De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
En wat is volgens jou "een bank rechthouden"?:)
Als dat geen systeembank is, zou ik mij niet te veel illusies maken.
Ba wah de belastingbetaler betaalt dan gewoon (op termijn) het gelag he. Zo gaat dat dan.

Yup, maar niet in België he;)

Al zie ik net dat je als Belgische klant onder het Spaans garantiestelsel valt... Lol, in Spanje zijn de overheidsfinancinen zo mogelijk nog dramatischer als bij ons.
Op de site van Santander zelf

Risico: Santander Consumer Bank is een Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance (Spaans recht). Uw spaargeld is tot 100.000 euro per spaarder beschermd door de Spaanse depositogarantie. Spaargeld boven een bedrag van 100.000 euro is niet volledig beschermd. In geval van (dreigend) faillissement kan spaargeld boven 100.000 euro mogelijk geheel of gedeeltelijk verloren gaan of worden omgezet in aandelen (bail-in).
 
Laatst bewerkt:
En gij gelooft dat een overheid zich niet aan de wetgeving hoeft te houden? Als een land garant staat dan kunnen ze daar niet onderuit.
Er is een verschl tussen gelijk hebben en gelijk krijgen he... Gij kunt daar wel met uw wettekst met 100k garantie staan zwaaien, maar als de overheidsfinancien het niet toelaten, laten ze het niet toe he. Prioriteiten:)
 
Ba wah de belastingbetaler betaalt dan gewoon (op termijn) het gelag he. Zo gaat dat dan.


Op de site van Santander zelf

Risico: Santander Consumer Bank is een Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance (Spaans recht). Uw spaargeld is tot 100.000 euro per spaarder beschermd door de Spaanse depositogarantie. Spaargeld boven een bedrag van 100.000 euro is niet volledig beschermd. In geval van (dreigend) faillissement kan spaargeld boven 100.000 euro mogelijk geheel of gedeeltelijk verloren gaan of worden omgezet in aandelen (bail-in).
Dat is dus wat ik zei he, Spaans garantiestelsel
 
Ik denk nu niet dat er een substantieel verschil is met je spaargeld op een Belgische bank te zetten qua risico. Ik snap wel de initiële terughoudenheid, had dat eerst ook maar dat is meer het gedacht dat je geld bij buitenlandse bank staat. Ondertussen spaargeld ook bij Santander gezet en toch de moeite qua verschil met de traditionele Belgische grootbanken voor de interest.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Inderdaad, die hele heisa hier is nergens voor nodig.
Santander is GSIB en top 5 bank in Europa.
Tegen de tijd dat die in de lappenmand liggen, is de Belgische bankensector grotendeels failliet. Of geloof je nu echt dat een Argenta, KBC, Beobank en Belfius sterker staan @LaCucaracha? Beetje serieus blijven he.

En moest het ooit zover komen, een top 5 Europese bank zullen ze altijd redden. Want een faillissement betekent een europese of zelfs wereldwijde financiele crisis zonder weerga.

Voor wie toch twijfelt aan de stabiliteit van deze Europese bankgigant: deze of volgende maand worden de resultaten gepubliceerd van de EBA EU 2023 stress tests.
 
Bon, met de verhoging van de rente.. Ik zit momenteel bij KBC dus basis 0.45% en getrouwheidspremie 0.45%

Wat zijn mijn voordelige opties? Ik heb een spaarrekening waar ik praktisch niet meer ben aangekomen sinds 2018 (aankoop appartement) en sindsdien gewoon geld heb erop gezet. Laatste jaar niet meer dacht ik.

Hoe kan ik genieten van die 0.45%? Gewoon een nieuwe spaarrekening openen op KBC en het geld overzetten? Via de site lees ik dit:

Voor de eerste drie overschrijvingen per jaar naar een andere gereglementeerde spaarrekening bij KBC is er echter proportionele overdracht van de getrouwheidspremie als voldaan is aan de volgende voorwaarden:

  • Beide spaarrekeningen hebben minstens één gemeenschappelijke rekeninghouder.
  • De overschrijving bedraagt minstens 500 euro.
  • Het is geen periodieke opdracht of automatische spaaropdracht.
 
Bon, met de verhoging van de rente.. Ik zit momenteel bij KBC dus basis 0.45% en getrouwheidspremie 0.45%

Wat zijn mijn voordelige opties? Ik heb een spaarrekening waar ik praktisch niet meer ben aangekomen sinds 2018 (aankoop appartement) en sindsdien gewoon geld heb erop gezet. Laatste jaar niet meer dacht ik.

Hoe kan ik genieten van die 0.45%? Gewoon een nieuwe spaarrekening openen op KBC en het geld overzetten? Via de site lees ik dit:

Rekening afsluiten/leegmaken en veranderen van bank, indien groot bedrag- gesprek vragen en een veelvoud aan interest vragen aan KBC.
 
Bon, met de verhoging van de rente.. Ik zit momenteel bij KBC dus basis 0.45% en getrouwheidspremie 0.45%

Wat zijn mijn voordelige opties? Ik heb een spaarrekening waar ik praktisch niet meer ben aangekomen sinds 2018 (aankoop appartement) en sindsdien gewoon geld heb erop gezet. Laatste jaar niet meer dacht ik.

Hoe kan ik genieten van die 0.45%? Gewoon een nieuwe spaarrekening openen op KBC en het geld overzetten? Via de site lees ik dit:
Andere horizonten opzoeken?
 
Ja hoor, vanaf 200-300k mag je gerust wat meer vragen en dat zal je ook krijgen - al kan het wel zijn onder de vorm van termijnrekening van 6 maand / 1 jaar.

Maar vergeet ook optie 1 niet: andere bank - wellicht ben je tevreden van KBC etc. maar behoudens je echt service nodig hebt of andere reden om er te blijven: 0,9% is echt weinig.
 
Mensen die ervaring hebben met Medirect als bank. Heb precies wel interesse om mijn spaargeld naar daar te verplaatsen. Bij Argenta krijg ik amper 0,85 rente (basis 0,50 en getrouwheid 0,35) Daar zou dit toch 1,5 (Me direct Dynamic Sparen - 1,2 basis en 0,3 getrouwheid) worden. Rekening is bovendien gratis.
 
Mensen die ervaring hebben met Medirect als bank. Heb precies wel interesse om mijn spaargeld naar daar te verplaatsen. Bij Argenta krijg ik amper 0,85 rente (basis 0,50 en getrouwheid 0,35) Daar zou dit toch 1,5 (Me direct Dynamic Sparen - 1,2 basis en 0,3 getrouwheid) worden. Rekening is bovendien gratis.
Soms wat Spartaanse app/UI, verder zeker prima.
 
Hoeveel levert een termijnrekening op 1j ongeveer op tegenwoordig?
Bij de grootbanken: zo goed als niets en die rentevoeten kom je typisch na een afspraak op kantoor pas te weten.

Enkele kleinere banken:
Medirect: 2 % netto
Izola saver: 3 % bruto
NIBC: 1,12 % netto
Santander: 1,93 % netto.
 
Terug
Bovenaan