De nieuwbouw-topic!

Ik mocht wel gewoon gebruik maken van alle ruimtes in het huis hoor. Beetje triest om te doen alsof je dan letterlijk beperkt bent tot 4,5m2. En ik heb ook nog tot na mijn studententijd gewoon thuis gewoond.

Dat is ieder voor zich toch, al is 4,5m2 volgens mij zelfs te klein voor label 'slaapkamer'. Dat is dan een berging.

Ik kies voor grotere slaapkamers zodat er in het leefgedeelte minder rommel is. Dat deel is ook vrij groot, maar wel volledig open en zichtbaar. Na mijn werk willen mijn vriendin en ik thuiskomen in een opgeruimde en cleane woonkamer. Dat gaat niet met hokjes van 4,5m2 per kind.
 
Lijkt met net het typevoorbeeld van nooit anders te weten. Dit lijkt me toch vooral een artificiële zorg van ouders hoor.
Want kinderen komen nooit bij hun vriendjes op hun kamer natuurlijk?

Ik ben het met je eens dat het deels kan opgevangen worden in de opvoeding, maar je kan moeilijk ontkennen dat een slaapkamer van 12m2 een hoger comfort geeft dan 4,5m2. Het gaat, sure, maar veel mensen vinden ruimte belangrijk. In latere jaren (puberteit en nadien) gaat die kamer ook een soort van refuge worden, een prive-plekje in huis. Als dat niet comfortabel is, gaan ze gewoon zorgen dat ze zich sneller uit de voeten maken thuis, lijkt me.
 
Want kinderen komen nooit bij hun vriendjes op hun kamer natuurlijk?

Ik ben het met je eens dat het deels kan opgevangen worden in de opvoeding, maar je kan moeilijk ontkennen dat een slaapkamer van 12m2 een hoger comfort geeft dan 4,5m2. Het gaat, sure, maar veel mensen vinden ruimte belangrijk. In latere jaren (puberteit en nadien) gaat die kamer ook een soort van refuge worden, een prive-plekje in huis. Als dat niet comfortabel is, gaan ze gewoon zorgen dat ze zich sneller uit de voeten maken thuis, lijkt me.

Of liefjes later eh. Heb liever dat ze thuis in alle rust, veiligheid en comfort van bil gaan dan dat ze het ergens openbaar moeten doen.
De kamers zijn nu toevallig zo groot en we zijn daar blij mee. Weet ook niet of ik minder dan 10m2 per kamer zou willen, dat lijkt me zo een mentale grens voor mij persoonlijk.

Momenteel slapen de jongens met 2 op 17m2, dat is toch ook niet echt plaats over. Maar dat zou opgelost kunnen worden met een stapelbed natuurlijk. Dat hebben we zelfs, maar voor 2 maanden onzinnig om uit te pakken. Dat staat hier in de garage, mijn zoontje wil dat graag in zijn nieuwe kamer, waar die maar halftijds is EN alleen slaapt :D.
 
Dat is ieder voor zich toch, al is 4,5m2 volgens mij zelfs te klein voor label 'slaapkamer'. Dat is dan een berging.

Ik kies voor grotere slaapkamers zodat er in het leefgedeelte minder rommel is. Dat deel is ook vrij groot, maar wel volledig open en zichtbaar. Na mijn werk willen mijn vriendin en ik thuiskomen in een opgeruimde en cleane woonkamer. Dat gaat niet met hokjes van 4,5m2 per kind.
Bedankt voor dit wereldvreemde bericht. Ik had een raam, een bed, een bureau en een kast. Gelukkig kreeg ik waarden en normen van mijn ouders in plaats van rommel.
 
Je kan er niet omheen dat kinderen tegenwoordig langer en langer thuis wonen omdat iets kopen/bouwen te duur wordt. Je wil die dan toch ook wat ruimte gunnen. 8m2 en 4,5m2 zijn dan toch zeker te klein.
Ja, bouwgrond wordt zo duur omdat teveel mensen op 300m² willen wonen.
 
Of liefjes later eh. Heb liever dat ze thuis in alle rust, veiligheid en comfort van bil gaan dan dat ze het ergens openbaar moeten doen.
Gaat dat niet in een eenpersoonsbed dan? Ik heb zelfs een jaar met mijn vriend in een eenpersoonsbed geslapen toen we pas samenwoonden.... Het is maar welke luxe je gewoon bent, zeker?
 
Ik zit in een renovatie, maar zelfs in een halfopenwoning kan je perfect slaapkamers van 12m² voorzien zonder een kast van een huis te plaatsen. Op het eerste verdiep hebben we twee slaapkamers (naast de master) die exact even groot zijn (12m²). Daar past een serieuze kleerkast in, een twijfelaar, twee nachtkastjes met nog wat ruimte overal tussen. Als daar een eenpersoonsbed in komt i.p.v. een twijfelaar is er ruimte genoeg voor een bureau en wat vloer om op te spelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit in een renovatie, maar zelfs in een halfopenwoning kan je perfect slaapkamers van 12m² voorzien zonder een kast van een huis te plaatsen.
Uiteindelijk is een halfopenwoning niet synoniem voor een "kleinere" woning.
Genoeg halfopenwoningen hier in de buurt die ruimer zijn dan een vrijstaande woning. Woning is meestal compacter gebouwd.

In de straat waar ik woon zie je nog veel van die "hoeve" woningen. 16m breed en 9 meter diep, waarbij het dak begint bij de gelijkvloers. Dat zijn woningen dat voor veel mensen langs de straatkant groot oogt.
Dat is een ruime gelijkvloers. Boven onder het dak heb je enorm veel verlies van ruimtes.
Iets verder heb je een nieuwe zijstraat met halfopen nieuwbouwwoningen. Dat zijn woningen van 8m breed op 13m diep.
Maar wel 2 volwaardige verdiepen en daarboven dan nog een dak.

Deze woningen ogen vanaf het straat kleiner. Maar hebben wel een stuk meer nuttig bewoonbaar oppervlakte.
 
Ja, bouwgrond wordt zo duur omdat teveel mensen op 300m² willen wonen.

Hoop dat je het niet op mij bedoelt. Ik woon in een 153m2 huis op 357m2 grond en ga nu naar een 240m2 huis op 415m2 grond, beide halfopen woningen overigens.
Dat zijn zeker geen uitschieters.
 
Hoop dat je het niet op mij bedoelt. Ik woon in een 153m2 huis op 357m2 grond en ga nu naar een 240m2 huis op 415m2 grond, beide halfopen woningen overigens.
Dat zijn zeker geen uitschieters.
Nee, dat zijn geen uitschieters. Vlamingen wonen graag groot. En daarom zijn onze grondprijzen zo hoog.
 
Je kan er niet omheen dat kinderen tegenwoordig langer en langer thuis wonen omdat iets kopen/bouwen te duur wordt. Je wil die dan toch ook wat ruimte gunnen. 8m2 en 4,5m2 zijn dan toch zeker te klein.
Minimum voor een kinderslaapkamer is volgens het VMSW is 7m² (tot een paar jaar geleden 6,5m²). Als je een beetje deftig ontwerpt, heb je aan 8m² meer dan genoeg. Het enige dat je meer hebt in een grotere kamer is vloer oppervlakte. Ja dat is leuk, maar een kind dat nog echt met speelgoed speelt, speelt waarschijnlijk zeer graag in de buurt van zijn of haar ouders. Als een kind niet meer met speelgoed speelt, is een grote kamer vooral ideaal om je vuile kleren op te laten rondslingeren.

Slaapkamer
Ouderslaapkamer
Minimale oppervlakte = 11,00m2

De afmetingen laten de volgende minimale bemeubeling toe:
− Bed: 2,05m x 1,60m
− 2 nachtkastjes
− Kast: 2,40m x 0,60m x 2,00m. U mag de kast opsplitsten en verdelen over slaapkamer en nachthal.
− Vrije doorgang: 0,80m

Kinderkamer
− Voor 1 kind:
• minimale oppervlakte = 7,00m2
• minimale breedte = 2,20m

− Voor 2 kinderen:
• minimale oppervlakte = 12,00m2
• minimale breedte = 2,60m

De afmetingen laten de volgende minimale bemeubeling per kind toe:
− Bed: 2,05m x 0,90m
− Nachtkastje
− Kast: 1,00m x 0,60m x 2,00m
− Bureau: 1,20m x 0,70m
− Vrije doorgang: 0,80m

(Ik zeg nergens dat een grotere kamer niet aangenaam is.)

--------------
Het grootste probleem met het vlaams bouwen is, dat er hier na de tweede wereld oorlog helemaal niets gedaan is geweest in verband met ruimtelijke ordening. De gronden waren spot goedkoop en in de lintbebouwing is hierdoor veel ruimte verloren gegan.
Hierdoor is grond enorm schaars geworden en daardoor zitten we nu met de gebakken peren.
Zoals meermaals aangehaald in dit topic, de gemiddelde woning in België is ook gewoon te groot.
Mijn huidig appartement is een 110m² en ik woon hier deeltijds met twee kinderen. Mocht mijn nieuw lief geen kinderen gehad hebben, was het ruimschoots groot genoeg om in te wonen met 4.
 
Het grootste probleem met het vlaams bouwen is, dat er hier na de tweede wereld oorlog helemaal niets gedaan is geweest in verband met ruimtelijke ordening. De gronden waren spot goedkoop en in de lintbebouwing is hierdoor veel ruimte verloren gegan.
Hierdoor is grond enorm schaars geworden en daardoor zitten we nu met de gebakken peren.
Zoals meermaals aangehaald in dit topic, de gemiddelde woning in België is ook gewoon te groot.
Mijn huidig appartement is een 110m² en ik woon hier deeltijds met twee kinderen. Mocht mijn nieuw lief geen kinderen gehad hebben, was het ruimschoots groot genoeg om in te wonen met 4.

Als mijn vriendin maar 1 kind had gehad, had ik ook nooit verhuisd. Dan is 150m2 met 3 slaapkamers genoeg, ik hoef al die ruimte niet. Ik heb bewust compact gebouwd 7 jaar geleden, maar een opgeruimde woonkamer is wel een must. Mijn kind speelde vroeger in de woonkamer en die ruimde ik einde van de week op. Zat dus 1 week op 2 netjes en opgeruimd, de andere week was chaos :).
 
Bedankt voor dit wereldvreemde bericht. Ik had een raam, een bed, een bureau en een kast. Gelukkig kreeg ik waarden en normen van mijn ouders in plaats van rommel.
Referentiepunt is alles he, een kamer van pakweg 5m2 is voor VEEL tieners te prefereren boven een kamer van 10m2 die ze moeten delen. Ik denk dat mijn eerste slaapkamer (tot ik een jaar of 10 was) 1m80 op 2,5m - 2m70 was, groot raam erin, me als kind toch in elk geval nooit als een gevangene of verwaarloosd kind gevoeld. 🤷‍♀️
(Daar stond een bed en een tafeltje in, kleerkast bij de zus op haar grote kamer)
 
Vandaag bij de architecte geweest, en tegen einde van de maand heb ik mijn eerste plan en haar offerte.

De klik was er 100%, ik had ook al voorbeeld bij van het internet. Type huis, + type indeling. (Afmetingen zijn ook bepaald)

Voor het financiele, huppel ik nu gewoon naar de bank ,van hoi t’is oxbow ik stel geen budget op, (das allemaal zever)

Ik wil gewoon 150K lenen. voor mijn project. Ruwbouw winddicht, en de rest regel ik zelf wel.

Word ik veronderstelt echt een hoop offertes binnen te brengen? Of kan ik gewoon 150K gaan vragen/simuleren en het komt in orde.
 
Word ik veronderstelt echt een hoop offertes binnen te brengen? Of kan ik gewoon 150K gaan vragen/simuleren en het komt in orde.
Wij hebben destijds (2019) onze architecte een A4'tje laten maken met een bestek. Er stonden denk ik vijf items op, en het totaal mochten we zelf vastleggen. Bank heeft er niet meer naar gekraaid. Ik zou in ieder geval iets meer lenen; je kan altijd minder opvragen en zeggen: laat de rest maar zitten, hoewel je natuurlijk wel met de reserveringsprovisie zit na 3-6-12 maanden. Ik denk dat Fintro nog steeds zijn EPC<30 geen reserveringsprovisie voorwaarde heeft, maar ik heb de tarieffiche recent niet meer nagekeken.

Ik denk dat eens je bouwvergunning binnen is het risico van de bank miniem wordt, want ze betalen je enkel als je kan bewijzen dat er iets staat. Ik heb ook maar één of twee keer foto's doorgestuurd (nooit gevraagd van hen uit denk ik, maar alles was gewoon facturen van bouwbedrijven...), dusja, eens zij het geld effectief uitlenen staat er iets van constructie tegenover als onderpand.
 
Word ik veronderstelt echt een hoop offertes binnen te brengen? Of kan ik gewoon 150K gaan vragen/simuleren en het komt in orde.
Ik heb ook gewoon een bedrag gevraagd en later heb ik eens een kostenraming van architect binnen gedaan.
Kostenraming stelde niet veel voor en komt zelfs niet overeen met wat wij voorzien.

Ze moesten iets hebben voor hun dossier.
 
Bij ons enkel de bouwvergunning, niets van offerte, bouwplan,... nieuwe lening was wel maar een 'klein' bedrag van de totaal.
 
Ik had in ons eerste gesprek de raming van de architect mee en dan niets meer van gehoord, tot ik de eerst opvraging wou doen, dus als eigenlijk al alles in orde was, toen bleek het bestek in ons dossier te ontbreken en moest ik getekende offertes binnenbrengen (van wat ik al had getekend)
 
Vandaag bij de architecte geweest, en tegen einde van de maand heb ik mijn eerste plan en haar offerte.

De klik was er 100%, ik had ook al voorbeeld bij van het internet. Type huis, + type indeling. (Afmetingen zijn ook bepaald)

Voor het financiele, huppel ik nu gewoon naar de bank ,van hoi t’is oxbow ik stel geen budget op, (das allemaal zever)

Ik wil gewoon 150K lenen. voor mijn project. Ruwbouw winddicht, en de rest regel ik zelf wel.

Word ik veronderstelt echt een hoop offertes binnen te brengen? Of kan ik gewoon 150K gaan vragen/simuleren en het komt in orde.
De bank wil normaalgezien wel minstens een raming van de architect zien. Ze moeten namelijk een gevoel kunnen krijgen voor de verhouding van wat ze u lenen en wat het pand (dat jij in hypotheek geeft) achteraf waard zal zijn (en wat uw eigen inbreng is).

Mijn bank (ING) wilde ook per se een schatting op plan laten uitvoeren door een makelaar.
 
Terug
Bovenaan