De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Dat is helemaal niet absurd, dat is gewoon rationeel nadenken over logistiek.
Bwa, net zoals bij je uurloon door te rekenen om folders te bekijken vind ik het absurd om principes uit de logistiek te gebruiken voor het opslaan van extra flessen wasmiddel in een kast. Niemand zegt hier dat je een extra bijgebouw moet zetten om paletten te stockeren.
 
Dat is zo eentje waar wij ons al paar keer aan mispakt hebben. "oh, pampers in promo, 3 dozen kopen". Een maand later is 1 doos op en is ze er uit gegroeid.
Op 2dehands.be of Facebook marketplace ben je dat direct kwijt aan dezelfde prijs als dat je gekocht hebt hoor, ben je direct van af ;-)
 
As said before, chiiiill. Sta aan de kassa, lees de gazet. Die 1% van de keren dat je 5 min moet wachten...

Het is net aan de kassa dat ik mij telkens bedenk hoe idioot het is, wanneer ik weer mensen voor mij zie sukkelen met kortingsbonnen allerhande.
- Ah nee, dat is niet cummuleerbaar
- Ah nee, die kortingsactie is net afgelopen
- Ah nee, daarvoor heb je een klantenkaart/bonuskaart/... nodig
- "Ah ja, ik denk dat ik dat ooit al eens heb aangemaakt! Wacht, ik zal even zoeken in mijn handtas!"
- "Ik vind het precies niet. Misschien staat het op de naam van mijn man? Kun je eens zoeken op naam van ...?"
- Oh? Je hebt dat nog niet? Ah hier, met dit formuliertje kan je je registreren.
- *formulier waar ze alles over jou moeten weten tot en met de maat van uw onderbroek*
*Zucht*

Of nog zo ene:
- Je hebt na 10 aankopen recht op een gratis aankoop!
- Je houdt dat 5 jaar bij, tot je bij uw 10de aankoop toch wel dat stempelkaartje kwijt bent zeker?! Wie had dat nu kunnen denken.
*Zucht*

Het doet mij wat denken aan onze verloning in alles behalve in cash. We worden verloond in maaltijdcheques, ecocheques, groepsverzekering, brandstof, auto, ... Allemaal met hun eigen voorwaarden, beperkingen en overhead.

Cut the crap. Cut die ondoorzichtigheid-crap. Cut die overhead-crap. Betaal mij gewoon in cash, klaar.
Zorg gewoon voor een scherpe prijs voor uw product. Klaar.
Men maakt iedereen zijn kop zot met allerlei zaken die nergens voor nodig zijn.

Bij ons in het waskot is er een rek voor de wasproducten. Dat rek doesn't care of er 2 of 6 zwarte bussen staan... Idem met de pampers. We draaiden er in het begin 15 of zo per dag door met de tweeling. Dat is een jumbo pak per week. Als er 3 of 10 pakken op een hoop liggen, die raken wel op...

Tenzij je een wilde hond in dat kot los laat, zal er niks op de grond kwakken en dat kot moet al zeker al geen grote schoonmaak ondergaan.



Voor een bedrijf dat zijn stockage ruimte leaset misschien. Mijn washok is vb 3 op 3m met een groot rek en een douche, wasmachine, droogkast. Daar kunnen waarschijnlijk probleemloos 2 paletten wasproduct binnen.

De bijkeuken is 2 op 3m en heeft als doel dingen op te slaan...

Aaaaaah, daarom dat Belgen zo absurd groot bouwen en wonen. Nu komt de aap uit de mouw. Dat is om al hun family packs en voordeelverpakkingen te kunnen stockeren. Ik ruik al een uitloper naar de ruimtelijke ordening thread.

Maar bon, stel nu nog dat onze absurd grote woningen geen probleem zouden zijn. Dan staat er nog steeds een economische kost tegenover uw stockageruimte, ook al lease je het niet. Bouwgrond kost 200 euro/m². Bouwkost tussen de € 1500 en € 2000/m².
De grootte van een pallet is ongeveer 1 m², 2 paletten dus 2 m². Dan zit je al snel aan € 4000 à 5000 economische kost voor de bouw van uw extra stockageruimte, nog geen rekening gehouden met de lopende kosten zoals extra verwarmingskosten, onderhoudskosten, kadastraal inkomen, enzovoort.

Hoeveel bonnetjes moet je daarvoor knippen om dat uit te sparen + extra overhead die ermee gepaard gaat?

Enfin; ik wil hier niet op doorbomen. In mijn ogen laten veel mensen zich gewoon verleiden door het feel-good gevoel dat ze "bespaard" hebben en zien ze de economische kost helemaal niet of alleszins te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Het is net aan de kassa dat ik mij telkens bedenk hoe idioot het is, wanneer ik weer mensen voor mij zie sukkelen met kortingsbonnen allerhande.
- Ah nee, dat is niet cummuleerbaar
- Ah nee, die kortingsactie is net afgelopen
- Ah nee, daarvoor heb je een klantenkaart/bonuskaart/... nodig
- "Ah ja, ik denk dat ik dat ooit al eens heb aangemaakt! Wacht, ik zal even zoeken in mijn handtas!"
- "Ik vind het precies niet. Misschien staat het op de naam van mijn man? Kun je eens zoeken op naam van ...?"
- Oh? Je hebt dat nog niet? Ah hier, met dit formuliertje kan je je registreren.
- *formulier waar ze alles over jou moeten weten tot en met de maat van uw onderbroek*
*Zucht*

Of nog zo ene:
- Je hebt na 10 aankopen recht op een gratis aankoop!
- Je houdt dat 5 jaar bij, tot je bij uw 10de aankoop toch wel dat stempelkaartje kwijt bent zeker?! Wie had dat nu kunnen denken.
*Zucht*

Het doet mij wat denken aan onze verloning in alles behalve in cash. We worden verloond in maaltijdcheques, ecocheques, groepsverzekering, brandstof, auto, ... Allemaal met hun eigen voorwaarden, beperkingen en overhead.

Cut the crap. Cut die ondoorzichtigheid-crap. Cut die overhead-crap. Betaal mij gewoon in cash, klaar.
Zorg gewoon voor een scherpe prijs voor uw product. Klaar.
Men maakt iedereen zijn kop zot met allerlei zaken die nergens voor nodig zijn.



Aaaaaah, daarom dat Belgen zo absurd groot bouwen en wonen. Nu komt de aap uit de mouw. Dat is om al hun family packs en voordeelverpakkingen te kunnen stockeren. Ik ruik al een uitloper naar de ruimtelijke ordening thread.

Maar bon, stel nu nog dat onze absurd grote woningen geen probleem zouden zijn. Dan staat er nog steeds een economische kost tegenover uw stockageruimte, ook al lease je het niet. Bouwgrond kost 200 euro/m². Bouwkost tussen de € 1500 en € 2000/m².
De grootte van een pallet is ongeveer 1 m², 2 paletten dus 2 m². Dan zit je al snel aan € 4000 à 5000 economische kost voor de bouw van uw extra stockageruimte, nog geen rekening gehouden met de lopende kosten zoals extra verwarmingskosten, onderhoudskosten, kadastraal inkomen, enzovoort.

Hoeveel bonnetjes moet je daarvoor knippen om dat uit te sparen + extra overhead die ermee gepaard gaat?

Enfin; ik wil hier niet op doorbomen. In mijn ogen laten veel mensen zich gewoon verleiden door het feel-good gevoel dat ze "bespaard" hebben en zien ze de economische kost helemaal niet of alleszins te weinig.
Jij kan toch echt wel een pakske overdrijven zene -> mijn Xtra-kaart staat via de app op mijn GSM, deze laten scannen aan de kassa kost letterlijk 5 seconden, geen enkel bonnetje uit te knippen, niks van gezever zoals bovenstaande, maar wel 20- 30 -50% korting op promoties.

En in verband met stockage -> als onze berging vol staat ga ik geen 40 rollen toiletpapier in promotie kopen, als er plaats is wel ... waarom ingewikkeld maken als het ook simpel kan?

Maar als je dagelijks/wekelijks Cola drinkt, en er is een promotie van pakweg -30% dan zou je toch een uil zijn om hier geen gebruik van te maken als je de plaats thuis hebt om het zetten... reken maar uit: -30% op 24 flessen Cola...
 
Het leven als @mac-bc moet toch zwaar zijn...

Gamification is gewoon een commerciele strategie. Mijn moeder gaat zelfs naar een andere winkel shoppen als er stickers te scoren zijn voor de kleinkinderen. En daar staat die waarschijnlijk 5 min te dutsen aan de kassa. Ja, jij vindt dat debiel, maar de 99% andere mensen van de wereld niet. Suck it up.

Furthermore, een berging zal het probleem zijn van te groot te wonen... Precies of mensen bouwen een huis om 0m2 stockage te hebben en er is nergens een hoekje op overschot. Ons waskot is een stuk overschot gang dat we verbouwd hebben tot badkamer + waskot. Plek genoeg. Onze bijkeuken is vb een stukje dat niet functioneel was tussen oprit, achterdeur garage en keuken. We hadden ook dat stukje grond van 2x3m niet kunnen kopen ? Of onze keuken 6m2 groter maken en dan kon je er een voetbal goal zetten...

Je trekt het op flessen. Een jumbo doos wasproduct kost 10-15 euro. Er 3 meenemen als het 2+1 is, is 10 euro besparen. 2 dooskes in je berging zetten. Dat valt wel mee vermoedelijk... Of voor de bbq ipv 3 flessen cola, 3 sprite en 3 ice tea te nemen, pak je 6 cola en 3 sprite omdat de cola 3+3 is. Enfin, je snapt wel.
 
Maar bon, stel nu nog dat onze absurd grote woningen geen probleem zouden zijn. Dan staat er nog steeds een economische kost tegenover uw stockageruimte, ook al lease je het niet. Bouwgrond kost 200 euro/m². Bouwkost tussen de € 1500 en € 2000/m².
De grootte van een pallet is ongeveer 1 m², 2 paletten dus 2 m². Dan zit je al snel aan € 4000 à 5000 economische kost voor de bouw van uw extra stockageruimte, nog geen rekening gehouden met de lopende kosten zoals extra verwarmingskosten, onderhoudskosten, kadastraal inkomen, enzovoort.
De doorsnee Belg propt dat allemaal in zijn garage en ploft den auto op den oprit. :Unsure:
 
Jij kan toch echt wel een pakske overdrijven zene -> mijn Xtra-kaart staat via de app op mijn GSM, deze laten scannen aan de kassa kost letterlijk 5 seconden, geen enkel bonnetje uit te knippen, niks van gezever zoals bovenstaande, maar wel 20- 30 -50% korting op promoties.

En in verband met stockage -> als onze berging vol staat ga ik geen 40 rollen toiletpapier in promotie kopen, als er plaats is wel ... waarom ingewikkeld maken als het ook simpel kan?

Maar als je dagelijks/wekelijks Cola drinkt, en er is een promotie van pakweg -30% dan zou je toch een uil zijn om hier geen gebruik van te maken als je de plaats thuis hebt om het zetten... reken maar uit: -30% op 24 flessen Cola...

Dat uitrekenen, is nu exact waar ik geen zin en tijd voor heb. ;)
Het leven als @mac-bc moet toch zwaar zijn...

Gamification is gewoon een commerciele strategie. Mijn moeder gaat zelfs naar een andere winkel shoppen als er stickers te scoren zijn voor de kleinkinderen. En daar staat die waarschijnlijk 5 min te dutsen aan de kassa. Ja, jij vindt dat debiel, maar de 99% andere mensen van de wereld niet. Suck it up.

Furthermore, een berging zal het probleem zijn van te groot te wonen... Precies of mensen bouwen een huis om 0m2 stockage te hebben en er is nergens een hoekje op overschot. Ons waskot is een stuk overschot gang dat we verbouwd hebben tot badkamer + waskot. Plek genoeg. Onze bijkeuken is vb een stukje dat niet functioneel was tussen oprit, achterdeur garage en keuken. We hadden ook dat stukje grond van 2x3m niet kunnen kopen ? Of onze keuken 6m2 groter maken en dan kon je er een voetbal goal zetten...

Je trekt het op flessen. Een jumbo doos wasproduct kost 10-15 euro. Er 3 meenemen als het 2+1 is, is 10 euro besparen. 2 dooskes in je berging zetten. Dat valt wel mee vermoedelijk... Of voor de bbq ipv 3 flessen cola, 3 sprite en 3 ice tea te nemen, pak je 6 cola en 3 sprite omdat de cola 3+3 is. Enfin, je snapt wel.

Op flessen trekken = rationeel analyseren.

Uiteraard, als je dan toch de plaats hebt kun je het zowel gebruiken. Maar dat is geen positieve, doelbewuste keuze. Dat is gewoon het verlies van een te dure stockageruimte milderen. :unsure:
Maar bon, los van de rationele analyse moet je met een woonhuis vooral doen waar je je goed bij voelt. Dus laat het ons ook niet té rationeel benaderen.

Ik wil het mij ook allemaal niet aantrekken, anderen wel. Fair enough.
 
We dreigen hier nogal off-topic te gaan... Tenzij we spaarvermogen heel breed bekijken als "hoeveel conserven / pastasaus / wasmiddel kan je opsparen" :p

Just in time kost ook geld maar wordt vooral toegepast om minder kapitaal vast te leggen in voorraden omdat dat kapitaal dan niets opbrengt en in het slechtste geval geld kost (geleend geld, stockage, afwaardering als de goederen niet onbeperkt goed blijven,...)
Helaas brengt kapitaal voor de doorsnee burger / BG'er maar pakweg 5% per jaar op; dan kan je een voorraad van 5 à 10 jaar opbouwen vooraleer je met 30-50-...% korting verlies gaat doen.

Soit, het gaat inderdaad ook om de sport, ik zou nooit vaatwaspods willen kopen aan volle prijs als ik weet dat ik ze in 1+1 of 1+2 acties kan kopen. Dat gaat over een paar euro per maand uitsparen maar puur uit principe zou ik daarvoor kiezen.
 
Helaas brengt kapitaal voor de doorsnee burger / BG'er maar pakweg 5% per jaar op
Ik vrees dat dat een serieuze overschatting is - % beleggingen is geen 100%, laatste anderhalf jaar zijn geen hoogvliegers als belegging (gemiddeld that is), termijnrekeningen historisch laag de laatste jaren, ... voor de doorsnee burger zal 1% mss al te hoog zijn.
 
Dat uitrekenen, is nu exact waar ik geen zin en tijd voor heb. ;)
Maar wel je uurloon voor je vrije tijd en andere onzinnige zaken gaan uitrekenen.
Dan ben ik toch gelukkiger met tijd te spenderen aan wat bonnetjes dan dat ik ga uitrekenen hoeveel mijn vrije tijd/plaats thuis waard is.
 
Ik vrees dat dat een serieuze overschatting is - % beleggingen is geen 100%, laatste anderhalf jaar zijn geen hoogvliegers als belegging (gemiddeld that is), termijnrekeningen historisch laag de laatste jaren, ... voor de doorsnee burger zal 1% mss al te hoog zijn.
Inderdaad, rekening houdend met inflatie verliest de gewone burger elk jaar geld, terwijl iemand die in S&P500 of msci world belegt ettelijke % meer dan inflatie "verdient"
 

Ik kan het artikel niet lezen, paywall (+rioolgazet) - maar ik vraag mij nu toch ook af hoe het zit, hoe komt het dat banken tegenwoordig 4% rente kunnen innen op nieuwe leningen, terwijl de rentes op spaarboekjes nog altijd ridicuul laag zijn?
 

Ik kan het artikel niet lezen, paywall (+rioolgazet) - maar ik vraag mij nu toch ook af hoe het zit, hoe komt het dat banken tegenwoordig 4% rente kunnen innen op nieuwe leningen, terwijl de rentes op spaarboekjes nog altijd ridicuul laag zijn?
Omdat beiden een concurrentieel gegeven zijn ( aka: als de ene grootbank niet movet , gaat de andere dat ook niet doen en omgekeerd) ,de wettelijke minimumrente op spaarboekjes compleet achterhaald is en er geen maximumrente op interestvoeten op hyp. Kredieten bestaat.
 
Dat uitrekenen, is nu exact waar ik geen zin en tijd voor heb. ;)


Op flessen trekken = rationeel analyseren.

Uiteraard, als je dan toch de plaats hebt kun je het zowel gebruiken. Maar dat is geen positieve, doelbewuste keuze. Dat is gewoon het verlies van een te dure stockageruimte milderen. :unsure:
Maar bon, los van de rationele analyse moet je met een woonhuis vooral doen waar je je goed bij voelt. Dus laat het ons ook niet té rationeel benaderen.

Ik wil het mij ook allemaal niet aantrekken, anderen wel. Fair enough.

Voorraden zijn ook gewoon handig. Dan heb je nooit dat het op is. Je hebt van die mensen die bv bier gaan kopen per 6 pack en als ze dan is gasten hebben is het direct op. Dat snap ik dus dan weer echt niet :p.

Ik heb bijvoorbeeld kwa bier op het moment zo 3 dozen met flesjes desperados liggen (doos is 4x6x33cc), 2 bakken bier en een stuk of 8 six-packs aan zware biertjes. De meesten ook gekocht tijdens een promotie of lage prijs (desperados bijvoorbeeld schommelt in colruyt tussen de 0,5 eur en 1,5 eur per flesje ! dus dat is wel wat geld dat je bespaard als je er 1-2 per dag drinkt als mijn guilty pleasure. Up to 500 euro per jaar als ik zo reken).

Ook voor andere dingen heb ik altijd maanden aan voorraad liggen van de dingen die niet vervallen, en als ik dan op collect&go aan het bestellen ben en ik zie dat het actie is op X en de voorraad zit op zijn laatste maand of twee, dan bestel ik een hoop bij. Geeft ook mentale rust dat dingen nooit op gaan.
 

Ik kan het artikel niet lezen, paywall (+rioolgazet) - maar ik vraag mij nu toch ook af hoe het zit, hoe komt het dat banken tegenwoordig 4% rente kunnen innen op nieuwe leningen, terwijl de rentes op spaarboekjes nog altijd ridicuul laag zijn?

En bijkomende vraag, waarom is de rente in België op spaarboekjes maar naar 1% gestegen terwijl het in buurlanden (bv. Nederland) al een pak meer is?

Die uitspraak van Wunsch waar naar verwezen wordt, staat in dit artikel van een paar maanden terug dat wel leesbaar is zonder paywall:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/02/spaarrente-nbb/

Ik denk dat ze er toch niet ver van zitten met te weinig concurrentie tussen Belgische banken... Zolang ze zich allemaal aan de ~1% houden en eventueel iets meer op een beperkt bedrag enkel bij een nieuwe rekening, blijven we in die situatie zitten.
Nog een reden om enkel een beperkte spaarbuffer in "cash" aan te houden op een spaarrekening, en de rest voor lange termijn te beleggen!
 
Ipv mijn lening vervroegd af te betalen, (2.34 %)
heb ik dus gekozen voor een termijnrekening bij axa van 2.75 % bruto (net geen 2 % netto)

Waarom?

Omdat het verschil tussen dat leen bedrag en termijn rekening verwaarloosbaar was (iets van een 0.4 %),
én omdat die termijnrekening maar op 3 jaar was (lening was nog 9 jaar te gaan).

Dus concreet: na 3 jaar beschik ik opnieuw over dat geld, en kan ik het verder gaan beleggen.
én omdat ik voornamelijk al intresten had afbetaald bij mijn hypotheek, dus erg veel mee gewonnen hebben, zou ik niet gedaan hebben.
 
Ik snap niet
Ipv mijn lening vervroegd af te betalen, (2.34 %)
heb ik dus gekozen voor een termijnrekening bij axa van 2.75 % bruto (net geen 2 % netto)

Waarom?

Omdat het verschil tussen dat leen bedrag en termijn rekening verwaarloosbaar was (iets van een 0.4 %),
én omdat die termijnrekening maar op 3 jaar was (lening was nog 9 jaar te gaan).

Dus concreet: na 3 jaar beschik ik opnieuw over dat geld, en kan ik het verder gaan beleggen.
én omdat ik voornamelijk al intresten had afbetaald bij mijn hypotheek, dus erg veel mee gewonnen hebben, zou ik niet gedaan hebben.
Ik snap echt niet waarom je je geld voor 3 jaar laat vastleggen aan geen 2% netto als een spaarrekening ook al 1,75% kan opbrengen (https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html?referrer=https://www.google.com/ ) en je het maar 1 jaar moet laten staan.
 
Terug
Bovenaan