Bordspelreview: Cubosaurus

Vele miljoenen jaren geleden waren de dinosaurussen heer en meester over de aarde. Elke soort had een eigen plek, maar door één of andere stenen bol from outer space raakte die balans ruw verstoord. Breng de balans tussen de soorten terug en laat de dino’s weer floreren! Lukt het jou in Cubosaurus om jouw kudde aan dinosaurussen te verzamelen?

In Cubosaurus verzamel je dino’s. Elke dinosaurus die je opstelt heeft zijn eigen scoringsregels, en verdient of kost deze punten afhankelijk van het aantal van deze specifieke kaarten die je aan het eind van de ronde hebt verzameld. Iedere speler heeft een eigen strategie en heeft daarvoor bepaalde dino’s nodig. Om hoger te scoren dan je tegenstanders, moet je elke beurt beslissen of je de hand met kaarten die je hebt gekregen wilt spelen, of dat je deze doorgeeft aan de volgende speler. Meer dino’s is in dit spel niet altijd de beste oplossing. Maar het afnemen van een hand heeft een prijs. Je moet er een nieuwe kaart aan kunnen toevoegen, afkomstig uit je eigen dinosaurussenkudde. En hier komt de Tyrannosaurus om de hoek, deze kaart moet anders zijn dan alle andere kaarten die zich al in deze hand bevinden. Als je slim bent, kun je dit in je voordeel gebruiken en je ontdoen van de kaarten die je collectie negatief beïnvloeden. Als je een kans wilt maken om te winnen, zul je ook moeten voorkomen dat je geen andere keuze hebt dan de slechtste handen te nemen ... Cubosaurus bestaat uit twee rondes en elke ronde is afgelopen als de trekstapel leeg is. De totaalscore van de twee rondes is de eindstand.

20230317_142445.jpg

Voor elke kudde heb je een herder nodig

Je hebt acht soorten kaarten, waarvan zeven dino’s. De Tyrannosaurus, Stegosaurus, Brontosaurus, Pterodactylus, Pentaceratops en een Grijze en Zwarte Velociraptor. Van elke dino zijn er zeven in het spel. Verder heb je nog een Nestkaart per dinosoort. Hierbij vormen de grijze en de zwarte Velociraptor een koppel. Elke dinosoort toont hoeveel punten je krijgt per kaart. Zo kan het zijn dat indien je maar één kaart in je kudde hebt deze punten oplevert, maar indien je drie dino’s verzamelt ze minpunten opleveren. Een goed gebalanceerde kudde is dus Key om te winnen. In elke ronde komen er slechts tien kaarten per speler van de vijfenvijftig in het spel. Op voorhand weet je dus niet hoeveel van welke soort je kan verzamelen. Iedere speler start met een kudde van vier kaarten die open op tafel komen, de overige kaarten zijn de trekstapel. De ronde is onmiddellijk gedaan wanneer de trekstapel leeg is.

Als de herder slaapt, verdwalen de dino's.


Je beurt bestaat uit twee stappen. Allereerst heb je kaarten nodig, dit kan doordat de vorige speler handkaart(en) heeft doorgegeven. Is dit niet het geval, dan moet je een kaart trekken van de trekstapel. Wil je de kaart(en) houden, dan leg je ze allemaal open bij je kudde. Hierbij hou je best rekening naar welke kudde je wilt evolueren. Wil je de kaart(en) niet houden, dan geef je al je handkaarten door aan de volgende speler. Hierbij moet je wel een kaart uit je kudde toevoegen aan de handkaarten. Dit mag enkel als je een kaart kan toevoegen die nog niet in de hand zit. Lukt dit niet, dan ben je gedwongen om je kudde toch te vergroten. Een ronde is afgelopen als een speler een kaart moet trekken, maar de trekstapel leeg is. Dan telt iedere speler hoeveel zijn kudde waard is. Per soort dino scoor je punten, afhankelijk hoeveel je in je kudde hebt. De puntentelling bij Velociraptor werkt anders. Hierbij dien je een koppel van een grijze en een zwarte Velociraptor te hebben voor ze punten opleveren. Een alleenstaande Velociraptor levert minpunten op. “Clever Girl”, die Velociraptor. Nestkaarten leveren je punten op als geen andere speler meer dino’s heeft van de specifieke soort. Heeft een andere speler toch meer Stegosaurussen en heb jij het Steggy-nest; dan krijg je de minpunten. Het is dus zeer goed mogelijk dat je een grote kudde hebt, maar toch minpunten krijgt.

20230317_142913.jpg

Evolutie of Darwinisme?

In Cubosaurus zitten ook een aantal evolutietegels en DNA-fiches als uitbreiding. Er komen evenveel Evolutietegels in het spel als er spelers zijn plus één extra. Elke beurt mag je één evolutietegel kopen van je DNA-fiches. Die fiches verdien je door dinosaurussen met een DNA-icoon aan je kudde toe te voegen. Deze DNA-icoontjes staan niet op elke dinokaart. De evolutiekaarten brengen iets meer diepgang in het spel en zorgen ook voor de extra laagjes in interactie. Zo kan je doelgericht kaarten stelen uit de kudde van een tegenspeler, of er net kaarten aan toevoegen. Je hebt hierbij directe actiekaarten, maar bepaalde Evolutietegels kan je beter sparen. Gebruik je op het einde van het spel je DNA-fiches niet, dan leveren ze per twee DNA-fiches nog één punt op.

Algemeen genomen bestaat je beslissing uit de kaarten in je kudde nemen, of alsnog een kaart doorgeven aan de volgende speler. Als tweespelerspel verzand je snel in een verdeling van de dino's, terwijl met drie of vier spelers de strategieën van de tegenspelers iets moeilijker te sturen zijn. De geluksfactor is wel de beslissende factor tijdens het spelen, omdat je tot de laatste beurt gespeeld is, je geconfronteerd kan geraken om je kudde op te moeten geven. Cubosaurus biedt gelukkig voldoende interactie aan, waardoor het niet snel zal vervelen.

20230317_145053.jpg

Conclusie

Algemeen gezien is Cubosaurus een leuk, luchtig en vlot kaartspel dat snel op tafel kan komen. Cubosaurus is niet te complex voor de jongere spelers en met de uitbreiding van evolutietegels heb je toch voldoende keuzemogelijkheden. De vierkante dinosaurussen zijn leuk gevonden. Fijn spel om op tafel te leggen als tussendoortje of om de avond mee af te sluiten.

Pro

  • Illustraties
  • Eenvoudig, maar toch gelaagd
  • Snel boven te halen
  • Spelregels zijn goed geïllustreerd

Con

  • Evolutietegels zijn nodig om voldoende uitdaging te hebben
7.5

Over

Uitgever

  1. Gam'inBIZ

Designer

Fabien Tanguy

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan