De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Algemeen
- Hou oud ben je? 26 (vriendin) & 26 (ik)
- Hoe lang werk je al? 5j & 2j

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
vriendin:
1800 euro + 140 euro maaltijdcheques
300 - 700 euro uit bijberoep (afhankelijk van verkoop)
Ik:
2000 euro + auto & tankkaart
+ 350 - 450 euro flexijob
Totaal
- excl flexi & bijberoep: 3940 euro
- incl flexi & bijberoep: 4590 - 5090 euro
- Wat zijn je maandelijkse kosten?
Alles samen ongeveer 1.000 euro. We hebben het geluk in een woning van mijn ouders te kunnen wonen zonder huur te moeten betalen. Voorwaarde was wel dat ik de woning zelf renoveerde zodat ze de meerwaarde op de woning hebben als soort vergoeding.
De enige kosten die we dus hebben is voeding, andere inkopen, vast bedrag voor EGW elke maand (200 euro), kleding en horeca als deze terug de deuren open doet.
- hoeveel kan je maandelijks sparen?
Gemiddeld genomen 3.500 euro momenteel.

Spaargeld;
Hoeveel heb je tot nu toe gespaard:
Ik: 95.000 euro ( 30k toen ik begon te werken op mijn 24, 2 jaar dat ik aan het werken ben elk jaar ongeveer 20k gespaard.)
zij; 145.000 euro ( werkt al langer en spaart jaarlijks ongeveer 15k euro)
Verdeling over assets is gezamenlijk ongeveer 100k in aandelen en dan nog een vrij grote buffer van 140k in cash omdat we op korte termijn woning willen kopen om te verhuren.
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Ik; 75k (20k gekregen)
Zij; 95k (50k gekregen)
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee, toch wel het gros gezien onze jonge leeftijd.
 
Laatst bewerkt:
Algemeen
- Hou oud ben je?
Ik: 27
Vriendin: 26

- Hoe lang werk je al?
Ik: 4,5j
Vriendin: 3,5j


Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Ik: 1950 + MC + Auto/laptop/gsm + abo/
Vriendin: 1800 - 1850 + MC

3775 + 320 MC = 4100 ongeveer


- Wat zijn je maandelijkse kosten?
1200 (excl. voeding). Waarvan 970 huur (95 gemeensch. kosten waarvan we dit jaar wel 750 euro terugkrijgen).
Meestal komen we voor voeding toe met onze MC. De rest (take-away/restaurant/..) zit in die 1200.


- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Hangt er beetje vanaf. Standaard 2100. Maar naargelang onze impulsaankopen dus meer.

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Elk 30K, dus 60K.
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Ik alles, zij 10K van ouders.
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles

We zijn wel blij met de huidige situatie. Meer mag altijd natuurlijk maar aangezien we beide "van ver" komen zeker tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Vermoedelijk schommelt het inkomen van de vriendin tussen 1800 en 1850
Vriendin: 1800 - 1850 + MC

3750 - 3800 + 320 MC = 4100 ongeveer

wat moet dit voorstellen? Ben denk ik naar andere wiskunde les geweest als jij
Klopt. Vriendin werkt in shiften incl. weekends. Dus verschilt wat per maand. En geen goesting om jaarloon te gaan berekenen om een echt gemiddelde te vinden. Maar alle begrip dat je dat niet zag om 3u 's nachts :)
 
Algemeen
- Hou oud ben je?
Ik: 30
Vriendin: 29

- Hoe lang werk je al?
Ik: 9j
Vriendin: 6j

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Ik: 2300 + MC + Auto
Vriendin: Zelfstandig zonder vennootschap. Moeilijk te bepalen maar komt op +- 3000/maand.
Ze betaald haar 2200/maand uit en op het eind v/h jaar +-10000 afhankelijk van welk nieuws onze boekhouder heeft.

- Wat zijn je maandelijkse kosten?
+-800 à 1200 om te leven. (eten, creche, gas, ...)
+-1500 lening.

- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Niets. Alles wat we momenteel overkomen spenderen we aan onze woning, wat wij trouwens ook als sparen zien.
We hebben enkele jaren geleden beslist om alles tot op de laatste euro in onze nieuwbouwwoning te steken.
Deze was vanbinnen dan ook af, op enkele zaken en meubels na. Het eerste jaar gingen onze centen naar meubilair.
En momenteel alles aan de omgevingswerken...

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
165K spaargeld aan ons huis
30K spaargeld aan onze omgevingswerken
55K afbetaald van ons huis.
50K spaargeld, waar we binnenkort voor 40K facturen mee moeten betalen.

- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Alles. Allebei niets van thuis meegekregen. Integendeel...

- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Geen idee. Bijna alles, uitgezonderd 60K vermoed ik. (dit was destijds mijn inbreng bij het bekomen van onze lening)

Voor de rest zijn we allebei zeer tevreden wat we reeds bereikt hebben!
Maar afgelopen 3-tal jaar hebben we echt het gevoel dat we geleefd hebben voor ons huis.
Daarom willen we dit nu zo snel mogelijk afwerken (vermoedelijk nog een 70K nodig om alles af te hebben)
En dan zullen we genieten aan onze zwemvijver :cool:
 
Een hypothecaire lening afbetalen mag je niet verwarren met sparen. Je betaalt immers een lening af die je gebruikt hebt om te investeren. Een investering is geen spaargeld. Spaargeld verliest waarde door een inflatie die hoger is als de rente op spaarboekjes en is een lek in de economische kringloop. Een investering is een injectie, economisch een wezenlijk verschil.

Een investering kan winst opleveren maar ook verlies. Bovendien zijn investering zelden liquide. Het huis dat iedereen afbetaalt is dus waard wat je ervoor krijgt op het moment dat je verkoopt of verhuurt.

Tot op heden is de waarde van vastgoed altijd in stijgende lijn gegaan maar het blijft een vrije markt dus die waarde kan ook dalen. Het is theoretisch perfect mogelijk dat we in de toekomst afbetalen aan een woning die minder waard is als de aankoopwaarde.
 
Hoe bedoel je zelfstandig zonder vennootschap maar ze keert haar wel loon uit? Als je geen vennootschap hebt denk ik dat het toch eenmanszaak is dus is inkomen toch direct in de prive? Of is er nog een andere structuur?
 
Een hypothecaire lening afbetalen mag je niet verwarren met sparen. Je betaalt immers een lening af die je gebruikt hebt om te investeren. Een investering is geen spaargeld. Spaargeld verliest waarde door een inflatie die hoger is als de rente op spaarboekjes en is een lek in de economische kringloop. Een investering is een injectie, economisch een wezenlijk verschil.

Een investering kan winst opleveren maar ook verlies. Bovendien zijn investering zelden liquide. Het huis dat iedereen afbetaalt is dus waard wat je ervoor krijgt op het moment dat je verkoopt of verhuurt.

Tot op heden is de waarde van vastgoed altijd in stijgende lijn gegaan maar het blijft een vrije markt dus die waarde kan ook dalen. Het is theoretisch perfect mogelijk dat we in de toekomst afbetalen aan een woning die minder waard is als de aankoopwaarde.

Ok, dan weten we dit ook weer.

Negeer dus het geen je wilt negeren.
En dan schiet er dus 50K over. En binnenkort slechts een 10K.
O jee, we staan er plots slecht voor :)
 
Hoe bedoel je zelfstandig zonder vennootschap maar ze keert haar wel loon uit? Als je geen vennootschap hebt denk ik dat het toch eenmanszaak is dus is inkomen toch direct in de prive? Of is er nog een andere structuur?

Waarschijnlijk schrijft ze elke maand 2200 over naar haar privérekening en laat ze rest staan op zakelijke rekening. Eens zicht op de personenbelasting kan ze dan het 'surplus' overhevelen naar de zakelijke rekening

Ok, dan weten we dit ook weer.

Negeer dus het geen je wilt negeren.
En dan schiet er dus 50K over. En binnenkort slechts een 10K.
O jee, we staan er plots slecht voor :)

Weinig meerwaarde inderdaad die post :).
 
Hoe bedoel je zelfstandig zonder vennootschap maar ze keert haar wel loon uit? Als je geen vennootschap hebt denk ik dat het toch eenmanszaak is dus is inkomen toch direct in de prive? Of is er nog een andere structuur?
Nee hoor. Misschien heb ik dit verkeerd verwoord.
Het gaat idd over een gewone eenmanszaak (vrij beroep).
Waar we vanaf haar zakelijke rekeningen die 2200/maand overschrijven naar onze privé rekening. Op het einde van het jaar dan de rest die over schiet, nadat we de laatste nodige voorafbetalingen en sociale bijdragen hebben betaald.

sorry voor de verwarring
 
Nee hoor. Misschien heb ik dit verkeerd verwoord.
Het gaat idd over een gewone eenmanszaak (vrij beroep).
Waar we vanaf haar zakelijke rekeningen die 2200/maand overschrijven naar onze privé rekening. Op het einde van het jaar dan de rest die over schiet, nadat we de laatste nodige voorafbetalingen en sociale bijdragen hebben betaald.

sorry voor de verwarring
Zo is het inderdaad duidelijker.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 28
-Hoe lang werk je al? 5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 1.977 euro
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Een goeie 1.000 euro waarvan lening 877 euro
Om de drie maand is dit meer door syndicus te betalen.

-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 550 - 700 (hangt af of ik syndicus in de maand moet betalen)

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? +- 40.000
4.000 aandelen
9.975 spaarrekening
3.200 crypto
18.377 home equity
4.500 zichtrekening (ik laat dit staan tot ik 5.000 kan overzetten naar spaarrekening)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles, ik ben praktisch van 0 begonnen toen ik mijn appartement in 2018 heb gekocht.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? Een goeie 1.000 euro waarvan lening 877 euro

Kun je dit eens toelichten? Lijkt me bizar om zo weinig kosten te hebben.
 
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Een goeie 1.000 euro waarvan lening 877 euro

Kun je dit eens toelichten? Lijkt me bizar om zo weinig kosten te hebben.
lening: 877
Elektriciteit: 34,41
Tv, internet: 69
Fitness: 38

= 1018,41 euro

Mijn water is 195 euro/jaar maar dat betaal ik verspreid om de 4 maand
 
lening: 877
Elektriciteit: 34,41
Tv, internet: 69
Fitness: 38

= 1018,41 euro

Mijn water is 195 euro/jaar maar dat betaal ik verspreid om de 4 maand
De vraag zal eerder zijn waar is dan het bedrag dat je aan eten, kledij, amusement, etc geeft.
Maar als je zegt 1977-100 = 977 en als je uiteindelijk 550-700 spaart vermoed ik dus 300-400€ dat je dan nog aan die maandelijkse kosten hebt.
 
Algemeen
- Hou oud ben je?
Ik: 30
Vriendin: 29

- Hoe lang werk je al?
Ik: 9j
Vriendin: 6j

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Ik: 2300 + MC + Auto
Vriendin: Zelfstandig zonder vennootschap. Moeilijk te bepalen maar komt op +- 3000/maand.
Ze betaald haar 2200/maand uit en op het eind v/h jaar +-10000 afhankelijk van welk nieuws onze boekhouder heeft.

- Wat zijn je maandelijkse kosten?
+-800 à 1200 om te leven. (eten, creche, gas, ...)
+-1500 lening.

- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Niets. Alles wat we momenteel overkomen spenderen we aan onze woning, wat wij trouwens ook als sparen zien.
We hebben enkele jaren geleden beslist om alles tot op de laatste euro in onze nieuwbouwwoning te steken.
Deze was vanbinnen dan ook af, op enkele zaken en meubels na. Het eerste jaar gingen onze centen naar meubilair.
En momenteel alles aan de omgevingswerken...

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
165K spaargeld aan ons huis
30K spaargeld aan onze omgevingswerken
55K afbetaald van ons huis.
50K spaargeld, waar we binnenkort voor 40K facturen mee moeten betalen.

- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Alles. Allebei niets van thuis meegekregen. Integendeel...

- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Geen idee. Bijna alles, uitgezonderd 60K vermoed ik. (dit was destijds mijn inbreng bij het bekomen van onze lening)

Voor de rest zijn we allebei zeer tevreden wat we reeds bereikt hebben!
Maar afgelopen 3-tal jaar hebben we echt het gevoel dat we geleefd hebben voor ons huis.
Daarom willen we dit nu zo snel mogelijk afwerken (vermoedelijk nog een 70K nodig om alles af te hebben)
En dan zullen we genieten aan onze zwemvijver :cool:
Ik begrijp niet waarom je eerder je lening zou willen afbetalen. Je betaald tegenwoordig heel weinig interest, en de mensen die voor 2020 gekocht hebben, hebben nog altijd woonbonus. Dat geld kan elders veel meer renderen dan in een woning (als je interestvoet 1,5 is zal je dus een winst van 1,5% hebben op je geld, wat héél pover is)
 
De vraag zal eerder zijn waar is dan het bedrag dat je aan eten, kledij, amusement, etc geeft.
Maar als je zegt 1977-100 = 977 en als je uiteindelijk 550-700 spaart vermoed ik dus 300-400€ dat je dan nog aan die maandelijkse kosten hebt.
Maar dat zijn geen maandelijkse kosten. Ik zie dat eerder als kosten die er altijd zijn of er nu pandemie is of niet, kosten waarvan ik niet kan zeggen "deze maand keer niet".
Eten is mijn maaltijdcheques, ik weiger eten te kopen van mijn eigen geld. Kleren koop ik ook niet elke maand.

Dus 500-700 kan ik sparen, maar als ik iet wil gaan drinken, eten, .. dan gaat da daar van af.
 
Een hypothecaire lening afbetalen mag je niet verwarren met sparen. Je betaalt immers een lening af die je gebruikt hebt om te investeren. Een investering is geen spaargeld. Spaargeld verliest waarde door een inflatie die hoger is als de rente op spaarboekjes en is een lek in de economische kringloop. Een investering is een injectie, economisch een wezenlijk verschil.

Een investering kan winst opleveren maar ook verlies. Bovendien zijn investering zelden liquide. Het huis dat iedereen afbetaalt is dus waard wat je ervoor krijgt op het moment dat je verkoopt of verhuurt.

Tot op heden is de waarde van vastgoed altijd in stijgende lijn gegaan maar het blijft een vrije markt dus die waarde kan ook dalen. Het is theoretisch perfect mogelijk dat we in de toekomst afbetalen aan een woning die minder waard is als de aankoopwaarde.
Je investeert toch in dat appartement met een deel spaargeld dat je iedere maand verhoudt?
Dit is dus toch een vorm van sparen?
Je mag wel niet alles netto erbij tellen, want je hebt nog de intrestkosten en een huis is inderdaad waard wat je ervoor krijgt en niet wat je ervoor betaald hebt, met tal van kosten.
-daarnaast is het een gegeven hoe je dit verrekend met je vermogen, je kan er niets anders mee doen, dan erin wonen. Gelukkig is dat een essentieel onderdeel in het leven:p.

Jij lijkt me met je uitleg meer geschoold hierover, maar ik snap niet hoe een huis volledig niet meegeteld zou mogen worden als sparen.
 
Een investering in een huis kan je wel degelijk zien als een vorm van sparen. Het is idd wel zo dat de investering uiteindelijk negatief kan uitdraaien, maar het blijft een investering zélfs al daalt de waarde. Waarde is een ambetant concept dat moeilijk objectief te definiëren is.
 
Terug
Bovenaan