Bordspelreview: Crazy Pilot

Corkcity is een vredevolle slapende stad. Net als alle andere dagen moet je naar het werk, maar vandaag heb je je overslapen. Je moet dus zo snel mogelijk op je werk proberen te geraken en te reageren met je slaperig brein op het verkeer. De eendjes rij je liever niet omver, stoppen aan het rode licht en nog eens goed in je ogen wrijven. Want staan er nu zombies tussen de andere stadsbewoners? Niet stoppen, maar gas geven!

In Crazy Pilot probeer je dus zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken. Iedere speler krijgt twintig van de situatiekaarten, of minder bij hogere spelersaantallen, en legt ze voor zich neer op een stapel. In totaal komen er 94 van die kaarten meegeleverd die steeds gelijkaardig zijn. Elke speler neemt ook een startkaart en legt deze op de trekstapel, legt een autokaart voor je op tafel en de straf-en finishkaarten binnen handbereik. Geef de stapel nog aan de speler links van je en all set. 3, 2, 1 GOOOOOOOO!

20240214_141704.jpg

Volle petrol!​

Eén van de spelers geeft het startsignaal en iedereen steekt die groene kaart onder de trekstapel. De situatiekaart die tevoorschijn komt, dien je af te handelen volgens de verkeersregels. Uiteraard moet je ook proberen om geen ongeval te veroorzaken. Toch beter die wekker zetten en de Kennedytunnel vermijden. Afhankelijk van de situatie die voor je ligt, kan je gewoon rechtdoor blijven rijden, plankgas en leg die kaart bovenaan je autokaart. Afhankelijk van of je de eendjes wil ontwijken, leg je de kaart links of rechts, maar soms is er geen oplossing meer mogelijk. Dan dien je rechtsomkeer te maken en een andere route te vinden naar het werk. Als laatste kan het ook gewoon zijn dat je even moet wachten op het rode licht en nadien weer kan vertrekken. Die kaarten verzamel je onder je autokaart. Doordat je zo gefocust bent op het rijden, zal je wel een situatie verkeerd inschatten. En dan heb je nog die zombies! Links ligt de ruimte om je tussen te wurmen!

Als eerste eindigen wil niet zeggen dat je ook effectief gewonnen hebt.


Soms kan je één of meerdere zombies tegenkomen op de kaarten. Je moet de andere spelers alarmeren en zo snel mogelijk op de strafkaarten slaan. Iedere speler moet zo snel als hij kan en Jungle Speed-gewijs reageren. De laatste speler krijgt een strafkaart. Stond er echter geen zombie op de kaart dan krijgt de speler die een bange schijter is de strafkaart. De eerste speler die zijn kaarten heeft weggespeeld racet naar de finishkaart en eindigt het spel. Maar eindigen wil niet zeggen dat je ook effectief hebt gewonnen.


Zombienation​

Alle kaarten die je weggespeeld hebt, draai je om en controleer je of ze wel op de juiste locatie liggen. En ik wil je alvast waarschuwen, het zal helaas niet steeds correct zijn. Voornamelijk de stop- en "kerekewere"-kaarten zorgen voor de nodige frustraties. Elke kaart die je echter juist hebt gespeeld, levert je een punt op en het behalen van de finish levert twee punten op. Zeer onrealistisch om zo snel op je werk te willen zijn. Elke situatie die je verkeerd hebt ingeschat, zorgt echter voor een minpunt en ook elke strafkaart is vanzelfsprekend een minpunt. De eerste willen zijn, levert niet altijd de winst op.

Crazy Pilot zal je hartslag de hoogte in jagen omdat je toch de eerste wenst te zijn. Het artwork is amusant en de spelregels zijn binnen de twee minuten uitgelegd. Dat een spelletje geen tien minuten duurt, is ook een meerwaarde. Het spel kan dus snel gespeeld worden. Het risico bestaat er wel in dat de kaarten in het rond vliegen. Tijdens het spelen voelde ik toch enige frustratie omdat ik de situatie verkeerd had ingeschat. Iedereen vind van zichzelf natuurlijk dat hij ook een goede chauffeur is! Elke situatie is iets anders en het komt wel degelijk aan op de details. Verkeersborden, die kleine eendjes, die zombie die achter een schouder verstopt zit. Crazy Pilot laat je snel beslissingen nemen, waarbij je van zesde versnelling naar een stop komt als er een zombie gevonden is. Terug opschakelen en racen naar het werk dan maar. Crazy Pilot heeft me kunnen bekoren, maar toch miste ik een echt doel in dit spel.

Conclusie

Crazy Pilot is een snel kaartspel dat je doorheen het verkeer laat rijden in een zombie-invasie. Elke situatie probeer je met een slaperig brein aan te pakken en in te schatten. Wie het beste kan rijden doorheen het verkeer en je pak kaarten, en als eerste de finish behaalt, zal het spel winnen. Wie de nodige missers en zombies weet bij elkaar te fietsen, zal gedoemd zijn om te verliezen. Door het amusante artwork zullen de jongere spelers dit zeker kunnen pruimen. En wie geen probleem heeft met rondvliegende kaarten, kan deze zeker opnemen in de verzameling. Toch zal je na het spelen enkele situaties opnieuw bekijken en je afvragen waarom deze in die selectie hoort. Snelheid is niet steeds de boodschap tot de overwinning. Al bij al heb ik een goede tijd gehad met het spelen van Crazy Pilot, maar of deze nog vaak op tafel zal komen, is maar de vraag.

Pro

  • Amusant artwork
  • Kleurrijke kaarten
  • Klein doosje en zeer snel speelbaar

Con

  • Kaarten vliegen op tafel
  • Soms echt niet logisch wat je moet doen
6.5

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Matteo Cimenti, Carlo Rigon, Chiara Zanchetta

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

10 minuten
 
Terug
Bovenaan