De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Ik snap niet
Ik snap echt niet waarom je je geld voor 3 jaar laat vastleggen aan geen 2% netto als een spaarrekening ook al 1,75% kan opbrengen (https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html?referrer=https://www.google.com/ ) en je het maar 1 jaar moet laten staan.
Dan moet ik terug naar een andere bank stappen (Santander en consoorten....)

Nee dan liever bij mijn eigen bank aan 2 % . Of ik daar nu na 1 of 3 jaar aan kan, maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Het is geld dat ik kon en wou missen (vandaar ook overweging om hypotheek af te betalen),
bovendien ben ik zo zeker dat ik die 2 % over 3 jaar heb.


Als Santander beslist om binnen enkele weken of maanden terug lager te gaan heb je het vlaggen
 
Dan moet ik terug naar een andere bank stappen (Santander en consoorten....)
1683889474697.png

100% online, hoef je dus nergens naar toe te stappen.
Trump zei:
Nee dan liever bij mijn eigen bank aan 2 % . Of ik daar nu na 1 of 3 jaar aan kan, maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
Het is geld dat ik kon en wou missen (vandaar ook overweging om hypotheek af te betalen),
bovendien ben ik zo zeker dat ik die 2 % over 3 jaar heb.


Als Santander beslist om binnen enkele weken of maanden terug lager te gaan heb je het vlaggen
Kans dat de rentevoet omlaag gaat: héél klein. Kans dat die omhoog gaat: groot. Als Santandar beslist om binnen enkele weken of maanden de rentevoet te verhogen heb je het vlaggen.
 
Bekijk bijlage 19483
100% online, hoef je dus nergens naar toe te stappen.

Kans dat de rentevoet omlaag gaat: héél klein. Kans dat die omhoog gaat: groot. Als Santandar beslist om binnen enkele weken of maanden de rentevoet te verhogen heb je het vlaggen.
Je hebt gelijk hoor, ik denk ook dat de standaard intrest spaarboek rente zal stijgen,
aangezien de leningen rente ook maar blijft stijgen...


Vandaar dat ik ook maar een beperkt bedrag heb gestort in die termijn rekening.
Nu ja, dat is op 3 jaar idd..

Maar ik hou het in de gaten, als ik volgend jaar merk dat de doorsnee termijnrekening dan ondertussen al op 3 % netto staat,
dan open ik gewoon een nieuwe aan 3% weer op 3 jaar. (volgend jaar dus)
(en tegen dan is mijn eerste termijn rekening nog maar 2 jaar lopende).

En dan , in het aller beste geval, doe ik dat het jaar opnieuw nog eens met het laatste beetje van mijn spaargeld :D
En tegen dan is het slechts nog 1 jaar wachten tot mijn eerste termijn rekening vrij komt :)
 
Ik snap niet
Ik snap echt niet waarom je je geld voor 3 jaar laat vastleggen aan geen 2% netto als een spaarrekening ook al 1,75% kan opbrengen (https://www.spaargids.be/sparen/hoogste-rente.html?referrer=https://www.google.com/ ) en je het maar 1 jaar moet laten staan.
Afhankelijk van het bedrag moet je ook nog 15% roerende voorheffing betalen op de interesten van die spaarrekening. De eerste €980 is wel vrijgesteld. Maar als je bvb. €100.000 op die spaarrekening staan hebt dan is het netto rendement 1,63% ipv 1,75%.
 
Afhankelijk van het bedrag moet je ook nog 15% roerende voorheffing betalen op de interesten van die spaarrekening. De eerste €980 is wel vrijgesteld. Maar als je bvb. €100.000 op die spaarrekening staan hebt dan is het netto rendement 1,63% ipv 1,75%.
Klopt wel, maar dat is bij termijnrekening ook zo, max 100.000 dacht ik gelezen te hebben.

Nuja, ik dacht afgelopen week hier eens info te komen verzamelen, maar vorige pagina's gaan helaas over kortingsbonnen en spaghettisaus verzamelen, waardoor ik helaas niet veel heb opgestoken van deze thread :(

En nu is het te laat dus, Achteraf gezien had ik misschien ook op klassiekere spaarboekje gezet maar kom.... Het is nu ook geen gigantisch bedrag die ik heb geparkeerd (13 K)
(Je hebt ook geen werk er aan natuurlijk. Bij het klassieke spaarboekje moet je dit constant in de gaten houden, en telkens verspringen van zodra die zakt, en je hebt je jaarlijkse rente gecasht, weer op zoek gaan wie is de interessantste bank van het moment..... pfff)
 
Belgische en Nerderlandse staatsobligaties.Ik zie nu dat de rente gedaald is maar toch nog 2,6 percent.
Het zijn 0 coupon obligaties onder pari,dus netto.
 
Ben zo één van die planten die al zijn leven lang bij dezelfde bank zit. Als ik de getrouwheid bekijk komt er ongeveer .1% bij, wat verwaarloosbaar is. Als je dan ziet dat het kan met 1.5%. Wel een serieus verschil. Maar de schrik zit er gewoon in dat er vanalles misloopt in de transit. Wsl gewoon uit onwetendheid.
 
Ben zo één van die planten die al zijn leven lang bij dezelfde bank zit. Als ik de getrouwheid bekijk komt er ongeveer .1% bij, wat verwaarloosbaar is. Als je dan ziet dat het kan met 1.5%. Wel een serieus verschil. Maar de schrik zit er gewoon in dat er vanalles misloopt in de transit. Wsl gewoon uit onwetendheid.
Gij zijt dan ook ne marginaaaaaal he! ;)

Neen serieus, .. ik wissel ook niet snel van bank. Maar .. je kan ook gewoon klant zijn bij meerdere banken tegelijkertijd.
Dus je kan altijd bank X als hoofdbank behouden, een rekening openen bij bank Y en daar uw spaarcentjes opzetten.
Alle betalingen doe je dan nog steeds met bank X.
 
Gij zijt dan ook ne marginaaaaaal he! ;)

Neen serieus, .. ik wissel ook niet snel van bank. Maar .. je kan ook gewoon klant zijn bij meerdere banken tegelijkertijd.
Dus je kan altijd bank X als hoofdbank behouden, een rekening openen bij bank Y en daar uw spaarcentjes opzetten.
Alle betalingen doe je dan nog steeds met bank X.
idd. Mijn vriendin heeft de ergerlijke gewoonte dat ze graag spaart voor specifieke doeleinden. Wij hebben dan ook spaarrekeningen voor elke apart doel (en dus klant bij Belfius (tweemaal, 1 keer prof, 1 keer gemeenschappelijk privé), ING (privé ikke+gemeenschappelijk+2 kinderen), KBC (privé zij + gemeenschappelijk) en Fortis/Hello Bank (gemeenschappelijk). Ergerlijke gewoonte, maar als het maar dat is :).
 
Gij zijt dan ook ne marginaaaaaal he! ;)

Neen serieus, .. ik wissel ook niet snel van bank. Maar .. je kan ook gewoon klant zijn bij meerdere banken tegelijkertijd.
Dus je kan altijd bank X als hoofdbank behouden, een rekening openen bij bank Y en daar uw spaarcentjes opzetten.
Alle betalingen doe je dan nog steeds met bank X.

In de tijd dat de interesten op spaarboekjes nog een beetje deftig waren, deed ik dat regelmatiger: geld overzetten van de ene bankrekening naar de andere voor 1-2% hogere interest.
Zolang je geen jaarlijkse kosten betaalt voor die bankrekening, kan je die gewoon behouden. En altijd handig om een 2e bankkaart te hebben als er iets niet werkt met de 1e.
 
idd. Mijn vriendin heeft de ergerlijke gewoonte dat ze graag spaart voor specifieke doeleinden. Wij hebben dan ook spaarrekeningen voor elke apart doel (en dus klant bij Belfius (tweemaal, 1 keer prof, 1 keer gemeenschappelijk privé), ING (privé ikke+gemeenschappelijk+2 kinderen), KBC (privé zij + gemeenschappelijk) en Fortis/Hello Bank (gemeenschappelijk). Ergerlijke gewoonte, maar als het maar dat is :).
Haha herkenbaar, ik heb dezelfde ziekte.
Voor alles een afzonderlijke rekening :)
KBC - Argenta - Hello Bank - VDK - Belfius - Keytrade
 
In de tijd dat de interesten op spaarboekjes nog een beetje deftig waren, deed ik dat regelmatiger: geld overzetten van de ene bankrekening naar de andere voor 1-2% hogere interest.
Waar is die mooie onschuldige tijd! :love2:

4 maanden welkomrekening VDK bank 5%, hup overzetten naar Rabobank 4,5%, naar Kaupting 5,5%, en hopla eerste bankfaillissement meemaken :geek:

Leverde op jaarbasis wel 2000-3000 euro extra op toen in vergelijking met de Dexia 2,5% rekening.
Wat mooi verdiend was in die tijd!
 
Mensen die de overstap overwegen om hun spaargeld in Frankrijk te parkeren? Daar gaan de rentes toch richting 4% of meer.
Mijn risicoprofiel is eerder beperkt en heb dus liever zekerheid.

Alternatief is termijnrekening in België;
 
Mensen die de overstap overwegen om hun spaargeld in Frankrijk te parkeren? Daar gaan de rentes toch richting 4% of meer.
Mijn risicoprofiel is eerder beperkt en heb dus liever zekerheid.

Alternatief is termijnrekening in België;

30% te betalen op interesten op niet-gereglementeerde (Belgische reglement dus) rekening dus je verliest 30% rendement.
 
Santander gaat naar 2,25% totaal vanaf 5 juni voor een gewone spaarrekening zonder minimum (via ).

Toch eens werk van maken dit weekend.
Ik dacht dit ook te doen. Belfius heeft nu wel aangekondigd naar .9% te gaan, dus dat probleem is opgelost. Hun getrouwheid is echter 0.0 (of 't scheelt niet veel), terwijl dat bij Santander een veelvoud is (1.5). [ofja, t'is technisch gezien .45/.45, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer]

Voor de leek: kan ik gewoon geld overzetten zonder een afspraak te maken bij de bank? Gewoon digitale rekening openen op hun site?

Er heerst altijd de schrik dat ze u vanalles lappen, vandaar dat de meeste Belgen ook braafjes hun geld parkeren op whatever bank en daar gans hun leven blijven. :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan