De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,2%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Bedankt StevenP. Die app is eerder bijzaak. Ik wil gewoon een rekening waar ik mijn spaargeld kan plaatsen en indien ik ooit een huis vind, er opnieuw gemakkelijk aan kan.
Keytrade heeft ook eentje aan 2,1%:

Misschien ook te overwegen gezien die ook vaak een interessant voorstel hebben voor hypothecaire leningen.
 
Bij Deutsche Bank zit je momenteel op minimum 3,43% bruto, toegankelijk vanaf 100 kEUR.
Terechte nuance, de rentevoeten die ik gaf zijn voor "kleine" vermogens.
Keytrade heeft ook eentje aan 2,1%:

Misschien ook te overwegen gezien die ook vaak een interessant voorstel hebben voor hypothecaire leningen.
Ook een terechte opmerking! Net als Santander en NIBC ook interessante spaarrentes hebben. De rente wisselt tegenwoordig quasi maandelijks dus even kijken welke op dit moment het interessantste is.
 
Terechte nuance, de rentevoeten die ik gaf zijn voor "kleine" vermogens.

Ook een terechte opmerking! Net als Santander en NIBC ook interessante spaarrentes hebben. De rente wisselt tegenwoordig quasi maandelijks dus even kijken welke op dit moment het interessantste is.
wel rekening houden dat regelmatig wisselen natuurlijk betekent dat je geen getrouwheid krijgt, wat het grootste deel van de rente is.
 
Bij de grootbanken: zo goed als niets en die rentevoeten kom je typisch na een afspraak op kantoor pas te weten.

Enkele kleinere banken:
Medirect: 2 % netto
Izola saver: 3 % bruto
NIBC: 1,12 % netto
Santander: 1,93 % netto.
Santander 3,30% bruto, op 2j. Is dat maar 1,93% netto?
 
wel rekening houden dat regelmatig wisselen natuurlijk betekent dat je geen getrouwheid krijgt, wat het grootste deel van de rente is.
Yes, mijn insteek was als er een grotere som vrijkomt, dan te kijken op welke spaarrekening je die parkeert aan de hand van de rente op dat moment.
Schuiven wat al op een rekening staat als de rente verandert kan onder bepaalde voorwaarden met behoud van getrouwheidspremie binnen dezelfde bank maar mij persoonlijk is dat het gedoe niet waard.
 
Belgen nu zelfs allerrijksten ter wereld! 🥳

Het rapport is hier te vinden:

Toch opvallend hoe hoog onze mediaan ligt ten opzichte van ons gemiddelde. Dat is iets dat je terugziet in vermogen, in inkomens (gini-coëfficiënt), in onderwijsniveau, in alles. Wij zijn een erg gelijke en herverdelende samenleving, atypisch in de wereld.
 
Belgen nu zelfs allerrijksten ter wereld! 🥳

Voor of na belasting ?
 
Jouw persoonlijke vermogen is altijd na de belastingen.
Maar we zijn een land met enorm veel huiseigenaren en dat huis telt mee in het vermogen. Ik vermoed zelfs dat het huis meetelt als vermogen zelfs al zit er nog een hypotheek op?
The net average wealth is calculated by subtracting the debt from the mean financial wealth. The adult financial wealth is the total value of financial worth, or the sum of their overall financial assets minus liabilities. Financial wealth takes into account: savings, monetary gold, currency and deposits, stocks, securities and loans.

During periods when equity markets experienced strong growth, the relative national and per capita wealth of the countries where people are more exposed on those markets, such as the United States and United Kingdom, tend to rise. On the other hand, when equity markets are depressed, the relative wealth the countries where people invest more in real estate or bonds tend to rise instead.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_financial_assets_per_capita


Anyway, iedereen op BG zal wel tot de rijkere helft behoren, als ik en mijn partner de waarde van ons huis verminderen met de schulden die nog open staan en ons spaargeld er bij optellen komen we nog niet aan de helft van dat bedrag (457.188) vrees ik :) Gelukkig zijn we nog gezond en tellen we ons rijk omdat we zoveel van de wereld kunnen zien. De vrijheid van het consumeren speelt een grotere rol dan wat je bezit denk ik maar. En als je dan kijkt naar de global wealth pyramid dan kan je niks anders doen dan op je blote knieen gaan zitten en je handen samen vouwen omdat je hier in het rijke Westen geboren bent.

Als ik effe snel tel zullen we puur qua bezittingen tegen de 175k elk zitten. Hypotheek eraf, pensioenplan exclusief.
 
Laatst bewerkt:
[
Jouw persoonlijke vermogen is altijd na de belastingen.
Maar we zijn een land met enorm veel huiseigenaren en dat huis telt mee in het vermogen. Ik vermoed zelfs dat het huis meetelt als vermogen zelfs al zit er nog een hypotheek op?
Zoals gravetiet aangeeft is dit met de hypotheek in mindering gebracht.
[/URL]
Anyway, iedereen op BG zal wel tot de rijkere helft behoren, als ik en mijn partner de waarde van ons huis verminderen met de schulden die nog open staan en ons spaargeld er bij optellen komen we nog niet aan de helft van dat bedrag (457.188) vrees ik :) Gelukkig zijn we nog gezond en tellen we ons rijk omdat we zoveel van de wereld kunnen zien. De vrijheid van het consumeren speelt een grotere rol dan wat je bezit denk ik maar.
je moet ook nog rekening houden met de leeftijd, he. Normaal stijgt je vermogen als je ouder bent.

Als ik ons vermogen optel door de jaren heen, zit daar een heel mooie stijging in de laatste jaren, iets waarvan ik in de beginjaren alleen maar kon van dromen.

Zeker als je (wij gelukkig nog niet) nog erfenissen verrekent(indien je zoals de meeste Belgen tot de 'gelukkigen' behoort die een stuk erfenis kunnen krijgen), kan je op oudere leeftijd rap rijker worden.
 
[
Zoals gravetiet aangeeft is dit met de hypotheek in mindering gebracht.je moet ook nog rekening houden met de leeftijd, he. Normaal stijgt je vermogen als je ouder bent.

Als ik ons vermogen optel door de jaren heen, zit daar een heel mooie stijging in de laatste jaren, iets waarvan ik in de beginjaren alleen maar kon van dromen.

Zeker als je (wij gelukkig nog niet) nog erfenissen verrekent(indien je zoals de meeste Belgen tot de 'gelukkigen' behoort die een stuk erfenis kunnen krijgen), kan je op oudere leeftijd rap rijker worden.
Het woonzorgcentrum zal hier wel zorgen dat er van die erfenis niet veel overblijft ;)
 
Het woonzorgcentrum zal hier wel zorgen dat er van die erfenis niet veel overblijft ;)
Ook dat is een doembeeld die weinig te maken heeft met de realiteit. De mediane verblijfsduur in een rusthuis is 2 jaar (gemiddelde 2,9 jaar). Als je nu nog 4 jaar rekent en een verschil tussen pensioen en kost rusthuis van 1500 euro, dan zit je nog 'maar' aan 72000 euro. Pas op, veel geld en zeker voor iemand die geen spaargeld heeft een probleem, maar in feite dus niet voor de mediane Belg. Al is het natuurlijk nooit leuk om iets van je spaargeld af te geven, de kans is echter klein dat je nog veel grote plannen hebt eens je in het rusthuis zit.
 
Ook dat is een doembeeld die weinig te maken heeft met de realiteit. De mediane verblijfsduur in een rusthuis is 2 jaar (gemiddelde 2,9 jaar). Als je nu nog 4 jaar rekent en een verschil tussen pensioen en kost rusthuis van 1500 euro, dan zit je nog 'maar' aan 72000 euro. Pas op, veel geld en zeker voor iemand die geen spaargeld heeft een probleem, maar in feite dus niet voor de mediane Belg. Al is het natuurlijk nooit leuk om iets van je spaargeld af te geven, de kans is echter klein dat je nog veel grote plannen hebt eens je in het rusthuis zit.
Plus dat veel mensen ook nog eens gaan erven tegen tussen hun 60-70 dus dat is nog eens extra vermogen dat je erbij krijgt om je oude dag te financieren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Het rapport is hier te vinden:

Toch opvallend hoe hoog onze mediaan ligt ten opzichte van ons gemiddelde. Dat is iets dat je terugziet in vermogen, in inkomens (gini-coëfficiënt), in onderwijsniveau, in alles. Wij zijn een erg gelijke en herverdelende samenleving, atypisch in de wereld.

Tuurlijk kan je een gat in de lucht springen en denken dat we echt het rijkste land (enfin, de "mediane" inwoner toch) zijn. Maar je moet toch misschien iets langer nadenken dan dat.

Wrs de hoofdreden dat onze mediaan zo "rijk" is, is omdat er 1) weinig landen zijn waar mensen zo verzot zijn op een eigen huisje, en 2) vastgoed iets is wat en masse wordt doorgegeven/geërfd en heel stabiel blijft qua waarde (i.t.t. quasi alle andere vormen van (liquide) 'wealth'). "Dé mediaan" is wrs nog altijd de witte Belg die de ouderlijke woning (die de (groot)ouders "in den tijd" hebben kunnen bouwen voor een appel en een ei) heeft geërfd (en eventueel doorverkocht).
Neem je die huizen weg (of het weinige dat in België nog niet kapotbelast wordt: het kadastraal inkomen) zal het waarschijnlijk een totaal ander verhaal zijn. Werken loont bijna niet (meer), aangezien het verschil tussen 'toplonen' en de laagste lonen/uitkeringen heel klein is vergeleken met de meeste andere landen. De echte sukkels in België zijn niet de leefloners (waar we ook de 'rijkste' in zijn qua aantal), maar wel diegenen die héél hard (willen) werken en maar 1000 of 2000 meer hebben dan de andere (al dan niet nieuwe) Belg voor wie het woord "werken" een heel abstracte betekenis heeft en die tiptop gebruik kan maken van het oneindig aantal sociale voordelen en tarieven.

Pas op, België is een heel goed land, begrijp me zeker niet verkeerd. Je hebt hier weinig excessen (aan de beide kanten van de 'welvaartsschaal'), maar de slinger begint hoe langer hoe meer door te slaan naar een commune waar iedereen (min of meer) hetzelfde verdient. Er bestaat een woord voor.
 
Tuurlijk kan je een gat in de lucht springen en denken dat we echt het rijkste land (enfin, de "mediane" inwoner toch) zijn. Maar je moet toch misschien iets langer nadenken dan dat.

Wrs de hoofdreden dat onze mediaan zo "rijk" is, is omdat er 1) weinig landen zijn waar mensen zo verzot zijn op een eigen huisje, en 2) vastgoed iets is wat en masse wordt doorgegeven/geërfd en heel stabiel blijft qua waarde (i.t.t. quasi alle andere vormen van (liquide) 'wealth'). "Dé mediaan" is wrs nog altijd de witte Belg die de ouderlijke woning (die de (groot)ouders "in den tijd" hebben kunnen bouwen voor een appel en een ei) heeft geërfd (en eventueel doorverkocht).
Neem je die huizen weg (of het weinige dat in België nog niet kapotbelast wordt: het kadastraal inkomen) zal het waarschijnlijk een totaal ander verhaal zijn. Werken loont bijna niet (meer), aangezien het verschil tussen 'toplonen' en de laagste lonen/uitkeringen heel klein is vergeleken met de meeste andere landen. De echte sukkels in België zijn niet de leefloners (waar we ook de 'rijkste' in zijn qua aantal), maar wel diegenen die héél hard (willen) werken en maar 1000 of 2000 meer hebben dan de andere (al dan niet nieuwe) Belg voor wie het woord "werken" een heel abstracte betekenis heeft en die tiptop gebruik kan maken van het oneindig aantal sociale voordelen en tarieven.

Pas op, België is een heel goed land, begrijp me zeker niet verkeerd. Je hebt hier weinig excessen (aan de beide kanten van de 'welvaartsschaal'), maar de slinger begint hoe langer hoe meer door te slaan naar een commune waar iedereen (min of meer) hetzelfde verdient. Er bestaat een woord voor.

Daar heb je zeker een punt. Als ik België vergelijk met bv. Nederland of Duitsland, heb ik nu niet echt het gevoel dat de mediane inwoner hier rijker is, er wordt gewoon een pak meer geld in vastgoed gestoken.

En in communistische landen kreeg ik vaak de opmerking dat ons systeem socialer of zelfs communistischer is dan de realiteit daar 😬
 
En in communistische landen kreeg ik vaak de opmerking dat ons systeem socialer of zelfs communistischer is dan de realiteit daar 😬

In die welgekende communistische landen rotte quasi iedereen aan de onderkant van de economische ladder; hier trekt de werkende klasse al de rest omhoog op de ladder. Toch voor hoe lang het nog gaat duren. Want met het stijgende aandeel profitariaat (andere landen maken hun arbeidsmarkt competitiever, in België blijft het aandeel leefloners, langdurig zieken, etc. procentueel alsmaar stijgen ongeacht wie of wat er aan de macht is), ga je dat op dit tempo niet lang meer kunnen volhouden wil je voorkomen dat je dezelfde economische afgrond invliegt waar die communistische landen ook zijn in terecht gekomen.

En dan mekkeren er mensen dat bedrijven hun werknemers alsmaar meer uitbetalen in extralegale voordelen.
 
Terug
Bovenaan