De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,5%
  • Nee

    Stemmen: 187 41,5%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    451
Je investeert toch in dat appartement met een deel spaargeld dat je iedere maand verhoudt?
Dit is dus toch een vorm van sparen?
Je mag wel niet alles netto erbij tellen, want je hebt nog de intrestkosten en een huis is inderdaad waard wat je ervoor krijgt en niet wat je ervoor betaald hebt, met tal van kosten.
-daarnaast is het een gegeven hoe je dit verrekend met je vermogen, je kan er niets anders mee doen, dan erin wonen. Gelukkig is dat een essentieel onderdeel in het leven:p.

Jij lijkt me met je uitleg meer geschoold hierover, maar ik snap niet hoe een huis volledig niet meegeteld zou mogen worden als sparen.
Ga geen cursus macro-economie geven maar er is een wezenlijk verschil.

Er zijn drie manieren om je geld te besteden:

- Consumeren: dan koop je consumptiegoederen.
- Investeren: je geeft nu geld uit om in de toekomst een opbrengst te realiseren. Dat geld is dus weg op het moment dat je de investering doet en de gehoopte opbrengst van de investering moet nog gebeuren. Elke maand investeer je in een extra stukje vastgoed en pas op het moment van de verkoop ga je weten of (en hoeveel) dit heeft opgebracht.
- Sparen: je parkeert het geld en raakt het niet meer aan maar het blijft wel op elk moment (of op korte termijn) beschikbaar. Door te sparen onttrek je geld aan de economie. Je geeft het immers niet aan andere actoren die er op hun beurt mee kunnen consumeren of investeren.

Investeren en consumeren injecteert de economie en zorgt voor waardecreatie.

Door te investeren en te sparen doe je als individuele actor aan vermogensopbouw maar het zijn wezenlijk andere activiteiten in een economie. Een investering speculeert op een opbrengst in de toekomst dus zolang we geen glazen bol hebben zal dat altijd gepaard gaan met een onzekerheid. Elke maand een deel vastgoed verwerven (wat je hypotheek afbetalen eigenlijk is) is dus een investering want de opbrengst heb je pas in de toekomst. Daarbij is het niet zeker of op dat moment de waarde ervan hoger ligt als de investering.

Het is dus geen vorm van sparen, het is een investering. Sparen en investeren zijn dus twee aparte zaken, da's alles.

De vraag die ieder zich moet stellen bij zijn persoonlijke financieel beheer:

- Hoeveel inkomen kan ik verwerven?
- Hoeveel consumeer ik? Hoeveel ervan is noodzakelijk? Hoe duurzaam is die consumptie (of hoe snel daalt de waarde en wat is de restwaarde?)
- Hoeveel investeer ik? Of hoeveel geld geef ik uit aan iets in de hoop dat het later meer waard zal zijn?
- Hoeveel spaar ik? Of hoeveel liquide middelen hou ik aan = geld dat onmiddellijk of op korte termijn zonder veel moeite beschikbaar is?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het niet eens met je statement dat "investeren geld injecteert in de economie". Als je aandelen koopt op de beurs injecteert je geld in de zakken van traders, macrofondsen etc. Enkel en alleen als je direct uitgegeven aandelen zou kopen injecteert je geld in de economie. Het hele GME gebeuren illustreert dat nog maar eens.
Maar dat is mijn bescheiden niet-economisch geschoolde mening...
 
Ga geen cursus macro-economie geven maar er is een wezenlijk verschil.

...
Het is dus geen vorm van sparen, het is een investering. Sparen en investeren zijn dus twee aparte zaken, da's alles.
het is een stuk flouer dan je denkt: hier worden de verschillende kanten goed beschreven:
 
Eerste woning is geen investering, ook niet sparen maar een zuivere uitgave gekoppeld aan een grote mate van bescherming. Ik zou dus stellen dat het een verzekering is.
 
Vermogen = geld + bezittingen + investeringen

Je spaart geld, dat je op een bankrekening plaatst of onder je matras verstopt. Dat geld is quasi onmiddellijk beschikbaar en je bent zeker van het bedrag.

Je gebruikt geld om iets te consumeren. Koop je duurzame goederen aan (dus geen verbruiksgoederen) dan kunnen die een bepaalde waarde behouden en op die manier bijdragen tot het vermogen.

Je gebruikt je geld om iets aan te kopen waarvan je vermoedt en verwacht dat het in waarde zal stijgen. Dit kan een aandeel zijn of vastgoed maar ook bvb. kunst. De intentie is hierbij belangrijk: je koopt met het oog op een waardevermeerdering. Heb je ondertussen het genot van dat goed (het huis waar je in woont of het schilderij dat aan je muur hangt) dan kan je inderdaad afvragen of het niet eerder om bezit gaat. Maar spaargeld is het zeker niet.

Heb ik bijvoorbeeld een Banksy in mijn bezit en 50 euro in mijn spaarpot dan is mijn vermogen de waarde van de Banksy + 50 euro. Mijn spaargeld bedraagt 50 euro. Verschil: die Banksy is niet liquide en vertegenwoordigt pas koopkracht van zodra die verkocht is. Maw. de waarde van de Banksy is pas reëel als ik daar een actie mee onderneem. Heb ik die Banksy gekocht met de intentie die terug te verkopen met een meerwaarde dan is dat een investering geweest. Investeringen zijn altijd speculatief en gaan dus gepaard met een bepaald risico. Als na aankoop van het kunstwerk de kunstmarkt zijn interesse in Banksy verliest dan zal ik mogelijk verlies maken op mijn geïnvesteerde kapitaal. Andersom zal ik winst maken als de vraag naar Banksy stijgt en het aanbod daalt (door bvb. overlijden van de kunstenaar). Ik ben dus niet zeker van de waarde.

Van de 50 euro in mijn spaarpot ben ik wel zeker. Die is er, zal 50 euro blijven en is beschikbaar (ik moet geen arbeid verrichten om over dat geld te beschikken). Op spaargeld kan je rente krijgen door het bij een bank te bewaren maar is de inflatie een verliespost. Stel dat ik die 50 euro gewoon thuis bewaar dan kan 50 euro altijd 50 euro blijven maar wat ik er binnen een paar jaar mee kan kopen (de koopkracht) is afhankelijk van de inflatie. Op die manier geeft het spaargeld een waardevermindering. Er is in de macro-economie een correlatie tussen rente en spaargeld. Hoge rente zal meer spaargeld genereren. Andersom zal lage rente meer investeringen genereren. Wanneer een economie het moeilijk heeft zullen centrale banken dan ook de rente verlagen om investeringen aan te trekken. In 2008 stond de hoogste rente op spaarrekeningen nog op 5,5% dus 100.000 euro bracht jaarlijks 5500 euro. Met die opbrengsten kan je geneigd zijn om dat geld gewoon op een spaarrekening te laten staan. Daalt die rente dan ga je op zoek naar een alternatief voor dat rendement en koop je bvb. een studio om te verhuren. Dat is dan een investering die je doet.

Ten slotte, een investering is altijd een injectie in de economische kringloop. Je stelt immers geld ter beschikking met het oog op een toegevoegde waarde. Daarmee is niet gezegd dat alle investeringen ethisch verantwoord zijn en maatschappelijk bijdragen tot iets goeds. Maar macro-economisch blijft het wel een investering.
 
Laatst bewerkt:
Mijn water is 195 euro/jaar maar dat betaal ik verspreid om de 4 maand
Maar het blijven kosten hé, dat moet je toch ook meerekenen 😛 en zo zijn er ongetwijfeld nog kostenposten. Ik zie het vaak dat mensen daar geen rekening mee houden, zeker de jaarlijkse.
Ik zet zelf maandelijks +-350 € opzij voor de recurrente niet-maandelijkse kosten. 't Zou proper zijn mocht ik dat niet doen.
 
Het doet pijn aan de ogen hoe vaak ik hier 'betaalt' in de tegenwoordige tijd als 'betaald' moet lezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Maar het blijven kosten hé, dat moet je toch ook meerekenen 😛 en zo zijn er ongetwijfeld nog kostenposten. Ik zie het vaak dat mensen daar geen rekening mee houden, zeker de jaarlijkse.
Ik zet zelf maandelijks +-350 € opzij voor de recurrente niet-maandelijkse kosten. 't Zou proper zijn mocht ik dat niet doen.

Same. Andere mensen hoor ik geregeld klagen dat het "een dure maand" was want "de verzekeringen moesten betaald worden" of zo en "chance da'k mijn 13e maand / vakantiegeld binnenkort krijg". Het idee om die kosten op te tellen, delen door 12 en elke maand opzij te zetten is precies revolutionair...
 
Als je geen spaarpot hebt of moeilijk kan sparen, is dat inderdaad wat je best doet.

Maar als je sowieso al voldoende opzij zet, vind ik dat overbodig. Een uitspraak dat 'september/oktober dure maanden zijn' kan ook van mij komen. Al onze verzekeringen + grondlasten + autotaksen komen in die maanden binnen. Maar het is niet dat dit problemen geeft, het zijn gewoon maanden waarbij we aan onze spaarpot moeten zitten. Maar daar dient die ook voor.
 
Wat zouden jullie investeringsgewijs doen als eind-30'er met een spaarvermogen van +- 30k per jaar?

Huidig spaarvermogen is 15k per jaar, maar met het vervroegd afbetalen van 2 hypothecaire leningen gaat dat binnenkort verdubbelen. Zelfs wanneer ik het spaarvermogen van mijn vrouw en aangroei ancienniteit achterwege laat, komt ik dan nog uit op een slordige 750k dat de komende 25 jaar vrijkomt.

Momenteel steekt al 500k van ons gezinsvermogen in verhuurvastgoed en verder een pot in crypto. Ik was van plan om terug wat naar ETF's te spreiden en eventueel nog wat verhuurvastgoed bijkopen want daar is toch amper werk aan.
Andere interessante dingen met mooi rendement? Liefst iets waar je gemakkelijk terug aan kan geraken (en niet teveel werk).
 
Wat zouden jullie investeringsgewijs doen als eind-30'er met een spaarvermogen van +- 30k per jaar?

Huidig spaarvermogen is 15k per jaar, maar met het vervroegd afbetalen van 2 hypothecaire leningen gaat dat binnenkort verdubbelen. Zelfs wanneer ik het spaarvermogen van mijn vrouw en aangroei ancienniteit achterwege laat, komt ik dan nog uit op een slordige 750k dat de komende 25 jaar vrijkomt.

Momenteel steekt al 500k van ons gezinsvermogen in verhuurvastgoed en verder een pot in crypto. Ik was van plan om terug wat naar ETF's te spreiden en eventueel nog wat verhuurvastgoed bijkopen want daar is toch amper werk aan.
Andere interessante dingen met mooi rendement? Liefst iets waar je gemakkelijk terug aan kan geraken (en niet teveel werk).
Waarom vervroegd afbetalen van hypothecaire leningen? Of zit je nog met hoge rentevoeten en een dure SSV?
If not: zou ik gewoon het geld dat je zou gebruiken voor het afbetalen van die kredieten periodiek investeren in ETF's. Kans is groot dat je jaarlijks rendement hoger zal liggen dan de uitgespreide restkost van die SSV+ de rente op je krediet.

Als je al 500k verhuurvastgoed hebt, zou ik dat niet nog eens bijkopen, tenzij je een krot kan kopen en dat dan zelf opknappen... Want je zegt " daar is amper werk aan", maar dat is uiteraard niet altijd het geval.
 
Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 39
-Hoe lang werk je al? 17

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2700 (5100 Bruto) + 625 (huurgeld) + 300 (dividend - kan wat schommelen) + MC + wagen + tankkaart + GSM + wat zwart inkomen uit handenarbeid - afhankelijk van tijd en goesting
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 300-1500, gratis woning ter beschikking van ouders, eigen waterwinning/zonnepanelen/groenten/vlees. Goede aankoopkanalen voor diverse zaken.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 2000+
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? NVT
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Geen concrete plannen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Bij benadering 235K vastgoed waarvan 50% gekregen / 215K aandelen / 200K cash / Ca 20K pensioensparen / Min. 20K langetermijnsparen - geen idee hoeveel precies
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Gezien de ietwat onconventionele situatie heel moeilijk te zeggen, het is duidelijk dat ik veel aan ouders heb te danken, de situatie is zoals ze is en ik ben daar dankbaar voor.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee
 
Laatst bewerkt:
Ervan uitgaande dat je ouders financieel je ook wat opgevoed hebben, waarom 200k cash aanhouden tenzij er concrete plannen zijn voor aankoop/investeren..
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 39
-Hoe lang werk je al? 17

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2700 (5100 Bruto) + 625 (huurgeld) + 300 (dividend - kan wat schommelen) + MC + wagen + tankkaart + GSM + wat zwart inkomen uit handenarbeid - afhankelijk van tijd en goesting
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 300-1500, gratis woning ter beschikking van ouders, eigen waterwinning/zonnepanelen/groenten/vlees. Goede aankoopkanalen voor diverse zaken.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 2000+
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? NVT
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Geen concrete plannen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Bij benadering 235K vastgoed waarvan 50% gekregen / 215K aandelen / 200K cash / Ca 20K pensioensparen / Min. 20K langetermijnsparen - geen idee hoeveel precies
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Gezien de ietwat onconventionele situatie heel moeilijk te zeggen, het is duidelijk dat ik veel aan ouders heb te danken, de situatie is zoals ze is en ik ben daar dankbaar voor.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee
Dat is wel een heel brede vork voor wat betreft je maandelijkse kosten?
Hoeveel van hetgeen in aandelen/cash zit zijn echt beurswinsten?
Als je enkel de helft van dat vastgoed hebt gekregen, heb je toch nog altijd heel goed gedaan....

Greetz
 
Ervan uitgaande dat je ouders financieel je ook wat opgevoed hebben, waarom 200k cash aanhouden tenzij er concrete plannen zijn voor aankoop/investeren..
Reeds een aantal jaar worstel ik met dezelfde vraag, full aandelen durf ik niet en de zoektocht voor een defensieve component heb ik opgegeven. Van nature vrij conservatief, vandaar de grote reserve.
 
Ik zie 215k aandelen dus vermoedelijk vrij defensieve tot dividend tot mss zelf obligaties, verhuurvastgoed overwegen?
Nuja niks mis met u goed voelen op een mooi hoop reserve, gewoon opletten met waardeverlies op zo’n bedrag in de loop der jaren..
 
Terug
Bovenaan