De huurwet: Te weinig aandacht voor mensen die het niet breed hebben


Ongeveer 19 procent van de Belgen heeft moeite om rond te komen met hun maandelijkse inkomen.
Dat blijkt uit een armoede-enquête van het statistiekbureau Statbel bij 6.000 gezinnen. Concreet werd gepolst in welke mate de gezinnen negen courante uitgaven kunnen doen, zoals verwarming, een tv, een wasmachine of de jaarlijkse vakantie.
In totaal heeft 19 procent van de Belgen moeilijkheden om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat betekent dat ze zeggen het 'moeilijk' of 'zeer moeilijk' te hebben om met hun maandelijkse inkomsten de courante gezinsuitgaven te doen.
Een onverwachte grote uitgave doen (van 1.100 euro of meer) is een groot knelpunt voor 23 procent van de bevolking. Ook kan een kwart van de bevolking om financiële redenen niet jaarlijks een week op vakantie gaan.
Ok, hier schrik ik van!
 
Het gaat hier om alle Belgen (in hoeverre hun bevraging representatief is), niet enkel om de Vlaming met 100000 euro spaargeld of meer op zijn rekening, die dan nog klaagt dat hij niet rond komt.
Ik ging er nu wel vanuit dat iemand met 100000 euro op een spaarboekje niet zal aangeven dat hij moeite heeft om rond te komen... Ik was geschrokken van het resultaat van die aangehaalde studie: 19% van de Belgen (ik veronderstel, volwassenen) heeft moeite om rond te komen.
 
Ik ging er nu wel vanuit dat iemand met 100000 euro op een spaarboekje niet zal aangeven dat hij moeite heeft om rond te komen... Ik was geschrokken van het resultaat van die aangehaalde studie: 19% van de Belgen (ik veronderstel, volwassenen) heeft moeite om rond te komen.
Volgens hun eigen inschatting en gevoel natuurlijk, niet volgens objectieve data over hun inkomen. Da's ook een waardevolle data maar da's wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
 
Volgens hun eigen inschatting en gevoel natuurlijk, niet volgens objectieve data over hun inkomen. Da's ook een waardevolle data maar da's wel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Het artikel toont eigenlijk al aan dat het niet echt betrouwbare data is.
Ze zeggen namelijk "komen niet rond" en dan blijkt dat het enkel is voor onvoorziene kosten. Rond komen = alle voorziene kosten kunnen betalen...
"Slechts" 5% van de gezinnen kan hun maandelijkse kosten niet betalen. De aankoop van een tv of gsm vormt amper een probleem (die zijn nu toch ook niet zoveel goedkoper dan die 1100€?)

Het is nuttige info, maar de conclussie lijkt me nogal veel te kort door de bocht...
 
Dat lijkt me ook nogal kort door de bocht.
De meest verkochte tv's kosten 500-600€. Smartphones zitten tussen 150-500€ (groter prijsverschil dan bij tv's...).
Maar als die kosten "geen probleem" vormen, dan is het raar dat ze 1100€ niet zouden kunnen betalen.

Maar het komt er dus op neer dat de mensen die écht hun huur niet zouden kunnen betalen, dus 5% is.
 
De aankoop van een tv of gsm vormt amper een probleem (die zijn nu toch ook niet zoveel goedkoper dan die 1100€?)

De ene koopt een TV op tweedehands voor 100€ dus geen probleem om een TV vervangen. Idem voor GSM. Of ze weten dat ze de oude krijgen van de familie, vrienden,... in noodgeval.
Voor een huishuur heb je geen alternatief. De huur is de huur.
 
De ene koopt een TV op tweedehands voor 100€ dus geen probleem om een TV vervangen. Idem voor GSM. Of ze weten dat ze de oude krijgen van de familie, vrienden,... in noodgeval.
Voor een huishuur heb je geen alternatief. De huur is de huur.
Het gaat hier over een onderzoek waarbij de vraag in de enquete is "vormt de aankoop van een tv of gsm een probleem?" Dus "nee, ik krijg die van familie" is daar geen antwoord.
Het gaat hier ook niet over individuele gevallen, maar over een gehele conclusie. Je kan dat soort argumenten op alles geven he. Dan zou er niemand zijn huur niet kunnen betalen, want er zijn mensen waar familie de huur betaalt...
 
On topic: 5% van de ondervraagden heeft moeilijkheden om de huur te kunnen betalen. Da's eigenlijk nog altijd veel.
 
On topic: 5% van de ondervraagden heeft moeilijkheden om de huur te kunnen betalen. Da's eigenlijk nog altijd veel.
En welk percentage ging je dan weinig vinden?
Aangezien 11% van de gezinnen geen inkomen heeft, wil dat zeggen dat de helft van de gezinnen zonder inkomen nog steeds zonder problemen huur kan betalen. Dan lijkt me dat ons sociaal vangnet veel te vrijgevig is...
 
En welk percentage ging je dan weinig vinden?
Aangezien 11% van de gezinnen geen inkomen heeft, wil dat zeggen dat de helft van de gezinnen zonder inkomen nog steeds zonder problemen huur kan betalen. Dan lijkt me dat ons sociaal vangnet veel te vrijgevig is...
Het idee achter een sociaal vangnet is nu wel dat je kan leven hé, dat -als je dan goed me je geld omgaat- je niet meteen een huurachterstand oploopt lijkt me nogal correct.
 
Het idee achter een sociaal vangnet is nu wel dat je kan leven hé, dat -als je dan goed me je geld omgaat- je niet meteen een huurachterstand oploopt lijkt me nogal correct.
Het idee achter een sociaal vangnet is dat je tijdelijk zonder werk kan komen zitten zonder in problemen te geraken. Niet dat je zonder te werken kan blijven rondkomen. Dat onderzoek spreekt ook over "het moeilijk hebben om de normale onkosten te betalen" dus ook niet "onmogelijk" he. Het zou er nog aan moeten mankeren, als je zonder inkomen het makkelijk hebt om rond te komen is er toch iets stevig mis?
 
Terug
Bovenaan