De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Ik dacht dit ook te doen. Belfius heeft nu wel aangekondigd naar .9% te gaan, dus dat probleem is opgelost. Hun getrouwheid is echter 0.0 (of 't scheelt niet veel), terwijl dat bij Santander een veelvoud is (1.5). [ofja, t'is technisch gezien .45/.45, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer]

Voor de leek: kan ik gewoon geld overzetten zonder een afspraak te maken bij de bank? Gewoon digitale rekening openen op hun site?

Er heerst altijd de schrik dat ze u vanalles lappen, vandaar dat de meeste Belgen ook braafjes hun geld parkeren op whatever bank en daar gans hun leven blijven. :p
En dan nog dat van Belfius is enkel geldig voor 'vers' geld wat ge op die rekening zet. Wat er als stond telt niet mee. (Wat ik niet goed begrijp? Vanaf jaar 2 dan toch wel neem ik aan?)
 
En dan nog dat van Belfius is enkel geldig voor 'vers' geld wat ge op die rekening zet. Wat er als stond telt niet mee. (Wat ik niet goed begrijp? Vanaf jaar 2 dan toch wel neem ik aan?)
Ja zeker? (al ben ik nu ook even in de war). Want anders is het een beetje gek? Al uw geld afhalen, wachten tot de nieuwe jaargang, en dat geld doodleuk terug op de rekening plaatsen en dan is dat dus vers geld. Uw geld gewoon laten staan is dat dan niet? :rofl:
 
En dan nog dat van Belfius is enkel geldig voor 'vers' geld wat ge op die rekening zet. Wat er als stond telt niet mee. (Wat ik niet goed begrijp? Vanaf jaar 2 dan toch wel neem ik aan?)
Da's een heel vreemde verwoording in dat krantenartikel. De nieuwe getrouwheidspremie gaat ik voor nieuwe stortingen of voor geld dat een nieuwe getrouwheidspremie begint.

Een workaround is om gebruik te maken van de drie stortingen per jaar waarbij je kan genieten van proportionele getrouwheid. Concreet dus twee spaarrekeningen bij dezelfde bank. Geld van rekening 1 naar rekening 2, en dan dag later terug naar hoog renderende rekening. Boem, vanaf dan brengt dat geld op volgens de nieuwe voorwaarden. Proportioneel tov de lopende getrouwheidsperiode. Vanaf dat dat geld er een jaar op staat, begint het geld aan de nieuwe voorwaarden op te brengen.

Dit alles is al jaar en dag zo geregeld. Ik snap niet waarom het zo breed en verwarrend wordt uitgesmeerd in de media nu.
 
Qua klassieke spaarformules: Vergeet termijnrekeningen. Gewoon voor Santander Vision Plus gaan aan 2.25% (incl. Getrouwheid), zoals forumlid yode92 hier onlangs heeft gepost.

Is een spaarrekening dus je kan altijd aan je geld.
Er is geen minimuminleg.
Beschermd tot 100.000 EUR. En het risico is zelfs voor grotere bedragen klein (maar uiteraard niet onbestaand) daar het een top 5 Europese (GSIB) bank betreft die aan strengere regels moet voldoen.

Ik wacht zelf nog een paar dagen af hoe het evolueert bij de banken waar ik momenteel klant ben. Als geen enkele naar 2% gaat, zet ik mijn emergency cash volledig over naar Santander.
 
Ik zie dat ik vandaag volgende emails heb gekregen van Keytrade.
Gaat de goede kant uit op de High Fidelity. :) Hiermee is het verschil met Santander gezakt tot 0,15%


HIGH FIDELITY Rekening
Basisrente
T.e.m 11/06/23
0,40%
Vanaf 12/06/23
0,75%
Getrouwheidspremie
T.e.m. 11/06/23
0,90%
Vanaf 12/06/23
1,35%


AZUR Rekening
Basisrente
T.e.m 11/06/23
0,60%
Vanaf 12/06/23
0,90%
Getrouwheidspremie
T.e.m. 11/06/23
0,30%
Vanaf 12/06/23
0,50%
 
Qua klassieke spaarformules: Vergeet termijnrekeningen. Gewoon voor Santander Vision Plus gaan aan 2.25% (incl. Getrouwheid), zoals forumlid yode92 hier onlangs heeft gepost.

Is een spaarrekening dus je kan altijd aan je geld.
Er is geen minimuminleg.
Beschermd tot 100.000 EUR. En het risico is zelfs voor grotere bedragen klein (maar uiteraard niet onbestaand) daar het een top 5 Europese (GSIB) bank betreft die aan strengere regels moet voldoen.

Ik wacht zelf nog een paar dagen af hoe het evolueert bij de banken waar ik momenteel klant ben. Als geen enkele naar 2% gaat, zet ik mijn emergency cash volledig over naar Santander.
Je valt wel onder het Spaanse depositogarantiestelsel
 
Je valt wel onder het Spaanse depositogarantiestelsel
Waarom zou dat een probleem zijn?
Ook daar ben je beschermd tot 100.000 EUR.
En het is niet dat ik de Belgische overheid en het Belgisch bankensysteem (inclusief depositobescherming systeem) meer vetrouw dan het Spaanse.
Ten slotte, Santander is als GSIB in principe veel strenger gereguleerd (en dus veiliger in theorie) dan een lokale of regionale bank type KBC of Argenta in Belgie.
 
Ik dacht dit ook te doen. Belfius heeft nu wel aangekondigd naar .9% te gaan, dus dat probleem is opgelost. Hun getrouwheid is echter 0.0 (of 't scheelt niet veel), terwijl dat bij Santander een veelvoud is (1.5). [ofja, t'is technisch gezien .45/.45, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer]

Voor de leek: kan ik gewoon geld overzetten zonder een afspraak te maken bij de bank? Gewoon digitale rekening openen op hun site?

Er heerst altijd de schrik dat ze u vanalles lappen, vandaar dat de meeste Belgen ook braafjes hun geld parkeren op whatever bank en daar gans hun leven blijven. :p
Het openen is uiteindelijk wel vlot gegaan. Gewoon via itsme, geld overschrijven naar rekeningnummer dat je krijgt en klaar. Ik heb bij Santander nu zowel de Vision (met een bedrag dat we allicht binnen 1 jaar wel nodig hebben) als de Vision+ (met een bedrag dat we binnen 1-3 jaar wel gaan nodig hebben).
 
Ik zie dat ik vandaag volgende emails heb gekregen van Keytrade.
Gaat de goede kant uit op de High Fidelity. :) Hiermee is het verschil met Santander gezakt tot 0,15%



HIGH FIDELITY Rekening
Basisrente
T.e.m 11/06/23
0,40%
Vanaf 12/06/23
0,75%
Getrouwheidspremie
T.e.m. 11/06/23
0,90%
Vanaf 12/06/23
1,35%


AZUR Rekening
Basisrente
T.e.m 11/06/23
0,60%
Vanaf 12/06/23
0,90%
Getrouwheidspremie
T.e.m. 11/06/23
0,30%
Vanaf 12/06/23
0,50%

Hier grootste deel van mijn spaargeld naar High Fidelity versluisd.
 
Hopelijk pas vanaf morgen zodat het al de nieuwe rente is?

Ik ga eens High Fidelity > spaarrekening > High Fidelity doen om het gros op de nieuwe tarieven te krijgen.
 
Hopelijk pas vanaf morgen zodat het al de nieuwe rente is?

Ik ga eens High Fidelity > spaarrekening > High Fidelity doen om het gros op de nieuwe tarieven te krijgen.
Hoe werkt dat precies dan?

Ik dacht dat dat niet van belang was. Want ik dacht: vanaf 12/6 krijgen we sowieso de hogere basisrente 0,75 (ipv 0,40) op alles wat op je rekening stond en ook op nieuwe bedragen die je erbij zet.
En de getrouwheidspremie krijg je alleen op geld dat er langer dan 1 jaar op staat. Bij mij dus vb op 3k van de 10k. Vanaf 12/6 dus hogere getrouwdheidspremie (1,35 ipv 0,90) op die 3k die er al langer op staat.
Dus die wil ik er niet af doen en terug op zetten want dan moet ik weer 1 jaar wachten voor ik getrouwheidspremie 1,35 krijg, en krijg ik alleen de 0,75 basisrente.
De 7k telt gewoon nog verder aan de nieuwe basisrente en op het moment dat die er een jaar op staat, krijg ik daar ook de hogere getrouwdheidsrente voor.
Dus ik zou die er sowieso niet willen afhalen want dan krijg ik mijn getrouwheidspremie pas later, pas over een jaar ipv over een half jaar bijvoorbeeld.

Klopt mijn redenering dan niet, hoe werkt het volgens jou?
Ben wel benieuwd want ik ben ook niet te beroerd om wat geld te versluizen als ik er enkele euro's voordeel mee kan doen :tongue:

Edit: aha, het heeft hiermee te maken gok ik?
artikel getrouwheidspremie
Ik ga even uitdokteren of ik daar zelf ook voordeel mee kan doen :crazy:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook complex, maar mijn geld staat er nog geen jaar op. Ik denk dus dat ik nog aan de oude tarieven zou blijven, tot dat jaar verstreken is.
Ik zou al sneller die nieuwe tarieven willen en daarom gebruik willen maken van het recht om tot drie keer uw geld te verzetten met behoud van getrouwheidspremie.
 
Ik heb sinds kort een potje van ongeveer 30 a 40.000 euro dat ik momenteel niet nodig heb. Wat zijn tegenwoordig de meest aangewezen manieren om zo'n bedrag te beleggen en iets te laten opbrengen? Ik heb binnen twee weken een afspraak bij mijn bank (AXA), maar misschien kan ik hier al wat info opdoen. Het internet staat vol met talloze mogelijkheden, maar als leek lijkt dat soms echt intimiderend.
 
Terug
Bovenaan