De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Idd. Als ik droogweg extrapoleer zonder rekening te houden met gezinsuitbreiding en de daarbijhorende noden, zouden mijn vriendin en ik op 13-14jaar onze aankoopprijs bij elkaar sparen. Stel dan nog dat we intussen ons opgebouwd kapitzal investeren met een rendement van 5pct per jaar, dan zouden we er zijn na 10 jaar. Maar dan zouden we wel meer dan 100k huur betaald hebben, dus goh. Dan lijkt een vroegtijdige lening aangaan toch niet zo een slecht idee, ook al is onze looptijd dubbel zo lang.

Edit: verbaasd me wel dat je überhaupt iets gekocht hebt in België , Racing Genk. Zit toch regelmatig te ranten over Belgie en dat je blij bent in Zürich te werken, waarom dan toch iets gekocht? In STVVland dan nog begot!
Om te werken is Belgie inderdaad een slecht land, dat betekent niet dat ik er niet zou willen wonen. Zurich is goed om FI te realiseren, maar Belgie is de plaats waar ik uiteindelijk wil wonen, vandaar mijn aankoop van een appartement.

Ik zit nu ongeveer aan 600K. Als ik voor de komende 5 jaar van een jaarlijks rendement van 10% uitga, is dat 5K/maand (en ieder jaar iets meer aangezien ik niet alles consumeer). Vandaar dat ik aan het kijken ben voor een eventuele terugkeer naar Belgie, weliswaar met een job hier, maar enkel iets dat mij echt bevalt.
 
Laatst bewerkt:
met 5K passief inkomsten heb je dan ook de luxe (zelf gecreëerd weliswaar, versta me niet verkeerd) om kieskeuriger te zijn naar jobinhoud maar we moeten realistisch zijn, dat is niet haalbaar voor iedereen.
 
Zoals al gezegd is het een persoonlijke beslissing. Maar als je alles in rekening brengt (bvb ook stijgende huizenprijzen) lijkt me het nog steeds niet onwijs om rechtstreeks te sparen in je (grotere) huis.
Klopt en ik vind dat zeker ook niet onwijs, maar het hangt ervanaf hoe risico-avers je bent.
Als je het in stapjes doet, is het minder een risico.

Een huis zie ik trouwens niet puur als belegging, maar ongeveer voor de helft als consumptiegoed.
We hebben in ons huis 10 jaar geleden bijna alles vernieuwd, binnen 10 jaar mag dit opnieuw gedaan worden...

Welke dip was dat, ik kan mij enkel vastgoedmania herinneren (tot op vandaag) na die periode april dat makelaars geen bezoeken mochten doen. Bescheiden woning als ik eigen inleg bekijk? Minder publiek die iets afgwerkt zoeken bedoel ik dan vooral..

Hoge afbetalingen kunnen een bewuste keuze zijn en je klinkt wel dat het niet over 1 nacht ijs is gegaan. Ik snap racing zijn reactie wel (met de nodige nuancering! :) ) maar er zijn zoveel factoren die vooral de personen zelf kunnen inschatten..

Heb je goede carrierevooruitzichten of ga je net 3/5 ambiëren, ga je veel zelf doen om direct meerwaarde te hebben, hoeveel waarde hecht je zelf aan een pand (je hebt mensen die de goedkoopste steen kiezen omdat ze niet snappen waarom je er €1 meer aan uit zou geven als je moet en je hebt mensen die absoluut de laatste nieuwe wille ..). Zelf gestart met zware afbetaling op 1,5 loon (verder studerend nog), bijna 10j later kan de lening op tafel gelegd worden quasi als we zouden willen, alles is relatief. Maar ik was toch blij dat na herziening er ergens €350/maand afging, puur mentaal..
Dip was een paar weken in april/mei ergens.
Mensen waren kat uit de boom aan het kijken en media voorspelde een crash van de huizenprijzen.
Huis stond te koop aan 135.000€ en we hebben kunnen afdingen tot 122.000€.
(Terwijl we eigenlijk bereid waren om de aankoopprijs te geven.
Ik hou al jaren de prijzen in de gaten + redelijk wat bezoeken gedaan en het huis was de geafficheerde prijs waard volgens mij.
Na ons bod is er zelfs een hoger bod gekomen, maar compromis was reeds getekend met ons.)

Huis naast ons heeft nooit officieel te koop gestaan, we hebben het uit de hand gekocht van onze buurman.
Aangezien we niet van plan waren dit te kopen, hebben we een bod gedaan dat zeker 25.000€ minder was dan we het waard vonden.
Eerder om op een beleefde manier nee te zeggen, maar anderzijds ook: "je weet maar nooit".
Hij antwoordde: 'doe er 5.000€ bij en het is van jullie'. Hmmm... :p

Het zijn inderdaad eerder bescheiden woningen. Aléja, bescheiden.
Het ene is een halfopen met een heel ruime living, keuken, badkamer, maar dan wel 3 kleinere slaapkamers en gelegen aan een drukke steenweg. Ook een oprit om 2 auto's te parkeren en een kleine tuin/terras.
Het andere is een rijwoning met 3 héél ruime slaapkamers, grote veranda en mooie tuin, maar dan eerder een kleine keuken en badkamer.

Bijna 90% van de aankoopprijs geleend en verbouwingen schatten we op +- 75.000€. Aan beide huizen was/is er dus nog wel wat werk.

We wonen in een 'goedkope' regio qua vastgoed, zelfde streek als Mulan.

Heel gelijklopend parcours trouwens qua lening. :)
Bijna 10 jaar terug ons huis gekocht met anderhalve wedde (één van ons twee studeerde opnieuw), nu kon ook de lening op tafel gelegd worden en in die 10 jaar is er 395€/maand af gegaan.
 
Financier je dan het renostuk zelf? Want vandaag de dag 90% lenen is toch ook niet min, veel professional krijgen 20_25 opgelegd uit schrik van de banken

en uit je woningbeschrijving en de prijs kan ik de regio al wat schatten btw :p al ervaring met verhuur? Je verwacht geen leegstand?

indien te renoveren zal je even 2 jobs mogen uitvoeren dan ;-)
 
Algemeen

-Hoe oud ben je?

32
-Hoe lang werk je al?
10 jaar

Spaarvermogen:

-Hoeveel verdien je maandelijks netto?

Als zelfstandige is dit niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ik keer mijzelf zo'n 2000 euro per maand uit, de rest via liquidatiereserve. Als ik de liquidatiereserve erbij tel en deel door 12 maanden komt er nog zo'n 4800 euro bij. Totaal gemiddeld gezien dus 6800 euro netto.

M'n echtgenote verdient +- 2300 euro netto.

-Wat zijn je maandelijkse kosten?
De grootste vaste kosten zijn afbetaling van onze hypotheek (1600 euro/maand), voeding (incl dure babyvoeding) (750 euro/maand) en het kinderdagverblijf van m'n zoontje (400 euro/maand).

Verder is het niet zo dat we elke euro omdraaien maar zeker ook niet dat we het geld door ramen en deuren buitengooien. Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder met vier kinderen en weet bijzonder goed wat het is om zwarte sneeuw te zien.

Voor grote aankopen kijk ik graag naar cost of use. Ik betaal bijvoorbeeld liever meer voor een goed bed of een goede bureaustoel waar ik jarenlang comfort van heb dan de grote jan uit te hangen op café.

-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
We sparen meestal tussen de 500 en 1000 per maand van ons gewoon loon. De liquidatiereserve die ik 1x per jaar uitkeer (+- 55-60k) stort ik integraal in beleggingen en/of spaarrekening.

Voor ons zoontje storten ik elk jaar alles wat ik van kinderbijslag heb ontvangen op een beleggingsrekening voor hem in S&P500 aandelen. Voor mijn part mogen ze dat afschaffen, maar nu is het gewoon gratis geld dat ik beleg voor hem.


optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
Ik zie weinig veranderingen, misschien iets meer ad-hoc uitgaven voor m'n zoontje als hij wat ouder is (hij is momenteel 9 maand). Maar ik verwacht geen significante veranderingen. Behalve misschien als hij naar school gaat en het kinderdagverblijf wegvalt :LOL:

optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Ik heb een % verdeling die ik in cash, beleggingen en vastgoed heb, mogelijk zal die verdeling in de toekomst nog wijzigen.

Ik ben naast mijn huidige zelfstandige activiteit nog een tweede activiteit aan het ontwikkelen. Als alles volgens businessplan verloopt zal m'n huidig inkomen verdubbelen (maar dat is een grote als natuurlijk).


Spaargeld:

-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

+- 230k, exclusief wat afbetaald is van onze woning en inclusief een bedrag die nog in de liquidatiereserve van m'n vennootschap staat maar nog uit te keren is. Het kan natuurlijk altijd zijn dat onze heren de politici hier nog een stokje voorsteken.

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
100% - niks meegehad van thuis.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Ongeveer 200k
 
Copy van 9l legacy

Algemeen
-Hoe oud ben je? 36
-Hoe lang werk je al? 13

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 + 800 huur
-Wat zijn je maandelijkse kosten? No idea - hou het niet bij.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 2500 per maand
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Bouwplannen die ~800/maand gaan kosten. Maar die gaan grotendeels betaald worden door rotatie van de beleggingsPF naar dividend aandelen die ongeveer ~400 extra "fixed income" zouden moeten opleveren. Zal beetje afhangen van hoe we de bouw financieren (lees: hoeveel we aan hoeveel kunnen lenen; appartement stuk herfinancieren of niet; hoeveel huidige woonst zal opbrengen). Ons bouwbudget is self-capped op een bepaald bedrag. We gaan zoveel mogelijk proberen te lenen aan gunstige rente. Alle cash die we na de hele operatie teveel hebben, gaan we in dividend aandelen steken om de maandlast te reduceren.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? TBD afgaande van voorgaande

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee - wat is sparen? Een deel van mijn loon wordt in aandelen uitbetaald die jaren geblokkeerd blijven. Als er 1000 euro in gaat, dat uiteindelijk 1500 is bij deblokkering, hoeveel heb ik dan gespaard ?:thinking:

Aandelen: 158k
Fondsen+cooperatieve aandelen: 38k
Corporate aandelen: 107k
Groepsverzekering: 32k
Spaarrekening: 110k
Home equity: 138k
+-------------------
~590k
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 28
-Hoe lang werk je al? 5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 1850€ + 100€ maaltijdcheques (ik werk 4/5e, anders iets van €2100 netto)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Tussen €750 en €850. €450 voor huur + egw (cohousing), €300 - €400 voor al de rest (deelwagenabbo, blue bike, eten, fitness, varia)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Tussen €1100 €1200, exclusief vakantiegeld, 13e maand etc
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Ik zie geen veranderingen in de (nabije) toekomst
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Gewoon doordoen, ik heb een cash reserve en al de rest beleg ik in indexfondsen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zit aan €74.000 nu
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €40 à €50k
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Praktisch alles

Door een stukgelopen relatie ben ik wat geld verloren aan de verkoop van een huis, maar dat is ondertussen al gerecupereerd. Ik weiger om huur te betalen voor een eigen studio/appartement en cohousing maakt alles betaalbaar. Soms twijfel ik om een huis of appartement te kopen, maar gezien ik het nog niet 100% zeker ben hou ik de boot af. Mijn situatie nu is comfortabel en flexibel.
 
Laatst bewerkt:
Nogal ogen open doen als je dat hier ziet hierboven :) Wou dat ik evenveel verstand had van beleggen/investeren!

Algemeen
-Hoe oud ben je? 31
-Hoe lang werk je al? 9 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2800€ (vriendin rond de €1800)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? €1300 hypotheek (wordt binnenkort €900). €600 boodschappen, 150€ verzekeringen, 300€ crèche, telenet/tv/gsm 150€, gas/elek/water €90, €210 autolening. Gaat nog veel geld naar restaurants, kleding en vrouwenprullen (kapper, nagels,...)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Proberen 500€ maar lukt niet altijd. Eindejaarspremies en belastingen worden ook gespaard.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Lening zal met 400€ zakken naar 900€ na herziening. Paar maanden geen crèche binnenkort maar in september zal de 2de naar de crèche gaan dus weinig verandering daar.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Het extra geld dat we winnen met de herziening van de lening zullen we in ons huis steken de eerste 2 jaar. Ga wel kijken om via mijn nieuwe bank te kijken naar voorzichtig beginnen beleggen.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €10k staat nu nog opzij
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €10k
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Is van de laatste 18 maanden
 
Financier je dan het renostuk zelf? Want vandaag de dag 90% lenen is toch ook niet min, veel professional krijgen 20_25 opgelegd uit schrik van de banken

en uit je woningbeschrijving en de prijs kan ik de regio al wat schatten btw :p al ervaring met verhuur? Je verwacht geen leegstand?

indien te renoveren zal je even 2 jobs mogen uitvoeren dan ;-)
In totaal is de aankoopkost + registratie + notariskost + geschatte verbouwkost +-350.000€, daarvan wordt +-250.000€ geleend.
Renovatiestuk wordt grotendeels met eigen middelen betaald.

Nog nooit een woning verhuurd, maar in de ene woning is de eigenares gewoon blijven wonen/huren en dat loopt fantastisch. Koppel dat uit elkaar ging en haar man was vertrokken, mevrouw kon woning niet alleen overnemen. Omdat het voor ons ook enorm makkelijk was op deze manier zijn we een héél schappelijke huurprijs overeengekomen.

Huis naast ons zal eerst moeten verbouwd worden en ik verwacht niet dat dit problemen zal geven qua verhuur. Deftige woning die bijna een totaalrenovatie zal gehad hebben en we gaan daar ook niet overdrijven qua huurprijs. Liever aangename mensen naast ons en 50€-100€ minder huur per maand.

Ivm tijdelijk 2 jobs uitvoeren: Klopt, op dit moment is het redelijk heftig en het zal nog een aantal maanden zo blijven. :p
 
Ga wel kijken om via mijn nieuwe bank te kijken naar voorzichtig beginnen beleggen.
1 tip: beleg niet in een fonds van de bank maar gewoon in een brede tracker (bv S&P500). Voor de bank ben je een wandelende zak geld die de beleggingsadviseur dichter bij zijn volgende bonus helpt. Quasi geen enkel actief beheerd fonds klopt de index consistent, maar rekenen wel een veelvoud aan kosten aan.

Vraag gerust eens aan je bankier of hij de fondsen die hij voorstelt eens wilt afzetten tegen de return van de S&P500.

Morgen zit toevallig een bijlage in De Tijd die hierover gaat 😉
 
Nogal ogen open doen als je dat hier ziet hierboven :) Wou dat ik evenveel verstand had van beleggen/investeren!

Je moet er niet veel verstand van hebben, steek gewoon elke maand je geld in een brede tracker (ETF) zoals Faun hierboven zegt en op lange termijn komt het wel goed. Het enige dat je moet doen is sparen en niet verkopen als de boel in mekaar zakt. Je kan de S&P500 tracken of een wereldwijde index (bv MSCI World), zoveel maakt het niet uit. Zo'n ETF kost ook praktisch niets, bv. VWCE is een ETF die een wereldwijde index volgt en dat kost 0.22% per jaar. Google eens "Boglehead" als je je wat wil inlezen.
 
Heb hier al wat zitten opzoeken en ziet er inderdaad wel interessant uit! Bedankt voor de tips, want hoe je er juist aan moet beginnen is nog wat onduidelijk.
 
Heb hier al wat zitten opzoeken en ziet er inderdaad wel interessant uit! Bedankt voor de tips, want hoe je er juist aan moet beginnen is nog wat onduidelijk.

Stap 1: Je opent een rekening bij een broker (bv Binckbank, Bolero, Degiro,..). Lees zeker eens de documentatie.

Stap 2: Je stort geld naar die rekening

Stap 3: Je koopt een ETF tijdens de openingsuren van de beurs, bijvoorbeeld voor de S&P500 neem ik deze:

CSPX.AS
https://finance.yahoo.com/quote/CSPX.AS?p=CSPX.AS

indien nog vragen, ask away
 
1 tip: beleg niet in een fonds van de bank maar gewoon in een brede tracker (bv S&P500). Voor de bank ben je een wandelende zak geld die de beleggingsadviseur dichter bij zijn volgende bonus helpt. Quasi geen enkel actief beheerd fonds klopt de index consistent, maar rekenen wel een veelvoud aan kosten aan.

Vraag gerust eens aan je bankier of hij de fondsen die hij voorstelt eens wilt afzetten tegen de return van de S&P500.

Morgen zit toevallig een bijlage in De Tijd die hierover gaat 😉

VWCE is zowat de beste tracker voor Belgen, aangezien dividenden direct terug geïnvesteerd worden ipv uitgekeerd. Er is namelijk een belasting van 30%(?) op dividenden in dit land. Dan heb je dat al niet. Plus het geeft niet enkel coverage over de s&p maar ook de rest van de wereld.
Makkelijk te kopen bij Degiro en zij regelen ook direct alle belastingen voor je dus daar moet je dan al niet achter kijken.
 
VWCE is zowat de beste tracker voor Belgen, aangezien dividenden direct terug geïnvesteerd worden ipv uitgekeerd. Er is namelijk een belasting van 30%(?) op dividenden in dit land. Dan heb je dat al niet. Plus het geeft niet enkel coverage over de s&p maar ook de rest van de wereld.
Makkelijk te kopen bij Degiro en zij regelen ook direct alle belastingen voor je dus daar moet je dan al niet achter kijken.
CSPX.AS is ook een accumulatief fonds die dividenden herinvesteerd. Het verschil tussen beide is minimaal trouwens, ze correleren vrij sterk. Check gerust eens Morningstar.
 
Stap 1: Je opent een rekening bij een broker (bv Binckbank, Bolero, Degiro,..). Lees zeker eens de documentatie.

Stap 2: Je stort geld naar die rekening

Stap 3: Je koopt een ETF tijdens de openingsuren van de beurs, bijvoorbeeld voor de S&P500 neem ik deze:

CSPX.AS
https://finance.yahoo.com/quote/CSPX.AS?p=CSPX.AS

indien nog vragen, ask away
Hoe zit dit qua kosten? Is het bijvoorbeeld interessanter om telkens te sparen tot een bepaald bedrag en dan dat grotere bedrag in 1 x te investeren in een ETF of komt dat qua kosten op hetzelfde uit als maandelijks voor dat kleinere bedrag investeren?
 
Hoe zit dit qua kosten? Is het bijvoorbeeld interessanter om telkens te sparen tot een bepaald bedrag en dan dat grotere bedrag in 1 x te investeren in een ETF of komt dat qua kosten op hetzelfde uit als maandelijks voor dat kleinere bedrag investeren?
Hangt ervan af bij welke broker je zit. Bij Degiro (als het in de kernselectie zit) betaal je geen transactiekosten, dus dan kan je maandelijks kleine sommen storten. Anders is het interessanter om te wachten tot je een iets groter bedrag hebt zodat de transactiekosten niet zo groot zijn.
 
Terug
Bovenaan