De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Ik heb sinds kort een potje van ongeveer 30 a 40.000 euro dat ik momenteel niet nodig heb. Wat zijn tegenwoordig de meest aangewezen manieren om zo'n bedrag te beleggen en iets te laten opbrengen? Ik heb binnen twee weken een afspraak bij mijn bank (AXA), maar misschien kan ik hier al wat info opdoen. Het internet staat vol met talloze mogelijkheden, maar als leek lijkt dat soms echt intimiderend.
@JanusDR heeft mogelijk nog wel wat apen in zijn mouw zitten 😍
 
Ik heb sinds kort een potje van ongeveer 30 a 40.000 euro dat ik momenteel niet nodig heb. Wat zijn tegenwoordig de meest aangewezen manieren om zo'n bedrag te beleggen en iets te laten opbrengen? Ik heb binnen twee weken een afspraak bij mijn bank (AXA), maar misschien kan ik hier al wat info opdoen. Het internet staat vol met talloze mogelijkheden, maar als leek lijkt dat soms echt intimiderend.

Ik zou zeggen, gespreid beleggen in een ETF, bv. S&P500, MSCI World of IWDA (zie ook deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/)

Waarom: door in zo'n index te beleggen, spreid je je risico meer dan in bv. individuele aandelen beleggen, eigenlijk beleg je daarmee in een paar honderd of meer bedrijven. Lopende kosten zijn ook een stuk lager dan de meeste producten die banken je proberen aan te smeren.
Let op, zo'n ETF heeft geen kapitaalsgarantie, in crisisjaren zal je een stuk van je geld zien verdampen, maar op langere termijn komt dat dan wel weer goed. M.a.w. dit is geen tip om geld te beleggen dat je binnen 1-2-3 jaar nodig zal hebben.
 
Ik zou zeggen, gespreid beleggen in een ETF, bv. S&P500, MSCI World of IWDA (zie ook deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/)

Waarom: door in zo'n index te beleggen, spreid je je risico meer dan in bv. individuele aandelen beleggen, eigenlijk beleg je daarmee in een paar honderd of meer bedrijven. Lopende kosten zijn ook een stuk lager dan de meeste producten die banken je proberen aan te smeren.
Let op, zo'n ETF heeft geen kapitaalsgarantie, in crisisjaren zal je een stuk van je geld zien verdampen, maar op langere termijn komt dat dan wel weer goed. M.a.w. dit is geen tip om geld te beleggen dat je binnen 1-2-3 jaar nodig zal hebben.
(y)

En "gespreid" is minimum 5 jaar.
Want ik heb al dingen bij de bank zien passeren waarbij ze 'gespreid' instappen in het bankfondsje over de volle 6 maand.
 
Ik zou zeggen, gespreid beleggen in een ETF, bv. S&P500, MSCI World of IWDA (zie ook deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/)

Waarom: door in zo'n index te beleggen, spreid je je risico meer dan in bv. individuele aandelen beleggen, eigenlijk beleg je daarmee in een paar honderd of meer bedrijven. Lopende kosten zijn ook een stuk lager dan de meeste producten die banken je proberen aan te smeren.
Let op, zo'n ETF heeft geen kapitaalsgarantie, in crisisjaren zal je een stuk van je geld zien verdampen, maar op langere termijn komt dat dan wel weer goed. M.a.w. dit is geen tip om geld te beleggen dat je binnen 1-2-3 jaar nodig zal hebben.

Los van de relatief yolo (alles is relatief) portefeuille van cege (berkshire, evs, Ackermans, wat life science en wat farma en consoorten), is er ook nog de familie pot waar de cash uit verkoop van huis in zit. Daarvan wordt elke maand 10k IWDA, elke maand, 40 maanden lang. We zitten exact halverwege. Choochoo gaan met de banaan. Termijn is 20y of zo.

Er is geen glazen bol, en gegeven de volatiliteit van de voorbije 2 3 y, js gespreid instappen wel wenselijk gebleken.
 
Qua klassieke spaarformules: Vergeet termijnrekeningen. Gewoon voor Santander Vision Plus gaan aan 2.25% (incl. Getrouwheid), zoals forumlid yode92 hier onlangs heeft gepost.

Is een spaarrekening dus je kan altijd aan je geld.
Er is geen minimuminleg.
Beschermd tot 100.000 EUR. En het risico is zelfs voor grotere bedragen klein (maar uiteraard niet onbestaand) daar het een top 5 Europese (GSIB) bank betreft die aan strengere regels moet voldoen.

Ik wacht zelf nog een paar dagen af hoe het evolueert bij de banken waar ik momenteel klant ben. Als geen enkele naar 2% gaat, zet ik mijn emergency cash volledig over naar Santander.
Ik denk dat ik volgende week ook maar eens al mijn spaargeld daar ga parkeren. De andere banken zijn niet echt met deftige rentes afgekomen.
 
Ik heb naar nibc gedaan omdat ik daar nog een rekening had van jaren geleden.
Had geen zin om voor die enkele % meer terug een nieuwe bank/account te gaan aanmaken.
 
Hier een staatsbon genomen met 2,7 percent netto.
Dan ook termijnrekening met 2,4 percent netto.
Dan gewoon spaarboekje om wat geld achter de hand te hebben 1,25 percent netto.
Wat op de beurs en bedrijfsobligaties.
Diversificatie dus.
 
Hier recent heel wat Belgische gvv's gekocht... dividendrendement van 5,6% netto. Daarnaast ook 125k in tak 21 op 8 jaar gepakt met gewaarborgde rentevoet van 3% bruto ( wat na 8 jaar netto is). Weliswaar premietaks van 2% bij instap, 0,75% instapkost en jaarlijks 0,15% beheerskost. Maar dan nog is dat mooi, vermits ik niet verwacht dat de rentes van termijnrekeningen de volgende jaren zo hoog zullen blijve .
 
Ik heb een rekening "Vision +" bij Santander geopend.
Zelf ben ik wat twijfelachtig om nu mijn zuurverdient spaargeld over te zetten naar die rekening.
Er komen allerlei doemscenario's op bij mij, terwijl dit echt niet hoeft.
Zijn er mensen die al jaar en dag klant zijn bij Santander en tevreden zijn?
 
Ik heb een rekening "Vision +" bij Santander geopend.
Zelf ben ik wat twijfelachtig om nu mijn zuurverdient spaargeld over te zetten naar die rekening.
Er komen allerlei doemscenario's op bij mij, terwijl dit echt niet hoeft.
Zijn er mensen die al jaar en dag klant zijn bij Santander en tevreden zijn?
Toch al bijna 2 jaar.
Geld opzetten en interest krijgen.
Meer is dat niet hè 😊
 
Ik heb een rekening "Vision +" bij Santander geopend.
Zelf ben ik wat twijfelachtig om nu mijn zuurverdient spaargeld over te zetten naar die rekening.
Er komen allerlei doemscenario's op bij mij, terwijl dit echt niet hoeft.
Zijn er mensen die al jaar en dag klant zijn bij Santander en tevreden zijn?
Tem 100k --> Garantie overheid he :)
 
Tem 100k --> Garantie overheid he :)
Yup, op de rest van de hoop staatsschuldl:p
Die overheidsgarantie is een lege doos hoor, tenzij voor de hele kleine banken ( zoals een Optima Bank destijds). Dus in die zin heb je bij Santander misschien nog wel kans om je centjes (grotendeels) terug te krijgen.
 
Yup, op de rest van de hoop staatsschuldl:p
Die overheidsgarantie is een lege doos hoor, tenzij voor de hele kleine banken ( zoals een Optima Bank destijds). Dus in die zin heb je bij Santander misschien nog wel kans om je centjes (grotendeels) terug te krijgen.
Santander is 1 van de grootste banken ter wereld?
 
Santander is 1 van de grootste banken ter wereld?
Yup, maar niet in België he;)

Al zie ik net dat je als Belgische klant onder het Spaans garantiestelsel valt... Lol, in Spanje zijn de overheidsfinancinen zo mogelijk nog dramatischer als bij ons.
En iets zegt mij dat bij een eventueel faillissement de Spaanse overheid toch de voorrang aan haar eigen burgers zal geven voor een terugbetaling.
 
Yup, op de rest van de hoop staatsschuldl:p
Die overheidsgarantie is een lege doos hoor, tenzij voor de hele kleine banken ( zoals een Optima Bank destijds). Dus in die zin heb je bij Santander misschien nog wel kans om je centjes (grotendeels) terug te krijgen.
Als een bank dreigt om te vallen terwijl ze die garantie niet kunnen garanderen, dan houdt de overheid die bank wel recht hoor.
(Alle de Belgische tak he)

En zo niet? Weet dat als het over zoveel geld gaat dat er anders een groepsclaim zal volgen van (heel) veel gedupeerden.
Dan heeft de overheid een probleem.

Dus ongerust zou ik mij daar niet over maken.

Yup, maar niet in België he;)

Al zie ik net dat je als Belgische klant onder het Spaans garantiestelsel valt...
Met het risico voor de overheid van een ferme groepsclaim.

Er zijn zaken waar ik mij meer ongerust over maak (oa de oorlog).
 
Yup, maar niet in België he;)

Al zie ik net dat je als Belgische klant onder het Spaans garantiestelsel valt... Lol, in Spanje zijn de overheidsfinancinen zo mogelijk nog dramatischer als bij ons.
En iets zegt mij dat bij een eventueel faillissement de Spaanse overheid toch de voorrang aan haar eigen burgers zal geven voor een terugbetaling.
En gij gelooft dat een overheid zich niet aan de wetgeving hoeft te houden? Als een land garant staat dan kunnen ze daar niet onderuit.
 
Terug
Bovenaan