De nieuwbouw-topic!

Architect heeft me terug gebeld, alles ok 🤷‍♂️

Er is helaas een vrij grote geul tussen metselaars die hun werk professioneel en met oog voor detail doen en mannen die de boel er gewoon in vlammen.

Architecten hebben ook vaak geen goesting om daar spel over te maken helaas.
 
Wij zijn momenteel volop onze aannemers voor technieken en afwerking aan het zoeken, maar vraag me af wat voor kortingen er op offertes nog gegeven worden.
Is het nog gangbaar om kortingen te vragen aangezien ze toch werk genoeg hebben? Eventueel op "opties" of uitbreidingen in plaats van op een basisinstallatie.
 
Met de huidige prijzen zijn aannemers volgens mij, niet heel happig om kortingen te geven. De prijzen gaan nog altijd alle kanten op. (wel een heel stuk stabieler dan een jaar geleden). Als er een aannemer is die (veel) korting wil geven, dan vermoedt ik eerder dat zij in eerste instantie toch eigenlijk al te duur waren.
 
Wij zijn momenteel volop onze aannemers voor technieken en afwerking aan het zoeken, maar vraag me af wat voor kortingen er op offertes nog gegeven worden.
Is het nog gangbaar om kortingen te vragen aangezien ze toch werk genoeg hebben? Eventueel op "opties" of uitbreidingen in plaats van op een basisinstallatie.
Waarschijnlijk interessanter om iemand te vinden die zijn prijzen voor lange tijd wil vasthouden en niet nog aanpassen binnen x aantal maanden door prijsstijgingen.

Mocht je verschillende technieken bij dezelfde aannemer afnemen kan je daarop wel proberen natuurlijk.
Of, bv. bij ons was die van sanitair/ventilatie/regenwaterpomp ook diegene die de badkamer/WCs deed, dus daarop ook nog wat korting gekregen.
 
Makkelijk zou ik het hier niet noemen. Het is over bijna de gehele breedte dat de vloeren te kort zijn en dan nog behoorlijk te kort ook. De stekeinden die in de poutrel liggen, lijken zelfs niet echt tot in de ligger te komen (maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen op basis van de foto's)
Hier gaat redelijk wat extra wapening gevlochten mogen worden. Het verschil in hoogte, is niet echt een probleem, dit zal gewoon uitgepleisterd worden. Ik maak me ook wel wat zorgen over het afkalven van de muren, ik zie nergens sloffen.

Als ik een en ander bekijk, heb ik toch wel het idee dat het enorme prutsers zijn. De architect zal deze werf zeer strak moeten opvolgen (of toch zeker de ruwbouwaannemer)

/edit
Ik zie dat @iamgroot de sloffen ook al aangekaart heeft.
sloffen lijken mij ook te ontbreken! Nakijken op stabiliteitsplan!
 
Architect heeft me terug gebeld, alles ok 🤷‍♂️
Ik weet niet of je het gedaan hebt, maar ik zou de foto's etc. ook even mailen naar de aannemer met de architect in CC, en meld je zorgen over de kwaliteit. Op die manier heb je toch iets van bewijs mochten er ooit problemen door komen. (zie dat je de e-mail niet verliest ;) )

Laat de architect ook zeker minstens maandelijks (liefst twee wekelijks ) werfverslagen opmaken! kwestie dat alles gedocumentterd wordt.
 





@El_Vato ik zou met dat van jullie niet akkoord gaan. Bovenstaande enkele foto's van hoe het bij ons gelegd was. Ook betonnen sloffen waar de poutrel op de muur steunt ipv op de snelbouwblok
Kijk, dit is proper werk. Ik zou deze foto's toch eens tonen aan uw aannemer en architect en hun "de 10 verschillen" laten zoeken...
 
.... Bovenstaande enkele foto's van hoe het bij ons gelegd was. Ook betonnen sloffen waar de poutrel op de muur steunt ipv op de snelbouwblok

Das zoals het hoort idd. (hoewel ik de sloffen onder de doorgang wat onnozel uitgevoerd vind. Dat laagje snelbouw hadden ze voor het gemak beter achterwege gelaten ;) )
 
Wij zijn sinds het najaar verhuisd, en sindsdien is hier nog geen week gepasseerd dat er géén werkvolk over de vloer kwam om zaken af te werken. Ook zelf heb ik hier ieder weekend en ieder vrij moment de handen al uit de mouwen gestoken. Het lijken allemaal op het eerste zicht kleine dingen, maar toch ben je continu bezig met: vuil bij elkaar trekken en naar containerpark voeren, gryprocplaten naar de zolder dragen, sleuf graven voor wachtleiding, tuin opruimen, afkitten van nog bestaande kieren, badkamermeubel installeren, verlichting installeren .... Ook de werken die hier terwijl we al wonen hebben laten uitvoeren door aannemers: keuken installeren, binnendeuren, haard, verven, ingemaakte kasten, ...

Op aanraden van de EPB verslaggever moeten we de afwerkingsgraad zo hoog mogelijk brengen omdat dat bij een blowerdoor test de beste garanties geeft. Dus laten we alles al schilderen zodat het aan de ramen direct mooi afgekit is (ook al zit daar al een folie achter het pleisterwerk maar soit).

Nu heb ik het er echt mee gehad, ik heb rust nodig en ga zien dat enkel wat belangrijk is voor die EPB in orde is, al de rest stel ik uit of ik ga er nog aan onderdoor. Al het werk dat je zelf moet doen en het geregel en plannen is één ding, maar dat je continu te maken krijgt met onbetrouwbare sujetten dat is er mij echt te veel aan.
 
Bij ons staat de oplevering 12 juli gepland. Het komt nu toch snel dichterbij! Al zie ik enorm op tegen de verhuis :sop: . Wij hebben 2 inboedels, hebben de keuze wat we effectief gaan gebruiken altijd uitgesteld, mijn vriend zijn inboedel staat grotendeels gestockeerd op zolder. Moeten dringend eens erdoor gaan en beslissen wat we op 2ehands.be smijten😅.
 
Afgelopen vrijdag beslist om mijn appartement te koop te zetten en samen met mijn vriendin een sleutel op de deur nieuwbouwwoning te kopen, start van de werken eind deze maand.

Het zal een interessant jaar worden 😅
 
Afgelopen vrijdag beslist om mijn appartement te koop te zetten en samen met mijn vriendin een sleutel op de deur nieuwbouwwoning te kopen, start van de werken eind deze maand.

Het zal een interessant jaar worden 😅
maak je borst maar nat :p

Mag ik zo onbeleeft zijn te vragen om welk project het gaat?
 
Bij ons staat de oplevering 12 juli gepland. Het komt nu toch snel dichterbij! Al zie ik enorm op tegen de verhuis :sop: . Wij hebben 2 inboedels, hebben de keuze wat we effectief gaan gebruiken altijd uitgesteld, mijn vriend zijn inboedel staat grotendeels gestockeerd op zolder. Moeten dringend eens erdoor gaan en beslissen wat we op 2ehands.be smijten😅.
Dat is inderdaad niet lang meer. Wel ideaal als jullie woning nog voor het verlof opgeleverd wordt.

Wij zitten ook met 2 inboedels. Ik hoef hier gelukkig nog even niet aan te denken, maar heb wel al gedacht om eventueel een en ander te verkopen aan de volgende eigenaar van mijn appartement.
 





@El_Vato ik zou met dat van jullie niet akkoord gaan. Bovenstaande enkele foto's van hoe het bij ons gelegd was. Ook betonnen sloffen waar de poutrel op de muur steunt ipv op de snelbouwblok
U welfsels zijn gewoon al properder van de start bij u:love:. Probleem is dus dat ze van 2 bestellingen/leveringen door elkaar hebben gebruikt. De intentie was er, want ze hadden zelf welfsels besteld waar een stukje uitgefreesd was voor de draagbalk, wat bij u bv niet is, zodat alles exact vlak had kunnen zijn. Maar dus alles wat verkeerd gelegd.

Van ver ziet het er ondertussen wel ok uit 🫣. Druklaag is gegoten en alles staat nog recht.


Over de betonsloffen, even aan de architect gevraagd, moest niet op het verdiep omdat er weinig kracht op komt. In de garage zag ik nu er wel één liggen.

De hoofdaannemer gaat de kosten van de extra pleister op hem nemen , dus geeft hij eigenlijk toe dat het toch niet helemaal is hoe het zou moeten.
 
De hoofdaannemer gaat de kosten van de extra pleister op hem nemen , dus geeft hij eigenlijk toe dat het toch niet helemaal is hoe het zou moeten.
Plaaster kost 'niets'. Ik zou mij meer zorgen maken om het structurele gegeven binnen X jaar. Hopelijk komt alles goed.
 
Over de betonsloffen, even aan de architect gevraagd, moest niet op het verdiep omdat er weinig kracht op komt. In de garage zag ik nu er wel één liggen.
onder stalen liggers worden altijd sloffen geplaatst om afkalven tegen te gaan. Ik zou toch overwegen een onafhankelijk expert een keer op de werf te laten komen om één en ander te bekijken (inclusief je foto's)
 
Welfsels die niet 'in de poutrel' liggen en wat te kort lijken te komen is normaal. Ik heb al genoeg plannen van welfselproducenten in mijn handen gehad waar dat standaard zo wordt uitgetekend. Het is uiteindelijk het staal dat de connectie moet maken, niet de welfsels die op de poutrel moeten rusten.

Plaatser van welfsels lijkt me minder in de fout te zijn dan de aannemer zelf, die gewoon geen goed horizontaal vlak achterliet, en sloffen niet heeft gestoken.
 
Terug
Bovenaan