De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
OK, jij weet het uiteraard beter dan ik:)

Het leek gewoon wat vreemd dat je al 11 jaar werkt, maar pas in de laatste 5 jaar 90% hebt opgebouwd van wat je nu netto hebt... Maar het kan natuurlijk als je niet of nauwelijks spaarde in de eerste 6 jaar dat je werkte:)

Ik zou daar niet over twijfelen in uw geval. De concurrentie is gewoon gigantisch groot in de categorie rond 300k, waardoor ge in verhouding veel minder huis krijgt voor uw geld dan als ge pakweg een huis van 500k zou kopen. Ge zou gek zijn om daaraan mee te doen als het ook anders kan.
Hangt toch echt af van de regio hoor... Ik heb huizen bezocht van 740k vraagprijs waarbij het 4e koppel dat kwam kijken (en net voor ons was) het kocht aan vraagprijs.
Door de lage rente, zijn huizen van 500k voor veel meer mensen weggelegd dan vroeger, zelfs met relatief weinig eigen middelen...
 
Door de lage rente, zijn huizen van 500k voor veel meer mensen weggelegd dan vroeger, zelfs met relatief weinig eigen middelen...
Uhu, en trek datzelfde effect dan nog eens door naar 300k. Da's basically een free for all deathmatch met de keuze tussen een afgeleefd krot of een "vernieuwbouw" schoendoos als prijs, om het een beetje te overdrijven.

Als je zelf een paar categorieën hoger zoekt sta je daar misschien minder bij stil maar het is echt wel zo erg. Ik kan mij goed voorstellen dat het op de budget huurmarkt ook zo schrijnend is dat je uiteindelijk best nog veel geld betaalt om toch maar een lekkend asbestdak boven je hoofd te hebben, terwijl je met ietsje meer slagkracht onevenredig veel beter zou kunnen vinden.
 
Uhu, en trek datzelfde effect dan nog eens door naar 300k. Da's basically een free for all deathmatch met de keuze tussen een afgeleefd krot of een "vernieuwbouw" schoendoos als prijs, om het een beetje te overdrijven.

Als je zelf een paar categorieën hoger zoekt sta je daar misschien minder bij stil maar het is echt wel zo erg. Ik kan mij goed voorstellen dat het op de budget huurmarkt ook zo schrijnend is dat je uiteindelijk best nog veel geld betaalt om toch maar een lekkend asbestdak boven je hoofd te hebben, terwijl je met ietsje meer slagkracht onevenredig veel beter zou kunnen vinden.
Gewoon nagel op de kop.
De woningmarkt is gewoon op en top rot. Wat de mensen ook dwingt om gewoon meer te lenen of betalen dan waar ze zich in feite comfortabel mee voelen.
De banken stimuleren dit ook gewoon. Net omdat ze ook zwaarder leningen gewoon toestaan en zelfs aanmoedigen. Een collega van mij was naar argenta geweest met een budget van 800€/maand. Is naar buiten gestapt met een plan voor 1200€/maand.
 
Is naar buiten gestapt met een plan voor 1200€/maand.
Ik verwijt hier geen enkele bank iets specifieks, maar we waren vertrokken met €1600/m en zijn geëindigd met (max) €2200/m. Het komt voor een groot deel neer op wat je overhoudt, en hoe je daar tegenover staat. Ga je elke zoveel weken op reis (buiten Corona gerekend dan) of heb je genoeg aan de schaapjes in je weide?

Huisje tuintje lag ook nooit echt in mijn vizier, maar het biedt wel een stabiele mogelijkheid om watook iets later met meer "onderpand"/fallback te doen. Van nature een huismus zijn maakt die keuzes minder moeilijk 😅
 
Gewoon nagel op de kop.
De woningmarkt is gewoon op en top rot. Wat de mensen ook dwingt om gewoon meer te lenen of betalen dan waar ze zich in feite comfortabel mee voelen.
ik heb het al vaak gezegd op 9lives , maar nog niet op beyondforum.be : woningen zijn in België relatief laag geprijsd.

enkele indicaties:
Quasi alle landen die goedkoper zijn, zijn Oost-Europese landen

Belgische huizenprijzen stijgen minder dan het Europees gemiddelde.

Pas op, huizenprijzen hébben wel degelijk een stijging gehad: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200708-1
(gemiddelde wordt wat vertekend door landen die last hebben gehad van de immocrisis in 2008)

 
Maar je kiest ervoor om te vergelijken op €/m², wij zijn in Belgie grotere oppervlaktes gewoon en dus duurdere huizen ;-)
Ik zocht eigenlijk om op het even wat, vond niks anders. En ja, huizen zijn groter, maar dat is onze keuze, niet van de 'prijs te dure woningen aan aan je klanten-banken. Je kan kiezen voor een kleine woning zoals in de meeste andere landen.
 
Tja, je moet het maar willen, een woonlening aangaan van 1.200 euro per maand terwijl je weinig eigen middelen hebt.

Ik ga nu ook een woonkrediet aangaan, 1.100 euro per maand, maar de enigste reden dat ik dit ook maar wil aangaan is omdat mijn vermogen de totale lening ruim overstijgt. Er is geen haar op mijn hoofd die zo een blok aan mijn been zou willen indien ik die lening niet "cash" direct zou kunnen afbetalen (als ik wou). In feite teken je dan op die dag voor 25 jaar loonslavernij, waarbij je zowel slaaf van de werkgever als van de bank bent.

Maar ja, bij de gemiddelde Belg zit het er precies zo ingestampt dat iedereen absoluut een eigen huis of appartement moeten hebben. Slavernij nemen ze er met alle plezier bij.
 
Eigenlijk zot dat mensen zich inderdaad vrijwillig onderwerpen aan die loonslavernij. In plaats van te kopen OF huren, trekt men beter terug de bos in.
 
Covid-crisis heeft ons spaarvermogen zowel negatief als positief beïnvloedt.

Door de tijdelijke dip in huizenprijzen net na de eerste lockdown hebben we een woning gekocht om te verhuren.
Net daarna is het huis naast ons te koop gekomen en hebben we dit na lang twijfelen ook aangekocht.

We hebben in 2020 in totaal 70.370€ aan kosten gehad voor die 2 woningen. (Registratie, notaris, stuk eigen inbreng, schuldsaldo op lening, lening, brandverzekeringen, ...)

Maar als je hier geen rekening mee houdt, hadden we +-35.000€ gespaard. Terwijl dit in de drie jaren ervoor +-25.000€ was.

Tijd zal uitwijzen of we hiermee een goede zaak deden of een hoop miserie onder de vorm van stenen kochten. :p
 
Laatst bewerkt:
Tja, je moet het maar willen, een woonlening aangaan van 1.200 euro per maand terwijl je weinig eigen middelen hebt.

Ik ga nu ook een woonkrediet aangaan, 1.100 euro per maand, maar de enigste reden dat ik dit ook maar wil aangaan is omdat mijn vermogen de totale lening ruim overstijgt. Er is geen haar op mijn hoofd die zo een blok aan mijn been zou willen indien ik die lening niet "cash" direct zou kunnen afbetalen (als ik wou). In feite teken je dan op die dag voor 25 jaar loonslavernij, waarbij je zowel slaaf van de werkgever als van de bank bent.

Maar ja, bij de gemiddelde Belg zit het er precies zo ingestampt dat iedereen absoluut een eigen huis of appartement moeten hebben. Slavernij nemen ze er met alle plezier bij.
Meh dat is correct voor een paar jaar, maar niet voor de volle duurtijd. Als je het na 5, 10, 15 jaar beu bent verkoop je het huis en dan is die lening ook weg
 
Inderdaad. Is nogal puberale redenering die enkel van toepassing is als je als 20jarige thuiswonende een excuus zoekt om geem actie te ondernemen.

Als je in de echte wereld zit, moet je zowiezo een engagement op lange termijn aangaan. Is niet dat je zonder iets te kopen 20j ergens gratis kunt wonen. Dus ofwel huur je iets ofwel koop je iets. In beide gevallen moet je dokken, elke maand opnieuw, jaaaaren lang...
 
Ik denk dat het eerder de hoogte van de afbetaling is die hem zou afschrikken.

Je kan er ook voor kiezen om kleiner te wonen en een lagere afbetaling te hebben. Later kan je dan nog altijd upgraden.
 
Inderdaad. Is nogal puberale redenering die enkel van toepassing is als je als 20jarige thuiswonende een excuus zoekt om geem actie te ondernemen.

Als je in de echte wereld zit, moet je zowiezo een engagement op lange termijn aangaan. Is niet dat je zonder iets te kopen 20j ergens gratis kunt wonen. Dus ofwel huur je iets ofwel koop je iets. In beide gevallen moet je dokken, elke maand opnieuw, jaaaaren lang...
Idd. Als ik droogweg extrapoleer zonder rekening te houden met gezinsuitbreiding en de daarbijhorende noden, zouden mijn vriendin en ik op 13-14jaar onze aankoopprijs bij elkaar sparen. Stel dan nog dat we intussen ons opgebouwd kapitzal investeren met een rendement van 5pct per jaar, dan zouden we er zijn na 10 jaar. Maar dan zouden we wel meer dan 100k huur betaald hebben, dus goh. Dan lijkt een vroegtijdige lening aangaan toch niet zo een slecht idee, ook al is onze looptijd dubbel zo lang.

Edit: verbaasd me wel dat je überhaupt iets gekocht hebt in België , Racing Genk. Zit toch regelmatig te ranten over Belgie en dat je blij bent in Zürich te werken, waarom dan toch iets gekocht? In STVVland dan nog begot!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie een huis kopen ook als een investering/spaarpot. Niet per se een liquide investering en dus om te kunnen verkopen, maar eerder als toekomstige kostenvermindering (en uiteraard comfortverbetering).
Eeuwig blijven huren om dan meer geld hebben om te kunnen uitgeven lijkt me gewoon een te groot risico: je hebt de huurprijzen niet in de hand, in tegenstelling tot de aankoopprijs van je woning.
Uiteraard zijn de onderhoudskosten hoger voor een eigen woning, en maakt dat een 1-op-1 vergelijking wederom moeilijker.
 
Covid-crisis heeft ons spaarvermogen zowel negatief als positief beïnvloedt.

Door de tijdelijke dip in huizenprijzen net na de eerste lockdown hebben we een woning gekocht om te verhuren.
Net daarna is het huis naast ons te koop gekomen en hebben we dit na lang twijfelen ook aangekocht.

We hebben in 2020 in totaal 70.370€ aan kosten gehad voor die 2 woningen. (Registratie, notaris, stuk eigen inbreng, schuldsaldo op lening, lening, brandverzekeringen, ...)

Maar als je hier geen rekening mee houdt, hadden we +-35.000€ gespaard. Terwijl dit in de drie jaren ervoor +-25.000€ was.

Tijd zal uitwijzen of we hiermee een goede zaak deden of een hoop miserie onder de vorm van stenen kochten. :p
Welke dip was dat, ik kan mij enkel vastgoedmania herinneren (tot op vandaag) na die periode april dat makelaars geen bezoeken mochten doen. Bescheiden woning als ik eigen inleg bekijk? Minder publiek die iets afgwerkt zoeken bedoel ik dan vooral..
Ik zie een huis kopen ook als een investering/spaarpot. Niet per se een liquide investering en dus om te kunnen verkopen, maar eerder als toekomstige kostenvermindering (en uiteraard comfortverbetering).
Eeuwig blijven huren om dan meer geld hebben om te kunnen uitgeven lijkt me gewoon een te groot risico: je hebt de huurprijzen niet in de hand, in tegenstelling tot de aankoopprijs van je woning.
Uiteraard zijn de onderhoudskosten hoger voor een eigen woning, en maakt dat een 1-op-1 vergelijking wederom moeilijker.
Hoge afbetalingen kunnen een bewuste keuze zijn en je klinkt wel dat het niet over 1 nacht ijs is gegaan. Ik snap racing zijn reactie wel (met de nodige nuancering! :) ) maar er zijn zoveel factoren die vooral de personen zelf kunnen inschatten..

Heb je goede carrierevooruitzichten of ga je net 3/5 ambiëren, ga je veel zelf doen om direct meerwaarde te hebben, hoeveel waarde hecht je zelf aan een pand (je hebt mensen die de goedkoopste steen kiezen omdat ze niet snappen waarom je er €1 meer aan uit zou geven als je moet en je hebt mensen die absoluut de laatste nieuwe wille ..). Zelf gestart met zware afbetaling op 1,5 loon (verder studerend nog), bijna 10j later kan de lening op tafel gelegd worden quasi als we zouden willen, alles is relatief. Maar ik was toch blij dat na herziening er ergens €350/maand afging, puur mentaal..
 
Nja, klein EN goedkoop hé. :p

Wij hebben in het begin ook klein en goedkoop gewoond om erna te upgraden.
De jaren dat we klein en goedkoop woonden zorgden voor een lagere maandlast erna.
Kijk, als je toch gaat sparen voor later een duurder pand te gaan kopen/betrekken kan je m.i. dat spaargeld evengoed rechtstreeks aan een lening geven. Allezja, nu toch zeker, met de belachelijk lage intresten op leningen en nog belachelijk lagere rentes op spaarrekeningen.
Ik denk dat we zelfs zonder woonbonus dezelfe beslissing zouden nemen. Gaat misschien at the end of the line iets duurder uitvallen (meer intrest betaald) maar daarvoor krijg je wel X aantal jaren hoog wooncomfort voor terug.

Zoals al gezegd is het een persoonlijke beslissing. Maar als je alles in rekening brengt (bvb ook stijgende huizenprijzen) lijkt me het nog steeds niet onwijs om rechtstreeks te sparen in je (grotere) huis.
Let wel: we behouden een spaarbuffer en de mogelijkheid tot nog sparen, dus misschien zitten we ook gewoon in een luxepositie 🙃
 
Terug
Bovenaan