De nieuwbouw-topic!

Vandaag bij de architecte geweest, en tegen einde van de maand heb ik mijn eerste plan en haar offerte.

De klik was er 100%, ik had ook al voorbeeld bij van het internet. Type huis, + type indeling. (Afmetingen zijn ook bepaald)

Voor het financiele, huppel ik nu gewoon naar de bank ,van hoi t’is oxbow ik stel geen budget op, (das allemaal zever)

Ik wil gewoon 150K lenen. voor mijn project. Ruwbouw winddicht, en de rest regel ik zelf wel.

Word ik veronderstelt echt een hoop offertes binnen te brengen? Of kan ik gewoon 150K gaan vragen/simuleren en het komt in orde.
Hier bij KBC moest er ook een raming bijzitten. Uiteindelijk de architect ook wat dingen laten verzinnen/verhogen. Ik denk dat ze gewoon 'iets' als basis willen zien.
 
De bank wil dan waarschijnlijk ook de lening verbinden aan het adres, en hypothecaire lening dat moet langs notaris passeren ook?

Misschien eenvoudiger dat ik een lening op mandaat aanvraag, en ze 1 van mijn andere woningen hiervoor als waarborg nemen.

"Iets" als basis zullen ze inderdaad te zien krijgen :laugh:
 
De bank wil dan waarschijnlijk ook de lening verbinden aan het adres, en hypothecaire lening dat moet langs notaris passeren ook?

Misschien eenvoudiger dat ik een lening op mandaat aanvraag, en ze 1 van mijn andere woningen hiervoor als waarborg nemen.

"Iets" als basis zullen ze inderdaad te zien krijgen :laugh:
Mandaat moet volgens mij ook via de notaris, maar wordt dan niet ingeschreven in register.
 
Want kinderen komen nooit bij hun vriendjes op hun kamer natuurlijk?

Ik ben het met je eens dat het deels kan opgevangen worden in de opvoeding, maar je kan moeilijk ontkennen dat een slaapkamer van 12m2 een hoger comfort geeft dan 4,5m2. Het gaat, sure, maar veel mensen vinden ruimte belangrijk. In latere jaren (puberteit en nadien) gaat die kamer ook een soort van refuge worden, een prive-plekje in huis. Als dat niet comfortabel is, gaan ze gewoon zorgen dat ze zich sneller uit de voeten maken thuis, lijkt me.
Mijn vriendjes kwamen gewoon in de woonkamer/veranda spelen, waar ik sowieso speelde. Het zal een andere invalshoek zijn, maar ik heb in mijn kamer enkel geslapen en gestudeerd, nooit gespeeld.

Natuurlijk zal het altijd comfortabeler kunnen, maar grote slaapkamers lijken me gewoon niet zo'n prioriteit. Als er budget is natuurlijk, doe maar hé.
 
Mijn vriendjes kwamen gewoon in de woonkamer/veranda spelen, waar ik sowieso speelde. Het zal een andere invalshoek zijn, maar ik heb in mijn kamer enkel geslapen en gestudeerd, nooit gespeeld.

Natuurlijk zal het altijd comfortabeler kunnen, maar grote slaapkamers lijken me gewoon niet zo'n prioriteit. Als er budget is natuurlijk, doe maar hé.

Maar dan moet je wel weer een veranda hebben. Linksom of rechtsom heb je dus ergens plaats nodig voor je kinderen. Of ergens in huis, of op de kamer.
Ik heb bijvoorbeeld geen veranda en aangezien het huis reeds de max dimensies heeft van 17mx9m kan die er ook nooit komen. Mijn kinderen zitten in de lego fase en hebben dus wel ergens plaats nodig.
 
Maar dan moet je wel weer een veranda hebben. Linksom of rechtsom heb je dus ergens plaats nodig voor je kinderen. Of ergens in huis, of op de kamer.
Ik heb bijvoorbeeld geen veranda en aangezien het huis reeds de max dimensies heeft van 17mx9m kan die er ook nooit komen. Mijn kinderen zitten in de lego fase en hebben dus wel ergens plaats nodig.
Tja, wij woonden in een kleine bungalow, waardoor de vrije ruimte in die woonkamer zonder meubels ongeveer 2 m op 1 m was, de veranda was dan ook welgekomen om lego te stockeren. Ik vermoed dat gewoon de woonkamer wel kan gebruikt worden bij jou zeker?

Ik denk dat we gewoon een andere invulling hebben van noodzakelijke ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wij woonden in een kleine bungalow, waardoor de vrije ruimte in die woonkamer zonder meubels ongeveer 2 m op 1 w was, de veranda was dan ook welgekomen om lego te stockeren. Ik vermoed dat gewoon de woonkamer wel kan gebruikt worden bij jou zeker?

Ik denk dat we gewoon een andere invulling hebben van noodzakelijke ruimte.

Waarschijnlijk, maar we komen toch overeen dat er ruimte voor kinderen moeten zijn.
Onze woonkamer/keuken is combined 70m2, dus ruimte is er wel, maar wil geen rommel/speelgoed in de woonkamer. Als ze willen gamen op TV, media consumeren op 1 of ander device of een boek lezen zijn ze welkom. Maar voor lego bvb gaan ze op hun kamer moeten zijn.
 
De bank wil dan waarschijnlijk ook de lening verbinden aan het adres, en hypothecaire lening dat moet langs notaris passeren ook?

Misschien eenvoudiger dat ik een lening op mandaat aanvraag, en ze 1 van mijn andere woningen hiervoor als waarborg nemen.

"Iets" als basis zullen ze inderdaad te zien krijgen :laugh:
Een hypothecaire lening vereist inderdaad een hypotheek. Typisch uw te-bouwen woning.
Als je een van je andere woningen als hypotheek inschrijft voor de nieuwe lening zijn dat dezelfde kosten.

Een mandaat passeert eveneens langs de notaris maar kost minder (geen hypotheek registratiekosten). (tenzij de bank beslist om dat mandaat om te zetten in een hypotheekinschrijving omdat je je verplichtingen niet na komt, dan komen die kosten natuurlijk wel).
+ niet iedere bank zal (hoewel ik niet precies weet waarom) het volledige bedrag met een mandaat willen lenen maar bv een deel hypothecair en een deel met mandaat.

Als je al hypothecaire leningen had die voor een groot stuk afbetaald zijn kan je bekijken of je daar geen wederopname kan doen (kan enkel voor het kapitaal dat je al terugbetaald hebt). Dan is er ook geen nieuwe hypotheekinschrijving want voor die lening is die al gebeurd.

Je zal ze wel "iets" moeten geven want er gaat geen enkele bank zijn die een woonlening met carte blanche verleent. Ze zouden graag zeker zijn dat wat jij gaat bouwen meer waard zal zijn dan het geld dat ze u gaan lenen, en dat de kans dat het slaagt (en de kans dat jij alles kan betalen) groot is :).
 
Bij ons moest en zou de bank ook een kostenraming hebben. De architect had daar eerst een fameus bedrag opgekleefd. Maar hij zei zelf dat het een ruime schatting was en perfect afgewerkt. Uiteindelijk heeft hij er een 50.000 EUR afgetoverd omdat we anders een immense lening zouden nodig hebben.

En kijk, door veel zelf te doen, goed offertes vergelijken en mee te denken met verschillende aannemers hadden we uiteindelijk nog lening over na het bewoonbaar maken. Hadden ze bij de bank nog niet veel meegemaakt, meestal komen ze bijlenen werd er verteld.

In ieder geval, in die raming staat er bv. 8.000 EUR excl aan schilderafwerking. Allemaal goed en wel, maar ik heb de maand voor we verhuisd zijn zelf alles op een laag primer gezet (paar 100 EUR aan verf gekost) en dat was prima om mee te starten. Het is maar een voorbeeld.
 
En kijk, door veel zelf te doen, goed offertes vergelijken en mee te denken met verschillende aannemers hadden we uiteindelijk nog lening over na het bewoonbaar maken. Hadden ze bij de bank nog niet veel meegemaakt, meestal komen ze bijlenen werd er verteld.

Ik had 4000 euro 'over' uiteindelijk. Die krijg je dan ook niet...
 
Ik had 4000 euro 'over' uiteindelijk. Die krijg je dan ook niet...
Ah, de laatste rest, hier was het ook enkele duizenden euro's, zijn gewoon vrijgegeven op het einde.
Zal van je bank en agent afhangen, alsook misschien de geraamde waarde van het onderpand vermoed ik...
 
De bank wil dan waarschijnlijk ook de lening verbinden aan het adres, en hypothecaire lening dat moet langs notaris passeren ook?

Misschien eenvoudiger dat ik een lening op mandaat aanvraag, en ze 1 van mijn andere woningen hiervoor als waarborg nemen.

"Iets" als basis zullen ze inderdaad te zien krijgen :laugh:
Hypothecaire belofte kan je ook nog proberen ipv mandaat. Is nog goedkoper en zo hebben wij het voor een stuk gedaan
 
...

Mij lijkt het gewoon verkeerd gemetst en dus niet aanvaardbaar. Je gaat die hoek nooit recht kunnen krijgen door dat te plakken, 15cm is redelijk onoverbrugbaar.
Redelijk snel op een lijn met de architect, de muur is opnieuw gemetst.

Voor ik weer ga klagen bij de aannemer, de welfsels, is dit knip en plakwerk hoe het moet? Sommige liggen hoger als andere (dat lost de plakker op?) en andere lijken te kort (of moet dat voor de wapening?)









 
Redelijk snel op een lijn met de architect, de muur is opnieuw gemetst.

Voor ik weer ga klagen bij de aannemer, de welfsels, is dit knip en plakwerk hoe het moet? Sommige liggen hoger als andere (dat lost de plakker op?) en andere lijken te kort (of moet dat voor de wapening?)









Ik wil je nu niet meteen doen panikeren, maar dit is toch wel heel amateuristisch prutswerk. Zou toch onmiddellijk werfvergadering samen met architect vragen voor ze hieraan verder werken.
 
Redelijk snel op een lijn met de architect, de muur is opnieuw gemetst.

Voor ik weer ga klagen bij de aannemer, de welfsels, is dit knip en plakwerk hoe het moet? Sommige liggen hoger als andere (dat lost de plakker op?) en andere lijken te kort (of moet dat voor de wapening?)

Ken er nu natuurlijk niets van, en ken je plannen niet. Maar mij lijkt het als je die stutten weghaalt je een probleem hebt. Want de welfsels lijken mij niet aan te sluiten, wat slordig gelegd en somt te rusten op de bewapening.
Die hoogteverschillen zal niet het probleem zijn mits een deftige plakker, maar zou uw architect toch eens laten kijken voor je verder laat doen.

Ik persoonlijk zou dit niet accepteren denk ik, tenzij de architect zegt dat het geen probleem is.
Voor zover ik me hier herinner was er 0 bewapening te zien, sloten ze mooi aan, weinig/geen hoogteverschillen en lagen ze allemaal hetzelfde (met de tekeningen naar beneden).
Nu, als ik ergens wel content van ben is het van het metselwerk en algemene afwerking van mijn huis, dat is allemaal netjes gebeurd. Ook met de nodige fouten, maar die zijn allemaal netjes opgelost.
 
Ja daar vreesde ik dus al voor. Net dan maar naar de architect gebeld, hij ging kijken, maar hij was nog niet aan het panikeren.
 
Is ook gewoon makkelijk op te lossen door wapening in de open kanalen te voorzien...
Ziet er langs onder wel wat slordig uit maar niet onoverkomelijk en wordt toch gepleisterd...
 
Ik wil je nu niet meteen doen panikeren, maar dit is toch wel heel amateuristisch prutswerk. Zou toch onmiddellijk werfvergadering samen met architect vragen voor ze hieraan verder werken.

Ik word er toch ook wat ongemakkelijk van. Ook geen enkele betonslof ter hoogte van de stalen liggers die op het metselwerk liggen.
Dat onderkant niet perfect aansluit is logisch, maar als er een welfsel 2-3 cm onder het niveau steekt ga je miserie hebben met afwerken, moet je plakker over gans je plafond uitvullen met 2-3cm...
 
Is ook gewoon makkelijk op te lossen door wapening in de open kanalen te voorzien...
Ziet er langs onder wel wat slordig uit maar niet onoverkomelijk en wordt toch gepleisterd...
Makkelijk zou ik het hier niet noemen. Het is over bijna de gehele breedte dat de vloeren te kort zijn en dan nog behoorlijk te kort ook. De stekeinden die in de poutrel liggen, lijken zelfs niet echt tot in de ligger te komen (maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen op basis van de foto's)
Hier gaat redelijk wat extra wapening gevlochten mogen worden. Het verschil in hoogte, is niet echt een probleem, dit zal gewoon uitgepleisterd worden. Ik maak me ook wel wat zorgen over het afkalven van de muren, ik zie nergens sloffen.

Als ik een en ander bekijk, heb ik toch wel het idee dat het enorme prutsers zijn. De architect zal deze werf zeer strak moeten opvolgen (of toch zeker de ruwbouwaannemer)

/edit
Ik zie dat @iamgroot de sloffen ook al aangekaart heeft.
 
Terug
Bovenaan