De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    448
Hoewel de kortingen etc hier ook niet het verschil zullen maken op grote geheel bekeken, let ik daar ook op. Ik kijk elke week de folders van Aldi/Lidl/Colruyt na of er iets is dat we nodig hebben, en als er dingen in reclame zijn kopen we wat grotere hoeveelheden aan ook. Maakt dat het grote verschil, neen, maar ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik de moeite vind, dan aan de winstmarge van producenten/supermarkten.

Ja, ik had er misschien aan moeten toevoegen dat ik mezelf in dat principe herken (helaas niet in het loon :p)
Ik ben overgestapt van Delhaize naar Albert Heijn, dat scheelde al gemakkelijk 10% per maand en ik kijk elke week naar de promo's. Een hoop dingen (vaatwasmiddel, was-pods, pasta, pastasaus,...) koop ik ook alleen maar wanneer ze in serieuze korting staan.
Dat bespaart maar een paar tientallen euro's per maand, maar het positieve gevoel doet ook wat :)
 
Als je er niet moet naar kijken, is de grens meestal toch comfort. Ik vind het bijvoorbeeld hatelijk om folders uit te pluizen en naar meerdere supermarkten te gaan. Zo eindig ik meestal in de Delhaize, wat inderdaad misschien beter de AH zou zijn die even ver is, maar dan koop ik varianten van zaken die ik nodig heb als ze in promo zijn. Dingen zoals wasmiddel, vaatwastabletten, douchegel, ... koop ik ofwel met bulkkorting bij bol, of mijn vrouw neemt dat mee uit de Action.
 
Dat geld ook voor de rijken der aarde, wij gaan kijken waar de tandpasta goedkoper is - de rijken gaan kijken waar ze hun miljoenen het best parkeren of waar men de meest lucratieve deal kan bekomen om de hoofdzetel neer te poten, alleen hebben zij daar personeel voor.

Moet zijn dat daar toch een zekere voldoening uit voortvloeit of je een groter doel voor ogen hebt (zoals de rijkste worden, dynastie uitbouwen, kinderen steunen,....).

Wat zou het zijn mocht je nu gewoon leven zonder daar aandacht aan te besteden: als je iets nodig hebt, iets graag zou doen - gewoon kijken waar/wat/wanneer/hoe .... maar nooit stilstaan bij het financiële aspect: zou dat resulteren in een andere manier van leven? Zou het beter of slechter zijn?
 
Laatst bewerkt:
Dat geld ook voor de rijken der aarde, wij gaan kijken waar de tandpasta goedkoper is - de rijken gaan kijken waar ze hun miljoenen het best parkeren of waar men de meest lucratieve deal kan bekomen om de hoofdzetel neer te poten, alleen hebben zij daar personeel voor.

Moet zijn dat daar toch een zekere voldoening uit voortvloeit of je een groter doel voor ogen hebt (zoals de rijkste worden, dynastie uitbouwen, kinderen steunen,....).

Wat zou het zijn mocht je nu gewoon leven zonder daar aandacht aan te besteden: als je iets nodig hebt, iets graag zou doen - gewoon kijken waar/wat/wanneer/hoe .... maar nooit stilstaan bij het financiële aspect: zou dat resulteren in een andere manier van leven? Zou het beter of slechter zijn?
Vooraleer je van alles het allerbeste kan kopen, zit je wel al in een klasse die in België amper voor komt ze.
Ik heb 2 hobby's, auto's en home cinema. Iedereen vindt een auto van een miljoen euro extreem duur en een speakerset van 25000€ ook.
Maar, de duurste auto ooit verkocht is 135 miljoen€ en speakers gaan ook over het miljoen euro...
Zelfs als miljardair zitten daar dus limieten op. Los van het feit dat je natuurlijk ook gewoon niet al die dingen "mag" kopen van de verkoper.
 
Vooraleer je van alles het allerbeste kan kopen, zit je wel al in een klasse die in België amper voor komt ze.
Ik heb 2 hobby's, auto's en home cinema. Iedereen vindt een auto van een miljoen euro extreem duur en een speakerset van 25000€ ook.
Maar, de duurste auto ooit verkocht is 135 miljoen€ en speakers gaan ook over het miljoen euro...
Zelfs als miljardair zitten daar dus limieten op. Los van het feit dat je natuurlijk ook gewoon niet al die dingen "mag" kopen van de verkoper.
Daar kom je natuurlijk bij de discussie over "wat is het allerbeste", en ik denk niet dat dit het duurste is. Die zaken die jij opnoemt zijn toch bijna altijd van die prestigeprojecten die cateren naar oliemiljardairs uit golfstaten, die graag uitpakken met dat soort dingen? Rolls-Royces bezet met edelstenen of Svarovski "kristallen" en dat soort zaken. Je kan inderdaad het argument maken dat je al buitenaards rijk moet zijn om in die categorie mee te spelen, maar ik denk dat je daaronder al weinig praktische zorgen zal hebben gerelateerd aan geldzaken.
 
Vooraleer je van alles het allerbeste kan kopen, zit je wel al in een klasse die in België amper voor komt ze.
Ik heb 2 hobby's, auto's en home cinema. Iedereen vindt een auto van een miljoen euro extreem duur en een speakerset van 25000€ ook.
Maar, de duurste auto ooit verkocht is 135 miljoen€ en speakers gaan ook over het miljoen euro...
Zelfs als miljardair zitten daar dus limieten op. Los van het feit dat je natuurlijk ook gewoon niet al die dingen "mag" kopen van de verkoper.
Dat zijn idd al extremen in kost/beschikbaarheid - maar ik bedoelde eigenlijk de meer courante zaken: niet meer stilstaan waar inkopen te doen maar gewoon inkopen doen - zonder meer, geen dagen zoeken naar de beste last minute maar gewoon wat zoekfilters i.f.v. je wensen en boeken, als je een broek nodig hebt ga je die gewoon kopen en wacht je niet op de solden, als je dagelijkse wagen stuk is gewoon naar de garage gaan en zeggen: voor mij de X5 met die en die opties en klaar... die levensstijl is dus wel voor velen een haalbare kaart. Het is ook absoluut geen noodzaak het allerbeste/duurste te kopen - een lekker pak frieten is soms gewoon beter dan een sterrenmenu.
 
Daar kom je natuurlijk bij de discussie over "wat is het allerbeste", en ik denk niet dat dit het duurste is. Die zaken die jij opnoemt zijn toch bijna altijd van die prestigeprojecten die cateren naar oliemiljardairs uit golfstaten, die graag uitpakken met dat soort dingen? Rolls-Royces bezet met edelstenen of Svarovski "kristallen" en dat soort zaken. Je kan inderdaad het argument maken dat je al buitenaards rijk moet zijn om in die categorie mee te spelen, maar ik denk dat je daaronder al weinig praktische zorgen zal hebben gerelateerd aan geldzaken.
Enerzijds zijn er inderdaad de prestigeprojecten (waar ik sowieso NOOIT mijn geld aan zou geven). Al zijn er ook wel dingen die gewoon exponentieel stijgen qua waarde omdat er nu eenmaal een aantal heel rijke verzamelaars rondlopen op de wereld (vooral auto's dan...). Iedereen wil wel een Bugatti Type 57, maar er zijn er nu eenmaal maar 4 van...

Nu, hier op het forum zit er niemand die ooit op het punt kan komen dat ze "eender wat kunnen kopen" ze :D
 
Dat zijn idd al extremen in kost/beschikbaarheid - maar ik bedoelde eigenlijk de meer courante zaken: niet meer stilstaan waar inkopen te doen maar gewoon inkopen doen - zonder meer, geen dagen zoeken naar de beste last minute maar gewoon wat zoekfilters i.f.v. je wensen en boeken, als je een broek nodig hebt ga je die gewoon kopen en wacht je niet op de solden, als je dagelijkse wagen stuk is gewoon naar de garage gaan en zeggen: voor mij de X5 met die en die opties en klaar... die levensstijl is dus wel voor velen een haalbare kaart. Het is ook absoluut geen noodzaak het allerbeste/duurste te kopen - een lekker pak frieten is soms gewoon beter dan een sterrenmenu.
Die promoties nakijken is voor mij ook eerder andersom. Ik kijk wat er in promotie is, en denk dan "is dat iets dat ik nodig heb". Ik ga ook niet specifiek wachten tot iets dat ik nodig heb in promotie is, want dan kan je eeuwig wachten :p
 
Die promoties nakijken is voor mij ook eerder andersom. Ik kijk wat er in promotie is, en denk dan "is dat iets dat ik nodig heb". Ik ga ook niet specifiek wachten tot iets dat ik nodig heb in promotie is, want dan kan je eeuwig wachten :p
Inderdaad -> wasproduct aan 50% korting, hup 5 dozen meepakken.

Heb ook gemerkt dat door over te schakelen naar Colruyt mijn winkelkar beduidend goedkoper werd zonder er iets voor hoeven te doen.
 
Je zou toch verbaast zijn van veel situaties.

Mijn ouders hun buren. hij is kaderlid geweest in een pharmabedrijf, zij poetsvrouw. Nu op hun 75.
12 jaar na hun pensioendatum is de spaarpot leeg. (Jaarlijks mooie reis naar de zon, flesje wijn van 25€…) gewoon hun eerdere levensstandaard aangehouden.

Opeens staat de statige woning te koop, en ze gaan een app huren. 400K gecasht.
Over 10 jaar is die pot weer op, en dat beseffen ze maar al te goed. Die hopen echt geen 100 jaar te worden.
Kan toch bijna niet? Die mens moet toch een mooie groepsverzekering gehad hebben?
 
Kaderlid in een firma waar de titel mogelijk belangrijker was als het loon, groepsverzekering die waarschijnlijk al voor 2010 uiopgenomen is, en geen 500 maar een heel pak minder is.

Mijn ouders denken ook steeds dat iedereen rondom hun een vette zak geld heeft weg geparkeerd. (Zijn zelf ook de pensioenleeftijd)
In de praktijk vallen die reserve’s toch dik tegen. (Maar wie praat daar graag over?)


Eenmaal je in een rusthuis zit, kan die eigen bijdrage toch het verschil maken tussen max 2 pampers per dag krijgen, of zoveel je er nodig hebt..
Het is gewoon heel ongelijk verdeeld... Er zijn wel degelijk binnen de hogere middenklasse (laat ons zeggen 1 miljoen- 7-8 miljoen € totaal vermogen inclusief gezinswoning) heel veel mensen met heel veel geld .

Voorbeeld voor loontrekkenden: de babyboomergeneratie heeft zeer vette groepsverzekeringen waarbij er nog een kapitaal gewaarborgd werd op de pensioenleeftijd in plaats van een rendement op de premies. Die hebben dus geen last gehad van de lage rente van de voorbije jaren, want hun kapitaal ligt vast. De werkgever draait er voor op als het rendement op de premies niet voldoende is om het vastgelegd kapitaal te waarborgen. Dan moet die bijpassen.
Je wilt niet weten hoeveel er daar tussen zitten - zelfs middenkaderleden - die met 500.000-1000.000 € (of zelfs meer)naar buiten wandelen. Die hun huis is bovendien al lang afbetaald. Collega van mij zal de helft ontvangen van de groepsverzekering van iemand die onder hem werkt ( en minder verdient). Gewoon omdat die nog aangesloten is bij een veel royaler plan.

Voorbeeld voor zelfstandigen: zoek maar eens wat jaarrekeningen van artsen, notarissen, boekhouders, deurwaarders, it consultants etc etc en kijk eens wat daar nu inzit aan cash/vastgoed en wat daar allemaal al is uitgevloeid aan dividenden. En dan kan je bvb. de reserves opgebouwd in groepsverzekering/IPT , privé vastgoed nog niet eens zien Je zal versteld staan hoe rijk sommige mensen zijn.

Vastgoedbezitters die maximaal gebruik hebben gemaakt van de schuldenhefboom: je ziet niet hoeveel huizen iemand heeft op zijn naam, maar de huur blijft binnenstromen en ze worden er quasi niet op belast.

Geloof mij, er zijn in België heel veel mensen met zeer veel geld:) alleen zijn er ook heel veel mensen met weinig geld. De middenklassegroepis niet zo groot.

Door o.a. lage vennootschapsbelasting, hoge tarieven in de personenbelasting, lage belasting op huurinkomsten, geen meerwaardebelasting op aandelen, lage schenkingsrechten is de kloof tussen arm en rijk zeer groot en zal die ook groot blijven.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik had er misschien aan moeten toevoegen dat ik mezelf in dat principe herken (helaas niet in het loon :p)
Ik ben overgestapt van Delhaize naar Albert Heijn, dat scheelde al gemakkelijk 10% per maand en ik kijk elke week naar de promo's. Een hoop dingen (vaatwasmiddel, was-pods, pasta, pastasaus,...) koop ik ook alleen maar wanneer ze in serieuze korting staan.
Dat bespaart maar een paar tientallen euro's per maand, maar het positieve gevoel doet ook wat :)

Ik ben net het tegenovergestelde.

Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde en meest comfortabele winkel en koop ik het. Zelfs aan klantenkaarten doe ik niet mee, laat staan dat ik bonnetjes zou beginnen uitknippen.
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen, dit vervolgens naast uw lijstje benodigdheden te hebben, de overweging te maken of je dan niet teveel ineens moet kopen om van die korting te genieten, deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc. om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.

Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.
 
Ik ben net het tegenovergestelde.

Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde en meest comfortabele winkel en koop ik het. Zelfs aan klantenkaarten doe ik niet mee, laat staan dat ik bonnetjes zou beginnen uitknippen.
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen, dit vervolgens naast uw lijstje benodigdheden te hebben, de overweging te maken of je dan niet teveel ineens moet kopen om van die korting te genieten, deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc. om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.

Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.
Denk je nu echt dat dat werkt met bonnetjes?
Ik kijk in de folder "ah, de spa is in reclame bij Colruyt", die week in Colruyt kopen wij 10 pakken Spa, scannen uw klantenkaart en die korting gaat daar automatisch af. Je moet daar niks voor doen he, gewoon de juiste dingen meenemen op de juiste moment.
Voorbeeldje: Zwanworstjes, ik heb net gezien dat daar 30% korting op is vanaf 6 blikken, en die dingen blijven jarenlang goed.
koop er daar pakweg 60 van, en je betaalt ipv 101.4€ maar 70.98€
Dat is dus 31€ door 1x per week die folder eens door te bladeren.
 
Ik ben net het tegenovergestelde.

Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde en meest comfortabele winkel en koop ik het. Zelfs aan klantenkaarten doe ik niet mee, laat staan dat ik bonnetjes zou beginnen uitknippen.
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen, dit vervolgens naast uw lijstje benodigdheden te hebben, de overweging te maken of je dan niet teveel ineens moet kopen om van die korting te genieten, deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc. om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.

Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.
wekelijks door de folder van Colruyt gaan en de interessante promoties overschrijven op mijn winkelbriefje kost me toch wel de volle 5 minuten + het goed gevoel omdat je weet dat je easy money bespaart
 
Denk je nu echt dat dat werkt met bonnetjes?
Ik kijk in de folder "ah, de spa is in reclame bij Colruyt", die week in Colruyt kopen wij 10 pakken Spa, scannen uw klantenkaart en die korting gaat daar automatisch af. Je moet daar niks voor doen he, gewoon de juiste dingen meenemen op de juiste moment.
Voorbeeldje: Zwanworstjes, ik heb net gezien dat daar 30% korting op is vanaf 6 blikken, en die dingen blijven jarenlang goed.
koop er daar pakweg 60 van, en je betaalt ipv 101.4€ maar 70.98€
Dat is dus 31€ door 1x per week die folder eens door te bladeren.
Moet al gebeuren dat je net zoveel zwanworstjes nodig hebt.

Ik vind het ook veel gedoe om hier en daar eens een cent te besparen. Maar iedereen zijn hobbies he. :D
 
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen,
Wekelijks bekijk ik enkel Lidl/Colruyt/Aldi/Delhaize/Kruidvat/Action. Duurt elk nog geen 5 minuten.
deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc.
Kortingsbonnen moeten allang niet meer uitgeknipt worden. ;)
om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.
Korting moet minimum mijn tijd compenseren (ik waardeer tijd aan +-10€ per uur) om rond te rijden + extra, anders doe ik het niet.
Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.
Groffe schatting +-20€/u. Wekelijks heb ik wel iets dat ik in korting koop.

Dit weekend bijv sandalen voor mijn 2 gastjes bij Torfs, normale prijs 117,90€.
Omdat we het dit weekend kochten: 87,72€.
Korting van 30,18€
Gratis thuisgeleverd en kortingsbonnen online ingegeven.

Paar weken terug mijn bril gekocht bij Hans Anders met de gratis glazen-actie: 39€ terwijl dit anders 119€ is. Identiek dezelfde bril.
 
Moet al gebeuren dat je net zoveel zwanworstjes nodig hebt.

Ik vind het ook veel gedoe om hier en daar eens een cent te besparen. Maar iedereen zijn hobbies he. :D
Het is niet enkel zwanworstjes he :p, wij doen dat ook met flessen Spa, Cola, potten spaghettisaus, allerhande wasmiddelen, ... Ge kijkt gewoon elke week "ah, dit is in reclame en bijna op" en dan koop je daar een grote hoeveelheid van. Er zijn echt hopen voedingsstoffen met een vervaldatum vér in de toekomst, die kan je gewoon in bulk kopen met korting he.

En dan heb je nog de Aldi/Lidl dingen, voor bvb werkmaterialen (boormachines etc) wacht ik tot die bij Lidl in reclame zijn en dan koop ik die eens. Dat is dan pakweg 30% korting en de prijs is sowieso maar de helft van een merkproduct. Dat zijn dingen die ik niet dringend nodig heb, en ook niet vaak gebruik. No way dat ik 100€ extra ga betalen voor een slijpschijf als ik die 2x op een jaar gebruik.
 
Wekelijks bekijk ik enkel Lidl/Colruyt/Aldi/Delhaize/Kruidvat/Action. Duurt elk nog geen 5 minuten.
Voorbeeldje specifiek voor @mac-bc:
Poedermelk (niveau 2) uit kruidvat kost 9.49€ voor een doos van 800 gr.
Hetzelfde maar dan van Nutrilon kost u 17.99€
Kruidvat heeft regelmatig promoties daar op genre: "2 dozen voor 15€". Dan kost dat dus minder dan de helft dan wat je voor Nutrilon zou betalen. Op 6 dozen is dat 107.94€ vs 45€... En je weet evengoed dat zo 6 dozen er door vliegen.
 
Ik ben net het tegenovergestelde.

Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde en meest comfortabele winkel en koop ik het. Zelfs aan klantenkaarten doe ik niet mee, laat staan dat ik bonnetjes zou beginnen uitknippen.
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen, dit vervolgens naast uw lijstje benodigdheden te hebben, de overweging te maken of je dan niet teveel ineens moet kopen om van die korting te genieten, deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc. om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.

Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.

Ieder zijn ding :)

Voor mij persoonlijk: gemiddeld 5-10 minuten per week om pakweg tussen de €10 en €30 uit te sparen: ik open de site met kortingen voor de komende week op het moment dat ik mijn boodschappenlijst opmaak. "Uurtarief" tussen de €60 en €360, dat vind ik de moeite :)
Klantenkaart is 5 seconden scannen aan de kassa...
 
Terug
Bovenaan