De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Hoewel de kortingen etc hier ook niet het verschil zullen maken op grote geheel bekeken, let ik daar ook op. Ik kijk elke week de folders van Aldi/Lidl/Colruyt na of er iets is dat we nodig hebben, en als er dingen in reclame zijn kopen we wat grotere hoeveelheden aan ook. Maakt dat het grote verschil, neen, maar ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik de moeite vind, dan aan de winstmarge van producenten/supermarkten.

Als je er niet moet naar kijken, is de grens meestal toch comfort. Ik vind het bijvoorbeeld hatelijk om folders uit te pluizen en naar meerdere supermarkten te gaan. Zo eindig ik meestal in de Delhaize, wat inderdaad misschien beter de AH zou zijn die even ver is, maar dan koop ik varianten van zaken die ik nodig heb als ze in promo zijn. Dingen zoals wasmiddel, vaatwastabletten, douchegel, ... koop ik ofwel met bulkkorting bij bol, of mijn vrouw neemt dat mee uit de Action.

Maar soms is het echt gemakkelijk. Ik drink vb Spa fruit citroen graag. Ik koop er typisch 6 per week. Soms staan die in 50 of 60 of 70% korting. Dan koop ik er 50 ipv 6. Easy money.

Zelfde met babypoeder, zelfde met was product, zelfde met kattenvoer. Dat zijn dingen van 10-15 euro. Als je ipv 1 meeneemt er 3 meeneemt als ze in 50% korting staan, letterlijk 20 30 40 euros binnenharken. It's not about the money, it's about the game.


Ik ben net het tegenovergestelde.

Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon naar de dichtstbijzijnde en meest comfortabele winkel en koop ik het. Zelfs aan klantenkaarten doe ik niet mee, laat staan dat ik bonnetjes zou beginnen uitknippen.
Wat een stress moet je niet ganser dagen hebben om alle foldertjes uit te pluizen, dit vervolgens naast uw lijstje benodigdheden te hebben, de overweging te maken of je dan niet teveel ineens moet kopen om van die korting te genieten, deze kortingbonnen dan netjes in een verzamelmap (?) te steken, deze niet vergeten meedoen naar de winkel, deze niet vergeten afgeven aan de kassa, etc. om vervolgens... 20 cent korting te hebben. Wauw.

Heeft iemand al eens de rekenoefening gemaakt aan welk uurtarief je werkt, hoeveel uur je besteed aan bonnetjes en dit naast de "winst" te leggen die je maakt met de bonnetjes? Om nog de kopzorgen niet te benoemen.

Dat is echt 0 minuten werk. Je loopt in de Colruyt rond, pakt een zak wasproduct en ziet -50% vanaf 3, je pakt er 3 ipv 1. Dat is 20 euro verdiend in 1 seconde. Zie hieronder. Het is niet dat dat wasproduct ooit slecht wordt. Of zelfde met wastabletten of water of whatever dingen die je zowiezo koopt. Soms -30% goedkoper als je 2 kleine pakken boter pakt ipv 1 groot pak...

Zelfde met vb pampers kopen. "luieraanbiedingen.net". Click de bovenste in de lijst, bestel er 500. En hoppa, 50 euro bespaard voor 1 min werk.

Denk je nu echt dat dat werkt met bonnetjes?
Ik kijk in de folder "ah, de spa is in reclame bij Colruyt", die week in Colruyt kopen wij 10 pakken Spa, scannen uw klantenkaart en die korting gaat daar automatisch af. Je moet daar niks voor doen he, gewoon de juiste dingen meenemen op de juiste moment.
Voorbeeldje: Zwanworstjes, ik heb net gezien dat daar 30% korting op is vanaf 6 blikken, en die dingen blijven jarenlang goed.
koop er daar pakweg 60 van, en je betaalt ipv 101.4€ maar 70.98€
Dat is dus 31€ door 1x per week die folder eens door te bladeren.

Yep. It's not about the money, it's about the game :-D

Moet al gebeuren dat je net zoveel zwanworstjes nodig hebt.

Ik vind het ook veel gedoe om hier en daar eens een cent te besparen. Maar iedereen zijn hobbies he. :D

It's about the game. Winkelen is anders nogal boring. Als je hier en daar een kortingetje kan meenemen, is het een beetje entertainend.
Ieder zijn ding :)

Voor mij persoonlijk: gemiddeld 5-10 minuten per week om pakweg tussen de €10 en €30 uit te sparen: ik open de site met kortingen voor de komende week op het moment dat ik mijn boodschappenlijst opmaak. "Uurtarief" tussen de €60 en €360, dat vind ik de moeite :)
Klantenkaart is 5 seconden scannen aan de kassa...

Yep


Kan toch bijna niet? Die mens moet toch een mooie groepsverzekering gehad hebben?

Uiteraard kan dat niet. Zal we een "kaderlid" geweest zijn dat gewoon in het labo werkt en overal toetert dat hij een kaderlid is. Of hij gaat 17x per jaar op reis met vliegtuig naar Indonesie. Mijn pa is geen kaderlid geweest en mijn moeder gewoon leraar (wel 2 ambtenaren). Die printen geld en bijna geen uitgaven want huis afbetaald, kinderen het huis uit. Die gaan 3 of 4x per jaar met vlieger naar Griekenland of Turkije of Spanje of whatever. Die krijgen hun centen niet op.
 
Ik denk dat de buren van @oxbow1 zijn ouders er veel warmer bijziitten dan ze toegeven, maar ze willen gewoon geen jaloerse buren:D

"Kaderlid" is een heel rekbaar begrip. En niet elk pharma bedrijf is een multinational waar kaderleden een serieuze groepsverzekering aanleggen. Genoeg van die kwakkelende pharma bedrijfjes waar iemand die bv. tegen het einde van zijn carrière daar kaderlid werd, niet met een zak geld buitenstapte.

En dan nog, boven je stand leven is een kunst die mensen met om het even welk inkomen zich eigen kunnen maken...
 
Uiteraard kan dat niet. Zal we een "kaderlid" geweest zijn dat gewoon in het labo werkt en overal toetert dat hij een kaderlid is. Of hij gaat 17x per jaar op reis met vliegtuig naar Indonesie. Mijn pa is geen kaderlid geweest en mijn moeder gewoon leraar (wel 2 ambtenaren). Die printen geld en bijna geen uitgaven want huis afbetaald, kinderen het huis uit. Die gaan 3 of 4x per jaar met vlieger naar Griekenland of Turkije of Spanje of whatever. Die krijgen hun centen niet op.
Dat is toch niet hetzelfde ?

Het loon van een ambtenaar en die zijn pensioen ligt korter bij elkaar dan dat van een kaderlid.

Als de 2 ambtenaren 6000€ netto hebben, dan hebben die als pensioen 5000€ netto (ter voorbeeld, gewoon voor het principe). Dat kaderlid spreken we over 8000€ netto en 2500€ pensioen.

Als je gewend bent om te leven op basis van die 8000 en je moet dat verschil goed maken met spaargeld dan moet je er al serieus wat hebben.
Zelfs als je bij die van 8000 in de richting gaat van 6500 omdat je wat hebt ingebonden... dan moet je nog altijd redelijk wat geld hebben om dat goed te maken.

En uiteindelijk moeten we eerlijk zijn. De enigste reden waarom men ambtenaren een hoger pensioen geeft en gaf is om de volgende redenen :
1) minder uitgaven op dit moment
2) op het moment dat men het pensioen instelde, haalde de meeste mensen hun pensioensgerechtigde leeftijd niet. Dus de overheid stak vroeger dat deftig pensioen in zijn zakken terwijl ze nu eraan inschieten.

Echter inbinden van 8000 naar 2500 is pijnlijk... zeker als je dan ook nog eens een grote fan bent van de andere perks die je toen had. Hetgeen een ambtenaar nooit gehad heeft of toch quasi nooit, en dus ook met zijn bestaande inkomen dan al in zijn uitgaven had zitten.
Nieuwe dure auto elke 5 jaar en bam daar gaat 100 - 300k op 10j. Dan mag je nog een potje hebben staan van 500k. Als je zulke uitgaven als normaal bestempeld en vindt dat je tijdens uw pensioen dat nog altijd moet kunnen... dan ga je een groter potje mogen regelen.

Als je echter met een inkomen van 4k netto, 2k uitgeeft. En je op pensioen 2.5k krijgt. Dan is de kans dat je problemen hebt met uw spaarpotje beperkt tot nihil.

Dus ja, in het kort gezegd... alles is afhankelijk van in welke mate je boven, onder of... uw stand leeft.
 
Ik leef van 1700 netto :laugh: ik ga het niet merken als ik op pensioen ga.

Alhoewel ja, het sparen zal gedaan zijn :laugh:
 
Als de 2 ambtenaren 6000€ netto hebben, dan hebben die als pensioen 5000€ netto (ter voorbeeld, gewoon voor het principe). Dat kaderlid spreken we over 8000€ netto en 2500€ pensioen.
ik weet dat het niet de essentie is, maar een gepensioneerde ambtenaar zal netto nooit meer dan 4200 verdienen. Nog altijd heel veel dus, maar er zijn genoeg manier om als goedverdienende privé werknemer ook aan dat netto equivalent te zitten hoor, Dankzij de groepsverzekering.
 
De deze om specifiek te zijn:

Ik kan ze zelf niet even lekker maken...

Picture as proof:
Dan zijt ge een amateur en moet ik u eens uitnodigen voor de spaghetti van uw leven.

En die zwanworstjes hahaha, da's nog wel eens lekker met goeie mosterd.
 
ik weet dat het niet de essentie is, maar een gepensioneerde ambtenaar zal netto nooit meer dan 4200 verdienen. Nog altijd heel veel dus, maar er zijn genoeg manier om als goedverdienende privé werknemer ook aan dat netto equivalent te zitten hoor, Dankzij de groepsverzekering.
Hij spreekt over 2 mensen (samen).
 
Ok ok, als je geen bonnetjes moet uitknippen of actief de reclamefolders moet uitpluizen, dan ga ik ook weleens een korting bekijken die ter plaatse in de winkel geafficheerd wordt. En als het dan zaken zijn die niet vervallen, kun je daar inderdaad weleens profijt mee doen. Maar ik heb daar ook al een degout van gekregen omdat je dan vaak aan de kassa komt, je de korting verwacht en het dan gaat van: "Ah neen, meneer, je krijgt pas die korting als je de klantenkaart/bonuskaart/super-de-luxe-voordeelkaart/... x of y hebt! Je kunt je hier registre...". -> Ok, thanks but no thanks. Laat maar al zitten.

En ook, als ik dan bij mijn schoonmoeder kijk die daar dan plots bussen shampoo heeft gekocht voor een jaar ver dan bedenk ik mij ook weleens dat je in dat jaar:
- Alles moet stockeren
- Niets kwijt mag spelen
- Je niets tegen de grond mag doen openkwakken
- Je dit allemaal moet verplaatsen bij een grondige schoonmaak
- Je niet dood mag gaan
- Je niet kaal mag worden omdat het product anders nutteloos wordt
- Er volgende maand niet NOG een zottere VOORDEELactie mag passeren
- Etc.
Anders heb je het ook gewoon voor niets gekocht.

Dus het is een beetje in tegenstrijd met het principe van just-in-time-manufacturing die je nu overal in de industrie ziet. En dat is er niet voor niets gekomen, namelijk omdat bovengenoemde zaken allemaal verdoken kosten zijn.

Als je gewend bent om te leven op basis van die 8000 en je moet dat verschil goed maken met spaargeld dan moet je er al serieus wat hebben.
Zelfs als je bij die van 8000 in de richting gaat van 6500 omdat je wat hebt ingebonden... dan moet je nog altijd redelijk wat geld hebben om dat goed te maken.

Dat heb ik dus nooit begrepen. Ik zeg niet dat jij voorstander bent van dat principe, maar dat principe van "Ik ben nu eenmaal levensstandaard x gewoon, dus ik eis dat ik op elk moment in mijn leven minimum aan levensstandaard x mag leven of beter". Dat is toch een vorm van verwaandheid in mijn ogen. Het mag alleen maar omhoog gaan, maar het mag nooit naar beneden gaan.

Wat dacht je van het mooie gezegde: "Zaaien naar de zak"?

Je moet toch ook beseffen dat je in je actieve beroepsperiode normaal gesproken meer verdient dan wanneer je op pensioen gaat? Ik vind het vreemd dat sommigen verwachten dat wanneer je terugvalt van full-time werken naar "zero-time" werken, je dan per definitie je levensstandaard moet kunnen blijven behouden.
- Kun je dat alsnog bewerkstelligen doordat je vroeger een appeltje voor de dorst hebt opgebouwd? Mooi zo, proficiat.
- Kun je dat niet bewerkstelligen? Tja, wat verwacht je nu? Dat de nanny state het u allemaal wel zal aanbieden op een zilveren schaaltje?

Dus ja, in het kort gezegd... alles is afhankelijk van in welke mate je boven, onder of... uw stand leeft.

Dit dus.
 
Ok ok, als je geen bonnetjes moet uitknippen of actief de reclamefolders moet uitpluizen, dan ga ik ook weleens een korting bekijken die ter plaatse in de winkel geafficheerd wordt. En als het dan zaken zijn die niet vervallen, kun je daar inderdaad weleens profijt mee doen. Maar ik heb daar ook al een degout van gekregen omdat je dan vaak aan de kassa komt, je de korting verwacht en het dan gaat van: "Ah neen, meneer, je krijgt pas die korting als je de klantenkaart/bonuskaart/super-de-luxe-voordeelkaart/... x of y hebt! Je kunt je hier registre...". -> Ok, thanks but no thanks. Laat maar al zitten.

En ook, als ik dan bij mijn schoonmoeder kijk die daar dan plots bussen shampoo heeft gekocht voor een jaar ver dan bedenk ik mij ook weleens dat je in dat jaar:
- Alles moet stockeren
- Niets kwijt mag spelen
- Je niets tegen de grond mag doen openkwakken
- Je dit allemaal moet verplaatsen bij een grondige schoonmaak
- Je niet dood mag gaan
- Je niet kaal mag worden omdat het product anders nutteloos wordt
- Er volgende maand niet NOG een zottere VOORDEELactie mag passeren
- Etc.
Anders heb je het ook gewoon voor niets gekocht.

Dus het is een beetje in tegenstrijd met het principe van just-in-time-manufacturing die je nu overal in de industrie ziet. En dat is er niet voor niets gekomen. Omdat bovengenoemde zaken allemaal verdoken kosten zijn.
Ik vind dat je nogal veel absurde zaken bedenkt om "een product in de kelder/vooraadkast stockeren" complex te maken.
 
Plaats vind ik wel een valid argument, niet iedereen kan zomaar een halve pallet wasverzachter kwijt (bij wijze van spreken)

Ik heb hier zo eens een deal gedaan voor pampers, kwam echt op een fractie van de normale prijs. Gezien mijn carrière zich in de logistiek bevindt er niet beter op gevonden dan een pallet te bestellen. Mevrouw Musk was niet zo content doen dat hier opeens stond :unsure:
 
Ok ok, als je geen bonnetjes moet uitknippen of actief de reclamefolders moet uitpluizen, dan ga ik ook weleens een korting bekijken die ter plaatse in de winkel geafficheerd wordt. En als het dan zaken zijn die niet vervallen, kun je daar inderdaad weleens profijt mee doen. Maar ik heb daar ook al een degout van gekregen omdat je dan vaak aan de kassa komt, je de korting verwacht en het dan gaat van: "Ah neen, meneer, je krijgt pas die korting als je de klantenkaart/bonuskaart/super-de-luxe-voordeelkaart/... x of y hebt! Je kunt je hier registre...". -> Ok, thanks but no thanks. Laat maar al zitten.

As said before, chiiiill. Sta aan de kassa, lees de gazet. Die 1% van de keren dat je 5 min moet wachten...

En ook, als ik dan bij mijn schoonmoeder kijk die daar dan plots bussen shampoo heeft gekocht voor een jaar ver dan bedenk ik mij ook weleens dat je in dat jaar:
- Alles moet stockeren
- Niets kwijt mag spelen
- Je niets tegen de grond mag doen openkwakken
- Je dit allemaal moet verplaatsen bij een grondige schoonmaak
- Je niet dood mag gaan
- Je niet kaal mag worden omdat het product anders nutteloos wordt
- Er volgende maand niet NOG een zottere VOORDEELactie mag passeren
- Etc.
Anders heb je het ook gewoon voor niets gekocht.

Bij ons in het waskot is er een rek voor de wasproducten. Dat rek doesn't care of er 2 of 6 zwarte bussen staan... Idem met de pampers. We draaiden er in het begin 15 of zo per dag door met de tweeling. Dat is een jumbo pak per week. Als er 3 of 10 pakken op een hoop liggen, die raken wel op...

Tenzij je een wilde hond in dat kot los laat, zal er niks op de grond kwakken en dat kot moet al zeker al geen grote schoonmaak ondergaan.

Dus het is een beetje in tegenstrijd met het principe van just-in-time-manufacturing die je nu overal in de industrie ziet. En dat is er niet voor niets gekomen, namelijk omdat bovengenoemde zaken allemaal verdoken kosten zijn.

Voor een bedrijf dat zijn stockage ruimte leaset misschien. Mijn washok is vb 3 op 3m met een groot rek en een douche, wasmachine, droogkast. Daar kunnen waarschijnlijk probleemloos 2 paletten wasproduct binnen.

De bijkeuken is 2 op 3m en heeft als doel dingen op te slaan...

Dat heb ik dus nooit begrepen. Ik zeg niet dat jij voorstander bent van dat principe, maar dat principe van "Ik ben nu eenmaal levensstandaard x gewoon, dus ik eis dat ik op elk moment in mijn leven minimum aan levensstandaard x mag leven of beter". Dat is toch een vorm van verwaandheid in mijn ogen. Het mag alleen maar omhoog gaan, maar het mag nooit naar beneden gaan.

Wat dacht je van het mooie gezegde: "Zaaien naar de zak"?

Ik als ervaren moestuinier ben van het principe van zaaien naar wat je nodig hebt. Je weet nooit dat de oogst slecht is het jaar erna en je zaad van de vorige jaren nodig hebt het volgende jaar...

Je moet toch ook beseffen dat je in je actieve beroepsperiode normaal gesproken meer verdient dan wanneer je op pensioen gaat? Ik vind het vreemd dat sommigen verwachten dat wanneer je terugvalt van full-time werken naar "zero-time" werken, je dan per definitie je levensstandaard moet kunnen blijven behouden.
- Kun je dat alsnog bewerkstelligen doordat je vroeger een appeltje voor de dorst hebt opgebouwd? Mooi zo, proficiat.
- Kun je dat niet bewerkstelligen? Tja, wat verwacht je nu? Dat de nanny state het u allemaal wel zal aanbieden op een zilveren schaaltje?
Het is nu eenmaal een feit dat de gepensioneerden in Belgie de hoogste $$$ hebben
 
Plaats vind ik wel een valid argument, niet iedereen kan zomaar een halve pallet wasverzachter kwijt (bij wijze van spreken)

Ik heb hier zo eens een deal gedaan voor pampers, kwam echt op een fractie van de normale prijs. Gezien mijn carrière zich in de logistiek bevindt er niet beter op gevonden dan een pallet te bestellen. Mevrouw Musk was niet zo content doen dat hier opeens stond :unsure:
Dat is zo eentje waar wij ons al paar keer aan mispakt hebben. "oh, pampers in promo, 3 dozen kopen". Een maand later is 1 doos op en is ze er uit gegroeid.
 
Terug
Bovenaan