niet meegerekend....
Hier is het ongeveer 40 cm in totaal. 14 cm PIR isolatie, 7 cm gevelsteen (wat blijkbaar best smal is), kleine spouw (paar cm ofzo) en dan de rest de snelbouwsteen.

Familie heeft door een misrekening van de architect nog een andere gevelsteen moeten kiezen (de onze) omdat ze anders buiten hun bebouwbare oppervlakte gingen uitkomen...
 
Je hebt maar aan 1 kant muren? Je moet er bij een open bebouwing 1m afhalen en bij halfopen ook al snel 80cm. Dus krijg je 9x9,2 is 83m2 aan de binnenkant voor half open en 81m2 voor open.
Je hebt gelijk: de binnenmaat is dan inderdaad 9 x 9 = 81m2. Met nog wat binnenmuren dus ruim 20% minder woonoppervlakte. Da's veel 'verlies'....
 
Ook met een houtskelet kom je niet veel minder dik uit, in ons geval: 10cm gevelsteen, 3cm luchtspouw, 2cm Celit 4D, 24 cm houtskelet met cellulose, dan 1,8cm OSB, 6 cm leidingspouw gevuld met glaswol, en dan een drietal cm voor de tweede OSB en gipskartonplaat. Je kan hier en daar wat cm afpitsen, maar verder niks (dunnere gevelbekleding, denk aan steenstrips, cementvezelplaten, crépi, etc..., dunnere of geen leidingspouw, met alle gevolgen voor de luchtdichting van dien, geen tweede OSB of een enkele fermacell plaat ipv OSB+gipskarton).
 
Familie heeft door een misrekening van de architect nog een andere gevelsteen moeten kiezen (de onze) omdat ze anders buiten hun bebouwbare oppervlakte gingen uitkomen...
Hoe gaat dat eigenlijk praktisch in zijn werk. Komt er iemand van de gemeente langs met een meetlint of je uiteindelijk binnen de bouwzone en de bebouwbare oppervakte bent gebleven? Of gebruiken ze bv Geopunt?
 
Hoe gaat dat eigenlijk praktisch in zijn werk. Komt er iemand van de gemeente langs met een meetlint of je uiteindelijk binnen de bouwzone en de bebouwbare oppervakte bent gebleven? Of gebruiken ze bv Geopunt?
Bij ons zijn ze een PV van opmerking komen opstellen en hebben ze de uitzetting voor funderingswerken helemaal nagetrokken.
Nadat het huis effectief gebouwd geweest is wel niets meer van controle gehad. Ik vermoed dat adhv luchtfoto's dit ook grof kan gecontroleerd worden, hoewel dat meer voor bijgebouwen gaat gebruikt worden lijkt me.
 
Terug
Bovenaan