De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Jij al plannen wat je gaat doen na uw 30e als je niet meer ga werken?
Ikzelf werk fulltime maar maar 3 dagen in de week. De overige dagen vrij is leuk, maar de meeste zijn aan het werken en na verloop van tijd zoek je maar hobby's om bezig te zijn.

Voorlopig verveel ik me nog niet, maar toch ook aan het denken om paar uur/1dag iets extra te doen. Moet wel iets zijn wat ik echt wil doen en niet zomaar om bezig te zijn.
dan mis je denk ik een hobby/doelwaar velen tijd te weinig voor hebben en graag in jouw schoenen hadden gestaan (kunnen/durven hadden staan)?
Ik weet niet goed wat de reden is van 3/5 te werken, goed geboerd of volcontinu systeem of gewoon keuze om 3/5 te werken, maar het lijkt me zonde de vrijgekomen tijd niet met voldoening in te vullen. Zoveel leuks om te doen/lezen. Dus ik vraag me nu wel af wat je reden was naar 3/5 te gaan :cool:
 
dan mis je denk ik een hobby/doelwaar velen tijd te weinig voor hebben en graag in jouw schoenen hadden gestaan (kunnen/durven hadden staan)?
Ik weet niet goed wat de reden is van 3/5 te werken, goed geboerd of volcontinu systeem of gewoon keuze om 3/5 te werken, maar het lijkt me zonde de vrijgekomen tijd niet met voldoening in te vullen. Zoveel leuks om te doen/lezen. Dus ik vraag me nu wel af wat je reden was naar 3/5 te gaan :cool:
Geen specifieke reden om die uren te werken, altijd zo gewerkt.
3 lange dagen van 8 tot 21u werken en de rest thuis.

Misschien fout uitgedrukt van hobby's of bezigheden moeten zoeken.
Ik krijg men dagen wel gevuld, maar op den duur begin ik me te vervelen in de 1 hobby en zoek ik iets anders.
Tijdje het fietsen beu, dan zwemmen, lopen, ... Nu opzoekingen en aan het bijleren voor onze bouw.

Maar zoals gezegd, meestal is dit alles alleen, soms is iemand eens thuis en samen fietstocht,.. maar de meeste werken die uren natuurlijk en dat maakt het soms minder leuk. Maja liever zo dan 9/5 5 op 7.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 29
-Hoe lang werk je al? 5

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ~2050 (mc, 13de maand, vakantiegeld en bonus niet inbegrepen)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 0 (eten via mc en thuis, bedrijfswagen + tankkaart, gsm abonnement via werk), maar uiteraard maak ik wel eens wat kosten hier en daar, waarschijnlijk iets van een 400-500 per maand als je het op jaarbasis bekijkt. Thuis niets afstaan.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~1500
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? plan is om binnen dit en 2 jaar een huis te kopen met een lening van ~900/maand.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Ongewijzigd totdat ik een huis heb gekocht. Jaarlijkse opslag van ~8% en wanneer ik eens beslis een eerste jobhop te doen of intern promotie maak, zal ik hierdoor nog meer kunnen sparen/beleggen. Met mijn diploma en ervaring zou ik veel hoger kunnen zitten, maar ik werk er nog steeds graag en in corona tijden is het lastig om te switchen.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 105k euro (momenteel 55k spaargeld en ~50k beleggingen)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Dat zal iets van een 75k zijn.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Dat zal iets van een 75k zijn.

Altijd zeer spaarzaam geweest, 20k startgeld van de ouders en ik woon op een appartement in de buurt van mijn ouders waar ik niets moet afstaan. Op mijn eerste belegging ook een mooie winst gemaakt (~10k). Mijn huidig portfolio heeft slechts een lichte winst, maar ik klaag niet.
Ik besef dat ik uit een gegoede familie kom, maar wil mijn eerste woning zonder extra hulp van mijn ouders aankopen (het feit dat ik gratis kan wonen is al een zeer mooie push).
Ik dacht aan een eigen inbreng van 50k en ~25k voor alle extra kosten (notaris etc.) om dan voor een huis te gaan van max. 300k verkoopprijs. Ik zal wel zien wanneer het zover is :) Er kan nog zoveel gebeuren binnen nu en 2 jaar.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? Bijna 32
-Hoe lang werk je al? 11 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Ligt tussen de 2300 & 2600 euro afhankelijk van standby
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Rond de 1300 euro (Huur/Electriciteit/Gas/Internet/gsm/boodschappen)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Meestal rond de 700 a 800 euro aangezien ik mijn geld ook aan dingen opdoe die ik niet nodig heb
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Momenteel geen extra kosten int zicht
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Geen extra spaarplannen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Rond de 85 000 euro (inclusief lange termijn & pensioensparen)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? de volle 100%
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 90%

Afgelopen jaar goed bezig geweest op de beurs, ik heb ook een deel in crypto steken die weer beter bezig is, en mijn deel van mijn huis verkocht dus dat staat nu allemaal ofwel op mijn spaarrekening of in aandelen of in mijn pensioenspaarpot.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? Bijna 32
-Hoe lang werk je al? 11 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Ligt tussen de 2300 & 2600 euro afhankelijk van standby
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Rond de 1300 euro (Huur/Electriciteit/Gas/Internet/gsm/boodschappen)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Meestal rond de 700 a 800 euro aangezien ik mijn geld ook aan dingen opdoe die ik niet nodig heb
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Momenteel geen extra kosten int zicht
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Geen extra spaarplannen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Rond de 85 000 euro (inclusief lange termijn & pensioensparen)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? de volle 100%
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 90%

Afgelopen jaar goed bezig geweest op de beurs, ik heb ook een deel in crypto steken die weer beter bezig is, en mijn deel van mijn huis verkocht dus dat staat nu allemaal ofwel op mijn spaarrekening of in aandelen of in mijn pensioenspaarpot.
Dus tijdens de eerste 6 jaar dat je werkte heb je in totaal 8.500 € gespaard? Had je dan serieuze kosten of verdiende je veel minder? Want dat is toch wel een zeer groot verschil met de volgende 5 jaar?
 
Dus tijdens de eerste 6 jaar dat je werkte heb je in totaal 8.500 € gespaard? Had je dan serieuze kosten of verdiende je veel minder? Want dat is toch wel een zeer groot verschil met de volgende 5 jaar?
Well, technisch gezien heb ik in die tijd meer gespaard. Maar ik heb dan een 2 jaar geleden bouwgrond gekocht en huis gezet.

Daar is letterlijk al mijn spaargeld naartoe gegaan, buiten dan hetgene dat ik op mijn pensioenspaarrekening had staan.

Tot oktober had ik eigenlijk misschien 1000 euro op men rekeningen staan en mijn crypto die ik nog had van eind 2017.

Nu terug geld met dat men ex me uitgekocht heeft.

In theorie eigenlijk meer gespaard, maar in praktijk is het pas de afgelope paar maanden terug op men rekeningen terecht gekomen :p
Plus ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb hoeveel ik toen bijeen gespaard heb, maar ik heb in de eerste jaren dat ik werkte meer kosten gedaan. 2dehands motor, 2dehands auto, nieuwe pcs,... Spaarde toen veel minder dan nu
 
Well, technisch gezien heb ik in die tijd meer gespaard. Maar ik heb dan een 2 jaar geleden bouwgrond gekocht en huis gezet.

Daar is letterlijk al mijn spaargeld naartoe gegaan, buiten dan hetgene dat ik op mijn pensioenspaarrekening had staan.

Tot oktober had ik eigenlijk misschien 1000 euro op men rekeningen staan en mijn crypto die ik nog had van eind 2017.

Nu terug geld met dat men ex me uitgekocht heeft.

In theorie eigenlijk meer gespaard, maar in praktijk is het pas de afgelope paar maanden terug op men rekeningen terecht gekomen :p
Plus ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb hoeveel ik toen bijeen gespaard heb, maar ik heb in de eerste jaren dat ik werkte meer kosten gedaan. 2dehands motor, 2dehands auto, nieuwe pcs,... Spaarde toen veel minder dan nu
OK... Maar dan heb je toch niet 90% van die 85k in de laatste 5 jaar gespaard? Wat je op dat moment in je bouwgrond + huis stak zal immers vermoed ik wel meer geweest zijn dan 8,5k
Die 85k€ is wat je nu "netto" (na aftrek van al je schulden) waard bent na 11 jaar werken?
 
wil mijn eerste woning zonder extra hulp van mijn ouders aankopen (het feit dat ik gratis kan wonen is al een zeer mooie push).
Contradictio in terminis

Daarnaast is er niets mis met een duw in de rug van de ouders aanvaarden voor de aankoop van een huis. Tenzij ze het boven je hoofd zouden gaan hangen ofzo natuurlijk.
 
Contradictio in terminis

Daarnaast is er niets mis met een duw in de rug van de ouders aanvaarden voor de aankoop van een huis. Tenzij ze het boven je hoofd zouden gaan hangen ofzo natuurlijk.
Klopt maar je snapt wat ik wil zeggen. Zo zitten mijn ouders niet in elkaar, ze zouden dat nooit boven mijn hoofd hangen. Je moet het zien in de vorm van een voorschot op mijn erfenis.
Maar ik wil het alleen proberen te financieren (uiteraard enkel mogelijk doordat ik quasi gratis kan wonen en dat ik weet dat indien het "misloopt" mijn ouders borg zullen staan).
Ik besef maar al te goed dat ik in een luxepositie zit en daarom dat ik in mijn privéleven er discreet over ben.
 
Laatst bewerkt:
Klopt maar je snapt wat ik wil zeggen. Zo zitten mijn ouders niet in elkaar, ze zouden dat nooit boven mijn hoofd hangen. Je moet het zien in de vorm van een voorschot op mijn erfenis.
Maar ik wil het alleen proberen te financieren (uiteraard enkel mogelijk doordat ik quasi gratis kan wonen en dat ik weet dat indien het "misloopt" mijn ouders borg zullen staan).
Ik besef maar al te goed dat ik in een luxepositie zit en daarom dat ik in mijn privéleven er discreet over ben.
Snap niet goed die fascinatie om alles zelf te willen doen.
Je bewijst jezelf of iemand anders daar geen dienst mee, en het beperkt u enkel maar in uw mogelijkheden.
Nee alles wat ik krijg neem ik aan, zonder enige schroom. Het jammere is dat is niet zoveel gekregen heb of krijg :p
 
OK... Maar dan heb je toch niet 90% van die 85k in de laatste 5 jaar gespaard? Wat je op dat moment in je bouwgrond + huis stak zal immers vermoed ik wel meer geweest zijn dan 8,5k
Die 85k€ is wat je nu "netto" (na aftrek van al je schulden) waard bent na 11 jaar werken?
Hm, not sure.

Kzegget, ik heb nu op deze eigenste moment 85k.

Pakt da ik voor de bouw 30-40k had, dan heb ik nu op de afgelopen 2 a 3 jaar daar nog altijd 40k bijgestoken. Zelfs als ge geen rekening houd me het feit da ik letterlijk zo goed als niks op mijn rekeningen had staan voor oktober.

Ma als ge het zo wilt bekijken, go for it, it's just wrong aangezien ik qua sparen zelf in de beginjaren totaal niet spaarde.

Als het hier over spaarvermogen en spaargeld gaat(hence the topic). Gaat het hier dus over wat ik de laatste 5 jaar gedaan heb :) en eigenlijk vooral laatste paar maand
 
Hm, not sure.

Kzegget, ik heb nu op deze eigenste moment 85k.

Pakt da ik voor de bouw 30-40k had, dan heb ik nu op de afgelopen 2 a 3 jaar daar nog altijd 40k bijgestoken. Zelfs als ge geen rekening houd me het feit da ik letterlijk zo goed als niks op mijn rekeningen had staan voor oktober.

Ma als ge het zo wilt bekijken, go for it, it's just wrong aangezien ik qua sparen zelf in de beginjaren totaal niet spaarde.

Als het hier over spaarvermogen en spaargeld gaat(hence the topic). Gaat het hier dus over wat ik de laatste 5 jaar gedaan heb :) en eigenlijk vooral laatste paar maand
OK, jij weet het uiteraard beter dan ik:)

Het leek gewoon wat vreemd dat je al 11 jaar werkt, maar pas in de laatste 5 jaar 90% hebt opgebouwd van wat je nu netto hebt... Maar het kan natuurlijk als je niet of nauwelijks spaarde in de eerste 6 jaar dat je werkte:)
Heb je misschien een wagen of andere materiële zaken die toch wel wat waarde hebben, want die moet je bijtellen bovenop je 85k he (idem voor eventuele andere onroerende goederen)...
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 30
-Hoe lang werk je al? 5,5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? incl MC €2600 (excl vakantiegeld, 13de maand)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- €1200 (950 vast, 250 voeding/huishouden)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Afgelopen jaar €1250/maand gemiddeld (incl vakantiegeld, 13de maand)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €60k, inclusief pensioensparen (inboedel huurappartement + fietsen schat ik ruwweg op €15-20k aankoopprijs, uiteraard geen huidige waarde, en telt ook niet bij die €60k)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles - €5k
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 90%
 
Snap niet goed die fascinatie om alles zelf te willen doen.
Je bewijst jezelf of iemand anders daar geen dienst mee, en het beperkt u enkel maar in uw mogelijkheden.
Nee alles wat ik krijg neem ik aan, zonder enige schroom. Het jammere is dat is niet zoveel gekregen heb of krijg :p
De potentiële reacties uit mijn omgeving. "Ja zo is het makkelijk, alles gewoon in zijn schoot geworpen" etc.
Dan krijgt ge ne stempel gedrukt en daar hou ik niet zo van.
Ge zou kunnen zeggen dat ik daar lak aan moet hebben maar goed..
Nu denken ze dat ik voor dat appartementje een bedrag betaal aan de ouders en dat is prima zo voor mij.
Dat wordt nog steeds ervaren als "chance hebben" maar dit lijkt door mijn collega's meer "aanvaard" te worden.
Ach ja, ik ben liever wat low profile tegenover collega's en vrienden enzo, dan de grote jan uit te hangen of daar al te open in te zijn.

Als ik dan binnenkort iets koop van max. 300k dan zal niemand daar over vallen. Met wat hulp van de ouders kan ik veel hoger dan die 300k gaan en dan zal dit zonder lening zijn.
 
OK, jij weet het uiteraard beter dan ik:)

Het leek gewoon wat vreemd dat je al 11 jaar werkt, maar pas in de laatste 5 jaar 90% hebt opgebouwd van wat je nu netto hebt... Maar het kan natuurlijk als je niet of nauwelijks spaarde in de eerste 6 jaar dat je werkte:)
Heb je misschien een wagen of andere materiële zaken die toch wel wat waarde hebben, want die moet je bijtellen bovenop je 85k he (idem voor eventuele andere onroerende goederen)...
Let's just say dat ik een redelijk groot gat in men hand heb en dingen koop die ik ni nodig heb, en daar de afgelopen jaren wa beter mee om ga.

Wagen vant werk :)

Door de rise van btc gaat mijn vermogen ook wel gestaag omhoog :)
 
De potentiële reacties uit mijn omgeving. "Ja zo is het makkelijk, alles gewoon in zijn schoot geworpen" etc.
Dan krijgt ge ne stempel gedrukt en daar hou ik niet zo van.
Ge zou kunnen zeggen dat ik daar lak aan moet hebben maar goed..
Nu denken ze dat ik voor dat appartementje een bedrag betaal aan de ouders en dat is prima zo voor mij.
Dat wordt nog steeds ervaren als "chance hebben" maar dit lijkt door mijn collega's meer "aanvaard" te worden.
Ach ja, ik ben liever wat low profile tegenover collega's en vrienden enzo, dan de grote jan uit te hangen of daar al te open in te zijn.

Als ik dan binnenkort iets koop van max. 300k dan zal niemand daar over vallen. Met wat hulp van de ouders kan ik veel hoger dan die 300k gaan en dan zal dit zonder lening zijn.

Vind ik ook wel vreemd dat je u gaat remmen, door wat anders mensen over u zouden kunnen denken.
Uiteindelijk zullen ze altijd wel iets vinden om iets te kunnen zeggen, ook als je het allemaal zelf hebt gedaan.

In mijn geval zijn er blijkbaar ook enkelingen die denken dat ik een groot budget van mijn ouders heb gekregen (richting de 150-200k). Terwijl ik van mijn ouders 22k heb gekregen (waar ik ze ook zeer dankbaar voor ben).
Geen haar op mijn hoofd die denkt dat ik dit huis niet had gebouwen, omdat er mensen zijn die denken dat ik het ook allemaal in mijn schoot heb geworpen gekregen.

Moesten mijn ouders een grote som geld geven, ik zou het ook aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer bovengemiddeld goed te leven en ondertussen nog relatief goed te sparen, mijn loon laat dat gelukkig toe.

Niet dat ik Vegas vakanties van 10k moet doen, verre van, maar voor een alleenstaande gast van 33j kan ik wel goed leven heb ik de indruk. Al spaar ik ook relatief veel want ik ben erg paranoia dat ik vroeg of laat niet meer zoveel zal verdienen en dus een potje aan de kant wil hebben.
 
Als ik dan binnenkort iets koop van max. 300k dan zal niemand daar over vallen. Met wat hulp van de ouders kan ik veel hoger dan die 300k gaan en dan zal dit zonder lening zijn.
Ik zou daar niet over twijfelen in uw geval. De concurrentie is gewoon gigantisch groot in de categorie rond 300k, waardoor ge in verhouding veel minder huis krijgt voor uw geld dan als ge pakweg een huis van 500k zou kopen. Ge zou gek zijn om daaraan mee te doen als het ook anders kan.
 
Vind ik ook wel vreemd dat je u gaat remmen, door wat anders mensen over u zouden kunnen denken.
Uiteindelijk zullen ze altijd wel iets vinden om iets te kunnen zeggen, ook als je het allemaal zelf hebt gedaan.

In mijn geval zijn er blijkbaar ook enkelingen die denken dat ik een groot budget van mijn ouders heb gekregen (richting de 150-200k). Terwijl ik van mijn ouders 22k heb gekregen (waar ik ze ook zeer dankbaar voor ben).
Geen haar op mijn hoofd die denkt dat ik dit huis niet had gebouwen, omdat er mensen zijn die denken dat ik het ook allemaal in mijn schoot heb geworpen gekregen.

Moesten mijn ouders een grote som geld geven, ik zou het ook aanpakken.
Ik snap u wel ze. Mss dat ik me niet zal remmen als ik daarna iets samen met mijn (toekomstige vriendin) zou kopen. Ik zal wel zien :p
 
Ik zou daar niet over twijfelen in uw geval. De concurrentie is gewoon gigantisch groot in de categorie rond 300k, waardoor ge in verhouding veel minder huis krijgt voor uw geld dan als ge pakweg een huis van 500k zou kopen. Ge zou gek zijn om daaraan mee te doen als het ook anders kan.
Mmmja mss heb je wel gelijk.
 
Terug
Bovenaan